Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan Duitse Museumsbahn met DB station door bamberg
Vandaag om 00:12:10
[Hoontje's Beursbaan] "Kamp Rijen" door Hoontje
19 april 2019, 23:44:08
ICM-0 vraagje door Joop_L
19 april 2019, 23:37:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2019, 23:31:18
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door snelle diesel
19 april 2019, 23:24:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 april 2019, 23:17:34
Wiebelbak met dakwipkip te Breukelen door wob
19 april 2019, 23:14:25
LS Models 2019 door Daan!
19 april 2019, 23:13:22
Een digitale demo pendelbaan door Fritsprt
19 april 2019, 22:57:16
Een Amsterdamse bolkop in Lego door moonlicht
19 april 2019, 22:52:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 april 2019, 22:43:50
BMB-Module: “Wateringbury” door Tanks+Treinen
19 april 2019, 22:35:36
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door V200-G2000
19 april 2019, 22:22:04
Vulcan Beer Truck door St00mboy
19 april 2019, 22:14:54
De opdracht voor de fotowedstrijd voor april/mei: stoomtreinen door Bob R.
19 april 2019, 21:31:09
Foto's fictief transportbedrijf door Arie123
19 april 2019, 21:29:03
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
19 april 2019, 21:24:45
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
19 april 2019, 21:08:13
Station Rekerdam door Wim Vink
19 april 2019, 21:08:09
Hij komt door dh3201
19 april 2019, 21:01:44
Westlandbaan door Tulpendaal
19 april 2019, 21:01:23
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
19 april 2019, 19:54:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 april 2019, 19:13:50
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Hans Reints
19 april 2019, 18:43:16
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
19 april 2019, 18:04:50
Voor de liefhebber: Lovers Rail op YouTube door Jamie
19 april 2019, 17:05:23
Brelec functiedecoder FD410 Multi door henk
19 april 2019, 14:24:54
MB-module "Dolce far N-te" door Chris80
19 april 2019, 13:15:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
19 april 2019, 10:54:03
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
19 april 2019, 10:17:46
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 7612 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #90 Gepost op: 06 februari 2019, 21:16:33 »
Direct van Nijmegen naar Eindhoven? Daar ligt helemaal geen spoorlijn...
Utrecht - Breda is dan opvallender.
's-Hertogenbosch is uitgerangeerd. ;)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #91 Gepost op: 06 februari 2019, 21:22:26 »
Verhogen van de frequentie en sneller rijden is een ding, wil je het goed doen dan zullen er toch nieuwe trajecten moeten worden aangelegd. Meen me te herinneren dat Utrecht - Breda ooit wel op de nominatie stond maar te duur werd gevonden. Nijmegen - Eindhoven is hemelsbreed slechts 50 km, via Den Bosch 90 en via Venlo ruim 100 plus overstap, die extra reistijd werk je niet zomaar weg.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18111
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #92 Gepost op: 06 februari 2019, 21:33:56 »
Er is ook een realistischer plaatje.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #93 Gepost op: 06 februari 2019, 23:32:58 »
Dat is toch hetzelfde plaatje, alleen dan volgens de loop van de spoorlijnen?
Voor het aangeven van reizigersstromen is dat helemaal niet zo belangrijk.

Voorwaarde is dat u gebruikmaakt van de optimale reisroute zoals aangegeven in de NS reisplanner of Reisplanner Xtra App, zonder gebruik te maken van de mogelijkheid van een via station.

Uit reisregels NS. Wat is de optimale reisroute: de kortste of de snelste?

Mvg, Erich
De snelste, of die met de minste overstappen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18111
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #94 Gepost op: 07 februari 2019, 08:14:44 »
Ja, maar er werd geklaagd over niet bestaande lijnen.  ;D

Het plaatje geeft maar aan dat de LL-lobby nog een hoop werk heeft te verzetten. Eerst de provinciale politici overtuigen. Vandaar die bijeenkomst kort voor de verkiezingen denk ik. En dan nog Den Haag waar ze voorlopig tientallen miljarden gaan zoeken om de boel in en rond de Randstad op gang te houden.
Het laat ook maar zien dat congestie in de Randstad niet in het Noorden wordt opgelost maar in de aangrenzende gebieden. Dat is ook logisch. Het Noorden moet pleiten voor zaken waar ze zelf belang bij hebben. Of dat met die LL het geval is?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1090
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #95 Gepost op: 07 februari 2019, 09:46:55 »
Vandaar die bijeenkomst kort voor de verkiezingen denk ik.
Spijker op z'n kop Henk. Het is weer bijna verkiezingen tijd. Dan komen er allerlei mooie proefballonnen en vage toezeggingen. Na 20-03-19 weten we meteen dat het daar ook bij blijft, proefballonnen en vage toezeggingen.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #96 Gepost op: 07 februari 2019, 18:58:15 »
Een lijn Almere - Heerenveen - Drachten - Groningen is voor het noorden wel degelijk van belang. Naast een 200 km/h snelle IC naar de Randstad biedt het ook een sterk verbeterde ontsluiting vanuit de Friese binnenlanden naar de stad (=Groningen  ;D)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8267
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #97 Gepost op: 07 februari 2019, 19:13:07 »
En vergeet dan vooral de sanerings woede van P rail niet,die maakt toekomstige flexibiliteit onmogelijk,zeker als t gaat over hsl achtige treinen die vanuit Asd via U-tracht  ;) en Arnhem direct en snel het duitseland in zouden moeten vliegen ri Berlijn enzo  :-X

Al die fraaie plaatjes zijn leuk,evenals de voornemens (zelfs tot 20 jaar verder dan nu),maar hoeveel is er in het verleden van die fraaie praatjes echt gebouwd ?
(en hoeveel koste dat meer dan ons werd verteld ? )
En dan hebben we nog rutte en zn klimaat plannen,dat gaat de burger ook nog is heel wat kosten als het er door komt,kortom ergens is de melk koe uit gemolken  :-X
We zullen zien over een jaar of 10 hoeveel t heeft gekost als alles is doorgedrukt  ::)
Ik gok op nog langere termijn voornemens en heel wat problemen om welk deel ook van de grond te krijgen en te maken.

En met bovenstaande in t achterhoofd kan je best stellen dat er niet bepaald sprake is van een suc6 volle versnelling met die test ritten die men heeft gedaan,de kosten overspannen de baten,en het feit dat men testen deed op een tijdstip dat 80-90% van de overige infra lag te slapen,dat helpt ook al niet echt voor een realistisch beeld.
Laat ik de punten aangehaald door Henk nog maar even buiten beschouwing,want ook die behoren te worden meegenomen als men een eerlijk plaatje wil schetsen.
Kortom het laatste woord/idee is nog niet gepresenteerd,maar ik ben wel benieuwd hoelang het duurt voor men er achter komt dat sommige wensen wellicht is onwenselijk kunnen zijn,al was t enkel maar vanwege de kosten/baten verhouding.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9247
    • Mijn fotoarchief
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #98 Gepost op: 07 februari 2019, 20:26:04 »
En dan hebben we nog rutte en zn klimaat plannen,dat gaat de burger ook nog is heel wat kosten als het er door komt,

Die plannen zijn een lachertje, Nederland loopt in Europees verband ver achterop op dat vlak. Hekkensluiter, ipv het braafste jongetje van de klas.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5318
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #99 Gepost op: 07 februari 2019, 20:33:48 »
Hetgeen gezien de uitzonderlijk lage ligging van ons kikkerlandje op zijn zachtsts gezegd opmerkelijk genoemd mag worden.
Waarover in sommige uitgeslapen dagbladen dan weer bedroevend weinig wordt gepubliceerd.
Maar ter zake.

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 20:46:57 door Hendrik Jan »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
    • Altwied im Westerwald
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #100 Gepost op: 07 februari 2019, 21:37:23 »
.... Al die fraaie plaatjes zijn leuk,evenals de voornemens (zelfs tot 20 jaar verder dan nu),maar hoeveel is er in het verleden van die fraaie praatjes echt gebouwd ?
(en hoeveel koste dat meer dan ons werd verteld ? )
....
We zullen zien over een jaar of 10 hoeveel t heeft gekost als alles is doorgedrukt  ::)
Het hoeft niet altijd meer te kosten. De Hanzelijn is bij mijn weten binnen budget opgeleverd. En zelfs sneller dan gepland. Maar misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd... ;)
En nee, niet ieder plan wordt uitgevoerd (om wat voor goede of slechte reden dan ook).  Toch denk ik nog steeds dat het goed is om dit soort plannen nu al op tafel te leggen. Als je geen plannen hebt, komt er nooit iets van de grond.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #101 Gepost op: 07 februari 2019, 22:24:10 »
En gezien de tijd die het kost om investeringen te reserveren en om iets te bouwen moet je nu inderdaad al tientallen jaren vooruit kijken...
En met bovenstaande in t achterhoofd kan je best stellen dat er niet bepaald sprake is van een suc6 volle versnelling met die test ritten die men heeft gedaan,de kosten overspannen de baten,en het feit dat men testen deed op een tijdstip dat 80-90% van de overige infra lag te slapen,dat helpt ook al niet echt voor een realistisch beeld.
Die testritten hadden noch het idee een versnelling te weeg te brengen, noch om te testen of iets in de spits mogelijk zou zijn...

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #102 Gepost op: 08 februari 2019, 14:02:41 »
Wat betreft die plaatjes, opvallend dat ook naar Berlijn de route via Arnhem aangegeven wordt. Dan via Essen, Bochum, Dortmund, Hamm naar Hannover en verder over het huidig gebruikte traject naar Berlijn? Of dat nu sneller / beter is dan via Amersfoort, Deventer, Hengelo en Osnabruck?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #103 Gepost op: 08 februari 2019, 22:13:11 »
Dat viel mij ook al op. Waarom niet via Deventer en Oldenzaal?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #104 Gepost op: 09 februari 2019, 04:13:25 »
Er staat me iets van bij dat de gedachte erachter is, dat vanuit Arnhem
de trein via ( ik dacht Düsseldorf) snel op de hogesnelheidslijn is.
En de bedoeling is al jaren om t stuk Utrecht Duitsland te upgraden.

Arnhem is natuurlijk ook een HSL station  8)
MVG Dave

Rheinburg