BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 06 november 2018, 13:29:26

Titel: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: VAM65 op 06 november 2018, 13:29:26
De NS doet volgend jaar een proef met een extra snelle intercitytrein op het traject Amsterdam-Groningen.

Als de proef slaagt, worden de extra snelle treinen mogelijk in 2021 in de dienstregeling opgenomen. "Bijvoorbeeld twee keer per uur als spitstrein", zegt de NS. Dat zal niet ten koste gaan van intercity's die nu tussen de twee steden rijden.

De testtrein rijdt tussen Lelystad en Zwolle, waar nu 140 kilometer per uur wordt gereden, 160 kilometer per uur. De stations Lelystad en Assen worden overgeslagen. De reistijd van ruim twee uur wordt daardoor een kwartier korter.

De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Nieuw materieel
De reistijd tussen Amsterdam en Groningen kan nog met een kwartier extra worden bekort als de NS over nieuwe beveiligingstechnieken beschikt en nieuw materieel, dat 200 kilometer per uur kan rijden. De reis duurt dan ongeveer anderhalf uur.

De NS wil in de toekomst ook de reistijd op ander trajecten bekorten. Op het baanvak Amsterdam-Breda kan al 160 tot 200 kilometer per uur worden gereden.

Het baanvak Amsterdam-Utrecht-Nijmegen is geschikt voor treinen die 160 kilometer per uur kunnen rijden. Nu mag overal maximaal 140 kilometer per uur worden gereden.

Bron: www.nos.nl  (eindelijk eens een echte intercity i.p.v. een intervillage?!)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: edwin1974 op 06 november 2018, 13:37:19
das een goed plan ben ik eerder bij mijn vriendin hihihihi  (y)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: VAM65 op 09 november 2018, 10:32:11
Nou, het lobbyen is nu al begonnen. Nu alleen Lelystad nog. Dat is tenslotte ook provinciehoofdstad   ::).

Drenthe lobbyt om een snellere Randstadtrein toch te laten stoppen in Assen. De NS gaat volgend jaar een snellere intercity testen die de reistijd tussen Amsterdam en Groningen gaat bekorten.

Nu duurt die rit 2 uur en 7 minuten. Tijdens de proef rijdt de snellere trein over de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle en slaat daarbij de stations Lelystad en Assen over. De snelheid gaat omhoog naar 160 km/u. Daardoor neemt de reistijd af met een kwartier.

Als de proef een succes wordt, wil de NS in 2021 op dit traject twee extra spits-intercity's per dag inzetten zonder Assen aan te doen. De provincie Drenthe is teleurgesteld.

Voorbij razen

Station Assen is net aangepast om sneller in- en uitstappen mogelijk te maken. Ook investeert Drenthe in allerlei aanpassingen van het spoornet om het noorden van het land beter bereikbaar te maken en niet om de snellere trein "voorbij te zien razen".

Drenthe is ook verontwaardigd dat de Groningse burgemeester Den Oudsten de proef "in het belang van het hele Noorden" noemt, ook al wordt Assen overgeslagen, schrijft RTV Drenthe. Wethouder Vlieg: "Wij trekken in het Noorden normaal gesproken gezamenlijk op."

De gemeenteraad van Assen draagt haar in een motie op zich voor de tussenstop in te zetten.

Wethouder Vlieg van Assen en gedeputeerde Brink praten eind november met president-directeur Van Boxtel van de NS over de vraag of een tussenstop in de provinciehoofdstad toch mogelijk is.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Spoorrelais op 09 november 2018, 11:11:48
160 km per uur?  Alleen de hanzelijn is gebouwd voor 160 km/u, maar daar mag op dit moment alleen nog 140 km/u worden gereden.

Dus 2 stations minder en een stukje van ongeveer 45 kilometer waar 160 mag worden gereden geeft 15 minuten reiswinst. Spectaculair hoor.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: ReneN op 09 november 2018, 12:36:33
Het zal ook wel eens tijd worden... veel rijtijden zijn sinds 1950 niet meer veranderd, terwijl in de ons omringende landen 160 km/u al jaren heel normaal is. Ook in kleinere landen zoals België en Oostenrijk wordt op sommige trajecten 200 km/u gereden.

Nijmegen - Amsterdam is bijvoorbeeld nog steeds anderhalf uur reistijd, en dat over een relatief geringe afstand van 125 km. Kan echt niet meer anno 2018, vind ik. Het traject Utrecht - Amsterdam is al sinds de viersporigheid in 2007 geschikt voor 200 km/u, wanneer wordt dit eindelijk eens benut?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Ronald1974 op 09 november 2018, 13:18:57
De NS doet volgend jaar een proef met een extra snelle intercitytrein op het traject Amsterdam-Groningen.

Als de proef slaagt, worden de extra snelle treinen mogelijk in 2021 in de dienstregeling opgenomen. "Bijvoorbeeld twee keer per uur als spitstrein", zegt de NS. Dat zal niet ten koste gaan van intercity's die nu tussen de twee steden rijden.

De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Bron: www.nos.nl  (eindelijk eens een echte intercity i.p.v. een intervillage?!)

Altijd leuk dit soort berichten met tegen spraak in 2021 zijn extra snelle treinen mogelijk en vervolgens staat er De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Ik weet niet of dit de woorden van de NS zijn die de NOS laat weten.
Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.

M.v.g. Ronald.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Rick op 09 november 2018, 13:49:21
160 km per uur?  Alleen de hanzelijn is gebouwd voor 160 km/u, maar daar mag op dit moment alleen nog 140 km/u worden gereden.

Dus 2 stations minder en een stukje van ongeveer 45 kilometer waar 160 mag worden gereden geeft 15 minuten reiswinst. Spectaculair hoor.
De Hanzelijn is geschikt voor 200 km/u en de Flevolijn voor 160 km/u. Met de Traxx zit je vast aan de 160 km/u maar over een paar jaar met de ICNG kan de 200 km/u benut worden. Nu nog de uitlopers van het spoornet aanpassen en we komen nog eens ergens.

Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.
Aan de andere kant moeten de aanpassingen in anderhalf tot twee jaar wel gedaan kunnen zijn dus heel vreemd vind ik het bericht niet. Ik vind het eerder opvallend dat er kennelijk nog iets getest moet worden met materieel dat al 160 km/u rijdt op een lijn waar je al 160/200 km/u mag.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Daan! op 09 november 2018, 14:37:26
Altijd leuk dit soort berichten met tegenspraak in 2021 zijn extra snelle treinen mogelijk en vervolgens staat er De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Ik weet niet of dit de woorden van de NS zijn die de NOS laat weten.
Er staat niet dat de snelle treinen in 2021 mogelijk zijn, maar wel dat de treinen mogelijk in 2021 worden toegevoegd. Mogelijk heeft dus twee verschillende betekenissen in dit geval.

Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.

NS doet dit natuurlijk met de achterliggende gedacht dat I&W de portemonnee een keer mag gaan trekken voor meer en betere infrastructuur. Wat je ziet is gewoon een politiek spel.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 09 november 2018, 14:41:59
Ik vind het eerder opvallend dat er kennelijk nog iets getest moet worden met materieel dat al 160 km/u rijdt op een lijn waar je al 160/200 km/u mag.
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: ReneN op 09 november 2018, 15:11:38
Inderdaad, het meeste is al een keer uitgeprobeerd. De voornaamste knelpunten zijn de verouderde ATB die vervangen moet worden door ERTMS, de relatief lage bovenleidingspanning en de overwegen. NS-materieel is doorgaans gebouwd met een ruime veiligheidsmarge, zelfs de Hondekoppen hadden al geen probleem met 160 km/u.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Rick op 09 november 2018, 15:28:30
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Dat vind ik nog steeds vreemd, maakt het zoveel verschil om een trein te plannen met 140 of 160 km/u? Ik kan me niet herinneren dat dat nodig was na de snelheidsverhoging op Zwolle - Wierden of Zwolle - Kampen.

@Rene: op het enige stuk waar de testtrein 160 km/u rijdt zijn geen overwegen en kan gereden worden onder ERTMS, alleen de bovenleidingsspanning kan daar een knelpunt zijn.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 09 november 2018, 15:42:40
@Rick. Zwolle is een belangrijk knooppunt. Heb begrepen dat daar een beetje de kneep zit. Hanzelijn en Flevolijn zijn geen probleem. Al denk ik zelf dat Almere, zoals het er nu bij ligt, alles behalve handig is. 80 km/h wat best ook sneller had gekund en gemogen.

Bovenleidingsspanning is echt geen probleem om 160 km/h te crossen. Testritten tussen Hoofddorp en Hollandspoor gingen met IRM/VIRM prima. Binnen een poep en een zucht zaten de treinen op 176 km/h.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: H0eGenaamd op 09 november 2018, 17:01:00
Citaat
...maakt het zoveel verschil om een trein te plannen met 140 of 160 km/u?

Op zich niet zoveel, maar het is vaak ook niet zinvol bij een knooppuntdienstregeling zoals we die in Nederland al sinds de jaren 70 hebben. Als de rijtijd van knooppunt naar knooppunt maar in het patroon past, is er geen enkele reden om sneller te gaan rijden. Het gevolg daarvan zou nl. zijn dat er bij de knooppunten langer gewacht zou moeten worden op allerlei aansluitingen, tenzij men accepteert dat er bij sneller rijden juist aansluitingen verloren gaan. Maar daarmee wint de reiziger weer helemaal niks op z'n totale reistijd. Zou Assen bijvoorbeeld een perfecte bus-aansluiting regelen als die 'Supercity' daar zou stoppen, of staan de reizigers alleen maar langer te wachten op gewoon dezelfde bus naar Boerengatterveenschemond en omstreken?

Daarbij komen nog zaken als perronbezetting, mogelijk conflicterende treinbewegingen bij splitsingen/aansluitingen en spoorgebruik door langzamere treinen. Vlot van start gaan maar uiteindelijk in blokafstand achter een stoptrein aan sukkelen heeft tenslotte ook weinig zin.

Bovenstaande demonstreert ook meteen een groot nadeel op van een starre knooppuntdienstregeling: het geleidelijk invoeren van wat hogere snelheden levert verdraaid weinig op, en is ook volgens mij in de afgelopen decennia in Nederland inderdaad nauwelijks gebeurd.

Roald
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: laurent op 11 november 2018, 21:08:37
Bovenleidingsspanning is echt geen probleem om 160 km/h te crossen. Testritten tussen Hoofddorp en Hollandspoor gingen met IRM/VIRM prima. Binnen een poep en een zucht zaten de treinen op 176 km/h.
De Thalys reed daar standaard 160 nietwaar?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Rick op 12 november 2018, 07:57:09
Dat klopt, net als SLT bij de afleveringsritten en waarschijnlijk ook alle nieuwere Sprinters. Met één trein die 160 km/u gaat zal je ook niet in de knel komen met de bovenleidingsspanning. De ICE reed ook zonder problemen 200 km/u tussen Amsterdam en Utrecht in de gewone dienst.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 12 november 2018, 11:11:39
@Laurent, ja, klopt.  (y)
SNG, met hun testritten, knallen met ±160 over de Hanzelijn tegenwoordig.  (y) En de ICE heeft op de Hanzelijn ook de 200 ruimschoots aangetikt.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: VAM65 op 29 november 2018, 22:47:06
Er komt een extra proef met een snelle intercity vanuit de stad Groningen naar de Randstad, die ook stopt in Assen. Dat heeft president-directeur Van Boxtel van de NS toegezegd in een gesprek met de gemeente Assen.

De NS wil de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland verkorten en gaat begin volgend jaar starten met testen. In de oorspronkelijke proef stopt de intercity maar in een paar plaatsen en duurt de reis vijftien minuten korter. Drenthe wordt in die proefritten, tot ergernis van de gemeente Assen, overgeslagen.

Het spoorbedrijf zegt nu twee verschillende proeven te doen. In het voorjaar wordt gestart met de proef die station Assen overslaat. Daarna volgt eenzelfde experiment waarbij de intercity wel stopt in de Drentse hoofdstad. De NS kijkt daarna welke variant het beste bevalt, schrijft RTV Drenthe.

De trein tussen de Randstad en Noord-Nederland gaat ook sneller rijden: zo'n 160 kilometer per uur.

Bron www.nos.nl

Nou alleen Lelystad nog, en dan is er helemaal verschil meer in stops!
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 30 november 2018, 10:24:50
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.

Aan de spoortafel hebben zitting de 4 grootste noordelijke gemeenten en de 3 provincies. Een aantal partijen zijn behoorlijk gepikeerd over deze ontwikkelingen.

Achter de schermen (op bestuurlijk niveau) wordt gewerkt aan een alternatief die qua reistijd en frequentie een behoorlijk positieve impact heeft op de bereikbaarheid van het noorden.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Hendrik Jan op 30 november 2018, 10:50:38
Ah, we gaan weer eens een lijn doortrekken vanaf Lelijkstad via Emmerlood en Hinderveen naar Drachtig richting Grunne?

Zal tijd worden.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: dh3201 op 30 november 2018, 11:04:00
Wat voegt deze extra trein daadwerkelijk toe voor de ontsluiting van het noorden van Nederland? Feitelijk is het de herintroductie van de serie 500/501.

Het inleggen van deze treinserie zal niet echt leiden tot meer reizigersvervoer. De inzet van deze extra trein is afkomstig van de huidige D'66 wethouder van Groningen en druist in tegen de gemaakte afspraken aan de spoortafel.
Nee, maar daar is het NS ook niet om te doen. Die zet deze trein alleen maar in om eventuele sprinters die Arriva tussen Groningen en Zwolle wil exploiteren dwars te zitten....
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 30 november 2018, 11:43:04
Niet helemaal juist, Niels. Deze trein komt er omdat er, schijnbaar, vraag naar is. En of Arriva de sprinter Mp - Lw en Gn - Zl gaat krijgen valt nog te bezien.  ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 30 november 2018, 12:25:17
De vraag is geïnitieerd door de D'66 wethouder in Groningen. Zijn rol is echter na de recente verkiezingen in Groningen uitgespeeld.

Hetzelfde geldt voor zijn vrouwelijke collega van D'66, die op dit moment verantwoordelijk gedeputeerde voor het OV in Groningen is. Deze personen trekken hun eigen plan zonder rekenschap te houden met de mening van de collega bestuurders.

De kern van de visie die in ontwikkeling is dat het noorden van Nederland middels 6 intercity's per uur worden verbonden met de Randstad. In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij. In de beoogde opzet worden alle stedelijke kernen van belang gekoppeld aan de beoogde 6 intercity's. Dit geldt ook voor steden zoals Bolsward en Sneek.

Financiering van de plannen lijkt ook geen probleem te zijn, omdat geput kan worden uit vrijgevallen budgetten die niet benut behoeven te worden bij het realiseren van deze plannen. Per saldo bespaart de samenleving ettelijke miljarden euro's. De kern is dat het een andere mindset vergt.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 30 november 2018, 13:01:32
In dat verband is het van belang dat de sprinterdiensten tussen Groningen - Zwolle en Groningen - Leeuwarden worden gegund aan een andere partij.

Die begrijp ik even niet.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Martijnstein op 30 november 2018, 13:38:00
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 30 november 2018, 16:12:05
Die begrijp ik even niet.
Ik zit mij ook suf te prakkiseren waarom NS deze niet zo kunnen blijven exploiteren.  ::)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 30 november 2018, 16:13:22
Jammer voor Assen en Lelystad, maar die steden zullen gewoon de IC die ze nu hebben houden.
Toch beter de berichtgevingen volgen, Martijn. Assen krijgt dus wel die stop.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Daan! op 30 november 2018, 16:44:39
In de tweede proef.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: tijgernootje op 01 december 2018, 19:38:12
De kwestie lijkt een beetje op de snelle trein Den Haag - Eindhoven en hoe Dordrecht daar het bokje is. Ik vind het persoonlijk heerlijk, je bent met een snelle en comfortabele rit zo vanuit Den Haag in Tilburg of Eindhoven.
Dat is ook gelijk een punt wat je aanstipt,niemand vind het erg als ze ergens op vooruit gaan,zolang ze zelf maar niet "het bokje" zijn.
Het punt wat zou moeten tellen hoeveel procent van de werkelijke reizigers profiteren ergens van, en is dat meer of minder dan de groep die er op achteruit gaat.
En de manier waarop men soms beredeneerd,doet me twijfelen of men echt kijkt naar is de groep winnaars groter dan de groep verliezers bij sommige plannen,dit telt ook voor de onderbouwing daarvan.
( voor de duidelijkheid wil ik wel even vermelden,dat zowel de kwestie snellere trein Asd-Gn of Gvc-Tb-Ehv,voor mij persoonlijk niet boeiend is,ik reis(de) niet met de ene trein en ook niet met de andere. Ik ben zelf dus geen winnaar of verliezer  ;) ,ik gebruik gewoon heel zelden de trein.)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Rick op 25 januari 2019, 14:19:06
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Om te bepalen of de snellere trein ook in de dienstregeling past wordt er dus 's nachts (https://nieuws.ns.nl/persuitnodiging-ns-test-snellere-intercity-groningen--den-haag/) getest.  :P
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 25 januari 2019, 14:47:03
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 januari 2019, 19:38:56
Wat is een "nachtgat"?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: LMX op 25 januari 2019, 19:49:16
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D

'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Jan-Peter op 25 januari 2019, 22:47:27
Ik zou de geraniums ook maar alvast vast zetten in Assen. ("In het concert des levens is Drente één maat rust")

Jan-Peter
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 26 januari 2019, 00:43:40
'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
Bedoeld zal worden het gat in het reizigers verkeer tussen de laatste en eerste trein.

Daarnaast is goederenvervoer naar het noorden van het land nou niet bepaald een booming business dat er in de nacht tig treinen rijden hoor ;p
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 26 januari 2019, 04:44:14
Wat is een "nachtgat"?
Tijdstip dat de Hanzelijn en Flevolijn dicht zit i.v.m werkzaamheden. (Tussen 01:00 en 04:30)

@LMX Die zullen vast wel ergens rijden, alleen niet over de Hanzelijn en Flevolijn
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: VAM65 op 02 februari 2019, 08:23:56
NS: nachtproef met snelle intercity geslaagd, trein reed 163 km/u
 
De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. Volgens plan kwam de trein om 02.23 uur in Den Haag aan. De rit tussen beide steden duurde 2 uur en 21 minuten, een kwartier korter dan normaal.
Om sneller te kunnen rijden, werden de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal overgeslagen.
In de trein zaten ongeveer honderd testreizigers. "Bij aankomst in Den Haag was het feest", zegt een woordvoerster van de NS.
Aanpassingen nodig
Met de test wilden de spoorwegen bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity's sneller te kunnen laten rijden. Op de Hanzelijn moest worden overgeschakeld op een ander beveiligingssysteem en dat ging zonder problemen.
Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad. Niet alle provinciale bestuurders zijn daar blij mee. "Als je de regio Noord-Nederland beter wil aansluiten op de Randstad, kun je Assen niet opeens overslaan", zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink.

Bron: Www.nos.nl en in kortere vorm Nos Teletekst
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 02 februari 2019, 09:25:21
Misschien wel zo netjes om aan bronvermelding te doen, VAM65  ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: VAM65 op 02 februari 2019, 10:41:32
Gedaan  ;D
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 05 februari 2019, 10:29:36
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Op 1 maart vindt er een symposium plaats in Emmeloord, waarbij politiek, bedrijfsleven en experts aanwezig zijn om.

Persoonlijk zie ik uit naar dit symposium en ik verwacht dat ik hieraan een nuttige bijdrage kan leveren als initiator van de onderliggende visie om te komen tot de Lelylijn.

Grtz,

Wil
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 05 februari 2019, 11:48:29
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Aah ja, aanbesteden slaan we spontaan maar over, volgens mij werkt dat zo niet helemaal...
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 05 februari 2019, 12:28:45
Beste Thom,

Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.

De NS heeft te kennen gegeven dat zij niets zien in de plannen en onverkort vasthouden aan het bestaande spoornetwerk. Die instelling hadden zij ook rondom de millenniumwissel. Destijds hebben zij aangegeven dat zij liever af waren van de verbindingen met het Noorden van Nederland en zich liefste richten op het kernnet in de Randstad.

Na een kleine 20 jaar huldigen zij nog steeds dit standpunt gelet op de gedane uitspraken in de Telegraaf.

Deze opstelling biedt andere partijen de kans om hun interesse in de exploitatie kenbaar te maken. In deze onderhavige casus zou door de opstelling van de NS het zomaar kunnen zijn dat andere partijen snelle verbindingen gaan exploiteren in Nederland.

Wat dat betreft respecteer ik de opvatting van de NS. Het spreekt voor zich dat zij geen recht van spreken hebben als een andere partij instapt.

Overigens merk ik op dat Arriva in het verleden al eens haar ambitie op dit gebied kenbaar heeft gemaakt.

Grtz,

Wil
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Ronald69 op 05 februari 2019, 12:54:16
En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Hendrik Jan op 05 februari 2019, 12:59:20
DBAG?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 05 februari 2019, 13:08:10
Oh ja, staatssteun.  ;D

NS houdt vast aan afspraken met de Noordelijke provincies zo lang er geen kijk is op die nieuwe lijn. Zodra die provincies wel een nieuwe lijn regelen en dus wat anders willen, raakt NS heus wel geïnteresseerd.

En verder denk ik dat een dergelijke lijn meer problemen voor de Randstad oplost dan voor het Noorden. Snellere verbindingen zorgen ervoor dat bedrijvigheid zich nog meer kan verplaatsen naar economische zwaartepunten. Dat is in ieder geval de vuistregel.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 05 februari 2019, 15:44:07
Vanuit het Noorden is de Randstad een onneembaar bastion geworden. Probeer door de week maar vanuit het Noorden naar bijvoorbeeld Delft te rijden. De ervaring leert dat je 5 uur enkele reis onderweg bent met de auto.

Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.

ProRail heeft te kennen gegeven dat zij achter de visie staan van de Lelylijn. En de Lelylijn is een onderdeel van een integrale OV visie voor het noorden van Nederland.

En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1  uur tussen de Randstad en het Noorden.

Dat is op dit moment de feitelijke discussie.

Er zijn overigens nog andere maatschappelijke overwegingen die aan de visie ten grondslag liggen. Het visie document is door meerdere partijen kritisch bekeken, maar het is de partijen niet gelukt om argumenten te vinden om de visie onderuit te halen.



Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 05 februari 2019, 15:51:27
En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)

Ik ben benieuwd naar jouw bron in deze. Ik vind dit een vorm van roep toeteren. Arriva heeft door de jaren heen een autonome reizigersgroei laten zien. De punctualiteit is over het algemeen goed te noemen.

Problemen met bijvoorbeeld de infrastructuur zoals in de Achterhoek of op de Maaslijn kun je Arriva niet aanrekenen.

En dat Provincies geldelijke middelen ter beschikking stellen aan het OV past bij de maatschappelijke functie van het OV. Of ken je OV concessies waarbij de Provincie geld toe krijgt? Ik ben benieuwd!
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 05 februari 2019, 15:54:17
Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.
Voorbeeld: Groningen > Delft: 2:47 met 1 overstap. Moet te doen zijn toch?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 05 februari 2019, 16:12:56
Beste Thom,

Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.
Ja. Leuk, maar wie weet heeft een andere vervoerder er wel interesse in?

Voor dat soort zaken geldt nu eenmaal een aanbestedingsplicht en daar kan een ieder op inschrijven.
Je schrijft dat Arriva benaderd is om het te exploitateren en dat zou onderhands gunnen zijn wat niet zomaar toegestaan is.

Trouwens, wat is je bril van deze uitspraak, want die haal ik niet teug in het artikel.


Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 05 februari 2019, 16:14:17
DBAG?
DBAG heeft heel Arriva in de verkoop staan, die gaan er geen cent meer in investeren.
Daarnaast moet DB volgens mij enorm bezuinigen...
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Daan! op 05 februari 2019, 16:21:31
Een ZZL/LL kun je bijna niet los zien van het HRN. Leuk dat provinciebestuur denkt aan Arriva, maar dat is nog helemaal niet zeker.

Ik vind de reactie van NS wel zwak. Beetje ambitie kan geen kwaad.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: tijgernootje op 05 februari 2019, 18:48:18
NS laat weten vooralsnog vast te houden aan afspraken met de noordelijke provincies voor snellere treinen op het reguliere spoor. „De meningen over een Zuiderzeelijn zijn verdeeld.”
Hierin lees ik enkel maar dat NS sneller wil over bestaand spoor,wat volgens mij zonder maatregelen en overslaan van stations/steden niet gaat werken.
Althans niet om een uur van de reistijd af te schaven voor mensen uit noorden om de randstad te bereiken.
Waarbij ik dan de vraag stel,sinds wanneer is Amsterdam "de randstad"  ???
(dat verteld het bijgevoegde kaartje in dat artikel namelijk)
Want verder gaat die nieuwe verbinding blijkbaar niet,dus dat word invoegen op bestaand spoor of overstappen als bv Arriva dit zou gaan doen.
Dus dan schaaf je een uur af van de reistijd met die nieuwe lijn maar dan sta je alsnog maar in Asd,wil je dan als noorderling verder naar beneden,dan moet die reistijd over bestaand spoor er dus nog bij worden opgeteld  ::)
Is het alsnog een dagvullend programma om ergens in bv eindhoven te komen,als je dr dan bent kan je gelijk weer naar huis,dan ben je miss om 11uur sávonds weer waar je op de trein stapte  ;D
En opzich is t niet vreemd dat prorail voor is,want die ziet de dollar tekens al verschijnen voor de aanleg en het "onderhoud"

Verder stelt dat stukje tekst dat men nog altijd verdeelt is over aanleg van die nieuwe lijn,dus wat is er nu dan veranderd ten overstaan van vroegah ?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 05 februari 2019, 18:54:20
Dus dan schaaf je een uur af van de reistijd met die nieuwe lijn maar dan sta je alsnog maar in Asd,wil je dan als noorderling verder naar beneden,dan moet die reistijd over bestaand spoor er dus nog bij worden opgeteld  ::) Is het alsnog een dagvullend programma om ergens in bv eindhoven te komen,als je dr dan bent kan je gelijk weer naar huis,dan ben je miss om 11uur sávonds weer waar je op de trein stapte  ;D
Overdrijven is ook tegenwoordig tot kunst verheven.  ::)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 05 februari 2019, 19:04:20
Desalnietemin is Amsterdam niet hetzelfde als de Randstad.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: timtrein op 05 februari 2019, 19:13:51
Ik las in de krant iets over een aparte exploitatie, slechts tot Lelystad. Goed idee zeg  ::) dan mag ongeveer iedereen in de middle-of-nowhere overstappen... OV werkt alleen als je de mensen brengt naar waar ze heen willen. Een Zuiderzeelijn zonder doorgaande verbinding betekent dat je er alleen een lokaal lijntje van maakt. Ook dat plan is al afgeschoten...
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 05 februari 2019, 20:57:50
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.
Hoe simpel wil je het hebben dan? Via bestaande tracé's of nieuw lijntje? Huidige is net aan geschikt voor 140 km/h. Wil je dat gaan upgraden moet er wel het e.e.a gebeuren. Denk aan saneren overwegen, aanpassingen aan het bestaande tracé om het 200 km/h geschikt te maken enz enz. Nieuw lijntje, zoals e.o.a stichting en wat locale politici willen, is economisch onhaalbaar.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 05 februari 2019, 22:02:05
Ik las in de krant iets over een aparte exploitatie, slechts tot Lelystad. Goed idee zeg  ::) dan mag ongeveer iedereen in de middle-of-nowhere overstappen... OV werkt alleen als je de mensen brengt naar waar ze heen willen. Een Zuiderzeelijn zonder doorgaande verbinding betekent dat je er alleen een lokaal lijntje van maakt. Ook dat plan is al afgeschoten...
Hou het reëel, hou het betaalbaar: simpel tracé, efficiënt werken, wellicht jezelf beperken tot 200 km/h etc.

En jij gelooft de krant. De Telegraaf heeft exclusief het verhaal gekregen en de onderliggende visie. Het verhaal wat jij meent te hebben gelezen is niet correct. Uitgangspunt is om de ontbrekende schakel tussen Groningen en Lelystad middels de Lelylijn te realiseren. Ter hoogte van Lelystad takt de lijn aan op het SAAL tracé. De intentie is om vanuit Groningen in Amsterdam aan te takken op de HSL en via de HSL door te rijden naar Den Haag - Rotterdam - Breda. In Almere bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de trein naar Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht. Het idee is het realiseren van een OV Aorta van Noord naar Zuid Nederland via het Westen en Midden van Nederland.

Op 1 maart vindt er een symposium plaats in Emmeloord, waarbij vertegenwoordigers van de politieke partijen in de 2e kamer zijn uitgenodigd.

Het geboden alternatief is voor het Noorden, maar ook voor de rest van Nederland, aantrekkelijker. Want zeg nou zelf. Zit jij te wachten op 1 super intercity in de ochtend en avond met een reistijdwinst van 15 minuten? De Lelylijn kan bekostigd worden door af te zien van het verhogen van de snelheid op het spoor tussen Groningen - Zwolle en Leeuwarden - Zwolle. Door voor de Lelylijn te kiezen kun je minimaal 72 keer per dag reizen tussen de Randstad met 1 uur reistijdwinst. En dat is een game changer qua reizen.

Grtz,

Wil

Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 05 februari 2019, 22:20:15
Een ZZL/LL kun je bijna niet los zien van het HRN. Leuk dat provinciebestuur denkt aan Arriva, maar dat is nog helemaal niet zeker.

Ik vind de reactie van NS wel zwak. Beetje ambitie kan geen kwaad.

Waar lees je dat het Provinciebestuur denkt aan Arriva?

De verantwoordelijke gedeputeerde J. Kramer houdt vast aan de gemaakte afspraken met de NS. De heer Kramer heeft een leuke presentatiewaaier laten ontwikkelen om te laten zien welke kosten gemoeid zijn met het realiseren van 1 super intercity in de ochtend en 1 in de avond. De kosten voor het aanpassen van het bestaande spoor bedraagt voor het traject vanuit Leeuwarden € 1.3 miljard. Voor Groningen kun je uitgaan van hetzelfde bedrag.

Het zijn de gemeenten die aan de beoogde Lelylijn zijn gelegen die de ambitie hebben voor het realiseren van deze lijn. Op basis van berekeningen blijkt dat voor nagenoeg hetzelfde bedrag de Lelylijn kan worden gerealiseerd. Dat brengt Leeuwarden 60 km per spoor dichterbij de Randstad en Groningen 35 km.

De NS heeft te kennen gegeven dat zij vasthouden aan de afgelopen vrijdag gemaakte afspraken met de Provincie Friesland en Groningen.

De opstelling van de NS geeft de partijen de mogelijkheid om andere partijen te vragen om hun interesse in de exploitatie kenbaar te maken.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Jeroen Vreeken op 06 februari 2019, 00:39:27
De concessie is eigenlijk helemaal niet zo interessant. De concessie van Arriva loopt tot 2020, die voor het hoofdrailnet tot 2025. Het is al twijfelachtig of je deze lijn voor 2025 kunt aanleggen, maar denkt er iemand serrieus dat dit voor 2020 kan?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 06:32:29
En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1  uur tussen de Randstad en het Noorden.


Hoeveel intercities? Wie gaan daar allemaal met welk doel inzitten?
Uit het stuk in De Telegraaf kan ik niet goed opmaken welke problemen worden opgelost met deze lijn. Er worden meerdere, soms tegenstrijdige doelstellingen genoemd. De nadruk in dat artikel ligt op het ontlasten van de Randstad, maar ik zie niet hoe dat gebeurt met deze lijn.

Als De Randstad een onneembaar bastion is geworden vanuit het Noorden, dan is dat niet omdat het Noorden verder is komen te liggen, maar vanwege de congestie in De Randstad. Congestie in De Randstad los je niet 200 km verderop op. Dat leidt alleen maar tot meer verkeer. Dat los je op door massatransport in en direct rond de Randstad. Daar concurreert die 3 miljard mee, niet met de verbreding van de A7 (die er toch wel komt).
Edit. zie ook het interview met de staatssecretaris (in Groningen opgeleid) in De Volkskrant van vandaag.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/plan-spoornet-vol-tienminutentreinen-tussen-9-grote-steden-en-snelle-verbinding-berlijn~b269a77d/ (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/plan-spoornet-vol-tienminutentreinen-tussen-9-grote-steden-en-snelle-verbinding-berlijn~b269a77d/)

Of de ontwikkeling van het Noorden gebaat is met een snellere spoorverbinding is zeer de vraag. Er wordt nergens duidelijk gemaakt hoe precies. Laat staan dat de risico’s voor het Noorden worden aangegeven.

De hoofdvraag blijft, wie gaat met welk doel in al die treinen zitten? Waar beginnen die mensen hun reis en waar moeten ze naar toe? In welke gevallen is die verkorte reistijd doorslaggevend? Het zijn dezelfde vragen waar ook tien jaar geleden al geen goed antwoord op kwam. Maar goed, sentimenten zijn sindsdien wel veranderd.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Remunj op 06 februari 2019, 08:14:53
..... Ter hoogte van Lelystad takt de lijn aan op het SAAL tracé. De intentie is om vanuit Groningen in Amsterdam aan te takken op de HSL en via de HSL door te rijden naar Den Haag - Rotterdam - Breda. In Almere bestaat de mogelijkheid om over te stappen op de trein naar Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht. Het idee is het realiseren van een OV Aorta van Noord naar Zuid Nederland via het Westen en Midden van Nederland.
....
Het geboden alternatief is voor het Noorden, maar ook voor de rest van Nederland, aantrekkelijker. ...
Serieus  ???
Stel ik wil vanuit mijn woonplaats (Roermond) naar Groningen of Leeuwarden.
Dan reis ik eerst naar Almere en dan verder naar het noorden.
En dat noem jij een aantrekkelijk alternatief?
Dat noem ik een gigantische omweg. En zeker geen verbetering.
Misschien dat het voor de noordelingen wat sneller reist om in Amsterdam of de randstad te komen m,aar de rest van Nederland heeft hier dus helemaal niets aan.

Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 08:44:13
Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D

Doe die gekkigheid maar in Assen.  ;D
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Remunj op 06 februari 2019, 09:04:39
Nee, want dan hebben we daar weer een snelle treinverbinding naar nodig  ;D ;D
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 09:09:15
Volgens mij is die verbinding een stuk beter dan naar Zandvoort. Of wil je een HSL van Roermond naar Zandvoort?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 06 februari 2019, 09:57:27
Serieus  ???
Stel ik wil vanuit mijn woonplaats (Roermond) naar Groningen of Leeuwarden.
Dan reis ik eerst naar Almere en dan verder naar het noorden.
En dat noem jij een aantrekkelijk alternatief?
Dat noem ik een gigantische omweg. En zeker geen verbetering.
Misschien dat het voor de noordelingen wat sneller reist om in Amsterdam of de randstad te komen m,aar de rest van Nederland heeft hier dus helemaal niets aan.

Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D

Vanuit Roermond reis je per trein via Utrecht naar Groningen of Leeuwarden. Reisduur 3 uur en 41 minuten. Een alternatieve route via Nijmegen levert een reisduur op van 4 uur en 29 minuten. Ik kan mij voorstellen dat je niet in Almere gevonden wil worden. De beoogde lijn leidt ook vanuit Roermond tot een snellere reis per OV richting het Noorden.

Kortom ook reizigers vanuit Roermond profiteren van een reistijdverkorting.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 06 februari 2019, 10:08:39
Ik kan mij voorstellen dat je niet in Almere gevonden wil worden.
Nou nou... ??? Alsof men in het noorden gevonden wilt worden ;D Maar even iets anders. In dat propaganda artikel in de Telegraaf staat een aardig verhaal, mis alleen de financiële onderbouwing. En een vraag. Werken jullie nu nauw samen met deze lobbyclub (https://www.wgsi-friesland.nl/)?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Wim Hesselink op 06 februari 2019, 10:11:12
Inderdaad is Almere helemaal niet zo ver om, zeker niet als je al vanuit Roermond komt. Kijk maar eens op de kaart. Je gaat toch eerst naar Utrecht. En vanaf Utrecht via Amersfoort - Zwolle naar Groningen of via Almere maakt dan niet echt uit. Zeker als er een echt snelle verbinding tussen Almere en Groningen komt, kan dat juist erg aantrekkelijk zijn.

Het gaat ook niet zo zeer om de afstand, maar om de snelheid van de verbinding.
Stel dat er een HSL tussen Roermond en Den Helder wordt aangelegd (ik noem maar iets geks). En ook een HSL tussen Den Helder en Groningen. Dat is dan niet de kortste verbinding naar Groningen, maar wel de snelste. 
Groet, Wim
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 06 februari 2019, 10:20:35
@ Henk

De tijden zijn veranderd. Er ligt een klimaatakkoord. In het klimaatakkoord is aangegeven dat wij een energietransitie aan dienen te gaan. Diesels en benzineauto's worden afgeschaft ten faveure van elektrische auto's. Het bereik van een elektrische auto is beperkt. Op 1 volle accu haal je geen retourrit richting Randstad.

Door de week is er veel forenzenverkeer tussen het Noorden en de Randstad. Ik heb het een 20-tal jaren dagelijks kunnen ervaren en ik heb de verkeersdrukte zien toenemen.

Het is een bekend gegeven dat de klimaatmaatregelen voor de Noordeling financieel zwaarder uitpakken dan voor de Randstedelingen. Denk bijvoorbeeld aan het plan om een kilometerheffing in te voeren, maar ook aan het zwaarder belasten van brandstoffen. De reisafstanden in het Noorden van Nederland zijn eenvoudig weg langer dan in het midden van Nederland. Een alternatief in de vorm van adequaat OV ontbreekt.

Het gepresenteerde plan gaat uit van het realiseren van 1 intercity vanuit het Noorden naar de Randstad via de Lelylijn. De bestaande lijnen worden toegevoegd aan de regionale concessie. De frequentie op die lijnen worden verhoogd naar 6 stoptreinen per uur. Deze stoptreinen gaan fungeren als feeder voor de intercity. In Heerenveen wordt een crossover platform gerealiseerd. Reizigers uit Assen kunnen in Groningen overstappen op de gereedstaande snelle intercity. In Almere kunnen reizigers overstappen richting Utrecht.

Jij spreekt constant de angst uit dat het Noorden negatieve economische gevolgen zal ondervinden door de aanleg van deze lijn. Die angst deel ik niet. De Franse stad Lille is een voorbeeld van de positieve invloed van het realiseren van een snelle verbinding.

Bedenk ook dat Philips niet voor niets de ontwikkeling van zijn consumentenproducten in Drachten heeft gesitueerd. Naast Philips bevinden zich in Drachten meerdere high tech bedrijven die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor meer dan 90% van het totale innovatiebudget in Friesland.

De A7 is praktisch dagelijks in het nieuws als gevolg van ongevallen en de daaruit voortvloeiende filevorming. Heel veel forenzen hebben te kennen gegeven dat zij liever met de trein reizen. Groningen is bijvoorbeeld vanuit Friesland inmiddels ook een onneembaar bastion als gevolg van de dagelijkse problemen op het Julianaplein.

Een ander aspect betreft de enorme behoefte aan woningen in Nederland. In de Randstad is een behoefte aan ruim 1 miljoen woningen. De impact op het ruimtebeslag van het aantal woningen in relatie tot de beschikbare infrastructuur is enorm.

Door in te zetten op snellere verbindingen vanuit de provincie richting Randstad kun je de druk op de Randstad verminderen. Per saldo leidt dat ook tot een betere kwaliteit van leven. Of zie jij het zitten om met mooi weer in de file aan te sluiten richting Zandvoort om aan het eind van de dag erachter te komen dat je het strand niet hebt bereikt?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 06 februari 2019, 10:25:13
Nou nou... ??? Alsof men in het noorden gevonden wilt worden ;D Maar even iets anders. In dat propaganda artikel in de Telegraaf staat een aardig verhaal, mis alleen de financiële onderbouwing. En een vraag. Werken jullie nu nauw samen met deze lobbyclub (https://www.wgsi-friesland.nl/)?

De ideeën van deze lobbyclub, die geleid wordt door de heer Menno van der Veen ondersteun ik niet.

In hun visie wordt er in een weiland in Weststellingwerf een station gerealiseerd die zij Heerenveen Zuid noemen. Tevens hebben zij een station gepland op een industrieterrein in Emmeloord, ver van de bewoonde wereld.

Tenslotte gaan zij uit van 1 intercity per uur vanuit Leeuwarden over de Lelylijn en 1 intercity per uur vanuit Groningen over deze lijn.

Het credo van de heer Van der Veen is Leeuwarden first.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 10:34:31
Je geeft geen antwoord op de vraag om welke mensen het nu precies gaat.
Het aantal forenzen vanuit het Noorden is beperkt en zal ook met een snellere trein beperkt blijven. Je bent pakweg een half uur eerder in Almere, maar dan heb je slechts de meest noordelijke uitloper van de Randstad bereikt. Daarna begint het pas. Het zal altijd te lang duren voor de doorsnee forens.

Reis vaak genoeg naar en van het Noorden om te weten dat de problemen in en nabij de Randstad zitten. Dan heeft het weinig zin om de verbinding Groningen-Almere te versnellen. Ook de noorderling die naar de Randstad wil heeft het meeste baat bij verbetering (is niet alleen versnelling) van het vervoer in en nabij de Randstad. Dan vind ik de gedachten die het ministerie heeft ontwikkeld (zie eerder link) toch echt beter. De meest Noordelijke uitloper voor de verbetering is dan Zwolle. Ik vind dat logisch, ook voor het verdere Noorden levert dat per geïnvesteerde euro het meeste op.

Volgens mij is het doodzonde om opnieuw jaren energie in de ZZL te steken. Dat de Randstad en de rest van Nederland hiermee zouden zijn geholpen, is een gezocht argument. Dat de wereld zo is veranderd, is een gezocht argument. De klimaatdoelen komen echt geen stap dichterbij door mensen nodeloos over grotere afstanden te laten reizen.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 06 februari 2019, 10:43:05
Ten noorden van Zwolle zijn de werkzaamheden gestart voor verbeteringen.  (y) (y) Knooppunt Meppel mag wel wat opgeknapt worden, en de lijn naar Steenwijk een upgrade krijgen. Kan nog wel even doorgaan met wat ik graag zou zien, maar dat heeft verder geen nut ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: RodeDuivel op 06 februari 2019, 11:36:52
@ Henk,

Jij kent de problemen in het Noorden niet. De problemen in de spits strekken zich uit op het wegvak A7 Joure - Groningen en op de A6 vanaf Lelystad richting Muiderberg en verder. Er zijn derhalve in het wegverkeer 2 knelpunten te herkennen die leiden tot een enorme vertraging. Verleden week maandag duurde een reis vanuit Drachten naar Delft 5 uur met de auto. Vertrek 5.00 uur. Aankomst 10.00 uur.

In verband met cursus de afgelopen maanden iedere vrijdag met de trein de reis gemaakt naar Utrecht. In de spits overvolle treinen vanuit het Noorden naar de Randstad. Tijdens de spits ook overvolle wegen. Veel van mijn oud collega's uit het Noorden van Nederland die twee tot drie keer per week in Amsterdam Zuidoost werken opteren het liefst voor de trein als vervoermiddel. Echter de reistijd is een aantal jaren geleden via het huidige spoor met 20 minuten toegenomen doordat station Duivendrecht niet meer als stopplaats fungeert, maar station Amsterdam WTC zuid.

De auto is door de toegenomen congestie in de Randstad voor een Noorderling feitelijk geen alternatief meer om de Randstad per auto te bezoeken. Zie ook de forse toename van de parkeertarieven in o.a. Amsterdam. Het grote pijnpunt is echter dat de trein geen alternatief is voor de Noorderling in de huidige setting.

Feitelijk lost de Lelylijn de pijnpunten qua bereikbaarheid van zowel Groningen als de Randstad op voor zowel de forenzen als de individuele reizigers die zo nu en dan de Randstad als Groningen bezoeken. Bijkomend voordeel is dat het Noorden eindelijke van de navelstreng tussen Zwolle en Meppel af is. Ik heb het meerdere malen mogen ervaren dat dit tracé eruit lag. Gevolg dringen om in de vervangende bus te komen en een extra reistijd van 1 uur.

Een ander aspect is dat de route door de polder vanuit Leeuwarden 60 kilometer korter is dan via Zwolle.

En Pier Eringa heeft ook al aangegeven dat dit alternatief een nieuwe vervoersvraag creëert, doordat onontsloten gebieden per spoor eindelijk worden ontsloten.

Een onderdeel van het plan is ook het realiseren van een bi-modaal overslagcentrum, waardoor er behoorlijk wat vrachtvervoer van de weg kan. De centrale ligging van het Noorden tussen de havenbekkens van Bremen/Hamburg en Amsterdam/Rotterdam kan hierbij qua economische ontwikkeling worden benut.

En een ander aspect is de huisvesting in de Randstad. Er is schrijnend woningtekort en de Overheid slaagt er niet in om dit woningtekort op te lossen. Het Noorden kan een prima rol vervullen om het spanningsveld op het gebied van de huisvesting in de Randstad te verlichten. Of je nu met de tram/metro/bus/trein in de Randstad een uur onderweg bent naar je werk of vanuit culturele hart van Europa 2018 in een uurtje per trein.

Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 06 februari 2019, 12:03:47
Serieus  ???
Stel ik wil vanuit mijn woonplaats (Roermond) naar Groningen of Leeuwarden.
Dan reis ik eerst naar Almere en dan verder naar het noorden.
En dat noem jij een aantrekkelijk alternatief?
Dat noem ik een gigantische omweg. En zeker geen verbetering.
Misschien dat het voor de noordelingen wat sneller reist om in Amsterdam of de randstad te komen m,aar de rest van Nederland heeft hier dus helemaal niets aan.

Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D
Of het een omweg is, is uiteindelijk niet zo belangrijk, als je op die manier de kortste reistijd kan behalen is dat prima toch?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Deetrein op 06 februari 2019, 12:27:42
Voorwaarde is dat u gebruikmaakt van de optimale reisroute zoals aangegeven in de NS reisplanner of Reisplanner Xtra App, zonder gebruik te maken van de mogelijkheid van een via station.

Uit reisregels NS. Wat is de optimale reisroute: de kortste of de snelste?

Mvg, Erich
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 13:01:21
Dat bedoel ik dus met gelegenheidsargumenten. Eerst ging het over de nieuwe wereld en het klimaatbeleid. Nu weer over extra vervoerstromen en langere reisafstanden voor forenzen.

En Pier Eringa heeft ook al aangegeven dat dit alternatief een nieuwe vervoersvraag creëert, doordat onontsloten gebieden per spoor eindelijk worden ontsloten.

En een ander aspect is de huisvesting in de Randstad. Er is schrijnend woningtekort en de Overheid slaagt er niet in om dit woningtekort op te lossen. Het Noorden kan een prima rol vervullen om het spanningsveld op het gebied van de huisvesting in de Randstad te verlichten. Of je nu met de tram/metro/bus/trein in de Randstad een uur onderweg bent naar je werk of vanuit culturele hart van Europa 2018 in een uurtje per trein.

Waar ben je dan na een uurtje vanaf je huisadres met die ZZL, sorry LL? Vast niet waar je moet zijn en zeker niet in Delft.
Huisvestingsproblemen en andere congestie los je niet 200 km verderop op. Dat doe je zo dichtbij mogelijk zonder extra vervoersstromen te creëren.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 februari 2019, 13:03:26
De optimale route is de route die de Reisplanner aangeeft. Volgens mij is dat meestal ook de snelste. Maar er zijn alternatieven. Als ik van Middelburg naar Utrecht reis stuurt de Reisplanner me over Rotterdam. Maar ik kan ook zonder problemen over 's Hertogenbosch reizen. Is vrijwel even snel, kost alleen een extra overstap.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Rick op 06 februari 2019, 13:45:51
Of de reis met de minste overstappen, Amsterdam CS - Rotterdam CS levert bij de reisplanner van de NS op:

- direct met de ICD (0:42)
- direct over Haarlem (1:14)
- 1x overstappen op Leiden (1:14)
- 1x overstappen op Utrecht CS (1:11)

Het gepresenteerde plan gaat uit van het realiseren van 1 intercity vanuit het Noorden naar de Randstad via de Lelylijn. De bestaande lijnen worden toegevoegd aan de regionale concessie.
Dat is fijn voor de mensen die richting Amersfoort/Utrecht willen, die mogen extra overstappen in Zwolle.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: VAM65 op 06 februari 2019, 15:24:19
En je kunt zonder overstappen ook via Woerden. Dat kost 1.15u.  ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Noordster op 06 februari 2019, 17:55:14
Het lijkt me dat hier een aantal wissels verkeerd staat. We zijn inmiddels op een totaal ander spoor beland. :(
MVG,
---Peter.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Luit op 06 februari 2019, 19:07:42
Het is maar op welke schaal je het bekijkt. Op schaal is Nederland gewoon een stadstaatje met veel groen en een bewoningsknooppunt aan de westkant.
Om de verkeersdruk in dit punt te verminderen kan de Staat bedrijven verplichten om richting de periferie te verhuizen. Daar is ruimte en plaats voor ruim een miljoen woningzoekenden.
Of extra investeren in het railtransport in dit knooppunt Allebei kosten ze de nodige miljarden.
Waarbij deze week een extra puntje boven kwam drijven, de verhuizing van Schiphol naar Zee.
Maar buiten al deze discussies gaf ProRail al aan dat om de snelheid te verhogen er ook aan de infra richting het Noorden het nodige moest gebeuren zoals slankere wissels en sanering van overwegen.
Het blijft voorlopig modderen want OV mag niet teveel kosten volgens de Nederlanders, dus inclusief veel Beneluxspoor leden.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: tijgernootje op 06 februari 2019, 19:37:47
Overdrijven is ook tegenwoordig tot kunst verheven.  ::)
Dat heeft niks met overdrijven te maken.
Men illustreert via een plaatje i.c.m. een artikel dat het wel een uur scheelt straks om vanuit het noorden in de randstad te komen.
Echter lijkt me dat de randstad ergens zoveel km rondom Rotterdam een "grens" heeft,ofwel ik zie Amsterdam niet als Randstad.
Dus je schaaft in feite een uur af van de rit van t noorden naar Amsterdam,en vanaf daar mag een reiziger overstappen en "boemelen" over bestaand spoor.
Zeg dat dan ook gewoon,maar schrijf niet t ene en toon t andere  ::)
Vertel het zoals t is i.p.v. dubbelzinnig te werk te gaan.

En wat betreft schiphol naar zee,ja dat zou men al enige tijd als optie open houden,maar dat zullen de strand bezoekers vast niet waarderen,lig je te zonnen,word je besproeit met vliegtuig uit laat gassen,lawaai enz  ;D
Dat word m ook niet zonder slag of stoot denk ik  ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: NS8714 op 06 februari 2019, 19:39:31

Om de verkeersdruk in dit punt te verminderen kan de Staat bedrijven verplichten om richting de periferie te verhuizen. Daar is ruimte en plaats voor ruim een miljoen woningzoekenden.


Joh, dat gedwongen verhuizen naar de periferie is allang geprobeerd en onwerkbaar gebleken.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 20:42:19
Hier trouwens een beeld van toekomstig OV dat de staatssecetaris vandaag presenteerde. Een hoogfrequent netwerk in de Randstad en naar Zwolle, Eindhoven, Arnhem en Breda. Het ontlasten van de Randstad doe je in de buurt.

Wel een verbinding naar Hamburg, geen ZZL. Maar het is maar een eerste idee.

https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/stientje-van-veldhoven/nieuws/2019/02/06/snelle-trein-naar-duitsland-en-binnenlands-metrostelsel-van-treinen (https://www.rijksoverheid.nl/regering/bewindspersonen/stientje-van-veldhoven/nieuws/2019/02/06/snelle-trein-naar-duitsland-en-binnenlands-metrostelsel-van-treinen)

(https://www.rijksoverheid.nl/binaries/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/ministeries/ienw/2019/02/visual.jpg)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Luit op 06 februari 2019, 20:43:33
Dat kan wel zo zijn maar met wat belastingmaatregelen zijn sommigen echt bereid de Randstad te verlaten. Philips terug naar Eindhoven.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 20:48:36
Dat heeft Eindhoven helemaal niet nodig.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: ReneN op 06 februari 2019, 21:03:43
Opvallend zijn de fantasie-verbindingen op de kaart. Van Eindhoven via Hasselt naar Maastricht? Ja is veel korter, maar dan moet er het nodige gereactiveerd worden. Direct van Nijmegen naar Eindhoven? Daar ligt helemaal geen spoorlijn...
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Wim Hesselink op 06 februari 2019, 21:05:02
Dat is schematisch Rene ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Daan! op 06 februari 2019, 21:05:38
Utrecht - Breda is dan opvallender.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: ReneN op 06 februari 2019, 21:09:29
Citaat
Dat is schematisch Rene ;)

Zo krijg je wel héél snelle verbindingen... "cutting corners" noemen ze zoiets toch?  ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: NS8714 op 06 februari 2019, 21:11:04
Dat kan wel zo zijn maar met wat belastingmaatregelen zijn sommigen echt bereid de Randstad te verlaten. Philips terug naar Eindhoven.

Waar je aan voorbij gaat is dat de periferie leeg loopt, naar het westen. Er zijn daar steeds minder geschikte werknemers te vinden. Dus dan kun je een bedrijf wel een lekkere worst voor houden om te verhuizen, als ze geen geschikt personeel in de regio kunnen vinden blijven ze liever waar ze zitten. In de Randstad.

En je moet echt met enorme lokkertjes aankomen om personeel mee te laten verhuizen. Er zijn er maar weinig die dat doen. Hier in Denemarken is men ook op het briljante idee gekomen om bedrijven naar de periferie te laten verhuizen. Het aantal werknemers dat mee verhuist is minimaal en in de provincie is niet voldoende personeel te vinden....

Eelco
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Wim Hesselink op 06 februari 2019, 21:12:51
Breda - Vlissingen via de Oosterschelde! Met een tunnel of een brug? Of misschien een snelle veerverbinding waar de HST op de veerboot gaat....  :P

Terug ontopic: ik denk dat het geen slecht idee is om wat verder vooruit te kijken en aan te geven waar je heen wilt qua structuur. Aan de andere kant is het niets nieuws. Het wordt al decennia gedaan. Maar ja, het kost geld he?

Groet, Wim
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Martin Hornis op 06 februari 2019, 21:16:33
Direct van Nijmegen naar Eindhoven? Daar ligt helemaal geen spoorlijn...
Utrecht - Breda is dan opvallender.
's-Hertogenbosch is uitgerangeerd. ;)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: ReneN op 06 februari 2019, 21:22:26
Verhogen van de frequentie en sneller rijden is een ding, wil je het goed doen dan zullen er toch nieuwe trajecten moeten worden aangelegd. Meen me te herinneren dat Utrecht - Breda ooit wel op de nominatie stond maar te duur werd gevonden. Nijmegen - Eindhoven is hemelsbreed slechts 50 km, via Den Bosch 90 en via Venlo ruim 100 plus overstap, die extra reistijd werk je niet zomaar weg.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 06 februari 2019, 21:33:56
Er is ook een realistischer plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E853981A-CFA7-4CAB-A5AE-AD4D0C67B9F4.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E853981A-CFA7-4CAB-A5AE-AD4D0C67B9F4.jpeg)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 06 februari 2019, 23:32:58
Dat is toch hetzelfde plaatje, alleen dan volgens de loop van de spoorlijnen?
Voor het aangeven van reizigersstromen is dat helemaal niet zo belangrijk.

Voorwaarde is dat u gebruikmaakt van de optimale reisroute zoals aangegeven in de NS reisplanner of Reisplanner Xtra App, zonder gebruik te maken van de mogelijkheid van een via station.

Uit reisregels NS. Wat is de optimale reisroute: de kortste of de snelste?

Mvg, Erich
De snelste, of die met de minste overstappen.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 07 februari 2019, 08:14:44
Ja, maar er werd geklaagd over niet bestaande lijnen.  ;D

Het plaatje geeft maar aan dat de LL-lobby nog een hoop werk heeft te verzetten. Eerst de provinciale politici overtuigen. Vandaar die bijeenkomst kort voor de verkiezingen denk ik. En dan nog Den Haag waar ze voorlopig tientallen miljarden gaan zoeken om de boel in en rond de Randstad op gang te houden.
Het laat ook maar zien dat congestie in de Randstad niet in het Noorden wordt opgelost maar in de aangrenzende gebieden. Dat is ook logisch. Het Noorden moet pleiten voor zaken waar ze zelf belang bij hebben. Of dat met die LL het geval is?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Joop_L op 07 februari 2019, 09:46:55
Vandaar die bijeenkomst kort voor de verkiezingen denk ik.
Spijker op z'n kop Henk. Het is weer bijna verkiezingen tijd. Dan komen er allerlei mooie proefballonnen en vage toezeggingen. Na 20-03-19 weten we meteen dat het daar ook bij blijft, proefballonnen en vage toezeggingen.  ;D
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: timtrein op 07 februari 2019, 18:58:15
Een lijn Almere - Heerenveen - Drachten - Groningen is voor het noorden wel degelijk van belang. Naast een 200 km/h snelle IC naar de Randstad biedt het ook een sterk verbeterde ontsluiting vanuit de Friese binnenlanden naar de stad (=Groningen  ;D)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: tijgernootje op 07 februari 2019, 19:13:07
En vergeet dan vooral de sanerings woede van P rail niet,die maakt toekomstige flexibiliteit onmogelijk,zeker als t gaat over hsl achtige treinen die vanuit Asd via U-tracht  ;) en Arnhem direct en snel het duitseland in zouden moeten vliegen ri Berlijn enzo  :-X

Al die fraaie plaatjes zijn leuk,evenals de voornemens (zelfs tot 20 jaar verder dan nu),maar hoeveel is er in het verleden van die fraaie praatjes echt gebouwd ?
(en hoeveel koste dat meer dan ons werd verteld ? )
En dan hebben we nog rutte en zn klimaat plannen,dat gaat de burger ook nog is heel wat kosten als het er door komt,kortom ergens is de melk koe uit gemolken  :-X
We zullen zien over een jaar of 10 hoeveel t heeft gekost als alles is doorgedrukt  ::)
Ik gok op nog langere termijn voornemens en heel wat problemen om welk deel ook van de grond te krijgen en te maken.

En met bovenstaande in t achterhoofd kan je best stellen dat er niet bepaald sprake is van een suc6 volle versnelling met die test ritten die men heeft gedaan,de kosten overspannen de baten,en het feit dat men testen deed op een tijdstip dat 80-90% van de overige infra lag te slapen,dat helpt ook al niet echt voor een realistisch beeld.
Laat ik de punten aangehaald door Henk nog maar even buiten beschouwing,want ook die behoren te worden meegenomen als men een eerlijk plaatje wil schetsen.
Kortom het laatste woord/idee is nog niet gepresenteerd,maar ik ben wel benieuwd hoelang het duurt voor men er achter komt dat sommige wensen wellicht is onwenselijk kunnen zijn,al was t enkel maar vanwege de kosten/baten verhouding.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: NS8714 op 07 februari 2019, 20:26:04
En dan hebben we nog rutte en zn klimaat plannen,dat gaat de burger ook nog is heel wat kosten als het er door komt,

Die plannen zijn een lachertje, Nederland loopt in Europees verband ver achterop op dat vlak. Hekkensluiter, ipv het braafste jongetje van de klas.
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Hendrik Jan op 07 februari 2019, 20:33:48
Hetgeen gezien de uitzonderlijk lage ligging van ons kikkerlandje op zijn zachtsts gezegd opmerkelijk genoemd mag worden.
Waarover in sommige uitgeslapen dagbladen dan weer bedroevend weinig wordt gepubliceerd.
Maar ter zake.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Wim Hesselink op 07 februari 2019, 21:37:23
.... Al die fraaie plaatjes zijn leuk,evenals de voornemens (zelfs tot 20 jaar verder dan nu),maar hoeveel is er in het verleden van die fraaie praatjes echt gebouwd ?
(en hoeveel koste dat meer dan ons werd verteld ? )
....
We zullen zien over een jaar of 10 hoeveel t heeft gekost als alles is doorgedrukt  ::)
Het hoeft niet altijd meer te kosten. De Hanzelijn is bij mijn weten binnen budget opgeleverd. En zelfs sneller dan gepland. Maar misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd... ;)
En nee, niet ieder plan wordt uitgevoerd (om wat voor goede of slechte reden dan ook).  Toch denk ik nog steeds dat het goed is om dit soort plannen nu al op tafel te leggen. Als je geen plannen hebt, komt er nooit iets van de grond.
Groet, Wim
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Thom op 07 februari 2019, 22:24:10
En gezien de tijd die het kost om investeringen te reserveren en om iets te bouwen moet je nu inderdaad al tientallen jaren vooruit kijken...
En met bovenstaande in t achterhoofd kan je best stellen dat er niet bepaald sprake is van een suc6 volle versnelling met die test ritten die men heeft gedaan,de kosten overspannen de baten,en het feit dat men testen deed op een tijdstip dat 80-90% van de overige infra lag te slapen,dat helpt ook al niet echt voor een realistisch beeld.
Die testritten hadden noch het idee een versnelling te weeg te brengen, noch om te testen of iets in de spits mogelijk zou zijn...
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Albert.H0 op 08 februari 2019, 14:02:41
Wat betreft die plaatjes, opvallend dat ook naar Berlijn de route via Arnhem aangegeven wordt. Dan via Essen, Bochum, Dortmund, Hamm naar Hannover en verder over het huidig gebruikte traject naar Berlijn? Of dat nu sneller / beter is dan via Amersfoort, Deventer, Hengelo en Osnabruck?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Martin Hornis op 08 februari 2019, 22:13:11
Dat viel mij ook al op. Waarom niet via Deventer en Oldenzaal?
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: Dave....... op 09 februari 2019, 04:13:25
Er staat me iets van bij dat de gedachte erachter is, dat vanuit Arnhem
de trein via ( ik dacht Düsseldorf) snel op de hogesnelheidslijn is.
En de bedoeling is al jaren om t stuk Utrecht Duitsland te upgraden.

Arnhem is natuurlijk ook een HSL station  8)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: henk op 01 maart 2019, 14:41:44
De lobby voor de Zuiderzeelijn gaat verder. Gisteren nog een stuk in De Volkskrant.
Wel met dezelfde nadruk op het belang dat de Randstad erbij zou hebben en dat we kennelijk het milieu gaan helpen door over langere afstanden te gaan reizen.  ???

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/afgeblazen-zuiderzeelijn-verdient-een-nieuwe-kans~b3128106/ (https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/afgeblazen-zuiderzeelijn-verdient-een-nieuwe-kans~b3128106/)
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: dwem op 01 maart 2019, 15:39:11
Maak jezelf populair bij de kiezers in het Noorden...................
Je zit niet in het kabinet dus je kunt roepen wat je wilt en Calimero leeft!

Ik zeg NIET dat dit een onzinbetoog is, maar de timing ervan is op zijn minst merkwaardig.

Dirk
Titel: Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
Bericht door: dwem op 01 maart 2019, 15:41:45
Arnhem is natuurlijk ook een HSL station  8)

Ja dat is het nieuwe station van Arnhem, althans dat beweerde toenmalig burgemeester Krikke nog steeds, maanden nadat de HSL-Oost door de regering was afgeblazen....

Dirk