Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
Rangeren met een pec door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:20:05
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Remco vM
Vandaag om 00:10:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?  (gelezen 13055 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #15 Gepost op: 19 August 2018, 22:41:44 »
Ik heb zojuist proefgereden met twee gelijke geijkte loks met 7 wagons er tussen.
Dat gaat niet jofel. Op 1 punt in het schaduwstation ontspoort de boel. Rest van de baan staat de koppelingen aardig scheef onder mechanische spanning. Zo gaat het een ieder geval niet worden.
Het is wel een baan met twee hellingen van 3,5 procent ook in de bogen.

Mvg, Johan

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #16 Gepost op: 19 August 2018, 22:55:30 »
Kun je er een plaatje van plaatsen, Johan?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #17 Gepost op: 20 August 2018, 07:04:38 »
Okay, gewoon verder experimenteren met de opties Johan. Ik kan theoretisch van alles bedenken, maar proberen blijft het belangrijkst.

Ik snap bijvoorbeeld niet hoe de aansturing met één decoder goed zou kunnen werken in een dergelijke situatie. Als de voorste loc de helling en/of een boog ingaat, moet de aandrijving worden ‘opgeregeld’ om op snelheid te blijven. Als de tweede loc nog op een vlak, recht stuk rijdt, moet daar juist nog niets gebeuren, anders gaat de loc harder rijden dan nummer één. Iets er tussenin heeft geen zin, lijkt me, omdat de rijomstandigheden van beide locs nu eenmaal verschillend zijn. Daarom denk ik dat iedere loc zijn eigen decoder en dus eigen snelheidsregelaar toch het beste is. Werkt dat niet, dan beperken vooral die hellingen de mogelijkheden. Maar misschien zit ik er helemaal naast. Testen maar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #18 Gepost op: 20 August 2018, 10:20:17 »
Ik heb best wel wat trams met 2 motoren en die staan parallel geschakeld met de lastregeling aan. Je ziet dat als je één motor vasthoud dat de andere motor harder gaat draaien. Echter op de baan merk je geen nadelige rijeigenschappen als één van de twee motoren het zwaarder krijgt door bijvoorbeeld het begin van een krappe bocht. Ik zorg echter wel dat de tweede motor een draaistel heeft waar geen slipbanden opzitten. Mocht hij sneller of langzamer draaien dan de eerste motor, dan geeft dit geen extra wrijving door de stroefheid van de slipbanden.

Net als Henk al zei is het beste dat je alles gewoon uitprobeert. Ik kan niet inschatten hoeveel kracht je model heeft en de motoren zich houden met een serie/parallel schakeling met de lastregeling aan.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #19 Gepost op: 20 August 2018, 10:37:16 »
De lastregeling zal ongetwijfeld niet meer optimaal of zelfs helemaal niet meer werken. Er komen nu verschillende signalen terug van verschillende motoren naar 1 decoder. Parallel of serie in het echt/grootbedrijf is een heel ander verhaal, we werken hier niet met ster en driehoek schakelingen en weerstanden en stroom, maar met pulscodemodulatie van dcc decoders, en de meting van de EMK na elke puls die de decoder doet om te 'zien' hoe de motor reageert. Beste is inderdaad 2 decoders, dus elke motor een eigen decoder, en de boel goed ijken. Neem een decoder met een goede lastregeling, bijv. D&H.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2018, 10:47:53 door jowi »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #20 Gepost op: 20 August 2018, 11:09:20 »
Ik denk dat je juist de lastregeling van een van de locs moet uitschakelen. Dan helpt die loc wel met de tractie, maar probeert niet zijn snelheid af te dwingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1785
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #21 Gepost op: 20 August 2018, 11:18:03 »
Hallo

2 motoren parallel op een decoder gaat prima.
Ik heb verschillende marklinloks die dit hebben en nog nooit problemen hiermee ondervonden.
Zoals al eerder geschreven compenseren de motoren elkaar. Het moment gaat automatisch naar die met de meeste belasting.
Het gaat pas fout als elke motor een eigen decoder heeft. Dan gaan ze elkaar tegenwerken.
Zelfs 2 identieke loks met een sinus ( draaistroom) aandrijving beginnen zich in dubbeltractie als een harmonica te gedragen.
Voor een normale dc motor kun je de lastregeling terugschroeven.

Bart

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #22 Gepost op: 20 August 2018, 11:21:24 »
Ik vraag mij af wat motoren in serie (gewoon al in gelijkstroom) met elkaar doen. De een ondervind ook de stroomonderbrekingen (koolborstels op collector) van de ander. Terugmelding voor de cruisecontroll wordt denk ik helemaal een zootje.

edit:
Bart doet het dus ook parallel.

« Laatst bewerkt op: 20 August 2018, 11:26:48 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #23 Gepost op: 20 August 2018, 12:14:20 »
Met locs direct gekoppeld neem ik aan? Het gaat om een loc die ergens halverwege de trein meedoet en of de kortkoppelmechanieken dan effect hebben. Wie heeft daar ervaring mee?

Inmiddels twee treinen geprobeerd en het werkt prima met ieder een eigen decoder. Ook het verplaatsen van een Mehano HLR 7700 naar het midden van de trein gaat op mijn baan goed. En dat met die wagens uit de Volvotreinen van Hobbytrade. Die hebben per wagen vier mechanieken. De mechanieken hebben altijd enige speling in de lengterichting. Al is dat maar een mm, dan zit er in de hele trein compensatie genoeg. Maar ik heb geen hellingen van meer dan één procent, dus dat kan ik niet proberen.

Overigens nog nooit problemen gehad met gekoppelde locs met ieder een eigen decoder. Ook niet als het om verschillende typen gaat. De Trix ACTS 1200 kan prima overweg met de Roco ACTS 6700.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5833
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #24 Gepost op: 20 August 2018, 13:05:45 »
Waarom niet dummy lok in het midden van je trein, ben je van het hele gesodemieter af.
Die dummy lok rijdt altijd even snel als de door motor aangedreven lok.

(Of ik begrijp iets niet).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #25 Gepost op: 20 August 2018, 13:44:21 »

Dat is echt veel te makkelijk.........

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 20 August 2018, 14:29:27 door Bert van Gelder »
Groet Frits

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #26 Gepost op: 20 August 2018, 15:06:50 »
Dank voor alle reacties  (y)

Ik snap bijvoorbeeld niet hoe de aansturing met één decoder goed zou kunnen werken in een dergelijke situatie. Als de voorste loc de helling en/of een boog ingaat, moet de aandrijving worden ‘opgeregeld’ om op snelheid te blijven. Als de tweede loc nog op een vlak, recht stuk rijdt, moet daar juist nog niets gebeuren, anders gaat de loc harder rijden dan nummer één.

Henk mijn test ervaring leert dat de twee motoren elkaar in evenwicht houden, de door mij omschreven balans werking.
Bij de TGV POS van Matrix heb je exact dezelfde situatie. Met alle rijtuigen er tussen is het stel meer dan 2 meter. Beide kopbakken worden door 1 decoder aangestuurd. Dat stel rijdt ook hier prima over de baan met alle bogen en hellingen. Bij de TGV staan de motoren in serie en is inderdaad geen hardloper wat het wel had moeten zijn.

Voor mij is de onzekere factor wat gaan de koppelingen tussen de 7 wagons doen. Dat vereist testwerk.
Ik ga beide testen serie en parallel.

Waarom niet dummy lok in het midden van je trein, ben je van het hele gesodemieter af.
Die dummy lok rijdt altijd even snel als de door motor aangedreven lok.

(Of ik begrijp iets niet).

Een lok hoort tractie te geven net als in het echt. Dummy is voor mij geen optie.

Ik heb een Rola trein van 17 wagons die komt met 1 lok niet de helling op, zo zwaar is die trein.
Net als in het grote voorbeeld rijdt de Rola prima met dubbeltractie over de modelbaan waarbij beide lokken tractie geven zoals het hoort 8)

Zo wil ik dus ook naar voorbeeld met Schwischenlok rijden als te technisch wil.
Lok - 600 ton - tussenlok - 1200 ton (ik heb het nog op video staan)

Mvg, Johan.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6274
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #27 Gepost op: 20 August 2018, 15:18:44 »
Heb ik met anderen eens op een beurs gedaan met een Amerikaans treintje van 15m.
2 locs ervoor en nog 1 op 1/3 van de sleep. Zodoende was er alleen trek op de koppelingen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1287
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #28 Gepost op: 21 August 2018, 09:31:38 »
Zou je 3 motoren door 1 decoder aan kunnen sturen?

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #29 Gepost op: 21 August 2018, 09:43:26 »
Als 2 kan, dan kan 3 ook. Als de decoder maar genoeg stroom kan leveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.