Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 18:37:16
Fleischmann draaischijf 6052 door johanw
Vandaag om 18:16:37
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 18:12:59
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
Vandaag om 18:09:23
Once Upon A Time In A Computer Desk door JurS
Vandaag om 17:40:58
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Frans Peeters
Vandaag om 17:30:38
Projekt 083-338 door Bert V
Vandaag om 17:20:31
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door JaJo
Vandaag om 17:18:36
65 018 van de SSN/VSM door Karben
Vandaag om 17:02:41
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Daniel Caso
Vandaag om 16:57:49
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Tulpendaal
Vandaag om 16:47:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 16:47:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 16:36:18
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 16:27:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door WesleyMunnik
Vandaag om 16:00:03
Roco BR215 decoder door NS1220
Vandaag om 15:26:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 14:19:49
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 14:16:41
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Joran
Vandaag om 14:04:17
Van Biervliet/B Models 2019 door Ryansprenkels
Vandaag om 13:18:34
Graag jullie mening over deze baan door bask185
Vandaag om 11:58:13
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door mdjr78
Vandaag om 11:44:59
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 11:17:13
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door JaJo
Vandaag om 10:59:34
De laatste dag van een 1700 door Vislijn
Vandaag om 10:53:04
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 10:23:31
Digitale centrale: Roco z21 of Digikeijs DR5000? door MdBruin
Vandaag om 09:55:37
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Nullem
Vandaag om 09:39:55
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:35:34
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 06:58:02
  

Auteur Topic: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?  (gelezen 4321 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Gepost op: 19 augustus 2018, 17:27:37 »
Heren elektronischie, een vraag voor u!

Ik ga twee locomotieven met stroomgeleidende koppelingen verbinden en wil de twee motoren met één decoder (Zimo MX64H) aansturen.
Wat is het beste de twee motoren in serie schakelen of parallel.
Ik weet, beide kan, de vraag is wat is het beste aan te bevelen, graag onderbouwen met argumenten.

Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 17:29:24 door Bert van Gelder »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2384
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:36:30 »
Ervaring in andere aandrijftechniek met wat meer afstand en vermogen: Bij parallel gaat de kabellengte zorgen voor verschil in draaisnelheid door de interne weerstand.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:37:06 »
Eh, wat voor motoren? Voltage?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:38:28 »
Weet niet of dat gaat goed komen....ervaring leert dat motoren in elke trein anders reageert op een decoder....veiligste blijft 2 verschillende decoders en dan ijken en dan samen laten rijden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:39:35 »
Ah, twee loks... verschillend?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:39:20 »
Ervaring in andere aandrijftechniek met wat meer afstand en vermogen: Bij parallel gaat de kabellengte zorgen voor verschil in draaisnelheid door de interne weerstand.

Dank!
Daarom heeft de TGV POS van Martix waarschijnlijk de motoren in serie staan.

Mijn plan is om te experimenteren met een goederentrein met tussenlok die tractie geeft.
Configuratie wordt lok - 7 wagons- lok - 15 wagons
De wagons tussen de lokken krijgen stroomvoerende koppelingen.

Betreft HAG modellen. Ik heb al twee paar rijden waar de motoren parallel staan. Dat gaat prima zelfs met twee verschillende wieldiameters.
Misschien het beste om bij tussen lok de motoren in serie te schakelen.

Alle steekhoudende input is welkom!

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:39:44 »
Om te beginnen heeft zo'n operatie alleen kans van slagen bij twee identieke locs. Dus niet alleen dezelfde motor, maar ook dezelfde tandwieloverbrenging.

De snelheid van een motor wordt voor het belangrijkste deel bepaald door de spanning. Dus als je ze parallel zet zullen ze dezelfde snelheid gaan draaien. Maar zelfs bij identieke motoren kunnen er dan verschillen optreden, b.v. omdat de magneet van de ene motor net iets sterker is. In zo'n geval zal een van de twee motoren duidelijk harder willen werken en dus meer stroom trekken.

Als je ze in serie zet krijgen ze dezelfde stroom, en die bepaalt voornamelijk de trekkracht. Ze zullen dan beide even hard gaan werken. Maar elke motor krijgt dan wel de helft van de spanning, dus de combinatie zal langzamer gaan rijden.

En verder zou ik zeggen, gewoon proberen. Veel kwaad kan het niet. Wel opletten dat bij parallel schakelen de decoder de dubbele stroom moet leveren dus even kijken of die dat wel kan.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1895
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:42:52 »
...inderdaad, bij parallel geschakelde identieke loks/motoren zou het wel moeten kunnen. Ik denk wel dat het niet handig is een "slimme" decoder te nemen die probeert de motor(en) intelligent aan te sturen met back-EMF ofzo. Dus ik zou een simpele (goedkope) decoder nemen met flink wat vermogen, dus minimaal 1A...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:57:58 »
Wat is het nut van twee motoren op 1 decoder? Ik begrijp dat er 7 wagons met stroomvoerende koppelingen tussen zitten. Voor dat geld koop je een tweede decoder en klaar. Kan je ze gewoon in consist laten rijden.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:15:28 »
Hallo Klaas en anderen,

Ik heb in het verleden al uitgebreid geëxperimenteerd met twee motoren op 1 decoder.

Volgende situaties uitgetest met parallel schakeling.

HAG lok met decoder zonder kap met op het spoor er naast een losse HAG motor parallel aangesloten.
Als je laat rijden staat 1 van de twee motoren bijna stil en de andere gaat rijden.
Als je de motor die gaat rijden met de hand tegen houd gaat de andere motor rijden.
Het reageert dus als een balans.

Koppel je de twee motoren mechanisch aan elkaar dan gedragen de twee motoren als of het één motor is.
Ga je rijden en houd je de combinatie met de hand tegen dan gaan beide motoren op de zelfde wijze doorslippen
Dit alles met een Zimo 64H decoder geschikt voor 2 motoren en EMK regeling.

Ik zei 2 maar ik heb 3 HAG combinaties rijden op dergelijke manier.
2x BLS Re 425
1x BLS Re 465 met 1x BLS Re 425. wieldiameter van de Re 425 is iets groter dan die van Re 465. Geen probleem.
1x BLS Re 465 met 1x SBB Re 6/6. wieldiameter van de Re 6/6 is iets groter dan die van Re 465. Geen probleem.

Mijn theorie omtrent tussen loks.

Tussen de twee loks zit dan 7 wagons met kortkoppeling schaargeleiding.
In de bogen wordt de afstand tussen de twee loks groter onder invloed van de kk-techniek.
Door de balanswerking tussen de motoren zou volgens mij de variërende lengte gecompenseerd worden en zou (volgens mijn theorie) de 7 wagons niet uit de boog gedrukt worden.

@Klaas, oké in serie halve snelheid maar een goederentrein is geen racewagen dus moet normale dienst snelheid wel in te stellen zijn met de decoder.

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:16:31 »
Wat is het nut van twee motoren op 1 decoder? Ik begrijp dat er 7 wagons met stroomvoerende koppelingen tussen zitten. Voor dat geld koop je een tweede decoder en klaar. Kan je ze gewoon in consist laten rijden.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Lengte van de trein gaat in bogen variëren met KK-techniek.

Mvg, Johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18333
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:33:03 »
Maar heb je al geprobeerd of dat echt problemen oplevert Johan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:33:21 »
Door de balanswerking tussen de motoren zou volgens mij de variërende lengte gecompenseerd worden en zou (volgens mijn theorie) de 7 wagons niet uit de boog gedrukt worden.
Volgens mijn theorie juist wel. Als de trein langer wordt moet de achterste loc langzamer rijden, maar dat wil hij (zij) niet omdat parallel geschakelde motoren even snel willen draaien. De achterste loc zal dan gaan duwen en dan heb je juist meer kans dat de tussenliggende wagens uit de boog geduwd worden. Dat gaat net zo lang door tot de hele trein in de boog zit, want dan hebben ze weer dezelfde snelheid. Het omgekeerde gebeurt als de trein de boog uit komt. Dan wordt de trein korter en zal de voorste loc er aan gaan sleuren en de wagens naar de binnenkant van de boog trekken.

Maar ik denk dat het in de praktijk allemaal heel erg mee gaat vallen. En ik denk ook dat het heel erg mee gaat vallen als je elke loc een eigen decoder geeft en in consist gaat rijden. Kortom, ik denk dat je nu een horror scenario aan het bedenken bent dat helemaal niet zal optreden.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18333
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:43:47 »
Testje gedaan.
Er staat momenteel een kolentrein met twee keer Trix 6400 en 27 wagens erachter op de baan. Een loc halverwege in de trein gezet en het rijdt probleemloos rond. Ik denk omdat de trein genoeg speling in de lengterichting heeft.

Ook modeltreinen zijn niet allemaal hetzelfde, maar het lijkt me de moeite waard om te proberen of iedere loc een eigen decoder wel problemen oplevert.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 20:48:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:23:44 »
Zelf heb ik al eens een trein van 20 zelflossers met loc voor en loc achter over een aardig bochtige clubbaan gereden. Ook in consist mode. Geen enkel probleem gehad.

Daarnaast heb ik hier ook een dubbeltractie reeks 77 op één lofsound decoder draaien. Twee speakers en twee motoren op één decoder. Motoren zijn gewoon paralel aangesloten. Draait prima!

Alex