Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 93042 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #195 Gepost op: 28 december 2020, 21:36:15 »
De deur is 2m hoog. Thats what counts 😉
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #196 Gepost op: 28 december 2020, 23:48:23 »
Wat ik suggereerde is dat de gemiddelde huisdeur rond de 80 cm breed is. Bij het schatten van de maten van een huis, kun je daar wel vanuit gaan. Als het anders is, dan is dat vaak wel duidelijk te zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #197 Gepost op: 04 januari 2021, 12:56:44 »
Heropening van de lijn Heen - Weer.


Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #198 Gepost op: 05 januari 2021, 12:14:26 »
Inmiddels voor de GETA 73 een Skiptrack motoriseringsset besteld bij Skiptram.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 12:25:50 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #199 Gepost op: 08 januari 2021, 16:27:26 »
En zo ziet de Arnhemmer er uit met een aandrijving van Skiptram. Makkelijke inbouw en prima rijeigenschappen.


Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #200 Gepost op: 09 januari 2021, 12:37:18 »
Op proef de kap op het onderstel en een stukkie gereden. Er zit een microdecoder in. Goede decoder is besteld: de motor schijnt veel stroom te trekken.
Ook is de pantograaf gemonteerd. De draaistelzijden moeten even wachten tot de hele boel min of meer dicht kan.  Ik overweeg nog verlichting in te bouwen.
filmpje
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #201 Gepost op: 10 januari 2021, 16:19:15 »
Naast de Berlijner, Amsterdammer en straks ook de Vlissinger is de GETA 73 een mooi trammetje voor dagelijkse inzet op, nu nog, de lijn tussen Heen en Weer via En. Belangrijker: de Amsterdammer en Berlijner zijn eenrichting trams, waar de Vlissinger en de GETA 73 dat duidelijk niet zijn. Inzet van deze twee is dus wat realistischer.
Afijn, om een lang verhaal in een bouwverslagje te laten uitmonden een plaatje van de GETA in oorspronkelijke toestand: Als ongemotoriseerd foto-object op Weer.



Of Heen.



De tram is te mooi om alleen als fotoobject te dienen. Daarom bij Skiptram een aandrijving gekocht voor een kleine 68 euro. Daarvoor krijg je twee draaistellen, een motor en twee verbindingsslangetjes. En hulp van Paul Sassen natuurlijk.
De draaistellen zijn voorzien van stroomafnemers en de wielbasis komt vrijwel overeen met de 73. Paul adviseerde deze aandrijving omdat hij vermoedde dat er veel mee gereden gaat worden en dat klopt. Je kunt je passagiers bij een goed bus- en trambedrijf nooit laten staan: regelmaat en op tijd, dat is het devies voor een goede dienstregeling, dus hopla. Besteld en per ommegaande gekregen.

Op de website van Skiptram staan ook  bouwtips voor de GETA.
De GETA wordt gedemonteerd door de frontlampen uit de wagenkast te halen. Uiteraard zitten die verlijmd, en in dit geval alle vier stevig met goeie lijm. Trekken is geen optie. Afsnijden wel, maar niet voor mij. Veel te weinig ruimte, ik kreeg t niet voor elkaar. Resultaat is dat ik 1 lampje heb kunnen redden en drie lampen heel voorzichtig heb moeten uitboren. Dus moet ik nu vier lampen maken.
Voor het pakje met de aandrijving aankwam heb ik de link die Paul stuurde bestudeerd en de bodem uitgezaagd. Ja, ik kan dat, maar ik heb een haat/geen liefde verhouding met figuurzagen. Dat is dus te zien. De schroefjesmethode om de draaistelhouders te bevestigen verviel al rap. Gelukkig bestaat er ook lijm.....

Afijn. In het frame boor je op strategische plaatsen gaatjes waar je de figuurzag doorhaalt. Het zagen kan beginnen. Het verdient aanbeveling tevoren de zaagsneden te tekenen.
Als alles klaar is, is dit het resultaat, of netter.  :angel:
Pas de motor in. Het is belangrijk dat de motor volledig los ligt van het frame. Niet dat het onder stroom staat, maar waarom zou je het risico nemen? Vrijliggend dus. Kijk ook of het draaistel straks voldoende ruimte heeft om te bewegen.



Vervolgens is de vraag op welke hoogte de draaistelsteunen moeten worden gemonteerd. Ik heb ze uiteindelijk in het frame gemonteerd. De afstand tussen de middeninstap en de tafel waarop werd gebouwd is, en blijft zo 5mm.


De draaistelhoudervorm


4 plaatjes styreen aan de uitenden aan elkaar gelijmd, in de bankschroef gezet en vervolgens aan de andere kant uitgevijld. Telkens even passen tot t goed is.


de draaistelhouders

Het frame is een ruime mm dik. De draaistelhouder zelf komt vlak met de onderkant van het frame. De rest wordt opgevuld met een dun strookje styreen. Onder en boven het vrame komt een wat groter plaatje styreen, zodat er drie lijmvlakken ontstaan. Vervolgens lijm je de boel in de uitsparingen op het frame en pas je het draaistel ertussen.
Omdat de uitsparingen voor de draaistellen niet identiek zijn, is het essentieeel om het draaistel in te passen en te centreren. Ik heb UHU gel-lijm gebruikt. Dit laat je wel even de tijd om dat uit te vogelen en eventueel de boel weer helemaal uit te nemen. Als je dat doet, verwijder dan ook de lijm! Check ook of het draaistel inderdaad voldoende kan bewegen!
De draaistelhouderplaatjes op de bodemplaat mogen niet tot de rand doorlopen. Daar komt namelijk het interieur. De interieurdelen kennen een opstaande rand aan de onderzijde, waardoor de plaatjes verder geen probleem vormen. Door die opstaande rand kan later het interieur ook met tweezijdig kleefband worden vastgezet.




Zo moet het er uitzien.

Tijd om het motortje in te bouwen. Tussen de trapjes midden op het frame lijm je een plaatje styreen. Daarop lijm je de motor. Zorg ervoor dat de motor vrij blijft van het frame. Ik heb tweezijdig klevend plakband tussen motor en frame geplakt. Kan het nog moeilijker misgaan.





Draadjes. Alles is nog prima te bereiken. De plaatje in het draaistel waarop de draadjes worden gesoldeerd heb ik na het solderen ook iets van het frame weggebogen.



Dan wordt het tijd voor het interieur. Ook dit gaan we aan met de figuurzaag. Eerst het middenbalkon weggezaagd. Dan het gangpad uit beide zijdelen. Zo maak je voldoende ruimte voor de siliconenslang russen motor en draaistel. Het kan ook zonder het middenpad volledig uit te zagen. Maar niet aan te bevelen. Dat het gangpad verdwenen is ziet niemand. En mocht je het intact laten, dan zitten alle reizigers eigenlijk net te hoog voor het mooi. Dus niet doen.



Na een paar analoge testritten de decoder ingebouwd. Dit is een microding, 0,75A. Nodig is een volwassen decoder van 1,1A, bv een lokpilot 4.0. De motor trekt veel stroom, waardoor de micro feitelijk te warm wordt. Paul stuurde me het decoder advies van de maker van Rheinberger Strassenbahn Betriebe, Mark, anders had ik het ook niet geweten. Programmeren en rijden maar. Goed opletten of alles soepel draait.

Het interieur is, zoals eerder al vermeld, ook met tweezijdig kleefband teruggezet. Het interieur komt dan kwa hoogte precies goed uit.
Ook hier checken of de draaistellen voldoende draairuimte hebben.

Vervolgens wordt een gaatje in het dak geboord waar de stroomafnemer komt. Die schroef je op het dak vast en dan wordt de carrosserie weer op het chassis gezet. En natuurlijk weer proefritten gemaakt.

Dan is het de beurt aan de draaistellen.



Alleen de draaistelschorten zijn nodig. Ze laten zich vrij eenvoudig van het draaistel scheiden, al zit het wel verlijmd. de ene Chinese lijm is de andere niet.
De UHU lijm en de pennen aan het Skip-draaistel doen de rest. Ik heb ze simpel met lijm aan de pennen verlijmd. Zo zitten de draaistellen goed vast en op de goede hoogte ook nog......
Zorg dat de schorten de wielen niet raken.


De pennen aan het Skipdraastel waaraan de schorten worden verlijmd.


Zo dus.

Met 1 gelijmd draaistel worden weer proefritten gemaakt met name langs de haltes en over overwegen. De schorten moeten natuurlijk wel vrij staan van perronranden en straatstenen.



Dan wordt ook het tweede draaistel van schorten voorzien en de proefritten herhaald.

Wat nog moet gebeuren zijn de lampen. Ik moet nog even denken hoe ik die chroomringen moet vormgeven en waaruit. Ik denk dat het alu-buis wordt. Met een boormachine, een bankschroef  en een sleutelvijl valt daar wel wat te bereiken denk ik.....
Aja, en een gangpad wegzagen. Ook dat moet nog.
Een betere decoder is besteld, dan moet de kap weer van het onderstel. Goed moment om te kijken of naast de genoemde nazorg ook frontverlichting en een rode sluitlamp kan worden ingebouwd.

Wordt vervolgd

Huibert



« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 16:26:28 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
    • skiptram
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #202 Gepost op: 11 januari 2021, 11:40:02 »
Huibert, heldere beschrijving.
Citaat
De schroefjesmethode om de draaistelhouders te bevestigen verviel al rap. Gelukkig bestaat er ook lijm.....
en kan het dan ook niet meer los om de draaistellen te servicen/ schoonmaken.
Gr.P.P.
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #203 Gepost op: 11 januari 2021, 12:53:49 »
Ja, dat kan nog ateeds. Alleen moet ik dan wel iig aan 1 kant de ophanging vernieuwen. Gelukkig komt het schoonmaken van tandwieltjes en dergelijke in de draaistelkasten zelden voor. Bij mn draaistellocomotieven gaat het dan om een keertje in jaaaaaren. Dus dat overleef ik wel. Het is een klusje van niks, de houders maken.
Schroefjes zijn zeker eenvoudiger, eerlijk is eerlijk. Netjes zagen is het devies, maar als het niet lukt niet treuren.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #204 Gepost op: 17 januari 2021, 09:12:15 »
Huibert

bedankt voor de beschrijving, Heb me gelijk weeer geinspireerd maar weer eens serieus wat met mijn trams te doen. ;)

gr Joke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #205 Gepost op: 17 januari 2021, 10:17:12 »
Dank je, Joke. Trams zijn leuk. Als ik nu met modelbouw zou beginnen, zou het alleen tram zijn, zo erg is het virus 🤪
Voor jou misschken leuk, niet zozeer voor Delft, maar toch: Straßenbahn Magazin. Maandelijks bij de beter gesorteerde boekhandel. Boordevol nieuw en oud Duits spul.

Groet
Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #206 Gepost op: 17 januari 2021, 10:37:24 »
Huibert, dat Magazine ken ik, koop het some los als ik pakjes ophaal in Duitseland. Helaas is de grens dicht en gaan we weer in een strenge lockdown.

Gelukkig hebben we genoeg materiaal in huis om verder te bouwen ;D

gr Joke

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #207 Gepost op: 17 januari 2021, 10:51:17 »
Hier wordt ie door de boekhandel aan huis bezorgd 😉
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #208 Gepost op: 20 januari 2021, 23:54:52 »


Gewoon, omdat het een mooi plaatje is.

De 73 rijdt inmiddels met een lokpilot 4.0 rond. De motorinstellingen, lastregeling, cv 52-55 staan op buler. Dat scheelt enorm in rijkwaliteit 😋

https://youtu.be/eDOSdouGw80
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #209 Gepost op: 04 februari 2021, 15:55:44 »
Gister arriveerde de 520 te Heen. Inmiddels staat ze tot ieders verrassing in Weer: een aandrijving heeft ze nog niet. Die is al wel binnen trouwens, van Skiptram. Van de Tramfabriek komt een decoder voor de Rotterdammer. Ombouw volgt rap.

Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.