Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Calimero
Vandaag om 01:18:19
Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert wel op DCC signaal van MultiMaus door Hube
Vandaag om 00:15:12
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door Age van Dijk
Vandaag om 00:08:06
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
17 oktober 2018, 23:10:57
Railad ombouwen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:10:24
ACME BR187 openen door Falcon10
17 oktober 2018, 23:08:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
17 oktober 2018, 23:07:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Joop_L
17 oktober 2018, 23:02:55
Projekt 083-338 door jerrytrein
17 oktober 2018, 22:57:14
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
17 oktober 2018, 22:34:19
Een Roco 2418 omnummeren: passend alternatief nummer gezocht door spock
17 oktober 2018, 22:32:36
Rangeerstukje bas door haes
17 oktober 2018, 22:31:41
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
17 oktober 2018, 22:22:46
Spoor 1 locs programmeren met IBI door phdirk
17 oktober 2018, 22:16:04
Ombouw/moderniseren Lima koploper door San-Markos
17 oktober 2018, 22:13:38
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
17 oktober 2018, 22:10:51
S88 splitter of lange netwerkkabels bij uitbreiding baan door phdirk
17 oktober 2018, 22:07:13
Viessmann 5214, pendelautomaat. Vertaling/uitleg aansluiting gevraagd. door MOVisser
17 oktober 2018, 22:06:49
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door 1795
17 oktober 2018, 22:00:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 oktober 2018, 21:46:07
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
17 oktober 2018, 21:44:24
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:43:53
Vraag over Frans rijtuig door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:40:05
LSModels 2018 door Rondje_HO
17 oktober 2018, 21:39:40
Raadplaatje door GerardvV
17 oktober 2018, 21:38:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
17 oktober 2018, 21:22:05
  

Auteur Topic: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?  (gelezen 3093 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17559
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #30 Gepost op: 21 augustus 2018, 09:51:13 »
Locs in de grote schalen hebben vaak meerdere motoren en bij mijn weten altijd met één decoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #31 Gepost op: 21 augustus 2018, 11:53:35 »
Je kunt beter met een decoder in de trein alle motoren aansturen. De beide motoren worden dan versneld/geremd door de snelheid over de rails. Alleen zijn onze koppelingen erg soepel. Wat er bij een bocht gebeurt is nogal onvoorspelbaar. Ik heb in het echt (1:1) ooit met twee DE6400-en gereden met 25 personen wagens ertussen (Achterop lopende loc in multiple). Ging redelijk goed. Verder heb ik in model 1:160 met twee geijkte treinen gereden. Deze beleven keurig op gelijke afstand. Ook na 10  minuten rijden. Beide op verschillende adressen en aangestuurd met Koploper.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #32 Gepost op: 22 augustus 2018, 15:41:06 »
Mijn doel is dus te rijden naar voorbeeld zoals vroeger gereden werd.
Ik heb twee opties welke ikzelf gefotografeerd heb.


SBB Re 6/6 met na de vijfde wagon een BLS Re 4/4 als tussenlok. Daarna volgen nog 11 wagons (Ik heb van dezelfde trein ook video van)
Op de video zie je tussen de buffers van de lok en 5-de wagon ruimte zitten dat betekend dat op dat moment de Re 6/6 harder trekt dan de Re 4/4.
Dit zijn grootvolume wagons waarmee doorgaans papier vanuit Scandinavië naar Italië wordt vervoerd.
Bij deze optie worden twee motoren door 1 decoder in model aangestuurd.


SBB Re 10/10 met na de zevende wagon een BLS Re 4/4 gevolgd door nog 13 wagons. Betreft hier de Kleiaarde trein van uit Duits Limburg naar Italië. De Re 10/10 is goed voor 2 motoren en dan nog de tussenlok dan zou de decoder 3 motoren moeten gaan aansturen.


Na een avond knutselen heb ik een proef trein op de baan gezet. Het gaat op zich prima, er wordt niet in heftige mate aan de koppelingen getrokken of geduwd.
Ik heb hier 7 kleiaarde wagons tussen de lokken en die wagons zijn vrij licht. Op enkele punten in de helling wordt een draaistel uit de rails gedrukt.
Maar dat komt ook wel meer voor hier bij andere lange goederentreinen. Lichte wagons kan ik niet vooraan de trein zetten die geven geheid problemen.
Ik ga deze wagons verzwaren en dan verder testen. Ik zou graag uiteindelijk naar 3 motoren op 1 decoder uit willen komen.

Ik heb bij de testtrein de draden naar de tweede lok even bovenlangs geleid. Aan de lokken zit wel de stroomgeleidende koppelingen.
Heb gezien dat die dingen akelig duur zijn, kijken of ik de draden tussen de 7 wagons op een andere manier kan freubelen.

Mvg, Johan

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #33 Gepost op: 22 augustus 2018, 18:18:57 »
Als je een vaste samenstelling gaat maken, dan kan dit wellicht een oplossing zijn voor de elektrische verbinding:

https://www.stayathome.ch/PikoStromKupplung.htm

Groet, Juroen

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1831
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #34 Gepost op: 22 augustus 2018, 18:58:23 »
....toch even een vraag... in plaats van een hoop gedoe met bedrading en koppelingen enzo, waarom niet gewoon twee decoders? In tandem rijden met twee decoders, eventueel met 1 enkel adres is iets wat vaak genoeg is toegepast. ...en het is ook het meest werkelijkheidsgetrouw?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:19:06 »
Hans, zoals ik al melde de kortkoppel-schaar techniek wordt langer in bogen waardoor m.i.z. de tussen liggende wagons in de verdrukking komen.
Ik heb een setje dubbeltractie met twee decoders op 1 adres rijden en dat gaat prima. Maar ik heb ook een aantal dubbeltractie met 1 decoder rijden en dat bevalt mij beter,

Mvg, Johan

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:21:57 »
Als je een vaste samenstelling gaat maken, dan kan dit wellicht een oplossing zijn voor de elektrische verbinding:

https://www.stayathome.ch/PikoStromKupplung.htm

Groet, Juroen

Een link die ik nog niet kende, goed om te bewaren echter voor dit project heb ik minimaal twee polige stroomvoerende koppeling nodig.

Wordt inderdaad vaste samenstelling.

Mvg, Johan.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #37 Gepost op: 23 augustus 2018, 18:50:04 »
Citaat
Ik zou graag uiteindelijk naar 3 motoren op 1 decoder uit willen komen.
Dat moet ie wel kunnen doen, anders heb je onbedoeld ook nog een rookgenerator  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #38 Gepost op: 26 augustus 2018, 13:39:29 »
Was even stil maar in tussentijd het nodige geknutseld en getest.


De wagons van Marklin zijn vrij licht daarom zijn de 7 tussenliggende wagons verzwaard.

Nu kan ik wel een heel verhaal af steken maar de onderstaande video toont het resultaat.
https://www.youtube.com/watch?v=HM2uWfzeKnE&feature=youtu.be
Het rijdt gewoon probleemloos rond. Nu wil ik nog testen met 3 loks en dan wordt de bouw van de samenstelling definitief in gang gezet.
Op de video staan de twee motoren parallel.

Nog 1 opmerking, de loks met 1 decoder aansturen heeft nog een voordeel, bij hapering stroomafname staan alle loks meteen stil. Bij meerdere decoders aansturen zal toch een ravage ontstaan als 1 van de loks hapert.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16065
    • Pagina van klaas
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #39 Gepost op: 26 augustus 2018, 17:27:06 »
Zo te zien loopt het lekker soepel.
Op 20 en 21 oktober sta ik met "Without" op de tentoonstelling in Edegem. http://mtdtreinenclub.be/over/tentoonstelling/index.html

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #40 Gepost op: 26 augustus 2018, 19:30:49 »
Misschien een beetje uilig van mij, waarom geen dummy(s)? ???
De gebruikte loc's hebben toch voldoende trekkracht om de trein correct te trekken?
Desnoods indien er maar een motorstel in de loc zit, motorstel van loc 2 inbouwen en loc 2 dan voorzien van het motorloze stel. Ziedaar de dummy.

Dit werd in de oudheid door Trix en Maerklin ook gedaan met oa de E10.

Gr,

Dirk

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #41 Gepost op: 26 augustus 2018, 20:53:58 »
Klopt Klaas, ik ben er blij mee dat het zo soepel gaat.

@Dirk zie antwoord #26

Mvg, Johan

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #42 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:05:30 »
Bedankt voor je reactie (#26). 'tIs nu helder.

Gr,

Dirk


Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #43 Gepost op: 12 september 2018, 22:48:29 »
Testritten met 3 loks hebben inmiddels plaatsgevonden. Positief resultaat.

Heb ik het volgende.
De slaven krijgen wel een gewone decoder om het licht aan te sturen (ik heb genoeg oudere DCC decoders door voor liggen)
De motor wordt dus niet door die decoder aangestuurd maar voor het programmeren moeten de motordraden wel belast zijn.
Kun je daar een weerstand tussen zetten en welke waarde moet die dan hebben?
Kun je de weerstand laten zitten tijdens normaal bedrijf of neemt die te veel vermogen van de centrale weg?

Mvg, Johan

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
    • El Carrilet
Re: 2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten?
« Reactie #44 Gepost op: 12 september 2018, 23:14:17 »
Laat een locmotor eens 0,5..1 A trekken. Bij 18 V en 0,5 A  is dat een weerstand van 18/0,5 = 36 ohm en 9 W. Neem dan een draadweerstand van 33 ohm.

Tijdens normaal bedrijf kun je die laten zitten en als je de snelheid van die 'motor' terugregelt naar nul, verbruikt hij geen vermogen.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH