En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)
Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.
Beste Thom,Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.
DBAG?
Dus dan schaaf je een uur af van de reistijd met die nieuwe lijn maar dan sta je alsnog maar in Asd,wil je dan als noorderling verder naar beneden,dan moet die reistijd over bestaand spoor er dus nog bij worden opgeteld Is het alsnog een dagvullend programma om ergens in bv eindhoven te komen,als je dr dan bent kan je gelijk weer naar huis,dan ben je miss om 11uur sávonds weer waar je op de trein stapte
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.
Ik las in de krant iets over een aparte exploitatie, slechts tot Lelystad. Goed idee zeg dan mag ongeveer iedereen in de middle-of-nowhere overstappen... OV werkt alleen als je de mensen brengt naar waar ze heen willen. Een Zuiderzeelijn zonder doorgaande verbinding betekent dat je er alleen een lokaal lijntje van maakt. Ook dat plan is al afgeschoten...Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.
Een ZZL/LL kun je bijna niet los zien van het HRN. Leuk dat provinciebestuur denkt aan Arriva, maar dat is nog helemaal niet zeker.Ik vind de reactie van NS wel zwak. Beetje ambitie kan geen kwaad.
En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1 uur tussen de Randstad en het Noorden.
..... Ter hoogte van Lelystad takt de lijn aan op het SAAL tracé. De intentie is om vanuit Groningen in Amsterdam aan te takken op de HSL en via de HSL door te rijden naar Den Haag - Rotterdam - Breda. In Almere bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de trein naar Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht. Het idee is het realiseren van een OV Aorta van Noord naar Zuid Nederland via het Westen en Midden van Nederland.....Het geboden alternatief is voor het Noorden, maar ook voor de rest van Nederland, aantrekkelijker. ...