Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oeps door BartvD
Vandaag om 13:08:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 13:05:04
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:03:54
Frans diorama 1:48 door BartvD
Vandaag om 13:02:14
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 13:01:32
ECoS II (ESU), of Central Station (Marklin)? door Fredtherock
Vandaag om 12:59:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:54:28
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:47:40
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 12:41:04
Kleine boutjes vastzetten? door Gerke
Vandaag om 12:40:04
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 12:38:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:35:02
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 12:32:46
Jacobs draaistellen maken/ontwerpen door Mitchell
Vandaag om 12:28:43
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:24:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:20:31
NL baan: Frotterdam in h0 door Ben
Vandaag om 12:04:48
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:59
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Edsko Hekman
Vandaag om 11:19:49
Brugstekkers 8-polig: alle identiek? door henk
Vandaag om 11:08:23
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Wim Corduwener
Vandaag om 11:07:02
LIMA 149803G Lubeck-Buchener Eisenbahn Digitaal ombouwen door 008200
Vandaag om 10:55:45
De Hondsrugbaan, H0 door Dion
Vandaag om 10:47:07
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door ronald1956
Vandaag om 10:38:37
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 09:40:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:27
BNLS trammodule “Centraal Station” door Den Zoeterdam
Vandaag om 08:33:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 07:41:55
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door wpinkhof
Vandaag om 07:34:35
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
Vandaag om 00:45:00
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer  (gelezen 50901 keer)

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #240 Gepost op: 25 november 2019, 10:32:28 »
Ik vind het verbazingwekkend hoe goed geproportioneerd de E41 van Märklin uit de jaren 60 is ten opzichte van de E41 van Roco van 50 jaar later.
Nu maar eens een vitrine maken waarin de Märklin lok-met-rijtuigen van mijn vader en de Roco variant een  vergelijkend plekje kunnen krijgen.






DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #241 Gepost op: 02 december 2019, 21:19:25 »
Leuk geprobeerd, die raampjes onder in de deuren, maar er ziiten panelen....



DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #242 Gepost op: 03 december 2019, 15:22:40 »
Zo dan.


DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #243 Gepost op: 04 december 2019, 17:09:24 »
Voortgang.



DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #244 Gepost op: 05 december 2019, 22:06:31 »
Vandaag arriveerde een CHD van Artitec, de uitvoering met lange treeplanken en beremming.
Een pracht van een wagen!
Bijgeleverd een zakje met onderdelen.  Dat is gebruikelijk , en gelukkig is het zakje hersluitbaar. Dacht ik nog.
Het zakje is letterlijk verankerd met een stuk dubbelzijdig  cellotape, wat aan de binnenzijde van  de plastic binnendoos zit. Niet te verwijderen zonder dat het zakje open scheurt.



Alle nodige onderdelen zijn aanwezig, dus even priegelen en klaar. Dacht ik nog. Begonnen met de handgrepen. Die zijn erg dun en verig. Gelukkig  ben ik niet van gisteren en met stevige edoch gepaste kracht de eerste greep in de daarvoor bestemde gaten gestoken. Dacht ik nog. Gaatjes te klein.

Aangezien ik me bij lamplicht niet aan uitboren waag, de volgende onderdelen ter hand genomen: de plaatjes met rangeertreden en ankerogen. Die dien je voor plaatsen haaks (!) naar beneden te buigen.
Om het plaatje goed te plaatsen heeft men nokjes op de wagen aangebracht waartegen die plaatjes worden geplaatst. Droogoefenen gaat prima, met wat houtlijm laat het plaatje zich zekeren. Smeer ook wat houtlijm vanaf het nokje over het plaatje. Als de lijm is uitgehard, heb je daar alleen maar profijt van. De koppelingen kun je t beste even verwijderen voor montage.
Op dat plaatje zitten ook twee oogjes waarin de luchtslang bevestigd moet worden.
Tip: plaats die luchtslang voordat je het plaatje monteert. De kracht die je moet zetten om de luchtslang na het verlijmen van het plaatje in dat gaatje te krijgen is deastreus voor de verankering van het plaatje. Vooraf dus.
Dacht ik nog.



De luchtslang heeft een nokje wat tegen de bufferrbalk drukt. Daardoor wil het plaatje niet op zn plek  blijven. Ook is het pinnetje wat in het ringetje aan het plaatje moet, de eigenlijke bevestiging, te lang. Het voorkomt dat de kopelingsschacht nog kan bewegen.
Al met al dus geen succes. Ook daarvoor ga ik gaatjes boren, en de rangeertreden maak ik er dan maar zelf onder.
Blijft over de montage van de seinijzers. En ja, ik dacht het al, ook daar moeten de pinnen een fractie worden ingekort om in de gaatjes te passen.

Maar een mooi wagentje is het wel!



Oeps, buffertje..... . Houtlijm!

« Laatst bewerkt op: 06 december 2019, 00:19:38 door DE-II »

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #245 Gepost op: 06 december 2019, 00:37:18 »
Hallo Huibert,
En nu de mooie, te cleane, wagonnetjes weatheren. Dan gaan ze pas echt leven.

Hugo

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #246 Gepost op: 06 december 2019, 07:19:05 »
Dat gaat ook zeker gebeuren, Hugo 🙃 Maar eerst verfraaien. Project 37.852 en 12.527. 😉

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #247 Gepost op: 11 december 2019, 23:45:40 »
Om de plek van de bovenleidingmasten met name op het perron (1mast, 2 uithouders) te kunnen bepalen, heb ik de plekken vanaf Weer in kaart gebracht. Getracht is om de rijdraad 2mm binnen de spoorstaaf te houden , wat inmiddels tot aanpassingen heeft geleid. De methode is beproefd.

filmpje
« Laatst bewerkt op: 11 december 2019, 23:47:52 door DE-II »

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4228
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #248 Gepost op: 12 december 2019, 07:57:54 »
http://gemeentetramwaelstede.nl/bovenleiding.html   

Hier wat bruikbare informatie van Rob Boesser

Bovenleiding functioneerde altijd top
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #249 Gepost op: 12 december 2019, 13:03:21 »
Dank! Bij mijn eerdere bovenleidingen ging het ook goed. De speldenmethode functioneert prima.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #250 Gepost op: 18 december 2019, 15:32:03 »
Rangeertreden en luchtslang op de Artitec CHOW aangebracht. Nu functioneert het mèt de vitrinespullen... 😜


DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #251 Gepost op: 20 december 2019, 17:46:25 »
De assen van de CHOW zijn ook een drama. Geen idee waarom deze assen zijn verkozen boven goede assen, maar alsjeblieft zeg.... De wielen zitten zo ver naar buiten dat de kar op wissels gewoon aan het hobbelen slaat door het wringen. En meer naar binnen schuiven? Vergeet het. Dèze Chinese lijm is wèl goed.... :(
filmpje
« Laatst bewerkt op: 21 december 2019, 14:58:57 door DE-II »

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 805
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #252 Gepost op: 20 december 2019, 19:12:44 »
Dit soort gedoe is voor mij reden om geen kleine vier tientjes uit te geven aan een hedendaags wagentje. Maar in stilstand zien ze er prima uit, dat weer wel.

Wolter

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #253 Gepost op: 20 december 2019, 21:17:48 »
Voor mij reden om bij Att te pleiten voor normale asjes of rp25. De wagens zijn er mooi genoeg voor, ook voor dat geld inderdaad.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Heen, En en Weer
« Reactie #254 Gepost op: 21 december 2019, 14:57:54 »
Daar staattie dan, in het avondlicht. 😇

« Laatst bewerkt op: 21 december 2019, 16:29:47 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »