Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 236143 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #435 Gepost op: 22 januari 2019, 12:04:27 »
Aan de achterkant van de lamp heb ik een vierkantbuis 1,5x3 gesoldeerd. Uit strip 0,3 x 2 een lantarenhouder gebogen.
Lampje 16V, diameter 1,8 mm.

IMG_8803 by Nulpunt0, on Flickr

Draden komen aan de onderkant van de bufferbalk uit, dus niet schuin naar binnen geboord. Je moet toch wat.
IMG_8804 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8805 by Nulpunt0, on Flickr

Lamp is demontabel, maar zal later met 10-secondelijm worden vastgezet.
IMG_8806 by Nulpunt0, on Flickr

Electradraadjes weggewerkt door een gaatje in de achterzijde bufferbalk aan te brengen.
IMG_8807 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 12:36:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #436 Gepost op: 22 januari 2019, 15:59:48 »
De lantarenhouders aan de achterzijde zijn leuk om te maken, klein en veel vormen.
Meerder mogelijkheden om dit onderdeel te maken zijn er natuurlijk, maar ik heb het zo gedaan.

Te beginnen met een stukje Z-profiel (evt. te maken uit H-profiel). Dat geeft de afstand vanaf de achterzijde.
Het verticale deel moet precies passen tussen bufferplaat en bovenkant voetplaat.
IMG_8808 by Nulpunt0, on Flickr

De stevigheid is natuurlijk .........................
Om die te verbeteren heb ik door de bufferplaat een draadje 0,7 aangebracht en aan de onderkant van het Z-profiel gesoldeerd.
IMG_8809 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8811 by Nulpunt0, on Flickr

Dan een hoekijzer,
IMG_8813 by Nulpunt0, on Flickr

en dan de platte plaat waar de lamp op komt te staan.
IMG_8814 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8815 by Nulpunt0, on Flickr

toch tig keer leuker dan een kant en klaar gietdeel plakken?
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 16:02:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #437 Gepost op: 22 januari 2019, 16:43:51 »
De achterkant,

@Jaap...ik zie vies, vuil en groen op het messing...ja, ook ik.
Die seinijzers...rampenplan tijdens het werken.

Maar ik kan weer een doorhaal-streep toevoegen aan mijn werklijstje.

IMG_8819 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 16:45:33 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #438 Gepost op: 22 januari 2019, 19:28:51 »
Zandstooier(s),

Op de HSM tekening zie je  een zandstrooier volgens Gresham,
zandstrooier (5) by Nulpunt0, on Flickr

Die zie je ook op een foto,
zandstrooier (4) by Nulpunt0, on Flickr

Op foto's uit een latere periode zie je dat de uitblaaspijp anders zit. Dit betekent dat er omgebouwd is naar een zandstrooier volgens Knorr.
zandstrooier (1) by Nulpunt0, on Flickr

In het boek "De Locomotief" vindt je de beschrijvingen en tekeningen.
zandstrooier (3) by Nulpunt0, on Flickr


De tekening in het boek is 1:5. Komt neer op 35 mm x 5 = 175 mm. In schaal 1 is dat 5,5 mm. lang
De uitblaaspijp komt neer op 1,0 mm.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #439 Gepost op: 22 januari 2019, 21:02:13 »
Alles is te maken, maar eerst even kijken of ik iets heb liggen waaruit ik het kan maken...iets van 5x2 met T-stuk..ja hoor, hebben

Dit is een Damfentnahmestutze in Spoor 0.
Zie de site van Mannfred Bauer, artikel 1560. 6,50 euro/st.
bauteile, lok, kessel, seite 4, regel 5.
http://www.bauermodellbau.de/willkommen-bei-bauer-modellbau/

IMG_8822 by Nulpunt0, on Flickr

Wat knippen plakken en vijlen.
IMG_8823 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8825 by Nulpunt0, on Flickr

De uitblaaspijp laat ik nog even weg, maar wordt tzt vastgezet met 10-secondenlijm.
IMG_8826 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 21:07:46 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #440 Gepost op: 22 januari 2019, 21:08:36 »
geniaal ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #441 Gepost op: 22 januari 2019, 23:50:33 »
Serieproductie.

Eerst in ieder gietdeel 3 gaatjes 1,0 boren. Daarna....zie de foto's

IMG_8827 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8828 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8829 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8830 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8831 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8832 by Nulpunt0, on Flickr

en afstrepen maar weer.

28542
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 00:02:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #442 Gepost op: 23 januari 2019, 12:28:12 »
Op de bufferbalk moet nog een stoomverwarmingskoppeling komen. Nu kan ik niet zo makkelijk iets vinden van waaruit ik een goed model kan maken, maar...in schaal 0 wel.

Paul Petau, dampfheizkupplung anschluss, art. 312.
https://www.mbpetau.de/advanced_search_result.php?categories_id=0&keywords=312&inc_subcat=1
Weliswaar te klein, maar wel herkenbaar, dus tijdelijk...

stoomkoppeling by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8835 by Nulpunt0, on Flickr

Model is niet zo maar verkrijgbaar, maar ik heb wel wat noeste arbeidsresultaten van andere modelbouwers gevonden.
http://www.s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=32402



« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 12:33:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #443 Gepost op: 23 januari 2019, 16:21:28 »
Nu kan het hard gaan als ik de gietdelen van de pompen binnen krijg.

Ingekort werklijstje

aandrijving
ketelband spanners 2 st.
ketelfront peilglazen
krik 2x...........in 3 D tekenen/printen
luchtpomp / leidingen
rookkast inrichting (geen haast)
veersysteem (deels al ontworpen)
voorverwarmer / leidingen
waterpomp / leidingen
wielen contragewichten (geen haast)
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2019, 23:54:54 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #444 Gepost op: 23 januari 2019, 17:23:24 »
Jou kennende maak je dat lijstje met gemak weer 3x zolang...... ;)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #445 Gepost op: 23 januari 2019, 19:14:20 »
ech nie.

Dit is een model waarbij ik wil testen hoe en waarmee ik in een bepaalde tijd een schaal-1 model in elkaar kan zetten. Vooral de bepaalde tijd was nu een groot item. Ik gaf vooraf mezelf de tijd tot medio februari en dan moest het model klaar zijn. En niet af kan ook klaar betekenen. Het blijkt niet uit te maken of je nu in 0 of in 1 werkt. Eigenlijk is schaal 1 een stuk makkelijker ook al zijn er geen onderdelen. Die zijn  dan relatief makkelijk te maken. In 0 is dat meer priegelwerk.

Vlampijpen...die komen er binnen het gekozen tijdsbestek niet in, maar zouden natuurlijk wel kunnen. Geldt ook voor de inrichting van de rookkast.
Ketelfront is een absolute noodzaak. Of dat 100% gaat lukken is nog maar de vraag, maar je kan het met het blote oog zo goed zien, dat je daar wel wat mee moet en dus kan.

De pompen en leidingen gaan vanzelfsprekend lukken. Of dat ook weer 100% kloppend gaat worden weet ik nog niet. Dat is dan weer een uitdaging voor een volgend model. Nu dus gebruik maken van de beschikbare gietdelen en bij een volgend project dan de 100% kloppende. Dan ook in overweging nemen hoe ik die moet dupliceren, zoals ik nu al doe met de voorverwarmer en sluitseinijzers. Dommen en schoorstenen zijn vrijwel altijd verschillend, dus dat blijft per stuk maken. Maar ook daar gold... de eerste duurde een dag, de vierde een uurtje.

De aandrijving lijkt me geen probleem en valt eigenlijk ook niet binnen dit bouwkader, maar dit model zal ooit wel gaan rijden desnoods met een opdrukwagon.

Wat ik tot nu toe heb geleerd of heb gedaan wat ik nog nooit gedaan had, is het gebruik maken van de frees/slagbeitel en de draaibank want bepaalde onderdelen zijn nou eenmaal niet in de handel verkrijgbaar. Moet ik nu iets maken, dan is dat geen uitdaging meer, maar een uurtje werk.
Verder heb ik geleerd dat werken in spoor1 en spoor-0 niet wezenlijk verschilt. Alleen hoe groter, hoe makkelijker voor de oogjes (maar at wist ik eigenlijk al)
Wat ik ook geleerd heb, maat wat ik eigenlijk wel wist, is het vooraf schrijven van een bestek en maken van een gedetailleerd fotoboek. Alleen foto's verzamelen is niet voldoende. Uitwerken per onderdeel, want dan zie je vaak de verschillen. Voor de NS 6000 heb ik dat al wel klaar maar het werkbestek nog niet.

De enige uitdaging die ik met dit model nog wel heb is de echte vering. Dat ook omdat ik geen kant en klare hornblocks heb gevonden en maar zelf iets heb gemaakt. Aanslagen/borgingen voor veren zijn er  dus niet. Voor volgende Schaal-1 projecten is er inmiddels wel een mogelijk alternatief bedacht en daarom wil ik dat gaan uitproberen bij het volgende project, de 8100.

Dus maak ik de lijst voor deze 5500 langer.....NEE.
Is het een mooi model geworden..JA.
Klopt die?.....laat ik aan anderen over. Dus.....schieten maar. Leren we van.

En nu weer aan het werk. Ik denk aan ketelband spanners en contragewichten voor de wielen. Gietdelen van Spur-1 Werkstat (2e bestelling) heb ik nog steeds niet binnen, dus dat komt nog.

Het uiteindelijke motto: ieder volgend model wordt beter.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 19:24:50 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #446 Gepost op: 23 januari 2019, 19:55:13 »
Bij de Spur 1 Werkstatt heb ik inmiddels ook een bestelling gedaan. Ik zag nog 2 peilglazen voor op het ketelfront die mogelijk ook goed bruikbaar zijn, dus die zijn ook meebesteld.

Moet naast een heleboel messing staf, buis, boutjes en moeren nog wel een aantal andere dingen bestellen.

Overigens qua vering ben ik meer een voorstander van compensatie. Ook al omdat vering in model in rust stand op goed recht spoor volledig ingedrukt moet zijn en alleen bij oneffenheden wielen naar beneden moet kunnen drukken. Is lastig om de juiste veerkracht in te stellen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #447 Gepost op: 23 januari 2019, 20:38:26 »
In m'n live-steam modellen heb ik bovenin het hornblock een gaatje geboord, kan ook nog dienen voor smering,
maar er staat een spriraalveertje in. Voor een werkend stoommodel is dat redelijk stug, maar omdat je die veertjes
zelf kunt maken is eea makkelijk zodanig te fabrieken dat het perfect veert.
Mvrgr
Koopmans

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #448 Gepost op: 23 januari 2019, 20:55:38 »
@Ivo,

Zo heb ik het tot voor kort ook altijd gemaakt. Maar bij de Ovaalramer in schaal-0 ben ik van gedachten verandert omdat ik de truc van het zelf maken van veertjes , zoals Hr.Koopmans ook meldt, door kreeg. Die wagen veert echt en niks wiebeldewobbel.

Waar velen met hun vingertje de veerkracht van de buffers (vaak ongevraagd) testen, kan ik je nu zeggen...druk eens op het dak. Kan je verzekeren... gaat een wereld open. Vandaar ook nog mijn uitdaging bij de 5500.

Dus nieuw motto: spoor leg je zuiver en de lat hoog.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2019, 20:58:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #449 Gepost op: 23 januari 2019, 21:37:41 »
Dit heb ik ook nog nooit eerder gedaan..contragewichten in de wielen maken. Dus gewoon proberen op een oud wiel.

Komen die volgelopen oude vijlen toch nog eens van pas als spatel. Taai spul dat Milliput.
De eerste vullende laag zit en moet 2-3 uur uitharden..morgen dus verder. Dan vijlen en laag 2 en/of 3 aanbrengen, mogelijk met plamuur. Ik zie wel.
Of heeft iemand ervaring?

IMG_9327 by Nulpunt0, on Flickr