Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FS couchette rijtuig 2e klasse door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:55:20
NS-6000 in Spoor-1 door C-rails
Vandaag om 18:55:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:52:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:49:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door C-rails
Vandaag om 18:45:22
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:43:57
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door BartvD
Vandaag om 18:42:15
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Steven
Vandaag om 18:40:57
Vroeger in Breedorp door NS264
Vandaag om 18:27:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 18:13:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Chris80
Vandaag om 17:44:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
Vandaag om 17:04:03
De fabriek - Spoor 0 door sdz1976
Vandaag om 17:02:04
Smalspoorbaantje op mijn HO baan. door basjuh1981
Vandaag om 16:56:56
(TTAS) Depot door sdz1976
Vandaag om 16:54:48
NS-3737 Snelheidsmeter door FritsT
Vandaag om 16:49:43
Module MOx door Wim Vink
Vandaag om 16:33:06
PB models: koplopers (voorbespreking) door Montanbahn
Vandaag om 15:44:29
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 15:41:57
koolborstels door zuylen
Vandaag om 15:32:43
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 15:20:13
voeding aanpassen? door Pauldg
Vandaag om 14:53:13
Belgische I4, 60-er jaren, van LS-Models, wat toe te voegen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:50:14
Digikeijs? door Reinout van Rees
Vandaag om 14:49:01
De ene beugelkoppeling is de andere niet door Noordernet
Vandaag om 14:43:31
Testdiorama door Cyril Mariƫn
Vandaag om 14:29:16
Dassen vs NS door Joop_L
Vandaag om 13:56:19
Probleem BR24 Roco en Seuthe. door W.Schoen
Vandaag om 13:38:31
Open Dagen 25 en 26 maart 2023 door Wijbe
Vandaag om 13:26:42
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:13:06
  

Auteur Topic: Wageningse gasfabriek 1920  (gelezen 3486 keer)

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2023, 16:58:37 »
Mogelijk is dit iets duidelijker Hans,

PPD LTD
T: 01546 602 963
E: accounts@ppdltd.com
Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen was helemaal mijn ding.
En omdat het kan bouw ik nu 1:120.
https://wp.duizendpoot.de

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2023, 19:01:07 »
Heel mooi..........fiets elke morgen naar Wageningen voor me werk.........
ik kan het zeker waarderen een stukje historie...uit Wageningen.
Gr Cees.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2023, 19:18:23 door CeesJ »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2023, 09:12:52 »
Nou dit gaat het ongeveer worden...
de oude gasfabriek opbouwen en detailleren
maar eerst de opstallen van Forex maken.
Alle opstallen staat op paspennen en kan los
op m'n tafel of in het kasteel afgewerkt worden.

Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen was helemaal mijn ding.
En omdat het kan bouw ik nu 1:120.
https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2023, 13:15:57 »
Ziet er fraai uit!

Weet je zeker dat er geen spooraansluiting was? Hoe werden dan de kolen aangevoerd voor de gasfabriek? Volgens mij zijn er 3 opties, waarvan 2 per spoor:

  • Aanvoer per binnenvaartschip (maar ik zie op de stadsplattegrond geen water in de omgeving)
  • Aanvoer via de stamlijn/tramlijn (vanaf Ede-Wageningen takte vroeger een spoorlijn af richting Wageningen
  • Via de tramlijn Arnhem - Amersfoort (in kaapspoor)

Voor de tweede zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Ede_-_Wageningen
Voor de 3e zie bv: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Amersfoort_-_Arnhem

Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat er tijdens het onstaan van deze gasfabriek een andere logische manier van transport was destijds?

Uiteraard zoek ik naar mogelijkheden om evt spoor toe te voegen  ;D. Het is natuurlijk aan jou of dat interessant is  (y)

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2023, 14:19:12 »
Rogier, ook ik vind het jammer dat er geen spooraansluiting was.
Maar de kolen werden via de Nederrijn naar de Wageningse haven vervoerd.
En vandaar met paard en wagen en naderhand met vrachtauto's naar de gasfabriek gebracht.
De kolen die per spoor kwamen waren voor particulier gebruikt, immers de havenoverslag en deze gasfariek waren in handen van de gemeente.
Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen was helemaal mijn ding.
En omdat het kan bouw ik nu 1:120.
https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2023, 08:43:44 »
Ok duidelijk. Weet je ook waar de fabriek vroeger gestaan heeft? Dat moet dan ergens nabij de haven zijn?

Groeten,
Rogier

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2023, 13:23:36 »
@ Rogier & alle andere lezers  :angel:

Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen was helemaal mijn ding.
En omdat het kan bouw ik nu 1:120.
https://wp.duizendpoot.de

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2023, 16:13:25 »
Dat is een forse afstand vanaf de haven. Bijzonder is dat bv van Gelder in 1908 al smalspoor kreeg voor intern vervoer. Daarvan is overigens 1 dieselloc bewaard bij het Gelders Smalspoormuseum, net aan de overzijde in Heteren.

Paard en wagen over die afstand lijkt mij erg tijdrovend.... maar weer wat geleerd  (y).

Ook een mooi, compact, bouwwerk. Leuk dat je dit nabouwd!

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • wp.duizendpoot.de
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2023, 17:06:47 »
Wat kost het veel moeite om een bouwval te maken  >:(

Met vriendelijke groet, Hans.
Halfnul bouwen was helemaal mijn ding.
En omdat het kan bouw ik nu 1:120.
https://wp.duizendpoot.de

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 7065
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2023, 18:11:40 »
Die moeite loont wel Hans  :)
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7517
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #25 Gepost op: 09 maart 2023, 18:54:14 »
Prachtig gemaakt, maar dat zijn we van je gewend.

Wel leuk overigens dat jullie allemaal bij PPD aan het etsen zijn, maar de levertijd is ondertussen 8 weken geworden. Waar het eerst 3 weken was. Zal ook wel te maken hebben met dat een andere etser in het VK failliet is gegaan. Poeh.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WimM

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2023, 01:14:27 »
Ik wil je mooie draadje niet teveel vervuilen: heb mijn opmerking over PPD verplaatst naar het draadje over de NT700.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89757.msg3222379191#msg3222379191
Wim Mesu

« Laatst bewerkt op: 10 maart 2023, 14:59:52 door WimM. Reden: verplaatst »

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Wageningse gasfabriek 1920
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2023, 16:19:52 »
Dat doorgezakte dak!  (y)
Groeten, Martien