Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gewoon wat busfoto's
door
RikM
Vandaag
om 14:05:49
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
VAM65
Vandaag
om 13:29:35
Al mijn goede ideeën...
door
RobGood
Vandaag
om 13:24:22
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Martijn193
Vandaag
om 11:52:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:14:31
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:12:46
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Station Roodeschool
door
Sven
Vandaag
om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 07:37:56
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
Vorige
-
Volgende
-
1
...
28
29
[
30
]
31
32
...
97
Omlaag
Auteur
Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 (gelezen 238257 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #435 Gepost op:
22 januari 2019, 12:04:27 »
Aan de achterkant van de lamp heb ik een vierkantbuis 1,5x3 gesoldeerd. Uit strip 0,3 x 2 een lantarenhouder gebogen.
Lampje 16V, diameter 1,8 mm.
IMG_8803
by
Nulpunt0
, on Flickr
Draden komen aan de onderkant van de bufferbalk uit, dus niet schuin naar binnen geboord. Je moet toch wat.
IMG_8804
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8805
by
Nulpunt0
, on Flickr
Lamp is demontabel, maar zal later met 10-secondelijm worden vastgezet.
IMG_8806
by
Nulpunt0
, on Flickr
Electradraadjes weggewerkt door een gaatje in de achterzijde bufferbalk aan te brengen.
IMG_8807
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 12:36:18 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #436 Gepost op:
22 januari 2019, 15:59:48 »
De lantarenhouders aan de achterzijde zijn leuk om te maken, klein en veel vormen.
Meerder mogelijkheden om dit onderdeel te maken zijn er natuurlijk, maar ik heb het zo gedaan.
Te beginnen met een stukje Z-profiel (evt. te maken uit H-profiel). Dat geeft de afstand vanaf de achterzijde.
Het verticale deel moet precies passen tussen bufferplaat en bovenkant voetplaat.
IMG_8808
by
Nulpunt0
, on Flickr
De stevigheid is natuurlijk .........................
Om die te verbeteren heb ik door de bufferplaat een draadje 0,7 aangebracht en aan de onderkant van het Z-profiel gesoldeerd.
IMG_8809
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8811
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dan een hoekijzer,
IMG_8813
by
Nulpunt0
, on Flickr
en dan de platte plaat waar de lamp op komt te staan.
IMG_8814
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8815
by
Nulpunt0
, on Flickr
toch tig keer leuker dan een kant en klaar gietdeel plakken?
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 16:02:23 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #437 Gepost op:
22 januari 2019, 16:43:51 »
De achterkant,
@Jaap...ik zie vies, vuil en groen op het messing...ja, ook ik.
Die seinijzers...rampenplan tijdens het werken.
Maar ik kan weer een doorhaal-streep toevoegen aan mijn werklijstje.
IMG_8819
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 16:45:33 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #438 Gepost op:
22 januari 2019, 19:28:51 »
Zandstooier(s),
Op de HSM tekening zie je een zandstrooier volgens Gresham,
zandstrooier (5)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Die zie je ook op een foto,
zandstrooier (4)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Op foto's uit een latere periode zie je dat de uitblaaspijp anders zit. Dit betekent dat er omgebouwd is naar een zandstrooier volgens Knorr.
zandstrooier (1)
by
Nulpunt0
, on Flickr
In het boek "De Locomotief" vindt je de beschrijvingen en tekeningen.
zandstrooier (3)
by
Nulpunt0
, on Flickr
De tekening in het boek is 1:5. Komt neer op 35 mm x 5 = 175 mm. In schaal 1 is dat 5,5 mm. lang
De uitblaaspijp komt neer op 1,0 mm.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #439 Gepost op:
22 januari 2019, 21:02:13 »
Alles is te maken, maar eerst even kijken of ik iets heb liggen waaruit ik het kan maken...iets van 5x2 met T-stuk..ja hoor, hebben
Dit is een Damfentnahmestutze in Spoor 0.
Zie de site van Mannfred Bauer, artikel 1560. 6,50 euro/st.
bauteile, lok, kessel, seite 4, regel 5.
http://www.bauermodellbau.de/willkommen-bei-bauer-modellbau/
IMG_8822
by
Nulpunt0
, on Flickr
Wat knippen plakken en vijlen.
IMG_8823
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8825
by
Nulpunt0
, on Flickr
De uitblaaspijp laat ik nog even weg, maar wordt tzt vastgezet met 10-secondenlijm.
IMG_8826
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 21:07:46 door FritsT
»
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #440 Gepost op:
22 januari 2019, 21:08:36 »
geniaal
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #441 Gepost op:
22 januari 2019, 23:50:33 »
Serieproductie.
Eerst in ieder gietdeel 3 gaatjes 1,0 boren. Daarna....zie de foto's
IMG_8827
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8828
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8829
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8830
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8831
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8832
by
Nulpunt0
, on Flickr
en afstrepen maar weer.
28542
«
Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 00:02:51 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #442 Gepost op:
23 januari 2019, 12:28:12 »
Op de bufferbalk moet nog een stoomverwarmingskoppeling komen. Nu kan ik niet zo makkelijk iets vinden van waaruit ik een goed model kan maken, maar...in schaal 0 wel.
Paul Petau, dampfheizkupplung anschluss, art. 312.
https://www.mbpetau.de/advanced_search_result.php?categories_id=0&keywords=312&inc_subcat=1
Weliswaar te klein, maar wel herkenbaar, dus tijdelijk...
stoomkoppeling
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_8835
by
Nulpunt0
, on Flickr
Model is niet zo maar verkrijgbaar, maar ik heb wel wat noeste arbeidsresultaten van andere modelbouwers gevonden.
http://www.s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=32402
«
Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 12:33:45 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #443 Gepost op:
23 januari 2019, 16:21:28 »
Nu kan het hard gaan als ik de gietdelen van de pompen binnen krijg.
Ingekort werklijstje
aandrijving
ketelband spanners 2 st.
ketelfront
peilglazen
krik 2x...........in 3 D tekenen/printen
luchtpomp / leidingen
rookkast inrichting (geen haast)
veersysteem (deels al ontworpen)
voorverwarmer / leidingen
waterpomp / leidingen
wielen contragewichten (geen haast)
«
Laatst bewerkt op: 29 januari 2019, 23:54:54 door FritsT
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #444 Gepost op:
23 januari 2019, 17:23:24 »
Jou kennende maak je dat lijstje met gemak weer 3x zolang......
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #445 Gepost op:
23 januari 2019, 19:14:20 »
ech nie.
Dit is een model waarbij ik wil testen hoe en waarmee ik in een bepaalde tijd een schaal-1 model in elkaar kan zetten. Vooral de bepaalde tijd was nu een groot item. Ik gaf vooraf mezelf de tijd tot medio februari en dan moest het model klaar zijn. En niet af kan ook klaar betekenen. Het blijkt niet uit te maken of je nu in 0 of in 1 werkt. Eigenlijk is schaal 1 een stuk makkelijker ook al zijn er geen onderdelen. Die zijn dan relatief makkelijk te maken. In 0 is dat meer priegelwerk.
Vlampijpen...die komen er binnen het gekozen tijdsbestek niet in, maar zouden natuurlijk wel kunnen. Geldt ook voor de inrichting van de rookkast.
Ketelfront is een absolute noodzaak. Of dat 100% gaat lukken is nog maar de vraag, maar je kan het met het blote oog zo goed zien, dat je daar wel wat mee moet en dus kan.
De pompen en leidingen gaan vanzelfsprekend lukken. Of dat ook weer 100% kloppend gaat worden weet ik nog niet. Dat is dan weer een uitdaging voor een volgend model. Nu dus gebruik maken van de beschikbare gietdelen en bij een volgend project dan de 100% kloppende. Dan ook in overweging nemen hoe ik die moet dupliceren, zoals ik nu al doe met de voorverwarmer en sluitseinijzers. Dommen en schoorstenen zijn vrijwel altijd verschillend, dus dat blijft per stuk maken. Maar ook daar gold... de eerste duurde een dag, de vierde een uurtje.
De aandrijving lijkt me geen probleem en valt eigenlijk ook niet binnen dit bouwkader, maar dit model zal ooit wel gaan rijden desnoods met een opdrukwagon.
Wat ik tot nu toe heb geleerd of heb gedaan wat ik nog nooit gedaan had, is het gebruik maken van de frees/slagbeitel en de draaibank want bepaalde onderdelen zijn nou eenmaal niet in de handel verkrijgbaar. Moet ik nu iets maken, dan is dat geen uitdaging meer, maar een uurtje werk.
Verder heb ik geleerd dat werken in spoor1 en spoor-0 niet wezenlijk verschilt. Alleen hoe groter, hoe makkelijker voor de oogjes (maar at wist ik eigenlijk al)
Wat ik ook geleerd heb, maat wat ik eigenlijk wel wist, is het vooraf schrijven van een bestek en maken van een gedetailleerd fotoboek. Alleen foto's verzamelen is niet voldoende. Uitwerken per onderdeel, want dan zie je vaak de verschillen. Voor de NS 6000 heb ik dat al wel klaar maar het werkbestek nog niet.
De enige uitdaging die ik met dit model nog wel heb is de echte vering. Dat ook omdat ik geen kant en klare hornblocks heb gevonden en maar zelf iets heb gemaakt. Aanslagen/borgingen voor veren zijn er dus niet. Voor volgende Schaal-1 projecten is er inmiddels wel een mogelijk alternatief bedacht en daarom wil ik dat gaan uitproberen bij het volgende project, de 8100.
Dus maak ik de lijst voor deze 5500 langer.....NEE.
Is het een mooi model geworden..JA.
Klopt die?.....laat ik aan anderen over. Dus.....schieten maar. Leren we van.
En nu weer aan het werk. Ik denk aan ketelband spanners en contragewichten voor de wielen. Gietdelen van Spur-1 Werkstat (2e bestelling) heb ik nog steeds niet binnen, dus dat komt nog.
Het uiteindelijke motto: ieder volgend model wordt beter.
«
Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 19:24:50 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5421
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #446 Gepost op:
23 januari 2019, 19:55:13 »
Bij de Spur 1 Werkstatt heb ik inmiddels ook een bestelling gedaan. Ik zag nog 2 peilglazen voor op het ketelfront die mogelijk ook goed bruikbaar zijn, dus die zijn ook meebesteld.
Moet naast een heleboel messing staf, buis, boutjes en moeren nog wel een aantal andere dingen bestellen.
Overigens qua vering ben ik meer een voorstander van compensatie. Ook al omdat vering in model in rust stand op goed recht spoor volledig ingedrukt moet zijn en alleen bij oneffenheden wielen naar beneden moet kunnen drukken. Is lastig om de juiste veerkracht in te stellen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
jjg koopmans
Offline
Berichten: 402
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #447 Gepost op:
23 januari 2019, 20:38:26 »
In m'n live-steam modellen heb ik bovenin het hornblock een gaatje geboord, kan ook nog dienen voor smering,
maar er staat een spriraalveertje in. Voor een werkend stoommodel is dat redelijk stug, maar omdat je die veertjes
zelf kunt maken is eea makkelijk zodanig te fabrieken dat het perfect veert.
Mvrgr
Koopmans
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #448 Gepost op:
23 januari 2019, 20:55:38 »
@Ivo,
Zo heb ik het tot voor kort ook altijd gemaakt. Maar bij de Ovaalramer in schaal-0 ben ik van gedachten verandert omdat ik de truc van het zelf maken van veertjes , zoals Hr.Koopmans ook meldt, door kreeg. Die wagen veert echt en niks wiebeldewobbel.
Waar velen met hun vingertje de veerkracht van de buffers (vaak ongevraagd) testen, kan ik je nu zeggen...druk eens op het dak. Kan je verzekeren... gaat een wereld open. Vandaar ook nog mijn uitdaging bij de 5500.
Dus nieuw motto:
spoor leg je zuiver en de lat hoog.
«
Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 20:58:15 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9609
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
«
Reactie #449 Gepost op:
23 januari 2019, 21:37:41 »
Dit heb ik ook nog nooit eerder gedaan..contragewichten in de wielen maken. Dus gewoon proberen op een oud wiel.
Komen die volgelopen oude vijlen toch nog eens van pas als spatel. Taai spul dat Milliput.
De eerste vullende laag zit en moet 2-3 uur uitharden..morgen dus verder. Dan vijlen en laag 2 en/of 3 aanbrengen, mogelijk met plamuur. Ik zie wel.
Of heeft iemand ervaring?
IMG_9327
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
Vorige
-
Volgende
-
1
...
28
29
[
30
]
31
32
...
97
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1