Hallo Cornelis,Als je een schaduwstation niet ziet zitten, moet je het niet doen. Zoals ik eerder al schreef, het is een keuze, geen must.Je kunt het ook gelijkvloers maken, inderdaad zoals Gerrit dat schetste. Hou de bereikbaarheid wel in de gaten (de linkerkant staat tegen de muur toch?).Je zou er ook voor kunnen kiezen om het schaduwstation niet te overdekken met landschap en de achtergrondplaat iets opzij te schuiven.Qua sporen zou ik ze zo lang mogelijk maken, dus wat Gerrit in zijn laatste schets aangeeft. Als je hele korte treinen hebt, kun je er dan 2 achter elkaar plaatsen, maar ik zou het voorlopig simpel houden.Deze vraag begrijp ik niet helemaal. Wil je de aftakking van de zijlijn in een tunnel plaatsen? Groet, Wim
Prima oplossing en als je meer lengte wil hebben, dan kun je altijd de bochtwissels meer richting de kruiswissels leggen.Als je niet met erg lange treinen rijdt kun je zelfs het spoor dan nog eventueel opdelen en twee blokken en twee treinen achter elkaar opstellen. Bijvoorbeeld:
zoals eerder aangegeven is de baan mobiel en met alle gemak de kamer in te manoeuvreren. (Het laat zich raden dat ik het over mijn schaduwstation heb.)
Over Hochdorf, om een verhaal kort te houden bedoel ik dat ik je idee goed vind, doch dat ik hem liever laat doorlopen van spoor naar spoor.En dat in plaats van hem naar een dood punt (optelsporen) te leiden.
Oh ja, dat klopt! Dan is bereikbaarheid geen punt Ok op die manier. Dat kan zeker. Het zijn trouwens geen opstelsporen aan het eind maar een klein eindstation met 2 perronsporen. Het nadeel van een doorgaande zijlijn is dat je al snel een parallel rondje toevoegd met als gevolg dat daar snel 1 trein zijn rondjes draait. Dat kan snel vervelen. Een eindstation geeft wat meer actie en daardoor afwisseling. Maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Je moet wel van houden om een trein (handmatig of automatisch) van richting te laten veranderen. Zoals Gerrit al aangaf, jij bent de regisseur en bepaalt uiteindelijk wat je wilt. Ook zijn advies om alles nog eens rustig te bekijken, kan ik onderschrijven. Neem er de tijd voor. Op dit moment kun je nog eenvoudig dingen veranderen. Als je al halverwege de bouw bent, kost het veel meer tijd en moeite (en geld) om dingen af te breken en te veranderen.Succes met verder denken en plannen! Ik wacht met spanning af hoe je verder gaat.Groet, Wim