Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door zuylen
Vandaag om 10:21:20
Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:07:34
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?  (gelezen 10903 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Gepost op: 19 augustus 2018, 17:27:37 »
Heren elektronischie, een vraag voor u!

Ik ga twee locomotieven met stroomgeleidende koppelingen verbinden en wil de twee motoren met één decoder (Zimo MX64H) aansturen.
Wat is het beste de twee motoren in serie schakelen of parallel.
Ik weet, beide kan, de vraag is wat is het beste aan te bevelen, graag onderbouwen met argumenten.

Mvg, Johan
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 17:29:24 door Bert van Gelder »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:36:30 »
Ervaring in andere aandrijftechniek met wat meer afstand en vermogen: Bij parallel gaat de kabellengte zorgen voor verschil in draaisnelheid door de interne weerstand.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:37:06 »
Eh, wat voor motoren? Voltage?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:38:28 »
Weet niet of dat gaat goed komen....ervaring leert dat motoren in elke trein anders reageert op een decoder....veiligste blijft 2 verschillende decoders en dan ijken en dan samen laten rijden.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:39:35 »
Ah, twee loks... verschillend?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:39:20 »
Ervaring in andere aandrijftechniek met wat meer afstand en vermogen: Bij parallel gaat de kabellengte zorgen voor verschil in draaisnelheid door de interne weerstand.

Dank!
Daarom heeft de TGV POS van Martix waarschijnlijk de motoren in serie staan.

Mijn plan is om te experimenteren met een goederentrein met tussenlok die tractie geeft.
Configuratie wordt lok - 7 wagons- lok - 15 wagons
De wagons tussen de lokken krijgen stroomvoerende koppelingen.

Betreft HAG modellen. Ik heb al twee paar rijden waar de motoren parallel staan. Dat gaat prima zelfs met twee verschillende wieldiameters.
Misschien het beste om bij tussen lok de motoren in serie te schakelen.

Alle steekhoudende input is welkom!

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:39:44 »
Om te beginnen heeft zo'n operatie alleen kans van slagen bij twee identieke locs. Dus niet alleen dezelfde motor, maar ook dezelfde tandwieloverbrenging.

De snelheid van een motor wordt voor het belangrijkste deel bepaald door de spanning. Dus als je ze parallel zet zullen ze dezelfde snelheid gaan draaien. Maar zelfs bij identieke motoren kunnen er dan verschillen optreden, b.v. omdat de magneet van de ene motor net iets sterker is. In zo'n geval zal een van de twee motoren duidelijk harder willen werken en dus meer stroom trekken.

Als je ze in serie zet krijgen ze dezelfde stroom, en die bepaalt voornamelijk de trekkracht. Ze zullen dan beide even hard gaan werken. Maar elke motor krijgt dan wel de helft van de spanning, dus de combinatie zal langzamer gaan rijden.

En verder zou ik zeggen, gewoon proberen. Veel kwaad kan het niet. Wel opletten dat bij parallel schakelen de decoder de dubbele stroom moet leveren dus even kijken of die dat wel kan.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:42:52 »
...inderdaad, bij parallel geschakelde identieke loks/motoren zou het wel moeten kunnen. Ik denk wel dat het niet handig is een "slimme" decoder te nemen die probeert de motor(en) intelligent aan te sturen met back-EMF ofzo. Dus ik zou een simpele (goedkope) decoder nemen met flink wat vermogen, dus minimaal 1A...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:57:58 »
Wat is het nut van twee motoren op 1 decoder? Ik begrijp dat er 7 wagons met stroomvoerende koppelingen tussen zitten. Voor dat geld koop je een tweede decoder en klaar. Kan je ze gewoon in consist laten rijden.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:15:28 »
Hallo Klaas en anderen,

Ik heb in het verleden al uitgebreid geëxperimenteerd met twee motoren op 1 decoder.

Volgende situaties uitgetest met parallel schakeling.

HAG lok met decoder zonder kap met op het spoor er naast een losse HAG motor parallel aangesloten.
Als je laat rijden staat 1 van de twee motoren bijna stil en de andere gaat rijden.
Als je de motor die gaat rijden met de hand tegen houd gaat de andere motor rijden.
Het reageert dus als een balans.

Koppel je de twee motoren mechanisch aan elkaar dan gedragen de twee motoren als of het één motor is.
Ga je rijden en houd je de combinatie met de hand tegen dan gaan beide motoren op de zelfde wijze doorslippen
Dit alles met een Zimo 64H decoder geschikt voor 2 motoren en EMK regeling.

Ik zei 2 maar ik heb 3 HAG combinaties rijden op dergelijke manier.
2x BLS Re 425
1x BLS Re 465 met 1x BLS Re 425. wieldiameter van de Re 425 is iets groter dan die van Re 465. Geen probleem.
1x BLS Re 465 met 1x SBB Re 6/6. wieldiameter van de Re 6/6 is iets groter dan die van Re 465. Geen probleem.

Mijn theorie omtrent tussen loks.

Tussen de twee loks zit dan 7 wagons met kortkoppeling schaargeleiding.
In de bogen wordt de afstand tussen de twee loks groter onder invloed van de kk-techniek.
Door de balanswerking tussen de motoren zou volgens mij de variërende lengte gecompenseerd worden en zou (volgens mijn theorie) de 7 wagons niet uit de boog gedrukt worden.

@Klaas, oké in serie halve snelheid maar een goederentrein is geen racewagen dus moet normale dienst snelheid wel in te stellen zijn met de decoder.

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:16:31 »
Wat is het nut van twee motoren op 1 decoder? Ik begrijp dat er 7 wagons met stroomvoerende koppelingen tussen zitten. Voor dat geld koop je een tweede decoder en klaar. Kan je ze gewoon in consist laten rijden.

Succes Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Lengte van de trein gaat in bogen variëren met KK-techniek.

Mvg, Johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:33:03 »
Maar heb je al geprobeerd of dat echt problemen oplevert Johan?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:33:21 »
Door de balanswerking tussen de motoren zou volgens mij de variërende lengte gecompenseerd worden en zou (volgens mijn theorie) de 7 wagons niet uit de boog gedrukt worden.
Volgens mijn theorie juist wel. Als de trein langer wordt moet de achterste loc langzamer rijden, maar dat wil hij (zij) niet omdat parallel geschakelde motoren even snel willen draaien. De achterste loc zal dan gaan duwen en dan heb je juist meer kans dat de tussenliggende wagens uit de boog geduwd worden. Dat gaat net zo lang door tot de hele trein in de boog zit, want dan hebben ze weer dezelfde snelheid. Het omgekeerde gebeurt als de trein de boog uit komt. Dan wordt de trein korter en zal de voorste loc er aan gaan sleuren en de wagens naar de binnenkant van de boog trekken.

Maar ik denk dat het in de praktijk allemaal heel erg mee gaat vallen. En ik denk ook dat het heel erg mee gaat vallen als je elke loc een eigen decoder geeft en in consist gaat rijden. Kortom, ik denk dat je nu een horror scenario aan het bedenken bent dat helemaal niet zal optreden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:43:47 »
Testje gedaan.
Er staat momenteel een kolentrein met twee keer Trix 6400 en 27 wagens erachter op de baan. Een loc halverwege in de trein gezet en het rijdt probleemloos rond. Ik denk omdat de trein genoeg speling in de lengterichting heeft.

Ook modeltreinen zijn niet allemaal hetzelfde, maar het lijkt me de moeite waard om te proberen of iedere loc een eigen decoder wel problemen oplevert.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2018, 20:48:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:23:44 »
Zelf heb ik al eens een trein van 20 zelflossers met loc voor en loc achter over een aardig bochtige clubbaan gereden. Ook in consist mode. Geen enkel probleem gehad.

Daarnaast heb ik hier ook een dubbeltractie reeks 77 op één lofsound decoder draaien. Twee speakers en twee motoren op één decoder. Motoren zijn gewoon paralel aangesloten. Draait prima!

Alex