Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 33022 keer)

Trein-H0

• Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #30 Gepost op: 31 August 2018, 18:01:02 »
Hallo Cornelis,

Het plan lijkt mij te voldoen aan jouw eisen.
Ik zie 1 maar, namelijk het benaderen van het industriespoor. Je bent nu altijd gedwongen om vanaf het hoofdspoor achteruit het industrie spoor op te rijden. Dit zou je bijvoorbeeld als volgt aan kunnen passen:

Passeerspoor en flex. Kun je alle kanten nog op.

Mocht je een schaduwstation onder je tafel overwegen, dan zou ik je adviseren om het onderste gedeelte (dorp en station) een cm of 5 hoger te leggen. Je kunt dan eventueel met de rode sporen helemaal links, naar beneden voor het schaduwstation. Door met dit hoogteverschil te werken kun je ook in het spoor door de heuvel in deze hoogte houden en het industriespoor op tafelniveau. Voor het aanzicht heb je dan een laag en hogerspoor. Doet wat natuurlijker aan en geeft wat meer perspectief. Moet je wel vanaf de wissel linksonder gaan dalen naar industriespoor. En rechtsboven kun je dan na de tunnelingang gaan stijgen met het spoor naar het station en dus eventueel met de rode sporen naar beneden.

Aangezien je met name met de scenery bezig wil zijn, zou ik de tunnelingangen linksonder ook iets meer naar het station brengen. Het is mooier om treinen te bekijken vanuit de binnenbocht, dan vanuit de buitenbocht. Met de tunnel camoufleer je de buitenbocht wat. Een andere optie is om langs de buitenbocht een muur te maken, waardoor je ook het zicht op de trein in de buitenbocht weghaalt, maar wel een mooi element toevoegt in de scenery. Iets dergelijks kun je ook doen bij de industrie.

Dus zeg maar het horizontale aanzicht van treinen in de buitenbocht beperken.

Flexrail laat zich uitsteken zagen met een fijntandige metaalzaag. Je kunt hiervoor een zaagmal maken met een stuk multiplex en een paar latjes. Ook een dremel werkt goed

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #31 Gepost op: 01 September 2018, 11:25:12 »
Hallo Cornelis,
Ik zaag rails altijd met de hand. Het gaat prima met een ijzerzaagje met fijne tanden. Het kan ook met de dremel, maar met een handzaag heb je veel meer controle en kun je het beter recht afzagen. En het is bijna net zo snel als doorslijpen. Een ander voordeel van zagen is dat je nagenoeg geen last van bramen hebt. Bij slijpen ontstaan die  veel sneller.

Je baaplan zal ik later nog wat beter bekijken. Ik heb nu geen pc bij de hand dus alleen het kleine scherm van mijn telefoon.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

C_cornelis_S

• Offline Offline
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
« Reactie #32 Gepost op: 02 September 2018, 21:38:50 »
vernieuwd ontwerp.

welke is beter?

Trein-H0

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 03 September 2018, 07:21:58 »
Hallo Cornelis,

Persoonlijk vind ik het eerste ontwerp aan de linkerkant beter.
Dit nieuwe ontwerp geeft een aantal bochten met een relatief kleine boogstraal, waardoor je erg tussen de wagons kijkt, als de treinen door de bocht gaan. En zeker, omdat je het perron ook nog eens met de bocht mee laat gaan.
Misschien is het aan de rechterkant het overwegen waard de bochtwissels te vervangen door rechte wissels en dan ook de nu doodlopende sporen te verbinden met de sporen naar het industriegebied. Je krijgt dan twee opstelsporen en de mogelijkheid om met meer combinaties te rijden. Het verlevendigd het gebeuren op het spoor iets en dat zal zeker ten goed komen aan de scenery.
« Laatst bewerkt op: 03 September 2018, 18:56:49 door Trein-H0. Reden: Tekstuele aanpassing »

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #34 Gepost op: 03 September 2018, 15:28:53 »
Hallo Cornelis,

Beide ontwerpen hebben een paar goede punten en ook een paar aandachtspunten.
Ik heb een lichte voorkeur voor je 2e ontwerp.

De reden is dat je daar de industrie met je station hebt gecombineerd. Hierdoor creeer je 2 aparte themas:
Onder/zuid een dorp met station en industrie, boven/noord een landelijk deel met bos en vrije baan.

Voor beide ontwerpen geldt echter dat het heel erg beperkt is qua rijmogelijkheden. Het is eigenlijk rondje rijden op een ovaal. Er passen slechts 3 treinen op je baan. Ook het schaduwstation (incl de inpassing daarvan) helpen hier niet.

Voor beide ontwerpen geldt dat ze nogal rechttoe-recht aan zijn: parallel aan de kant van de zijkant van de modelbaan. Door bv het station iets schuin te leggen wordt het iets speelser en minder gekunsteld.

De scherpe bogen vallen trouwens nog wel mee. Ik schat zo 30 cm radius. Dat is niet superruim, maar ook niet heel scherp.

Het schaduwstation hangt er nu een beetje bij. Het is geen onderdeel van je concept. Probeer in gedachten een trein te laten rijden. Je begint in je schaduwstation. Van daaruit kom je op het zichtbare deel en kun je rondjes rijden. Maar je komt nooit meer terug in je schaduwstation. Tenzij je achteruit vanuit de vrije baan terug steekt het schaduwstation in. Dat vormt nogal een bottle neck in je exploitatie.
Een alternatief is om in je station kop te maken. Maar als je met getrokken treinen rijdt, sluit je de lok op in het schaduwstation. Ook niet fijn dus.
Probeer het schaduwstation onderdeel te maken van de baan (dus een doorgaand schaduwstation).

Wat me ook nog opvalt is dat je de schaduwsporen aan de linkerzijde van de baan hebt gepland. Maar dit is toch het deel dat tegen de muur komt? Dan is de bereikbaarheid slecht. Iets dat je niet wilt voor schaduwsporen.

Ik zou proberen een dubbelsporige baan te plannen, iets dat je in eerdere ontwerpen ook al deed (bv in het eerste bericht van dit draadje). Door aan 1 zijde dan een doorgaand schaduwstation te plannen (aan de lange zijde voor de bereikbaarheid) kun je daarboven een stuk landschappelijk deel maken met paradetraject.

Daarnaast zie ik in ontwerp 2 nog een aftakkend lijntje dat later weer aansluit op de rest van de baan. Dat is eigenlijk alleen een parallelle rijmogelijkeid zonder extra toevoeging. Je zou die aftakking omhoog kunnen laten klimmen en dan eindigen in een klein kopstation (Hochdorf). Dat geeft wat extra rijmogelijkheden voor een klein pendeltreintje.

Ik zal vanavond eens kijken of ik een schetsje kan maken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N

Trein-H0

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 03 September 2018, 20:11:03 »
Geprobeerd beide in 1 te maken:
« Laatst bewerkt op: 04 September 2018, 05:31:18 door Trein-H0 »

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #36 Gepost op: 04 September 2018, 10:18:16 »
Hallo Cornelis,
Bij deze een schetsje met suggesties. Ik heb alleen naar de baanvakken gekeken. De stations moeten nog worden uitgewerkt:

De middencoulisse is in zwart aangegeven. Ik heb hem opzettelijk niet recht gemaakt, maar een flauwe boog gegeven om het speelser te maken. Aan de zuidkant is een stadje met doorgangsstation en industrie. Aan de noordkant een landschappelijk thema met bos en heuvels en vrije baan.

Als eerste het hoofdspoor: je station ligt aan een dubbelsporige lijn die eigenlijk een groot ovaal vormt. Door hem dubbel te vouwen kun je plaats maken voor zowel een schaduwstation als een paradebaanvak.
Het station ligt op hoogte nul. Het schadustation op niveau -1. Het onzichtbare (overdekte) spoor heb ik rood gemaakt. Het zichtbare paradebaanvak blauw.

Als je het station naar rechts verlaat, rijdt je eerst in een ruime boog naar de andere kant van de baan. Je rijdt dus om de middencoulisse heen. Via het blauwe paradebaanvak kom je linksboven bij de tunnelingang. Vanaf dat punt daalt het spoor naar niveau -1. Deze helling gaat ondergronds onder het zuidelijke deel van de modelbaan. Door het stadje op een helling te leggen, blijft het spoor daar onzichtbaar en kun je de twee themas dus gescheiden houden. Uiteindelijk kom je in het schaduwstation uit. Dat ligt onder het paradespoor. Het ligt aan de rand van de tafel om het goed toegankelijk te houden. Ik heb er momenteel een 4 sporig schaduwstation van gemaakt. Dat lijkt me genoeg voor jouw wensen. Vanuit het schaduwstation rijd je verder naar links en kom je (al stijgend) weer aan de voorzijde bij je zichtbare station uit.
De hoogtes heb ik nog niet goed uitgezocht. Met wat passen en meten moet het denk ik wel lukken zonder al te steile hellingen.

Vervolgens de industrie. Je gaf aan voorlopig met name in het scenery aspect van de industrie geinteresseerd te zijn. Ik heb er dus een relatief kleine fabriek van gemaakt (rechterkant van het zichtbare station). Er ligt 1 spoor om te laden en lossen.
Mocht je later wel veel willen rangeren, dan heb ik linksonder nog een spooraansluiting voor een uitbreiding gemaakt. Hier zou je op een losse plaat een fabriekscomplex kunnen aansluiten met meerdere sporen.

Tenslotte het zijlijntje naar het station Hochdorf. Die heb ik in paars weergegeven. Het lijntje takt van de doorgaande lijn af en slingert langs/door de bossen om in een tunnel te verdwijnen. Vervolgens keert het ondergronds via een lus onder het stadje om. Daarna komt het aan de noorkant weer te voorschijn om in het eindstationnetje Hochdorf te eindigen.
De zijlijn zal vrij sterk moeten stijgen, maar hier rijden alleen hele korte treintjes (railbus, lok met 3 wagentjes) dus dat kan dan nog net.

Groet, Wim

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 04 September 2018, 13:13:12 »

Dag Wim,
dank voor je inzending,
enig idee hoe ik bij de sporen onder de stad (zuidkant) kom? stel ik maak een extra plaat onder de tafel, hoe kan ik mijn ringleiding aansluiten?
mijn foam laag is zes centimeter. als ik onder de tafel ga heb ik een helling die ik met zes meter niet kan overbruggen, nog bij kan komen..

foam weghalen en een plaat onder de tafel monteren?
:)

« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:51:19 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #38 Gepost op: 04 September 2018, 14:02:23 »
Hallo Cornelis,

Tsja, een goede bereikbaarheid is cruciaal... Een open frame constructie is daar ideaal voor. Maar voor zover ik het begrijp, heb je nu een plaat hout met daarop een laag foam. Ik zou geen plaat onder de huidige plaat monteren. Dat lijkt me veel werk zonder dat je er heel veel mee opschiet.

Je kunt naar mijn mening 3 dingen doen:

1. Opnieuw beginnen en toch maar een open frame bouwen. Dat hoeft niet veel tijd te kosten. Je kunt zelfs delen van je huidige tafel en foamplaat hergebruiken.

2. Gaten zagen in de huidige plaat (en foam) zodat je er toch van onderen bij kunt (op de kritische punten). Niet helemaal optimaal denk ik.

3. Het landschap boven de tunnelsecties afneembaar maken. Iets dergelijks hebben we ook op onze clubbaan gedaan. De naden kun je vrij goed wegwerken als je ze direct meeneemt in de planning. Met name aan de zuidkant is het goed te doen: door bv "deksels" van ongeveer 100 cm lang en 20 cm breed te maken, krijg je een flinke opening met goede toegang tot het spoor er onder. Op het deksel maak je dan delen van de stad, dus bv een weg met een rij huizen ed. Langs de naad kun je een hekje plaatsen om het enigzins te camoufleren. Of je volgt precies de rand van de weg. Of... nou ja, je begrijpt me wel.

NB Voor een betere bereikbaarheid van het schaduwstation kun je daar ook afneembare secties maken. Uiteraard lukt dat niet voor het deel waar het paradebaanvak ligt. Eventueel is dat nog iets op te schuiven. Het schetsje was maar een eerste suggestie.
De vraag is, is mijn schets ongeveer wat jij zoekt voor je modelbaan? Ik heb bv het zijlijntje toegevoegd om ook voor mezelf te kijken wat er mogelijk is, maar misschien ben jij daar helemaal niet in geinteresseerd.

Groet, Wim

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 04 September 2018, 18:01:50 »

Dag Wim,

Allereerst bedankt voor je tijd en dat geld ook voor Gerrit onze HO rijder.

over je ontwerp zijn dit de pluspunten die ik er in zou willen houden in de toekomst:
-de losse aftakking naar station hochdorf, maar dan doorlopend in tunnel. (waar is die? in de tekst wel als ik het goed begrijp)
-de middelcoulisse slinger
-dubbelspoor

Heb mijn bedenkingen omtrent een schaduwstation omdat ik bang ben dat het een ramp op kleine schaal wordt. schaal n wel te verstaan ;)
het gaat mijn eerste baan van omtrek worden. Daarom is een groot schaduwstation voor mij een gok waar ik tegenaan hik.

Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld het plannetje van Gerrit, zie hieronder,
het schaduwstation gelijkvloers te maken aan bijvoorbeeld de linkerkant of elders?

Geprobeerd beide in 1 te maken:

« Laatst bewerkt op: 17 September 2018, 08:47:56 door Bert van Gelder »

Ronaldp

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 04 September 2018, 18:07:07 »
Zo niet weten waarom geen schaduw station.
Zelf rij ik ook n spoor.En me baan is 240x90 cm

Zie hier :      https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72615.15

mvg ronald
« Laatst bewerkt op: 04 September 2018, 18:10:26 door Ronaldp »
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Trein-H0

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 04 September 2018, 18:47:11 »
Een schaduwstation is in mijn ogen heel goed mogelijk. Als je hem gelijkvloers wil houden kun je daarvoor de opstelsporen gebruiken geheel aan de linkerkant. Je kunt er dan voor kiezen om deze
iets meer naar het midden te leggen en dan met wissels een aftakking maken naar het schaduwstation
Als je het schaduwstation onder je tafel wil hebben, dan kun je de opstelsporen als aanzet te gebruiken voor een helix of een daal-/stijgspoor.

In het ontwerpje van mij ligt niets vast. Het is meer om even duidelijk te maken, hoe je buitenbochten kunt camoufleren door gebruik te maken van hoogteverschillen begrensd door een muur.

Wat Wim zegt, dat je geen plaat onder je huidige plaat moet leggen, vind ik wel een goede. Maar een plaat erboven kan misschien wel. Ik weet niet, hoe hoog je tafel nu is, maar mijn H0-baan ligt op 1 m hoogte. En de hoogteverschillen kun je, als je rondom de tafel kunt, aan de zijkant open laten en voorzien van een scharnierklep, die je los kunt halen.

Wat de rail in mijn ontwerpje betreft, ben ik even uit gegaan van rechte rails langs de zijkant van de tafel, maar daar kun je ook nog alle kanten mee op.

Belangrijkste punten voor mij in dit ontwerp waren:
- buitenbochten camoufleren
- dubbelspoor, maar niet overal parallel
- twee opstelsporen creëren met een mogelijkheid deze in te zetten voor een schaduwstation
- een parallelspoor naar het rangeerterrein, zodat het hoofdspoor niet geblokkeerd wordt
- van binnen naar buiten kunnen en andersom

Hoe de rails verder gelegd worden, kun je ook alle kanten op. Zeker met flexrail. Zelfs zou je - even kijkend naar je eigen plan - de rode sporen kunnen gebruiken als aansluiting van een losse plaat/bak, waar je een schaduwstation op bouwt. Ben je 'uitgespeeld' haak je dit los van de hoofdtafel en berg je het onder je tafel of waar dan ook op. Je zou ook een deksel met schuimrubber kunnen maken, die je erover doet, zodat het rijdende materieel door het schuimrubber klem zit. Kun je het mooi stofarm opbergen.

Ik heb persoonlijk wel het gevoel, dat jij wel een soort van plan hebt, maar dat het nog niet vastomlijnd is. Dat is vooral te zien, dat je nu meer aandacht schenkt aan het rijgedeelte en dit ook prominenter op je baan wil hebben, dan het begin van je draadje. Is alleen maar leuk, lekker organisch ontwerpen.
« Laatst bewerkt op: 04 September 2018, 18:48:53 door Trein-H0 »

C_cornelis_S

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 04 September 2018, 21:14:57 »
Heren,

heb aan de hand van het ontwerp van Gerrit een schaduwstation Gefabriceerd.
de linkerkant kan door aftakking van het dubbelspoor volledig benut worden
En is op niveau zero gemaakt.

is dit een optie?

Trein-H0

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 05 September 2018, 05:43:48 »
Prima oplossing en als je meer lengte wil hebben, dan kun je altijd de bochtwissels meer richting de kruiswissels leggen.
Als je niet met erg lange treinen rijdt kun je zelfs het spoor dan nog eventueel opdelen en twee blokken en twee treinen achter elkaar opstellen.

Bijvoorbeeld:

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #44 Gepost op: 05 September 2018, 10:48:02 »
Heb mijn bedenkingen omtrent een schaduwstation omdat ik bang ben dat het een ramp op kleine schaal wordt. schaal n wel te verstaan ;)
het gaat mijn eerste baan van omtrek worden. Daarom is een groot schaduwstation voor mij een gok waar ik tegenaan hik.
...
Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld het plannetje van Gerrit, zie hieronder,
het schaduwstation gelijkvloers te maken aan bijvoorbeeld de linkerkant of elders?
Hallo Cornelis,
Als je een schaduwstation niet ziet zitten, moet je het niet doen. Zoals ik eerder al schreef, het is een keuze, geen must.
Je kunt het ook gelijkvloers maken, inderdaad zoals Gerrit dat schetste. Hou de bereikbaarheid wel in de gaten (de linkerkant staat tegen de muur toch?).
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het schaduwstation niet te overdekken met landschap en de achtergrondplaat iets opzij te schuiven.
Qua sporen zou ik ze zo lang mogelijk maken, dus wat Gerrit in zijn laatste schets aangeeft. Als je hele korte treinen hebt, kun je er dan 2 achter elkaar plaatsen, maar ik zou het voorlopig simpel houden.

-de losse aftakking naar station hochdorf, maar dan doorlopend in tunnel. (waar is die? in de tekst wel als ik het goed begrijp)
Deze vraag begrijp ik niet helemaal. Wil je de aftakking van de zijlijn in een tunnel plaatsen?

Groet, Wim