Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Vislijn
Vandaag om 20:03:27
Problemen met digitale koppeling Roco door bask185
Vandaag om 19:57:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door bask185
Vandaag om 19:20:56
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 18:58:50
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 195269 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #240 Gepost op: 25 November 2019, 10:32:28 »
Ik vind het verbazingwekkend hoe goed geproportioneerd de E41 van Märklin uit de jaren 60 is ten opzichte van de E41 van Roco van 50 jaar later.
Nu maar eens een vitrine maken waarin de Märklin lok-met-rijtuigen van mijn vader en de Roco variant een  vergelijkend plekje kunnen krijgen.






Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #241 Gepost op: 02 December 2019, 21:19:25 »
Leuk geprobeerd, die raampjes onder in de deuren, maar er ziiten panelen....



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #242 Gepost op: 03 December 2019, 15:22:40 »
Zo dan.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #243 Gepost op: 04 December 2019, 17:09:24 »
Voortgang.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #244 Gepost op: 05 December 2019, 22:06:31 »
Vandaag arriveerde een CHD van Artitec, de uitvoering met lange treeplanken en beremming.
Een pracht van een wagen!
Bijgeleverd een zakje met onderdelen.  Dat is gebruikelijk , en gelukkig is het zakje hersluitbaar. Dacht ik nog.
Het zakje is letterlijk verankerd met een stuk dubbelzijdig  cellotape, wat aan de binnenzijde van  de plastic binnendoos zit. Niet te verwijderen zonder dat het zakje open scheurt.



Alle nodige onderdelen zijn aanwezig, dus even priegelen en klaar. Dacht ik nog. Begonnen met de handgrepen. Die zijn erg dun en verig. Gelukkig  ben ik niet van gisteren en met stevige edoch gepaste kracht de eerste greep in de daarvoor bestemde gaten gestoken. Dacht ik nog. Gaatjes te klein.

Aangezien ik me bij lamplicht niet aan uitboren waag, de volgende onderdelen ter hand genomen: de plaatjes met rangeertreden en ankerogen. Die dien je voor plaatsen haaks (!) naar beneden te buigen.
Om het plaatje goed te plaatsen heeft men nokjes op de wagen aangebracht waartegen die plaatjes worden geplaatst. Droogoefenen gaat prima, met wat houtlijm laat het plaatje zich zekeren. Smeer ook wat houtlijm vanaf het nokje over het plaatje. Als de lijm is uitgehard, heb je daar alleen maar profijt van. De koppelingen kun je t beste even verwijderen voor montage.
Op dat plaatje zitten ook twee oogjes waarin de luchtslang bevestigd moet worden.
Tip: plaats die luchtslang voordat je het plaatje monteert. De kracht die je moet zetten om de luchtslang na het verlijmen van het plaatje in dat gaatje te krijgen is deastreus voor de verankering van het plaatje. Vooraf dus.
Dacht ik nog.



De luchtslang heeft een nokje wat tegen de bufferrbalk drukt. Daardoor wil het plaatje niet op zn plek  blijven. Ook is het pinnetje wat in het ringetje aan het plaatje moet, de eigenlijke bevestiging, te lang. Het voorkomt dat de kopelingsschacht nog kan bewegen.
Al met al dus geen succes. Ook daarvoor ga ik gaatjes boren, en de rangeertreden maak ik er dan maar zelf onder.
Blijft over de montage van de seinijzers. En ja, ik dacht het al, ook daar moeten de pinnen een fractie worden ingekort om in de gaatjes te passen.

Maar een mooi wagentje is het wel!



Oeps, buffertje..... . Houtlijm!

« Laatst bewerkt op: 06 December 2019, 00:19:38 door DE-II »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #245 Gepost op: 06 December 2019, 00:37:18 »
Hallo Huibert,
En nu de mooie, te cleane, wagonnetjes weatheren. Dan gaan ze pas echt leven.

Hugo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #246 Gepost op: 06 December 2019, 07:19:05 »
Dat gaat ook zeker gebeuren, Hugo 🙃 Maar eerst verfraaien. Project 37.852 en 12.527. 😉

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #247 Gepost op: 11 December 2019, 23:45:40 »
Om de plek van de bovenleidingmasten met name op het perron (1mast, 2 uithouders) te kunnen bepalen, heb ik de plekken vanaf Weer in kaart gebracht. Getracht is om de rijdraad 2mm binnen de spoorstaaf te houden , wat inmiddels tot aanpassingen heeft geleid. De methode is beproefd.

filmpje
« Laatst bewerkt op: 11 December 2019, 23:47:52 door DE-II »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #248 Gepost op: 12 December 2019, 07:57:54 »
http://gemeentetramwaelstede.nl/bovenleiding.html   

Hier wat bruikbare informatie van Rob Boesser

Bovenleiding functioneerde altijd top
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #249 Gepost op: 12 December 2019, 13:03:21 »
Dank! Bij mijn eerdere bovenleidingen ging het ook goed. De speldenmethode functioneert prima.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #250 Gepost op: 18 December 2019, 15:32:03 »
Rangeertreden en luchtslang op de Artitec CHOW aangebracht. Nu functioneert het mèt de vitrinespullen... 😜


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #251 Gepost op: 20 December 2019, 17:46:25 »
De assen van de CHOW zijn ook een drama. Geen idee waarom deze assen zijn verkozen boven goede assen, maar alsjeblieft zeg.... De wielen zitten zo ver naar buiten dat de kar op wissels gewoon aan het hobbelen slaat door het wringen. En meer naar binnen schuiven? Vergeet het. Dèze Chinese lijm is wèl goed.... :(
filmpje
« Laatst bewerkt op: 21 December 2019, 14:58:57 door DE-II »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3363
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #252 Gepost op: 20 December 2019, 19:12:44 »
Dit soort gedoe is voor mij reden om geen kleine vier tientjes uit te geven aan een hedendaags wagentje. Maar in stilstand zien ze er prima uit, dat weer wel.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #253 Gepost op: 20 December 2019, 21:17:48 »
Voor mij reden om bij Att te pleiten voor normale asjes of rp25. De wagens zijn er mooi genoeg voor, ook voor dat geld inderdaad.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8702
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #254 Gepost op: 21 December 2019, 14:57:54 »
Daar staattie dan, in het avondlicht. 😇

« Laatst bewerkt op: 21 December 2019, 16:29:47 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »