Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 17:31:38
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:14:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
roco maus 2
door
Sven
Vandaag
om 16:59:41
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Hasenwald
Vandaag
om 16:13:26
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Servé
Vandaag
om 15:33:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:04:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:56:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig (gelezen 14977 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12278
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #45 Gepost op:
18 July 2018, 12:58:46 »
Ik denk dat je weer een fraaie aanwinst hebt nu
Wat word t volgende,stil zitten kan immers niet he
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #46 Gepost op:
18 July 2018, 13:07:12 »
Heel fraai!
Mooi gedaan en ook bedankt dat je het hier hebt laten zien, bijna stap-voor-stap nog wel.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 18 July 2018, 13:27:19 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #47 Gepost op:
18 July 2018, 19:00:26 »
Eens even kijken hoe het eruit ziet als dezelfde soort rijtuigen bij elkaar staan.
De C10c rijtuigen bij elkaar.
We zien van links naar rechts:
oud HSM C 6019 met plat dak (en met remhuis)
oud SS C 6122 met gebogen dak
oud NCS C 6005 met boldak en gasverlichting
oud NCS C 6013 met boldak en elektrische verlichting
Zo, dit kunnen we gebruiken om weer een treinstammetje samen te stellen.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 21 July 2018, 14:10:01 door Weerd
»
Gelogd
Gert van Opbroek
Offline
Berichten: 95
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #48 Gepost op:
18 July 2018, 19:49:09 »
Prachtig Gerard !
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Gert
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #49 Gepost op:
18 July 2018, 19:59:50 »
Gatver, mijn beste overhemd verpest door het ongecontroleerd kwijlen. Bedankt gerard. 😂
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #50 Gepost op:
18 July 2018, 20:34:50 »
Oeps
. . . . Carel.
Sorry !!!
Gerard
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #51 Gepost op:
19 July 2018, 00:54:58 »
Mooi Gerard,
Nou wij nog
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #52 Gepost op:
19 July 2018, 19:59:11 »
De NCS schafte tussen 1905 en 1914 hoofdlijnmaterieel aan voor haar sneltreinen, welke hoofdzakelijk reden tussen Amsterdam - Zwolle - Groningen / Leeuwarden.
Dit waren eerste klasse, tweede klasse en derde klasse rijtuigen.
De rijtuigen werden behoorlijk lang ingezet, de laatsten gingen pas in 1955 buiten dienst!
De NCS was maar een kleine maatschappij, vandaar dat de rijtuigaantallen ook maar gering zijn.
Het betrof de rijtuigen :
AB 301 - 305, NS AB8c 6216 - 6220
B 301 - 303, NS B8c 6001 - 6003
C 301 - 315, NS C10c 6001 - 6015
Een deel van de rijtuigen is in eigen NCS-werkplaats gebouwd/ verbouwd, een ander deel is als nieuw materieel aangeschaft bij Van der Zypen & Charlier in Köln.
Door diverse interne rigoreuze verbouwingen zijn er in de loop der tijd onderlinge verschillen in uitvoering ontstaan.
Plaatjes van deze rijtuigen:
De NCS AB 304, NS AB
8
c 6019.
Rijk ingericht en voor de reizigers waren er wel VIER toiletruimten.
Op het dak liep een pijp om alle waterbakken tegelijk te vullen.
De NCS B 301, NS B
8
c 6001.
Een van de weinige series met toiletten tegen de kopwanden
De NCS C 305, NS C
10
c 6005.
Standaard C10c rijtuig, welke ook bij de andere spoorwegmaatschappijen aanwezig was.
Gerard
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3875
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #53 Gepost op:
04 October 2019, 09:59:40 »
Beste collega bouwers,
Op dit moment ben ik bezig met de NS B8c (ex NCS B8c). De meeste details heb ik wel op een rijtje. Na een hoop speurwerk zijn ook de kopwanden mij duidelijk geworden. Echter, er is nog één vraagteken voor mij; wat zie ik voor dakleiding op onderstaande foto??
Bron: Het Utrechts archief, beeldbank nummer 167759.
Voor wat ik kan achterhalen is het een leiding die over de totale lengte van het rijtuig loopt. Hij begint naast een waterbak en eindigt naast een waterbak met een ?ronde voet?. Tussendoor zie ik deze voet ook nog langskomen. In eerste instantie dacht ik aan een balansleiding tussen de twee waterbakken die het waterniveau gelijk houdt, echter zijn die ronde voeten halverwege mij dan een groot raadsel. Het zou kunnen zijn dat dit een stabiele voet betreft die twee leidingen aan elkaar koppelt. Het is in ieder geval géén gasleiding aangezien het rijtuig elektrische verlichting had.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
AB 7216
Offline
Berichten: 1636
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #54 Gepost op:
04 October 2019, 11:17:09 »
Gezien de lasdoos in de leiding zou het ook de voeding kunnen zijn voor de elektrische verlichting.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #55 Gepost op:
04 October 2019, 11:38:29 »
Van de rijtuigen met elektrische verlichting had elke coupé twee armaturen met een gloeilamp erin. Deze armaturen hingen in het midden op een onderlinge afstand van 90 cm. De hoofd-elektra leiding liep buitenom, dus over het dak (45 cm uit het midden) en liep via de toiletruimte naar beneden naar de accukisten en de dynamo.
Gerard
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3875
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #56 Gepost op:
04 October 2019, 13:17:16 »
Kijk! Daar kan ik wat mee. Dank voor de info
Deze leiding gaat er hoe dan ook komen in model.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig