Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 33019 keer)

C_cornelis_S

• Offline Offline
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #45 Gepost op: 05 September 2018, 14:34:14 »
Heren van het goede leven,

met dank voor jullie attentie heb ik Gerrit zijn schaduwstation ingepast
wiens ontwerp mij aanstaat. (in below picture)

De grote vraag is hoe verder,
ik kan dagen schetsen naar mijn ideeën,
maar daar hebben jullie al kennis mee gemaakt.
Daarom wil ik jullie (Wim, Gerrit) graag betrekken bij de stelling:
Hoe verder te ontwerpen zonder tijd verlies en mindere ontwerpen van mijn zijde.

Hallo Cornelis,
Als je een schaduwstation niet ziet zitten, moet je het niet doen. Zoals ik eerder al schreef, het is een keuze, geen must.
Je kunt het ook gelijkvloers maken, inderdaad zoals Gerrit dat schetste. Hou de bereikbaarheid wel in de gaten (de linkerkant staat tegen de muur toch?).
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het schaduwstation niet te overdekken met landschap en de achtergrondplaat iets opzij te schuiven.
Qua sporen zou ik ze zo lang mogelijk maken, dus wat Gerrit in zijn laatste schets aangeeft. Als je hele korte treinen hebt, kun je er dan 2 achter elkaar plaatsen, maar ik zou het voorlopig simpel houden.
Deze vraag begrijp ik niet helemaal. Wil je de aftakking van de zijlijn in een tunnel plaatsen?

Groet, Wim

Wim, hallo :)
fijn dat je er bent.

zoals eerder aangegeven is de baan mobiel en met alle gemak de kamer in te manoeuvreren. (Het laat zich raden dat ik het over mijn schaduwstation heb.)
Over Hochdorf, om een verhaal kort te houden bedoel ik dat ik je idee goed vind, doch dat ik hem liever laat doorlopen van spoor naar spoor.
En dat in plaats van hem naar een dood punt (optelsporen) te leiden.

Greetings,
Corné

Prima oplossing en als je meer lengte wil hebben, dan kun je altijd de bochtwissels meer richting de kruiswissels leggen.
Als je niet met erg lange treinen rijdt kun je zelfs het spoor dan nog eventueel opdelen en twee blokken en twee treinen achter elkaar opstellen.

Bijvoorbeeld:

Gerrit, je ontwerp maakt me blij :D
bedankt!

Trein-H0

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 05 September 2018, 16:27:15 »
Hallo Cornelis,

Een ontwerp is altijd iets persoonlijks, net als bijvoorbeeld een samenvatting van een boek. De uiteindelijke baan bepaal jezelf, anderen geven adviezen en wat je bevalt pas je toe en wat je niets vindt, neem je aan ter kennisgeving.
Mijn advies zou nu ook even zijn om even weer terug te gaan naar waar je bent begonnen. Kijk goed, wat je uit het oog bent verloren en wat je daarvan wel of niet meer wil. Loop alle adviezen nog eens bij langs en maak dan een lijst met wensen voor je baan. Je zult zien, dat je dan zelf al een heel eind komt. Het is ook altijd mogelijk om je ontwerp 1 op 1 uit te printen en uit te leggen op je tafel.

Belangrijk is in deze: Jij bent de regisseur van je eigen plan en dat plan moet voor jou goed voelen. Natuurlijk kun je allerlei adviezen krijgen, zoals je ook al hebt gemerkt.

Kijkende naar mijn eigen ontwikkelingen in deze: Het plan van het schaduwstation en helix is een plan wat mij een jaar heeft gekost. Voor mij was dit ook van belang voor het ontwerpen van alles aan de onderkant van mijn tafel. Wat op de tafel ligt is voor 95% klaar, maar ik pas het nog steeds aan op detail.

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #47 Gepost op: 05 September 2018, 18:03:10 »
zoals eerder aangegeven is de baan mobiel en met alle gemak de kamer in te manoeuvreren. (Het laat zich raden dat ik het over mijn schaduwstation heb.)
Oh ja, dat klopt! Dan is bereikbaarheid geen punt :)

Citaat van: C_cornelis_S link=topic=82082.msg3221924297#msg3221924297
date=1536150854
Over Hochdorf, om een verhaal kort te houden bedoel ik dat ik je idee goed vind, doch dat ik hem liever laat doorlopen van spoor naar spoor.
En dat in plaats van hem naar een dood punt (optelsporen) te leiden.
Ok op die manier. Dat kan zeker. Het zijn trouwens geen opstelsporen aan het eind maar een klein eindstation met 2 perronsporen.
Het nadeel van een doorgaande zijlijn is dat je al snel een parallel rondje toevoegd met als gevolg dat daar snel 1 trein zijn rondjes draait. Dat kan snel vervelen. Een eindstation geeft wat meer actie en daardoor afwisseling. Maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Je moet wel van houden om een trein (handmatig of automatisch) van richting te laten veranderen. Zoals Gerrit al aangaf,  jij bent de regisseur en bepaalt uiteindelijk wat je wilt.
Ook zijn advies om alles nog eens rustig te bekijken, kan ik onderschrijven. Neem er de tijd voor. Op dit moment kun je nog eenvoudig dingen veranderen. Als je al halverwege de bouw bent, kost het veel meer tijd en moeite (en geld) om dingen af te breken en te veranderen.
Succes met verder denken en plannen! Ik wacht met spanning af hoe je verder gaat.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 September 2018, 18:39:29 »
zal de (oude) draad weer oppakken ;)

als ik tenslotte klaar ben met mijn wensen lijst,
Het schaduwstation alla Gerrit erin houden.
En Gerrit: je mag best wat van je baan laten zien, want ik ben benieuwd.

Wim, hoop dat je de spanning de baas blijft. ;)
voor het overige.

i keep you posted

Trein-H0

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 05 September 2018, 19:52:17 »
Hier staat wat van mijn baanplan. Ik ben nu bezig met het bouwen van mijn tafel. Deze hoop ik aan het eind van dit kalenderjaar klaar te hebben.

Tafel in aanbouw:

Gedeelte voor de helix:

Zowel de helix als het schaduwstation komen aan de tafel te hagen. De tafel is als het ware een 'zwevend', dus alleen ondersteuning bij de muren. Op de grond zie je een 'mockup' van de helix.

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 05 September 2018, 21:19:00 »

Dag Gerrit,

first, thanks for sharing.

heb het geheel doorgelezen. je gaat dus epoche II-III rijden als ik het goed begrijp.
je gebruikt verder zoveel mogelijk flexrail. en je scenery? duits landelijk of iets dergelijks?

Vooral dat laatste wacht... kijk het even na wat je gezegd hebt.
ik citeer:
- scenery is iets na de oorlog, agrarisch en landelijk
- tijdperk II en III, beetje grensgebied NL en Du en dan Duitse kant

vanwaar dit scenery concept? waarom heeft dat je voorkeur?
is het niet wat demotiverend aan zo'n enorm plan te werken?
denk aan wat je zei in mijn draadje.
''een jaar bezig met het baanplan en daar komt bij je onderbouw.''

Ik zoek altijd naar motieven van mensen omdat ik daar van kan leren.
met de hartelijke groetjes uit pittoresk Benthuizen.

Corné
« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:53:09 door Bert van Gelder »

Trein-H0

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 06 September 2018, 07:48:17 »
Hallo Cornelis,

In de tijdperken II en III had je in mijn ogen erg mooi materiaal. Wat voor mij ook belangrijk is, dat mijn baan in een kleine ruimte komt en ikzelf een liefhebber ben van een rustige omgeving. Op zo'n klein oppervlak is er in mijn ogen geen ruimte voor een groot station en dus ook geen lange passagierstreinen, geen ruimte voor bergen, hooguit wat heuvelig. ook een stad vind ik er niet thuis horen.
Daarbij ben ik van mening (waarschijnlijk tunnelvisie  ;D), dat in een landelijke scenery de detail erg belangrijk is en dat past wel een beetje bij mijn valkuil om het perfect te willen hebben.
Voor mij is een combinatie van rijden en scenery belangrijk.

Of het demotiverend is om aan zo'n groot plan te werken, kan ik zeggen dat ik dat niet zo ervaar. Dit komt ook wel, omdat ik niet de illusie en doel heb, dat het ooit af zal komen. Voor mij is het meer een tijdsbesteding om mijn hoofd even 'leeg' te maken. Het komt dus ook voor, dat ik maanden niet aan de tafel werk. Ik kan dan ook genieten van de kleine dingen die af zijn. Als ik bijvoorbeeld een stalen spant af heb, kan ik daar met veel genoegen naar kijken en ook in mijn hoofd een beeld vormen wat die dan uiteindelijk voor rol heeft in het geheel. Ik sluit dan ook een ding af en de volgende spant is dan weer iets totaal nieuws.

Maar als je resultaat wil zien, dan moet je natuurlijk wel aanpakken. Iedereen maakt daarin zijn/haar keuze. Voor mij staat genieten van de stapjes erg bovenaan. En als ik wel wat wil gaan zien rijden, bezoek ik Hamburg of een andere baan, beurs of open dag.

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 September 2018, 16:21:08 »

hey Gerrit,

fijn dat je ook laat zien wat jouw voor en tegens zijn bij het ontwerpen en bouwen van je baan.
Dus je gaat YouTube afspeuren en boeken lezen denk ik? (epoche II-III)
behalve gebouwen is tegenwoordig misschien ook het landschap drukker bevolkt geworden.
daarentegen, Landelijk merendeel Duitse kant, tevens agrarisch. Dat klinkt voor mij zo logisch als vallende druppels in een waterput. ;)
Ben benieuwd naar je (geduldige) zorg en voortzetting van je baan.

zou je tevens zo vriendelijk willen zijn licht over mijn plannetje
(in below picture)
je visie te geven?

tot horens

Oh ja, dat klopt! Dan is bereikbaarheid geen punt :)
Ok op die manier. Dat kan zeker. Het zijn trouwens geen opstelsporen aan het eind maar een klein eindstation met 2 perronsporen.
Het nadeel van een doorgaande zijlijn is dat je al snel een parallel rondje toevoegd met als gevolg dat daar snel 1 trein zijn rondjes draait. Dat kan snel vervelen. Een eindstation geeft wat meer actie en daardoor afwisseling. Maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Je moet wel van houden om een trein (handmatig of automatisch) van richting te laten veranderen. Zoals Gerrit al aangaf,  jij bent de regisseur en bepaalt uiteindelijk wat je wilt.
Ook zijn advies om alles nog eens rustig te bekijken, kan ik onderschrijven. Neem er de tijd voor. Op dit moment kun je nog eenvoudig dingen veranderen. Als je al halverwege de bouw bent, kost het veel meer tijd en moeite (en geld) om dingen af te breken en te veranderen.
Succes met verder denken en plannen! Ik wacht met spanning af hoe je verder gaat.
Groet, Wim

Dag Wim,
Het klop dat ik de regiegeur ben, maar ik zou wel gek zijn niet naar jullie opbouwende kritieken te willen luisteren. :)
ik vind dit waardevoller dan bijvoorbeeld Facebook.

Gerrit en Wim tezamen,
Over deze ronde.
Heb het hele draadje opnieuw doorgelopen.
Daarin wilde ik de volgende (oude) elementen opnemen:
-voorjaar. dacht aan: bloeiende weilanden, bomen, bossen. Weiland is niet ingepast, zou ik een optie vinden. ideeën daarbij? Daarover?
-wilde Hochdorf verhogen zodat ik het dorp van boven naar beneden kan gaan bouwen. het aantal graden helling is echter minimaal over deze geringe afstand. (hoe kan ik dat eventueel aanpassen?)
-De heuvels bij het schaduwstation met tunnels ogen statisch. Is het misschien een idee om het doorgaande spoor (derde van links) in de heuvels te bedekken?

terug naar meer algemene zaken:
het schaduwstation dat is ingepast is gelijkvloers, en zet in op een meer rond geheel. Is dit wat er uit te halen valt of is er meer?
Liggen de wissels goed en wat is de algemene indruk?

bedankt voor het meedenken en alvast een prachtig weekend toegewenst.

Corné

« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:43:18 door Bert van Gelder »

Trein-H0

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 07 September 2018, 17:48:00 »
Hallo Cornelis,

Het eerst wat in me opkomt, als ik je baan zie, is het doodlopend lange spoor in het midden. Als een trein dit spoor kiest, zal hij altijd weer achteruit moeten om weer terug te komen. Je loopt dat, denk ik, wel wat risico op ontsporingen.

Dan even reageren op een aantal punten die je aandraagt:
Het dorp op een heuvel met een te geringe helling:
hier zou je een soort van terrashelling kunnen bedenken en bebouwen (een beetje als de Mont Saint Michel) en dan een soort van haarspeld weg omhoog naar het dorp. Het station dan aan de voet van helling positioneren. Het dorp zou ik dan ook boven het schaduwstation maken en dan vanaf deze helling je glooiingen bepalen. Doordat je het dorp rechts weghaalt kun je met het industrie ook meer naar rechts en eventueel al in de bocht een bochtwissel leggen. Dan ontstaat er tussen het dorp en het industrieterrein wat ruimte voor bos. Misschien is het te overwegen om dan iets van houtkap/houtindustrie daar tegenaan te leggen. Olie-industrie vraag wel wat oppervlak en is misschien te overwegen om dit te laten vervallen. Je zou dan kunnen denken aan verwerkingsindustrie van agrarische producten.  De onderkant van je ontwerp met de burcht en vervallen gebouwen zou je dan goed kunnen combineren met glooiende weiden.

Wat het rondgaan betreft is het ook een optie om de sporen na het schaduwstation naar het midden te laten lopen en daar weer onder de heuvels te laten verdwijnen om vervolgens bij het industrieterrein weer te voorschijn laten komen.

In mijn beleving liggen de wissels wel goed.

Ik zal eens kijken of dat in elkaar te freubelen is. Verder weet ik niet hoe ontspoor-gevoelig de bochtwissels van Minitrix zijn.

En ik heb het volgende gefreubeld:

De hele korte bocht kan een grotere boogstraal krijgen.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2018, 19:31:00 door Trein-H0 »

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07 September 2018, 23:06:36 »

Goedenavond Gerrit,

dank je voor je inzet.
Eerst je punt over de helling in mijn ontwerp.
Wat ik daarmee bedoel is het spoor dat laag ligt door de stijgwaarden van de rails. (concreet zijn de bochten rechtsonder, de lengte die kunnen stijgen).
Met het spoor voor het schaduwstation (derde vanaf links in mijn ontwerp) houd ik het schaduwstation buiten schot.
Dit schaduwstation is bedoeld voor stationering treinen is het niet?

olie industrie (moet zijn gas en ertsen industrie. knikkeselwagen zafns, mineralen/zout waar onder andere porselein van word gemaakt) is gekozen vanwege het materieel dat ik heb.
In het verleden is er naar hout wagons gezocht om met je idee mee te gaan.
Doch epoche VI en mooie houtwagons ben ik toen niet tegengekomen.
Vandaar dat dit concept verwatert was, maar ik jou optie wil heroverwegen.
Zeker omdat het al een tijdje in mijn hoofd rondzweeft.

Over bochtwissels :
heb hier de 42* variant liggen en die zijn ontsporings gevoelig.
De 30* variant heb ik nooit voldoende getest.

Iemand ervaring met de 14981 of 14983 30* Minitrix boogwissels?
hier is een link voor wat ik bedoel:
https://www.google.nl/search?biw=1680&bih=913&tbm=isch&sa=1&ei=Rt6SW_j6M6rikgWuq4LoAg&q=minitrix+14981&oq=minitrix+14981&gs_l=img.3...885639.895506.0.896400.16.13.2.1.1.0.161.1003.11j2.13.0....0...1c.1.64.img..0.14.909...0j0i67k1j0i30k1j0i24k1.0.a0vzV_b0tG8

Gerrit, dank voor je ontwerp.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:38:48 door Bert van Gelder »

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 07 September 2018, 23:39:14 »
Wim?

Zou je misschien ook kunnen reageren?
Ben ook benieuwd naar uw opinie

Sandopie

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 September 2018, 08:29:01 »
Je zou kunnen overwegen de Minitrix gebogen wissels te vervangen door Peco code 80 exemplaren. Wel realiseren dat dit merk een afwijkende geometrie heeft en deze niet geschakeld kunnen worden met aansteekbare aandrijvingen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2018, 08:39:15 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 September 2018, 18:49:59 »

en waarom zou ik de Peco variant moeten nemen en de Minitrix niet?

met vriendelijke groet,
Corné
« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:39:34 door Bert van Gelder »

Sandopie

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 September 2018, 19:27:05 »
Corné,

Er staat niet dat je Peco moet nemen, maar zou kunnen overwegen. Peco wissels zijn minder ontsporingsgevoelig.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 September 2018, 20:11:46 »

Haha, bedoel niet zozeer met de nadruk op moeten,
maar meer de ontsporingsgevoeligheid.

greetings,
Cornelis
« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:40:07 door Bert van Gelder »