Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 237724 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #195 Gepost op: 23 december 2018, 17:10:14 »
Nu ik de buis met de goed buiten/binnendiameter toch heb, is het appeltje eitje om het ketelfront demontabel te maken. En dat is weer handig bij het van achteren solderen van alle appendages.

Mijn advies voor een ieder die ketels zou willen gaan rollen uit plaat....niet doen, gebruik buis. Tenzij je alles gewoonweg aan elkaar gaat solderen. Ieder zijn keus.

Wil je een grotere afronding van front naar de ketel. Dan moet je een buis met gelijke diameter als  de ketel op het front solderen en een kleinere ring als aanslag er in brengen en dan maar vijlen naar wens. Misschien dat ik dat nog ga doen. Kwestie van de vlam er even op zetten. Buis heb ik nog over van de voorkant.

IMG_8003 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8004 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8005 by Nulpunt0, on Flickr

en de kerstboodschappen zijn ook weer binnen.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 17:17:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #196 Gepost op: 23 december 2018, 18:43:03 »
Maar gelijk even dat werkje gedaan.
Begonnen me een ring van 2 mm van de buis te slijpen en die goed vlak te vijlen op de kopse wanden en over de bestaande inwendige ring te schuiven. Daarna volklodderen met 180-graden soldeer (ik gebruik meestal 140) en dan maar vijlen.

 IMG_8007 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8006 by Nulpunt0, on Flickr

Lijkt wel een massief stuk messing gietwerk.
en dat allemaal dankzij stukje buis. !
IMG_8012 by Nulpunt0, on Flickr

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #197 Gepost op: 23 december 2018, 22:29:20 »
Hier de ketel uit de in de etsplaat gerolde plaat. Alles zit nog los, ketel zit niet recht zie ik nu.
Het gaat om het idee....
Buis van de goede diameter is zeker makkelijker....

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #198 Gepost op: 24 december 2018, 08:19:32 »
jullie gaan als een speer (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #199 Gepost op: 24 december 2018, 10:54:50 »
Gisteravond (te) laat nog begonnen aan een delicaat werkje, de hornblocks. Het werd 2 uur en toen leek het me beter om eens te gaan slapen want door de bomen zie je dan het bos niet meer. Maar juist dit is het moment waarom het draait. Letterlijk.
Hier dus een  overzicht van wat er goed en fout kan gaan. Leerproces.

Ik heb geen fabrieksmatige hornblocks, dus zelf maken. Bij Engelse modelbouwers is dit de hogeschool van modelbouw. Gaat mij ook lukken maar dan op mijn manier...als het maar werkt. Mooier kan altijd nog.
Uit 3 plaatjes 0,6 (dikker dan de frameplaten) een soort H-profiel gemaakt. Zowat zuigend passend in de frameplaten.
IMG_8014 by Nulpunt0, on Flickr

Boormalletje gemaakt voor 2 exemplaren zodat ik identieke boringen krijg.
IMG_8018 by Nulpunt0, on Flickr

Opboren in stappen naar 6,4 mm.
IMG_8017 by Nulpunt0, on Flickr

Vooraf wist ik al dat door de gekozen Slaters wielen (grote slag) de koppelstangen waarschijnlijk tegen/door de voetplaat zou komen. Onderstaande foto's zijn extreem, maar duidelijk.
IMG_8021 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8022 by Nulpunt0, on Flickr

Ook bij het Spoor-0 model van Jan Braam tref ik dit modelbouwprobleem aan en was ik niet verrast. De oplossing is om een stuk uit de voetplaat te zagen. Daar zie je niks van want dat valt binnen de waterkisten. Het zwart/rood omlijnde gebied moet weg.
Mogelijk nog wat extra schroefgaatjes en een dik profiel in de watertank om frame en kap te verbinden
IMG_8023b by Nulpunt0, on Flickr

Verder nog een kleine aanpassing nodig aan de binnenkant van de watertank. De uitsparing moet iets verder naar voren worden uitgebreid.
Maar eerst de hornblocks afmaken.
IMG_8019 by Nulpunt0, on Flickr

Dit is in ieder geval het beeld waar ik vandaag verder mee kan. Loc met één as.
IMG_8024 by Nulpunt0, on Flickr


13746

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #200 Gepost op: 24 december 2018, 12:57:20 »
En dat is twee...

Als de wielen in de hoogste positie staan, nog zonder veertjes er tussen, raken ze de ketel. Eerst de hoogte (buffers) afstellen) en den eventueel ruimte in de ketel zagen. Motor moet er ook nog in, dus zagen moeten we zowieso.

IMG_8025 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8026 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_8027 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #201 Gepost op: 24 december 2018, 13:12:08 »
Strik er omheen en onder de kerstboom.

IMG_8037 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #202 Gepost op: 24 december 2018, 15:26:28 »
Crankpins gemonteerd.
IMG_8038 by Nulpunt0, on Flickr

Goed meten, lijntje zetten en de zaag er in.
IMG_8039 by Nulpunt0, on Flickr

Let op, dit is weer de meest maximale stand zonder veertjes maar je kan dus zien dat de operatie nodig is geweest.
IMG_8042 by Nulpunt0, on Flickr

en dan dat héééééééél secure werkje, de gaten in de koppelassen.
Eest opgeboord naar 1,7 (cranckpin  = 1,6) en dan goed kijken waar het wringt. Ik hoefde in de horizontale richting slechts enkele slagen met en rond vijltje te doen....pfffffffffffffffffffffffffffffff
FEESTJE, EERSTE PROEFRIT GESLAAGD.
IMG_8041 by Nulpunt0, on Flickr

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #203 Gepost op: 24 december 2018, 17:19:26 »
FEESTJE, EERSTE PROEFRIT GESLAAGD.

Gefeliciteerd; ziet er goed uit! Feestje waard...  (y)
Met vriendelijke groet,
Peter

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #204 Gepost op: 24 december 2018, 19:29:03 »


Ook hier het eerste buig- en braadwerk van mijn NS5500 in 0.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #205 Gepost op: 24 december 2018, 20:14:39 »
 (y) (y) (y) (y) (y) (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #206 Gepost op: 25 december 2018, 00:14:46 »
Daarom moet het dak bij de versie met hoge kolenbak vast geslodeerd worden...rail voor het schuifluik.

Luikje open,
IMG_8049 by Nulpunt0, on Flickr

Luikje dicht,
IMG_8048 by Nulpunt0, on Flickr

Rail: U-profiel 1x1,5
IMG_8046 by Nulpunt0, on Flickr

14083
« Laatst bewerkt op: 25 december 2018, 00:16:59 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #207 Gepost op: 25 december 2018, 10:42:54 »


@ Edwin: na een studie van een uur blijf ik mij afvragen wat en waar komt dat halfronde stukje vandaan?
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #208 Gepost op: 25 december 2018, 12:39:21 »
Is dat niet het bogieveerpakket dat halfrond gevijld is om de buitenste balansijzers tussen de wielen te laten passen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk


1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #209 Gepost op: 25 december 2018, 12:45:25 »
Jajo,   samenstellen (stapelen) uit de losse veerbladen, alleen moet je de wieg, smaller maken, dus de om te buigen lipjes de helft afknippen..





verder gegaan met de ketel, uit de etsplaat, rollen, en solderen.
De rookkast is te lang, die zul je op maat moeten maken.







Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/