Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk  (gelezen 33162 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Gepost op: 12 januari 2010, 22:21:15 »
Roco 1000, h0
Door: Huibert van Noord

Het voorbeeld

Geschiedenis

1001, ws tijdens afscheidsrit 1981. Foto Patrick Meeder

Al voor de Tweede Wereldoorlog waren er contacten met de Zwitserse fabrikant SLM voor de levering van een aantal electrische locomotieven voor het zich uitbreidende geelectrificeerde net. De lokomotief zou gebruikt moeten kunnen worden voor alle treinsoorten: goederen en personentreinen.
Al in 1942 werden 10 lokomotieven besteld. Door de oorlog kwam de definitieve specificatie pas in 1945 beschikbaar.
Drie lokomotieven van de serie 1000 werden in Zwitserland gebouwd, de zeven overige bij Werkspoor
De asindeling, draaistellocomotieven waren toendertijd nog niet gewoon, was (1A)'Bo(1A). Het bleek geen succes. Was de lok ontworpen met een max. snelheid van 160 kmu, de loop beperkte de snelheid tot een mieze 100kmu. Daardoor kwam de lokomotief vooral voor goederentreinen te rijden.
De eerste loks werden in 1948 geleverd, de laatste in 1949.
Tot 1951 konden twee lokomotieven in treinschakeling rijden. Ook dat bleek geen succes.
De 1000-en werden geleverd in het groen en in 1954 ver-blauwd.
Op 12 december 1981 organiseerde de NVBS een afscheidsrit voor deze markante locomotief. Zij werd opgevolgd door de eersten van een fikse serie 1600-en.

De modellen




Uitgave 1989


Uitgave 2009
De eerste Roco 1000 verscheen al in 1989. Destijds stond Roco ook al bekend om haar prachtige modellen, en zeker bij het verschijnen van een NS-model was het idolate gehalte van het schrijversgilde en het lezend publiek groot. Kritiek was er vrijwel niet. En dat was ook niet echt nodig. Het model wás gewoon prachtig.
Natuurlijk bouw je in de loop der tijd wel kritiek op.
De frontseinen waren ovaal, in het echt rond. Is niet veranderd. Je moet het wel weten om het te zien, maar toch.


1000, 2009: aan die lampen is gewerkt!


1000 1989, met verkeerde pantograaf

De nieuwste 1000 is een simpele copie van de in 1989 verschenen 1000. Slechts minimale aanpassingen onderscheiden het toenmalige model van het huidige. Zowaar, er zijn verbeteringen! De bij de oude lok uitwisselbare nummerplaten zijn dat bij de nieuwe uitvoering niet. Maarrrr, daarvoor zijn dan wel drie geëtste nummerplaten bijgevoegd, wat een veel betere indruk maakt dan de oude. Temeer daar in ets Nederlandse spoorwegen is toegevoegd waar dat in plastiek niet kon.
Behalve de eenbeenspantografen is er weinig tot niets aan het uiterlijk veranderd. Die eenbeenspantografen zijn een optische verbetering tov de pantografen uit 1989, die voor geen meter voldeden aan de werkelijkheid. Gelukkig maar. De eenbeens plaatsen de 1008 in de periode na 1972.
Jammer is dan wel dat men bij Roco de installatie van het beruchtroemde omgekeerde L-sein gemist heeft. Op het forum is inmiddels al een oplossing verschenen!
Onder de locomotief is een kortkoppelmechanisme toegevoegd, een variant die bij de laatst uitgebrachte groene ook al werd toegepast. Bij de eerste duizenden zat het koppelingsmechanisme aan het loopstel. Dat is nu niet meer het geval.
Verder is de baanruimer vervallen en zijn de remblokken anders geplaatst. Da's vreemd. Waarom?
De machinist mag er direct uit. Geen gezicht. En dan allemaal bij Artitec bedelen om Nederlands geklede heren en dames mcn's natuurlijk.


Nederlandsche moet Nederlandse zijn. Die nagels zijn wel subtiel.

Eigenschappen
Uiteraard is een vergelijk van de toegepaste techniek en de rijeigenschappen een vereiste. Beide modellen hebben een motor die via cardan, worm en tandwielen vier assen aandrijft, ondersteund door twee vliegwielen. Beide loks lopen keurig netjes. Zeer langzaam, niet te hard.
Lampjes uit de eerste versie zijn vervangen door meer bij de tijdse LEDs die een keurig lichtbeeld geven. Uiteraard is ook de printplaat aangepast. Een decoder is zo in te steken.
Een verdere aanpassing is de stroomafname van de loopwielen.


Printplaten


Onderzijden met op de 1008 extra stroomafname lippen. Zwart staat beter.

Verzorging
De 1008 zit in de standaard Rocodoos, die afgezien van de kleur, ook een copie is van het doosje uit 1989. Bijgeleverd worden zaken als remslangen, fake-koppelingen, kortkoppelingen maar ook handgrepen. Daar is wat merkwaardigs aan de hand. Ze moeten worden ingekort. Wijst de weg vanzelf (niet afknippen maar bij de inkeping afbreken), maar wel vreemd.
Ook de trapjes bij de loopwielen worden apart meegeleverd. Insteken en klaar. En dat elke keer als de kap er even af moet. Oppassen dus. Voor het afhalen van de kap moeten trouwens iig aan 1 kant ook de remslangen en koppeling verwijderd worden. Ikzelf heb dus maar een pincet in het doosje geïntegreerd.


Onderdelenpakketje

Conclusie
Beide loks zijn mooi. Grappig is dat na een kleine twintig jaar een lok nog zo goed mee kan. Zijn er wensen tav deze lok? Uhm.... Mnee, niet eigenlijk. Of... ja toch... Laat Roco haar ook uitbrengen met de juiste schaarpantografen.
Hoe tevreden kun je zijn?


De Details


Algemeen

Merk: Roco   
Type: NS 1000, eerste levering (1989) en laatste (2009)
Schaal: h0
Tijdperk: (zie onderaan de pagina)III/IV
Catalogusnrs: 62675

Frame:   metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht:
Min. Radius:  35,9cm
Koppeling:  beugel zonder KK (1980) en met KK (2009)
Prijs: nvt/169

Testuitvoering: 2ra/2ra
Stroomafname: 4 assen/6assen
Motor:
Verlichting: tweepunts sluit en frontverlichting, wisselend met rijrichting
Decoder: geen
Krachtoverbrenging: via cardan op 4 assen

Vliegwiel: 2/2
Trekkracht: Ruim voldoende

Demontage: Uitbuigen van lokkap, na verwijderen 'losse' onderdelen op de bufferbalk
Zelf aan te brengen onderdelen: onderdelen op de bufferbalk, handgrepen langs de deuren, trapjes, gesloten schorten koppzijden.

Maten    (1:1;1:87;model)

Lengte over de buffers: 16220/18643/186
Hoogte: 4150/47/48
Breedte: 2945/34/34
Wieldiameter: loopwielen: onbekend. Drijfwielen: 1550/17,8/17,6

Rijeigenschappen
Vmax: 160kmu (zie tekst)
V normaal: 100kmu
Vmin: sluipend

Tijdperk indeling volgens NEM 818
III/IV



Bronnen:
Locserie 1000 website
draadje materieelbespreking


Fotoverantwoording:
Modelfoto's: Huibert van Noord
Grootspoorfoto: collectie Patrick Meeder

Diversen
onderdelenblad

De 1008 werd ter beschikking gesteld door Kuijpers Hobbyhuis, Utrecht.


Zo. Naar de sloop!

Naschrift: de gebruikte 1000 uit 1989 is gebruikt voor het plaatsen van juiste pantografen. Dat dat niet is gelukt is duidelijk te zien. Plaatje wordt nog vervangen, maar daar is het nu ff te donker voor... :)
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2017, 17:09:53 door Gerard Rozeveld. Reden: spelling »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2010, 22:28:39 »
De eerste Roco 1000 verscheen al in 1980.

Van 1980 zou ik maar 1989 maken, t.t.v. 150 jaar NS verscheen de 1000...
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2010, 22:30:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2010, 22:31:30 »
Ik baseerde me op NSinModel.nl, maar daar staan wel meer rare data. Wordt ff veranderd. Dank.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2010, 22:32:21 »
Leuk Huibert.
Maar wat is een desolaat schrijversgilde in deze context? Moet dat niet idolaat zijn?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2010, 22:34:28 »
Gut, daar zeg je wat. gooien we dr ook nog ff in. Zijn toch bezig. Nog meer wensen?;)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2010, 22:40:48 »
Nog meer wensen?;)

Jawel, ik mis nog de vergelijking met de biezen. Het getoonde model heeft biezen die recht aflopen, in het echt, en nu ook bij de nieuwe 1008 lopen die schuinafgerond af. Overigens hadden de laatste blauwe exemplaren uit 1990 de juiste afronding ook al gekregen. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2010, 22:44:54 »
Verdomd, dat was me nog nooit opgevallen. Ik heb dus een bijzonder exemplaar  hier??

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2010, 22:53:43 »
Van 1980 zou ik maar 1989 maken, t.t.v. 150 jaar NS verscheen de 1000...

En dan "Grappig is dat na een kleine dertig jaar een lok nog zo goed mee kan." veranderen in "twintig jaar" ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2010, 22:56:14 »
Je schrijft; "frontseinen waren ovaal, in het echt recht, is niet veranderd" en daarna ;"aan die lampen is gewerkt". Klopt dat?

Foto's mogen ook nog wel een tikkie lichter.

Groet Stephan.

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2010, 22:57:52 »
Leuk verslag

Ik heb er eentje van de oude uitgave.
Zelf decodertje ingezet werkt prima, alleen bij het omkeren van de rijrichting flikkeren alle lampen een paar keer.
Lijkt wel een flipperkast.
Verder hangen de buitenste wielen een beetje lui boven de rails, dan wel draaien dan weer niet draaien.
En een geluid waar de Trix 1200 zich mee kan wedijveren.
Maar t blijft een mooi model.

Fred

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2010, 23:05:05 »
Verdomd, dat was me nog nooit opgevallen. Ik heb dus een bijzonder exemplaar  hier??

Omdat ik het zo'n opvallende kenmerk vond van de 1000 viel het mij direct op in 1989, alleen kon ik er slechts in eigen kring over zeuren... Want fora als deze hadden we toen nog niet. Ja, we konden een briefkaart naar de RailHobby sturen (papa wat is een briefkaart?)...
 
Nee, veruit de meeste oude 1000'en hadden een "rechte" bies. De laatste productierun kreeg de juiste biezen zoals die nu ook op de 1008 te vinden is. Heel even was ik bang dat het foutje van 20½ jaar geleden vergeten zou zijn...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2010, 23:12:02 »
Ik heb een AC-versie. Bij een van de drijfassen zit de electrische contactlip die van bovenaf op de flens hoort te drukken, scheef. Hierdoor schiet ie naast de flens, wanneer de as in een boog zijdelings moet verschuiven. De lip drukt dan gedeeltelijk op de wielband. Als de as dan weer naar de middenstand verschuift, blijft de flens een beetje haken achter de lip, maar de as komt uiteindelijk wel weer in de goede positie zonder ontsporing.

Ik zie op de foto van de onderzijde van de loc dat deze hetzelfde probleem heeft (tweede drijfas van links, "onderste" wiel).
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2010, 23:13:56 door mDDM »

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2010, 23:19:38 »
De baanschuiver is in het draadje van Vernieuwde Roco NS 1000 ook al naar voren gebracht.
Ik heb toen de beide uitvoeringen onder el kaar op het forum geplaatst. Ook heb ik deze met originele tekeningen van de 1000 vergeleken.
De baanschuivers zijn vervallen en ook de remblokken en zijn houders zijn veranderd.
Deze zijn ook niet conform het origineel.
De oude versie was, wat dat betreft, nog de beste uitvoering.
Het afbeelding uit het Utrechts Archief laat dit ook goed zien.
Ook op de site van Eloc 1000 staat nog een duidelijke afbeelding.
Gerrit F

Van de draad af....

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2010, 01:13:25 »
Hoewel modelbesprekingen niet echt mijn ding zijn, heb ik het toch met plezier gelezen.

Een paar dingen waar ik me aan ergerde, zeker omdat het een moderator betreft: de zo nu en dan opduikende msn-taal: ws  (waarschijnlijk?) iig en dat soort dingen, en toch wel vele afkortingen: niet alleen vind ik dat vervelend om te lezen, ik verwacht het ook niet in de bespreking die door een moderator geschreven is  ;)

Kleinigheidje, ergens in het begin staat dit: 'Drie lokomotieven van de serie 100...' (klopt dat wel? Ik ben niet zo thuis in deze serie, en weet dus ook niet of ze misschien met 100 begonnen zijn en snel naar de 1000 overgestapt zijn, maar het viel me op)

Nog een kleinigheidje: 'Bij de eerste duizenden zat de koppelingsmechanisme aan het loopstel.'
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 01:17:02 door Menno »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco NS 1000: oud en nieuw in vergelijk
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2010, 08:33:08 »
'Drie lokomotieven van de serie 100...' (klopt dat wel? Ik ben niet zo thuis in deze serie, en weet dus ook niet of ze misschien met 100 begonnen zijn en snel naar de 1000 overgestapt zijn, maar het viel me op)

Wat denk je zelf?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.