Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit en Thuis, de bouw door Peter Kleton
Vandaag om 16:23:52
Baanplan met vlak Hollands thema. door jowi
Vandaag om 16:19:31
Digikeijs DR5000/DR4024 kortsluiting bij aanzetten centrale bij 4 servo's door AlbertG
Vandaag om 16:16:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 16:11:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Chris
Vandaag om 15:50:03
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Quinzeedied
Vandaag om 15:43:59
Zelfbouw bovenleiding draden hoe? door VvKan
Vandaag om 15:41:15
ESU ECoS, hoe tekst pendeltrein verwijderen? door zofman
Vandaag om 15:35:00
Ergens op een zolderkamer door zuylen
Vandaag om 15:27:08
Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd. door VvKan
Vandaag om 15:24:11
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:20:44
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 15:19:33
Restauratie TEE treinstel door Bob R.
Vandaag om 15:11:45
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:02:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Spoor010
Vandaag om 14:53:27
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door nachbar
Vandaag om 14:44:14
De bouw van Schellenbach door Martin Welberg
Vandaag om 14:35:45
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Rob Ellerman
Vandaag om 14:35:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 14:32:38
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 14:21:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door henk
Vandaag om 14:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
Vandaag om 14:16:29
BMB-Modulebaan: het enkelsporige Branchline Project door bask185
Vandaag om 13:56:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 13:45:09
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:14
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Almar
Vandaag om 13:22:13
Bahnstrecke 5867 door Wim Hesselink
Vandaag om 13:16:51
Online archief Railhobby en Flash, tip om het werkend te houden na 12 januari door Glimworm
Vandaag om 13:12:00
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 13:04:56
Show je werkplek door Tomasso
Vandaag om 12:43:50
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 21781 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
    • Mijn van-alles website
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #105 Gepost op: 29 juni 2020, 21:15:19 »
Ik ehhh.. zelf lantaarntjes bouwen wilt niet erg vlotten. Ik heb 3 proto's gebouwd maar ze zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ik was vergeten een foto van ze te maken dus dat komt volgende keer wel. Het is ook best veel werk om 'effe' zo'n ding in elkaar te flansen en dan heb ik het nog alleen maar over de kap zelf... Dan moet de mast en het ledje en...

Afijn ik realiseerde me dat ik op dit punt nog niet toe ben aan zelf lantaarns bouwen en dat een consessie nodig was.
Och, toen ik een jaar of 9 was (denk ik... het is al een tijdje terug) heb ik op een regenachtige zaterdag samen met m'n pa lantaarns zitten maken. Hij deed het soldeerwerk, ik het schilderwerk.
Dat wat hij bouwde, met aardig wat ervaring, zag er stukken beter uit dan wat ik zelf als eerste fabriceerde.
Toen ik eenmaal zelf betere lantaarns maakte, ontdekte ik op een gegeven moment het zelf etsen van messing en gingen mijn lantaarns er nogmaals met een enorme sprong vooruit.

D'n treinenboer had helaas geen 2.5mm messing buizen meer. Gelukkig was d'n modelbouwcompany in koedijk op slechts een kwartier rijden een leuk uitje.
[...]
Maar helaas had ook deze toko geen 2.5mm buizen. Natuurlijk wel 3 en 2mm en ben daarom maar gesettled op 3.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik bij Huider zou kunnen krijgen. Omdat ik mijn bouwwerken nu al tijden nergens in kan zetten, ben ik minder actief aan het bouwen en heb ik ook minder buis nodig. Toen ik nog wel actiever bezig was heb ik vaak bij een modelbouwzaak in Amsterdam mijn spullen gehaald, die, naast de standaard K&S Engineering artikelen ook allerhande andere maten messing buis voerden. 2,4 (nou ja, 2,46 dan...) millimeter was daar prima verkrijgbaar, maar het zou best kunnen dat ik het bij Huider ook niet kan krijgen.
Ik wilde nu lekker beginnen aan de seinen, maar ik heb geen 2mm boor die ik nodig heb om de buizen in elkaar te krijgen. Dus morgen ochtend maar even langs de bouwmarkt (kan ik meteen de primer maar even meenemen).
Koop gewoon meteen een borenset van 1 t/m 10 mm x 0,5 mm. ;D (en vergeet reserveboortjes voor 1, 1,5 en 2 millimeter niet)

Helaas heeft m'n kat m'n CTA stuk gebeten...
Woei! Je CTA-uithouder is veel te lang/groot! Die CTA's zijn zwaaaar, dus de uithouder is precies zo lang als nodig.
Ik heb geen goede foto kunnen vinden van een variant met klok NAAST de CTA, maar ga er maar vanuit dat de uithouder net lang genoeg is om klok en CTA een plek te bieden en zelfs dan vaak al wat schuin op de paal hing.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/cta.jpg
Ik heb vandaag een eerste poging gewaagd en de eerste 4 struiken zijn bomen geworden....
Kijk, dat is zoals het bij mij ook ging met lantaarns maken ;) De eerste exemplaren leken niet echt ergens op en waren erg grof. Zoiets vergt gewoon oefening. Grote kans dat mijn eerste struiken ook bomen worden en andersom.
Wat bedoel je precies met "een Proxxon". Proxxon is een merk en Proxxon heeft vele vele apparaten.
[...]
Ik heb overigens een dremel van proxxon die ik wil gaan proberen om mee te boren.
Ik heb inderdaad iets te gewoontegetrouw geantwoord dat ik dacht dat iedereen wel wist wat ik bedoelde.
Ik bedoel inderdaad zo'n stuk gereedschap wat iedereen vaak een 'dremel' noemt, terwijl ook dat een merknaam is.
Het is in ieder geval een handzaam soort boormachine die met allerhande slijpschijfjes, schuurbandjes en weet ik wat geleverd wordt.
Het verschil is dat het ding een lager minimumtoerental heeft (5000 toeren tegen 8000 voor de echte Dremel) en voor m'n gevoel een rotor heeft die beter in balans is.

Overigens is die 5000 toeren nog altijd veel te snel naar mijn mening. Ik regel het ding nog verder terug met m'n variac.
Ook ik kwam er achter dat d'n accutol een echte boortjeskiller was. iig bedankt voor de tips  (y). Ik vraag me alleen af waar ik zulke kleine buisjes vind. Misschien heeft d'n treinenboer er een van messing.
Zoek eens bij Albion Alloys. Die hebben bijna alles voor m'n gevoel. https://www.albionalloys.com/en/

@ spoorijzer: als ik zoek op Multitool, maar dan niet via Google, krijg ik gewoon 'Dremels' te zien (waaronder die van Proxxon).
Google schotelt iedereen iets anders voor, dus daar op af gaan heeft geen enkele zin.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #106 Gepost op: 30 juni 2020, 09:33:32 »
Citaat
@ spoorijzer: als ik zoek op Multitool, maar dan niet via Google, krijg ik gewoon 'Dremels' te zien (waaronder die van Proxxon).
Google schotelt iedereen iets anders voor, dus daar op af gaan heeft geen enkele zin.

Het was puur als waarschuwing bedoeld, dat je niet blindstaart op het naampje, maar meer op de functie  ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #107 Gepost op: 05 juli 2020, 17:10:05 »
Bedankt voor de input Menno. Op een dag zal ik zelf mooie lantaarns versieren.

En ik zal de CTA houder inkorten, goede tip  (y). Ik moet hem nog steeds repareren sinds poeslief dat ding er af heb gebeten...

Ik heb vandaag nog iets geprobeerd met bosjes. Ik heb ondertussen ook al een stuk touw, maar die heb ik nog niet gebruikt. Ik heb daarentegen een nieuw doel gevonden voor m'n Ijslands mos.

Ik heb ze gedeeltelijk bruin gespoten (verf bus was op en ik had veel mos... ), ondergedompeld in verdunde houtlijm en verscheidene kleuren groen spul er over gestrooid. Ook hier gaat op dat sommige stukken iets beter zijn dan andere, maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Het is wel een stuk beter dan dat ooit was.







ter vergelijking met het zeeschuim links


Ik heb nog een iets oudere foto van mijn zelf gemaakte bankje. 2 stukjes karton en 2 plankjes. Ze zijn ongeverfd en dat hou ik zo. Er moeten nu alleen nog wat prullenbakjes en preisertjes bij. En misschien nog een poster voor in het wachthokje.


Op het scenery gebied heb ik als laatste ook nog het ballastbed ge-drybrush'ed met verunde revell 87 akryl verf. Ook dit is een verbetering gebleken. Het contrast verschil tussen het groen en het bruin is minder nu.


Ik lees dat andere mensen wel eens verscheidene kleuren ballast mengen. Dat zal ik voor het volgende traject ook eens proberen. :police:


In other news:

Ik heb een oud touch screen geleend van m'n werk. Dit scherm was deel van m'n afstudeerproject en lag in een kast te verstoffen. Dan heb ik toch liever dat hij op mijn baantje verstoft  (y). Met het scherm, kan ik wissels ed aansturen en ik kan de standen van de bezetmelders visueel waarnemen, maar daarbuiten heeft de grafisch laag niet echt veel nut.

Die K**** rpi die ik al eerder werkend had, had op eens last van het beruchte corrupte SD kaart syndroom en nu ben ik alles opnieuw aan het instellen. Ik hou deze keer de pi zo dom als mogelijk, op een start script na worden alle bestanden over wifi gestuurd.

Het enige wat ik nu nog concreet moet doen, is het toevoegen van de seriele communicatie met de DCC centrale en de bluetooth commincatie met de hand controller. Als dat eenmaal werkt, dan maak ik de electronica van haarsem oost af. En dan heb ik eindelijk eens een goed werkende setup  (y) en kan ik het geheel in 1 centrale verwerken.

Mvg,

Bas


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #108 Gepost op: 18 november 2020, 22:23:08 »
Hallo,

Ik heb een update, het is helaas geen bouwverslag maar meer een sloop verslag. Nu ik in de tussentijd mijn nieuwe rangeerbaan Rosedale Abbey gebouwd heb, ben ik me erg gaan ergeren aan het gebrek aan ruimte. Als ik een gedeelte in de treinkamer opzet dan kan ik mijn kont niet keren. Sinds afgelopen week staan de Rosedale bakken beneden waar ik er heerlijk aan heb kunnen werken. Ik kon zonder moeite de bakken op hun zijkant plaatsen om even aan de onderkant te knutselen. Ik heb in het verleden nu best vaak op m'n rug onder treinbanen gelegen en dat moet ik nu toch maar eens afleren.

In het verleden dat ik de Haarsem modules op 1,30m hoog geplaatst. Qua kijkhoogte is dat wel prima, maar om te bouwen... je komt gewoon nergens bij. De les die ik daar uit heb getrokken, is dat de hoogte wel prima was. mMaar het feit dat ik niet even een bak er uit kon halen om op zijn zijkant op m'n bureau of een stelletje schagen te plaatsen, dat was de echte fout. In het vervolg wil ik altijd treinbakken uit de baan halen om er op een comfortabele wijze aan te werken.

Dit brengt me ook naar het volgende punt. Een andere ergenis is de hoeveel bende die ik heb gehoard en de onvoldoende opslagcapaciteit om het in te bewaren (straks te zien op de foto's). Door een hogere baan te maken, creeer je meer ruimte. En door modules afneembaar te maken, hoef je ook niet meer onder je baan te komen. Ofwel overal waar houten poten stonden daar kan een kast komen te staan.

Behalve de nieuwe baan Rosedale Abbey, heb ik nog een ander ambitieus plan. Maar wees gerust ik ga eerst eens het een en ander afmaken. Omdat mijn ogen groter zijn dan de huidige kamer wil ik een rek maken waar nieuwe modules in passen.

Nu ga ik niet Haarsem verhogen. Wat ik wel ga doen, is weer het baanplan wijzigen en er moeten een paar dingen verdwijnen  :o

Tot op heden heb ik twee stations en een rangeerstuk gefabriceerd waarvan ik denk dat  ik er echt iets moois van kan maken. Ik kan echter niet hetzelfde zeggen van de haven. De zichtbare lelijke C-rails van mijn verleden moet nu echt maar eens de deur uit getrapt worden.. permanent. In plaats van een beetje aankloten en eigenlijk niks bereiken, wil ik liever productief verder gaan zodat ik mezelf kan bezig houden met mooie stations te maken, met allerlei details die het afmaken zoals een roestig hek en een rondzwervende krant.

Het nieuwe plan wordt als volgt:

De haven wordt permanent verwijderd. Als ik mijn schroevendraaier nog kan vinden, kan ik nog wat wisselaandrijvingen redden, maar zo niet gaat de bak met wisselaandrijvingen en al naar het grof vuil.

Haarsem Oost (of West, volgens mij haal ik ze wel eens door elkaar), het rechter station, blijft zoals deze is. Deze is qua scenery het mooist. Het andere station, west, blijft ook maar de plaat (het is nog geen bak omdat hij op het schaduwstation ligt) wordt iets smaller gezaagd. Tussen de stations komt helemaal niks meer. Dus ook het rangeerstuk gaat er tussen uit. Ik gooi hem echter niet weg. Onder en boven station west komen rekken voor onder andere Rosedale abbey en het rangeerstuk. Op het moment ligt Haarsem op 90cm hoog. Voor het spoor wat tegen de achterwand aanloopt, wil ik een nieuwe kast neerzetten die ongeveer 1,40 hoog is. Boven op deze kast, wil een frame bouwen waarop alle andere banen komen te liggen, wanneer ik er mee wil spelen. Zoals te zien op het baanplan, kan ik er Rosedale Abbey er in zijn geheel opzetten.

De huidige houten bak in de rechter bovenhoek, die blijft maar er komt nog maar 1 spoor op te liggen. Ik wil deze keer een zo groot mogelijk boog leggen met flexrail. De rest van de ruimte wil in gebruiken voor scenery. En ik wil hier echt een mooi Nederlands polder landschap van maken. Omdat er slechts 1 spoor loopt, hoef ik ook niet meer onder deze bak te komen om draadjes en andere dingen aan te sluiten. Onder deze bak wil ik nu misschien ook een kast plaatsen. Tot op heden heeft Rosedale Abbey er onder gelegen. En sinds vanavond ligt het rangeerstuk er te verstoffen


En spoedig volgde er meer bende...


En nog meer bende  :-[


De havenbaan staat nu tegen de muur te wachten om onderdeel te worden van de eeuwige rangeervelden. Ik heb de kraan en die kolenbak er af kunnen halen.


Ik wil van de gelegenheid ook maar eens gebruik maken om tegen de lange achterwand bovenin een paar vitrines te maken in de lengte. Ik heb namelijk best veel trein gespaard inmiddels en het lijkt me leuk om ze in de lengte te kunnen plaatsen. Er komen zodoende een paar canvasjes op de markt.

Ik hoop dat ik op deze wijze wat gelukkiger zal worden met de ruimte indeling.

Bas



bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #109 Gepost op: 22 november 2020, 21:29:49 »
Ik heb dit weekend mij helemaal uit de naad gewerkt.

In plaats van een kast, heb ik een houten frame gebouwd met platen hout er tussen. Ik ben er nu al erg blij mee, ik kan nu al mijn zooi eindelijk eens een plekje geven  :angel:


Ik meteen maar 2 TL balken geinstalleerd, kunnen we ook weer eens wat zien.


Zoals jullie zien heb ik ook nog een paar 'items' van mijn vorige hobby opgehangen.



Ik heb ook besloten dat er een vitrine kast moet komen. Sommige van mijn mooiste treinen zitten al meer dan 2 jaar in een doos en ik begin ze te missen  :-[
Het wordt een zelfbouw vitrine. Ik kwam er achter dat vitrines nogal aan de dure kant zijn. Dus ik heb gisteren al een plaatje UV werend kunststof besteld en deze komt woensdag binnen. De vitrine wordt 150cm lang en er komen 5 treinen onder elkaar in. Hij wordt tegen de lange muur tegen het plafond aan geplaatst.


Dit waren de foto's na het bouwen gisteren. Vandaag ging het meer om het opruimen en ik heb de werktafelplaat iets verlaagd.  Ik heb nu ca 60cm aan werkruimte voor al mijn huidige en te bouwen modules. Ik kan nu ook lekker comfortabel aan de onderkanten en bovenkanten knutselen onder het genot goede TL verlichting.
Op het moment ziet de bende er al een stuk minder uit dan een bende  :P


Rechts op de foto komt dus spoor te liggen dat West en Oost met elkaar verbindt. Aangezien deze alsnog in het zicht blijft liggen, wil ik er deze keer een mooi verhoogd spoordijkje van maken. Ik heb er precies 17.5cm de ruimte voor een enkelsporig dijkje. Ik heb ook de R4 bogen weg kunnen krijgen om plaats te maken voor een ruimere flexrail. Haarsem is nu officieel 100% C-rail vrij  ;D

De plaat van het andere station is overigens niet ingekort. Dat was niet nodig. Ik ga de groene grasmatten er ook nog aftrekken om er iets moois van te maken. Ik ben tot de conclusie dat een grasmat voor H0 eigenlijk alleen goed is om een vers gemaaide achtertuin mee na te bootsen.

Nog een plaatje van kant Oost, waarvan je een redelijk overzicht moet krijgen van mijn veeeels te kleine treinkamer  ::)


Tot zover de stand van zagen zaken. Ik denk dat mijn volgende post de bouw, installatie en invulling van de vitrine zal zijn.  :police:

Een fijne avond verder,

Bas

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #110 Gepost op: 23 november 2020, 21:52:53 »
Nog even een avondje na het werk boos gemaakt  >:( om een begin te maken aan de vitrine. De achterwand komt uit de MDF plaat wat voorheen de basis vormde van mijn shaduwstation. Het was de enige plaat die ik had die groot genoeg was. Dit is het laatste van het hout van mijn ouderlijk huis wat ik nog gebruik. De rest van het hout had ik nog allemaal liggen.


Ik heb tussen de planken 8,75cm ruimte. Normaal is de maatstaaf 10cm, maar de planken zijn nou eenmaal 16mm dik en it will have to do.. Ik kan er zo in ieder geval nog wel treinen in krijgen dus dat is fijn  (y). Ik ben alleen nog in dubio of ik hem nog moet beleggen met C-rails. Het kan en het past allemaal, het is alleen een beetje krap met de hoogte om de treinen in de vitrine te plaatsen. Maar de treinen die er in komen hebben wel allemaal verlichting en ik heb bijna geen recht stukje K-rails meer over.. en ik dacht die C-rails gebruik ik nooit meer...

Het plexiglas wordt morgen geleverd maar morgen heb ik helaas geen knutsel tijd  :-\ + ik ben er nog niet aan toe om de kast meteen op te hangen. Ik wil de kast eerst nog dicht plamuren en strak in de eiken kleurige beits zetten. Het is natuurlijk geen trainsafe of een originele Heins maar ik denk dat een mooi laagje beits en wat plamuur wel wat narigheid kan maskeren  :police:

Het stukje MDF en een balk die ik nog over had na het zagen, ga ik gebruiken als basis voor het spoordijkje. Dat komt allemaal mooi uit  (y).

De achterkant wordt bedekt met de door mijn mede clublid geverfde achtergrondjes. Ja en dan ga ik maar het spoordijkje bouwen. Ik heb inmiddels mijn elektische vliegenmepper grasstrooier vervangen door een betere en ik ben de benodigde draadjes hier (fotodijkje) al aan het bestuderen om een echt realistisch dijkje te fabriceren.

Wordt vervolgd:

Bas


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #111 Gepost op: 27 november 2020, 18:57:34 »
De vitrine is (bijna) af. Moet alleen nog een mm van het plexiglas af zagen.







Ik heb ook voor de verandering een kant en klaar achtergrondje gekocht voor achter het spoordijkje. Te zien in de volgende update.

Mvg,

Bas

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #112 Gepost op: 06 december 2020, 16:24:09 »
Ik had heel pittig een spoordijkje gemaakt, maar het ding zag er niet uit.



Zowel de kleur, het gras, het ballast, de vorm en de maten... het viel onmogelijk te redden. Toen bedacht ik me, laat ik nu eerst eens echt goed leren om een dijkje te maken en om adviezen te vragen. Sommigen zullen het draadje misschien zijn tegengekomen maar voor degene die dat niet hebben: link naar het volgende spoordijkje

Een van de adviezen luidde, 'probeer het uit op een klein stukje' dus daar ben ik nu een beetje mee bezig.

En een andere advies luidde: "kill your darlings". Er zaten natuurlijk 2 hele flexrails en een beetje in verwerkt en die wilde ik graag terug. Dus handdoek er over gedaan, water overheen gegoten en een nachtje gewacht:

En ik had mijn rails weer terug  ;D Ik heb overigens ook geleerd dat dit proces sneller gaat met heet water. Dus mocht je ooit je baan ontballasten.. heet water gebruiken.

Ik heb inmiddels verder voor Haarsem nog geen hele dijk gebouwd, wel heb ik voor kant oost het begin gemaakt voor een dijkje.





Vanaf het station wil ik ca 2cm stijgen op 3% om het dijkje helemaal door te trekken van station tot station.

Nu ik een heel nieuwe dijk ga fabriceren, wil ik meteen gebruik maken van de gelegenheid om toch een vaart er in te maken met een klein spoorbrugje en een kruisend dijkje met overgang.

Langzaam bouw ik voort..

Mvg,

Bas





bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #113 Gepost op: 02 januari 2021, 22:27:59 »
Allereerst! Een gelukkig nieuw jaar aan iedereen  (y) Moge we binnenkort weer treinbeurzen kunnen bezoeken.

Ik heb voor het nieuwe jaar een kleine update. De nieuwe spoordijk ligt op z'n plek, maar ik ben nog steeds in afwachting van WS turf. Dus het graswerk laat nog even op zich wachten.








Deze dijk zal er uiteindelijk er ongeveer uit komen te zien als dit stukje

Maar dan nog mooier  ;)

Ik heb vandaag ook voor het eerst pas de zelf gebouwde DCC centrale met draadloze handregelaar kunnen gebruiken op de baan.
<a href="https://www.youtube.com/v/mLGWX41rgXA&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mLGWX41rgXA&amp;feature=youtu.be</a>

Tot mijn verbazing deed hij het zeer goed. Ik had sinds laatste grote software wijziging nooit getest, maar blijkbaar werkt het wel (y). Om DCC pakketjes de deur uit te  sturen, maakte ik gebruik van een enkel array. Dat array vulde ik met informatie en daarna ging de informatie bit voor bit naar de baan. Omdat ik efficiĆ«nter te werk wilde gaan, maak ik nu gebruik van twee arrays. Een array wordt gevuld terwijl het andere array naar buiten wordt geklokt. Als het pakket dan de deur uit is, dan staat het volgende pakket alweer klaar. Dan wordt het eerste array uitgeklokt terwijl het 2e array wordt gevuld.

Ik heb tevens een buffer gemaakt voor de instructies. Deze buffer kan inkomende instructies opslaan todat ze zijn uitgelokt. Zo kunnen er geen instructies verloren gaan en zou je in theorie van meerdere controllers gebruik kunnen maken.


Mijn goede chef ging voor de kerst nog even het eea opruimen en hij gaf mij deze originele Meanwell voeding. Hij heeft een uitgang voor 5V en een uitgang voor 15V. Ik dacht dat dat wel een goede voeding zou zijn voor mijn treinbaantje  :angel:.

Op het filmpje zie je ook de nieuwe boog liggen. De straal heb ik zo groot als mogelijk gehouden en bedraagt 80cm. Dat is ongeveer 15cm groter dan Marklins ruimste boogradius. Als ik echter mijn hondekop er door stuur, denk ik: "meh nog steeds te krap". Maar goed, concessies... ruimte gebrek... we kennen het allemaal wel, denk ik  ::).



Tot de volgende update,

Bas

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Wie niet waait, die niet wind.
    • Raekersmodelbouw
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #114 Gepost op: 02 januari 2021, 23:31:30 »
Dat ziet er al goed uit!
Ben benieuwd naar het vervolg. (y)
Mvg, Ruben