Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Gerrit F
Vandaag om 09:15:17
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Zoedelaar
Vandaag om 09:06:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 09:04:43
Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door NS264
Vandaag om 09:04:01
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door GD
Vandaag om 09:03:19
Rosoft servo decoder programmeren met de multimuis. door Erik
Vandaag om 08:33:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:33:19
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 08:28:55
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
Vandaag om 02:39:47
Modelbahn Knittelfeld door Reinout van Rees
Vandaag om 02:37:21
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 01:26:54
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
Vandaag om 01:24:32
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 00:32:07
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 23:43:33
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
24 augustus 2019, 23:13:33
VERPLAATST: Zoekfunctie doet te moeilijk door Bert van Gelder
24 augustus 2019, 22:53:06
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 22:51:36
Locadres wijzigen door KNed
24 augustus 2019, 22:34:29
Zwederbaan door nighttrain1
24 augustus 2019, 22:17:04
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 augustus 2019, 21:59:18
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Klaas Zondervan
24 augustus 2019, 21:45:08
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Noordernet
24 augustus 2019, 21:42:29
Een goederenwagen in LGB door Noordernet
24 augustus 2019, 21:39:51
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door 008200
24 augustus 2019, 21:27:31
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
24 augustus 2019, 21:20:40
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 augustus 2019, 21:12:43
Iets kleins in 00 door GD
24 augustus 2019, 21:11:09
Op- en afrit zelf maken van Tempex, hulp gevraagd. door Remunj
24 augustus 2019, 21:07:56
Geluid sounddecoder naar versterker door PeterC
24 augustus 2019, 21:02:47
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 augustus 2019, 20:30:36
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 26933 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #300 Gepost op: 12 juni 2019, 22:25:15 »
Ook al rijdt de loc ooit (over 3 dagen ;D) nog voor geen meter, dan nog moet er een decoder in.
Dit om het opstellen op m'n digitale opstelterrein mogelijk te maken.

Er moest dus een plekje gevonden worden voor een decoder. En wel zo dat de loc zich steeds nog demonteren laat.
Het plan ziet er zo uit:


Onder de voetplaat (grijs) bevindt zich aan de achterzijde een mooie ruimte voor een kleine decoder.
Die is alleen een fractie te ondiep.


Net te ondiep dus.
Boven de loopas is wel ruimte genoeg, maar aan die plek kleven andere bezwaren. De loopas moet namelijk vrij in de hoogte kunnen bewegen. Verder wordt het qua bedrading wel heel erg krap.


De decoder òp de voerplaat is overigens ook geen optie. Want de voetplaat wordt straks vast verbonden met de opbouw. Dan zou je de opbouw nooit meer van het chassis kunnen lichten (tenzij je stekkers gebruikt en het dak afneembaar houdt).
Het plan is dus om een gat te maken in de voetplaat ter grootte van de decoder en....


....de decoder vast te zetten op een blokje in het chassis.


Nogmaals het bewuste blokje.


De voetplaat nog even op z'n plek gelegd.
Mocht het zo zijn dat ik werkende verlichting wil gaan inbouwen (wat niet standaard is bij deze bouwset wordt geleverd), dan kan ik alsnog gebruik maken van een stekkertje in het machistenhuis, waarbij het dak dan dus wel afneembaar gemaakt moet worden.
Het aantal benodigde polen blijft dan beperkt tot 3.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #301 Gepost op: 12 juni 2019, 22:26:57 »
Om het witmetaal glad te krijgen kun je ook een dun laagje gewone plamuur opsmeren en dan opschuren. Zo lossen ze bij auto’s oneffenheden ook op.
Gewone autoplamuur bedoel je waarschijnlijk?
(Plamuur voor hout krimpt nogal en ik vraag me af of het hecht aan metaal)

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5929
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #302 Gepost op: 12 juni 2019, 22:34:35 »
Ik gebruik gewoon muurplamuur. Wat je als je verhuist uit een huurhuis in de gaatjes smeert. Geen houtplamuur.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #303 Gepost op: 12 juni 2019, 22:53:27 »
Ik snap nu waar je waarschijnlijk op doelt, Sven.

De stoomleidingen naar de cilinders laten zich niet verlengen, althans niet met plamuur, omdat ze de scheiding vormen tussen chassis en opbouw.
Op de volgende foto's is dat zichtbaar.





Wat misschien wel zou kunnen is om op de uiteinden dunne ringetjes te plaatsen.
ø 2,45mm buiten; ø 1,6mm gat en dan een kleine mm dik.
Maar zie zoiets maar eens te vinden. Vooral de buitendiameter kom heel nauw, want anders is het middel erger dan de kwaal.

Dank overigens voor het meedenken.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5929
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #304 Gepost op: 12 juni 2019, 22:54:38 »
Ik heb het over het opvullen van de wanden met die strepen, niet voor het dichtsmeren van spleten.  :)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #305 Gepost op: 12 juni 2019, 23:01:41 »
Natuurlijk ja....niet goed gelezen ;)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #306 Gepost op: 13 juni 2019, 19:01:08 »
Bas.

Ook ik heb meerdere malen bouw pakketten gehad van Weinert, Gunther en Bochmann en Kochendorfer die je zelf op
maat moet maken.

Het verbaast mij dus niets. :angel:

Bij zelf bouw / ombouw is dit nog een stukje erger , je zal alles wel 5 of 6 keer moeten passen voordat je het vast kunt zetten.

Veel succes met de verdere bouw/strijd.  (y)

Kees.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1505
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #307 Gepost op: 14 juni 2019, 09:46:29 »
Gebruiken ze siliconenrubber mallen voor het gieten van het metaal? Dat kan de vervorming verklaren.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #308 Gepost op: 06 augustus 2019, 22:31:25 »
Het is alweer even geleden dat ik wat verder gekomen ben met dit project.

Alvorens de bouw van het model optisch af te ronden wilde ik eigenlijk eerst wel eens weten of de loc überhaupt wel lopen wil.
Daarom is nu het chassis aan de beurt.

Een van de onderdelen waarop het goed fout kan gaan, is de schuifbeweging.
Om die te kunnen monteren had ik extra gereedschap nodig. Om de zogenaamde "Nieten" (ik weet geen goed Nederlands) te kunnen "vernieten" (;D) heb je een hamer, een aambeeld en speciale drevel nodig. Dat alles te bestellen bij Weinert, waarbij je weer een sloot geld kwijt bent. Dat moest dus anders.

Die hamer was geen probleem. Dat aambeeld misschien wel, maar daar zou ik iets op kunnen verzinnen. Maar met die drevel wilde ik geen risico nemen. Die heb ik gelukkig ergens 2e-hands kunnen bestellen. De verzendkosten waren hoger dan van het ding zelf, maar soms moet je wat.

Toen werd het (hoog)zomer. Niet de meest ideale periode om iets aan te pakken waar je tegenop ziet.
En zo bleef het spul maar liggen op mijn werktafel.
Tussendoor een Mitteleinstiegswagen voorzien van binnen- en sluitverlichting, want je wilt ook wel eens wat anders omhanden hebben.

Maar nu ben ik weer een stapje verder.
De eerste "Niet" van de schuifbeweging is "vernietet".


Te zien is de drevel van Weinert. Het plankje hardhout waarin een putje gemaakt is: het aambeeld.
De Gegenkurbel is aan de Schieberschubstange "vernietet" (helaas even geen vertaling).
Het witte kartonnetje heb ik gebruikt ter ondersteuning.

Wat me nog niet zo lekker zit is dat de kruiskop niet soepel over de leibaan (correct Nederlands?) glijdt.
Alsof er braampjes zitten, die ik overigens niet kan ontdekken.
Nu kan ik de boel wel oliën, maar dat neemt het probleem niet weg.

Nog maar even aanzien.
Het is mijn bedoeling de schuifbeweging links eerst te completeren, dan te testen en pas daarna verder met rechts.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 7200
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #309 Gepost op: 06 augustus 2019, 22:52:42 »
Volhouden Bas! Eens komt het goed zeg ik altijd.
Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2961
  • NS tijdperk III b/c
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #310 Gepost op: 07 augustus 2019, 05:18:54 »
Zijn dat niet gewoon klinknagels en heet de handeling dus klinken Bas?
Leibaan is de juiste term hoor :)
Succes verder!

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #311 Gepost op: 07 augustus 2019, 09:26:52 »
Klinknagels.....ja natuurlijk!
Ik weet overigens niet of klinknagels in het echt ook gebruikt werden voor verbindingen die beweegbaar moesten blijven. Voor zover mijn kennis reikt waren ze juist voor starre verbindingen.

Deze nageltjes zijn in ieder geval hol aan de zijde waar je met de drevel op tikt, zodat er een kransje ontstaat.

....Eens komt het goed....
Een heel mooi credo, Wim!

Groet, Bas

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 2961
  • NS tijdperk III b/c
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #312 Gepost op: 07 augustus 2019, 10:08:24 »
Zover ik weet werden klinknagels nooit direct voor bewegende verbindingen gebruikt.

Op basis van die omschrijving vermoed ik dat het een soort holnieten zijn, die gebruikt worden als een klinkverbinding.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2019, 20:36:51 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 633
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #313 Gepost op: 07 augustus 2019, 17:44:34 »
Bas,

Ik heb wel eens gehad dat de ‘binnenkant’ van de kruiskop ruw was, dan glijdt het ook niet
soepel. Met een boortje oid de ruwheid weghalen hielp

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #314 Gepost op: 07 augustus 2019, 22:51:20 »
@Eric
Een holniet is het niet helemaal.
De nagel heeft aan het einde een verjonging die hol is. Aan het dikke (massieve) deel onder de kop komt het deel dat beweegbaar blijft ten opzichte van de nagel. En aan het verjongde holle deel komt het deel dat vast komt te zitten aan de nagel.
De drevel heeft een kegelvormige kop. Door daarmee op het holle deel van de nagel te tikken (met behulp van een hamer natuurlijk), ontstaat een klemverbinding (met het betreffende deel).
Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen maken. Ik begrijp het nu ook pas echt nu ik ermee bezig ben geweest. ;D

@Fred
Ik heb inmiddels zitten "schaven" aan zowel de kruiskop als de leibaan. Een beetje frotten met een vijl en wat met een ruimer. En ook heb ik nog eens een railgum voor langs de leibaan gebruikt. Ik kan nu eigenlijk nergens meer weerstand meer ontdekken. De eerste rijtests zullen definitief uitsluitsel moeten geven.

Groet, Bas