Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 07:24:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door 741230
Vandaag om 07:11:43
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 05:40:09
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 202182 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #240 Gepost op: 25 November 2019, 10:32:28 »
Ik vind het verbazingwekkend hoe goed geproportioneerd de E41 van Märklin uit de jaren 60 is ten opzichte van de E41 van Roco van 50 jaar later.
Nu maar eens een vitrine maken waarin de Märklin lok-met-rijtuigen van mijn vader en de Roco variant een  vergelijkend plekje kunnen krijgen.






Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #241 Gepost op: 02 December 2019, 21:19:25 »
Leuk geprobeerd, die raampjes onder in de deuren, maar er ziiten panelen....



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #242 Gepost op: 03 December 2019, 15:22:40 »
Zo dan.


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #243 Gepost op: 04 December 2019, 17:09:24 »
Voortgang.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #244 Gepost op: 05 December 2019, 22:06:31 »
Vandaag arriveerde een CHD van Artitec, de uitvoering met lange treeplanken en beremming.
Een pracht van een wagen!
Bijgeleverd een zakje met onderdelen.  Dat is gebruikelijk , en gelukkig is het zakje hersluitbaar. Dacht ik nog.
Het zakje is letterlijk verankerd met een stuk dubbelzijdig  cellotape, wat aan de binnenzijde van  de plastic binnendoos zit. Niet te verwijderen zonder dat het zakje open scheurt.



Alle nodige onderdelen zijn aanwezig, dus even priegelen en klaar. Dacht ik nog. Begonnen met de handgrepen. Die zijn erg dun en verig. Gelukkig  ben ik niet van gisteren en met stevige edoch gepaste kracht de eerste greep in de daarvoor bestemde gaten gestoken. Dacht ik nog. Gaatjes te klein.

Aangezien ik me bij lamplicht niet aan uitboren waag, de volgende onderdelen ter hand genomen: de plaatjes met rangeertreden en ankerogen. Die dien je voor plaatsen haaks (!) naar beneden te buigen.
Om het plaatje goed te plaatsen heeft men nokjes op de wagen aangebracht waartegen die plaatjes worden geplaatst. Droogoefenen gaat prima, met wat houtlijm laat het plaatje zich zekeren. Smeer ook wat houtlijm vanaf het nokje over het plaatje. Als de lijm is uitgehard, heb je daar alleen maar profijt van. De koppelingen kun je t beste even verwijderen voor montage.
Op dat plaatje zitten ook twee oogjes waarin de luchtslang bevestigd moet worden.
Tip: plaats die luchtslang voordat je het plaatje monteert. De kracht die je moet zetten om de luchtslang na het verlijmen van het plaatje in dat gaatje te krijgen is deastreus voor de verankering van het plaatje. Vooraf dus.
Dacht ik nog.



De luchtslang heeft een nokje wat tegen de bufferrbalk drukt. Daardoor wil het plaatje niet op zn plek  blijven. Ook is het pinnetje wat in het ringetje aan het plaatje moet, de eigenlijke bevestiging, te lang. Het voorkomt dat de kopelingsschacht nog kan bewegen.
Al met al dus geen succes. Ook daarvoor ga ik gaatjes boren, en de rangeertreden maak ik er dan maar zelf onder.
Blijft over de montage van de seinijzers. En ja, ik dacht het al, ook daar moeten de pinnen een fractie worden ingekort om in de gaatjes te passen.

Maar een mooi wagentje is het wel!



Oeps, buffertje..... . Houtlijm!

« Laatst bewerkt op: 06 December 2019, 00:19:38 door DE-II »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #245 Gepost op: 06 December 2019, 00:37:18 »
Hallo Huibert,
En nu de mooie, te cleane, wagonnetjes weatheren. Dan gaan ze pas echt leven.

Hugo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #246 Gepost op: 06 December 2019, 07:19:05 »
Dat gaat ook zeker gebeuren, Hugo 🙃 Maar eerst verfraaien. Project 37.852 en 12.527. 😉

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #247 Gepost op: 11 December 2019, 23:45:40 »
Om de plek van de bovenleidingmasten met name op het perron (1mast, 2 uithouders) te kunnen bepalen, heb ik de plekken vanaf Weer in kaart gebracht. Getracht is om de rijdraad 2mm binnen de spoorstaaf te houden , wat inmiddels tot aanpassingen heeft geleid. De methode is beproefd.

filmpje
« Laatst bewerkt op: 11 December 2019, 23:47:52 door DE-II »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #248 Gepost op: 12 December 2019, 07:57:54 »
http://gemeentetramwaelstede.nl/bovenleiding.html   

Hier wat bruikbare informatie van Rob Boesser

Bovenleiding functioneerde altijd top
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #249 Gepost op: 12 December 2019, 13:03:21 »
Dank! Bij mijn eerdere bovenleidingen ging het ook goed. De speldenmethode functioneert prima.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #250 Gepost op: 18 December 2019, 15:32:03 »
Rangeertreden en luchtslang op de Artitec CHOW aangebracht. Nu functioneert het mèt de vitrinespullen... 😜


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #251 Gepost op: 20 December 2019, 17:46:25 »
De assen van de CHOW zijn ook een drama. Geen idee waarom deze assen zijn verkozen boven goede assen, maar alsjeblieft zeg.... De wielen zitten zo ver naar buiten dat de kar op wissels gewoon aan het hobbelen slaat door het wringen. En meer naar binnen schuiven? Vergeet het. Dèze Chinese lijm is wèl goed.... :(
filmpje
« Laatst bewerkt op: 21 December 2019, 14:58:57 door DE-II »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #252 Gepost op: 20 December 2019, 19:12:44 »
Dit soort gedoe is voor mij reden om geen kleine vier tientjes uit te geven aan een hedendaags wagentje. Maar in stilstand zien ze er prima uit, dat weer wel.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #253 Gepost op: 20 December 2019, 21:17:48 »
Voor mij reden om bij Att te pleiten voor normale asjes of rp25. De wagens zijn er mooi genoeg voor, ook voor dat geld inderdaad.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9053
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #254 Gepost op: 21 December 2019, 14:57:54 »
Daar staattie dan, in het avondlicht. 😇

« Laatst bewerkt op: 21 December 2019, 16:29:47 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »