Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 05:03:41
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 200545 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #375 Gepost op: 02 June 2020, 20:18:59 »
Een eerste ritje onder de afgespannen draad.

https://youtu.be/XhbALw43SXA

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #376 Gepost op: 02 June 2020, 21:38:09 »
Dat is echt zoveel mooier, pantograaf tegen de waslijn. Mooi gemaakt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5480
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #377 Gepost op: 03 June 2020, 08:18:23 »
Heel Fraai Huibert!
Ik zie op je fimpje een module/bakovergang.

Hoe ga je dat doen met de bovenleiding als je er toch eens een module uit moet halen voor onderhoud?
Ik zelf ook dat "dilemma" krijgen later, dus vandaar de vraag.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #378 Gepost op: 03 June 2020, 09:18:42 »
Ziet er heel fraai uit hoor!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #379 Gepost op: 03 June 2020, 14:27:54 »
Jelmer, er zit een overgang in de bovenleiding, daar waar de panto even hikt.
zal later plaatje maken, ook van een evt realistischer oplossing.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5480
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #380 Gepost op: 03 June 2020, 15:50:29 »
Dank je Huibert,

Ben benieuwd, zal leerzaam zijn..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #381 Gepost op: 03 June 2020, 22:06:47 »
De rijdraadverbinding nu. De draad is afgespannen met 300gr aan stenen.





Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5480
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #382 Gepost op: 04 June 2020, 11:46:32 »
Verhelderend plaatje!

300 g, dat klinkt als best veel, maar je zal inderdaad ook wat massa moeten hebben om draad goed af te spannen. Hoe dik is de draad?

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #383 Gepost op: 04 June 2020, 12:47:51 »
0,25mm

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #384 Gepost op: 07 June 2020, 20:40:13 »
Eerste sectie van hoofdspoor over spoor 1 is klaar op hier en daar nog wat strakbuigen en een hangdraad inkorten daargelaten.
Aan de rijdraad hangt momenteel 375gr gewicht, aan de draagkabel 125gr. Dat moet met minder toekunnen. Ik wil naar 250gr en een 100gr toe. Wordt even passen en megen. De stroomafnemer dient zes gram stuwkracht te hebben, het gewicht van een stuiver. Dat heeftie nog niet.
In dit stukje (fillumpie) zit ongeveer 10u werk. Afgezien van de masten en portalen.
Op naar spoor twee 😊😊

« Laatst bewerkt op: 07 June 2020, 22:37:13 door DE-II »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #385 Gepost op: 08 June 2020, 07:39:11 »
Heel fraai om te zien!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #386 Gepost op: 08 June 2020, 12:30:55 »
Vertrek van de internationale trein D211 die via diverse steden en stadjes uiteindelijk Germanië zal binnentrekken.



De 1010 is van de eerste serie duizenden die Roco al in 1989 uitbracht. Ze werd op hoge leeftijd voorzien van (gemodificeerde) Frick's  Faively G5B-pantografen, wat toch beduidend beter staat dan de Roco's die erop zaten.
De modificatie betreft een stabilsatiestang tussen de benen van de pantograaf (Nee mam, zie je niks van....). De stang zorgt ervoor dat de pantograaf niet naar achteren klapt tijdens het rijden.



't Is een ouwetje, jongen!


De restauratie is er aan de grens bijgeplaatst.


Bagage dr in en hopla: bankje, peukje

 :)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #387 Gepost op: 08 June 2020, 23:55:39 »
De rijdraden boven de sloren 2 en 3 hangen ook.
Afgspannen is met werplood. 250 gram voor de rijdraad, 100 voor de draagkabel, en dat werkt prima.

De 1160 berijdt de wissels en komt binnen op spoor 3

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #388 Gepost op: 18 June 2020, 11:32:50 »
Hoi,

Een fijn draadsoort iig. Moet ik ook is uitvinden hoe dat gaat met bovenleiding.
Ging dit stuk nou door de boekenkast?
Ik begrijp nog steeds niet hoe je een stuk perron in een kamer krijgt, mijn ruimte om te bouwen is niet veel groter denk ik.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #389 Gepost op: 18 June 2020, 19:14:49 »
Och, als ik mijn (toekomstige) perron ook als kop-station uit zou voeren, zou ik zo'n 150 centimeter trein kwijt kunnen.

Mijn bouwruimte is zeker niet ideaal (ik kan niets laten staan en de baan, bestaande uit 6 modules moet constant in- en uit elkaar om weer op te bergen), maar dat past hier ook nog wel op 2,3 meter lengte.