Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 19:44:37
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 19:14:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 18:50:58
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
ArjanB
Vandaag
om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig (gelezen 15408 keer)
tijgernootje
Offline
Berichten: 12261
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #45 Gepost op:
18 July 2018, 12:58:46 »
Ik denk dat je weer een fraaie aanwinst hebt nu
Wat word t volgende,stil zitten kan immers niet he
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #46 Gepost op:
18 July 2018, 13:07:12 »
Heel fraai!
Mooi gedaan en ook bedankt dat je het hier hebt laten zien, bijna stap-voor-stap nog wel.
Leen.
«
Laatst bewerkt op: 18 July 2018, 13:27:19 door St00mboy
»
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #47 Gepost op:
18 July 2018, 19:00:26 »
Eens even kijken hoe het eruit ziet als dezelfde soort rijtuigen bij elkaar staan.
De C10c rijtuigen bij elkaar.
We zien van links naar rechts:
oud HSM C 6019 met plat dak (en met remhuis)
oud SS C 6122 met gebogen dak
oud NCS C 6005 met boldak en gasverlichting
oud NCS C 6013 met boldak en elektrische verlichting
Zo, dit kunnen we gebruiken om weer een treinstammetje samen te stellen.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 21 July 2018, 14:10:01 door Weerd
»
Gelogd
Gert van Opbroek
Offline
Berichten: 95
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #48 Gepost op:
18 July 2018, 19:49:09 »
Prachtig Gerard !
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Gert
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #49 Gepost op:
18 July 2018, 19:59:50 »
Gatver, mijn beste overhemd verpest door het ongecontroleerd kwijlen. Bedankt gerard. 😂
Carel
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #50 Gepost op:
18 July 2018, 20:34:50 »
Oeps
. . . . Carel.
Sorry !!!
Gerard
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #51 Gepost op:
19 July 2018, 00:54:58 »
Mooi Gerard,
Nou wij nog
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #52 Gepost op:
19 July 2018, 19:59:11 »
De NCS schafte tussen 1905 en 1914 hoofdlijnmaterieel aan voor haar sneltreinen, welke hoofdzakelijk reden tussen Amsterdam - Zwolle - Groningen / Leeuwarden.
Dit waren eerste klasse, tweede klasse en derde klasse rijtuigen.
De rijtuigen werden behoorlijk lang ingezet, de laatsten gingen pas in 1955 buiten dienst!
De NCS was maar een kleine maatschappij, vandaar dat de rijtuigaantallen ook maar gering zijn.
Het betrof de rijtuigen :
AB 301 - 305, NS AB8c 6216 - 6220
B 301 - 303, NS B8c 6001 - 6003
C 301 - 315, NS C10c 6001 - 6015
Een deel van de rijtuigen is in eigen NCS-werkplaats gebouwd/ verbouwd, een ander deel is als nieuw materieel aangeschaft bij Van der Zypen & Charlier in Köln.
Door diverse interne rigoreuze verbouwingen zijn er in de loop der tijd onderlinge verschillen in uitvoering ontstaan.
Plaatjes van deze rijtuigen:
De NCS AB 304, NS AB
8
c 6019.
Rijk ingericht en voor de reizigers waren er wel VIER toiletruimten.
Op het dak liep een pijp om alle waterbakken tegelijk te vullen.
De NCS B 301, NS B
8
c 6001.
Een van de weinige series met toiletten tegen de kopwanden
De NCS C 305, NS C
10
c 6005.
Standaard C10c rijtuig, welke ook bij de andere spoorwegmaatschappijen aanwezig was.
Gerard
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3903
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #53 Gepost op:
04 October 2019, 09:59:40 »
Beste collega bouwers,
Op dit moment ben ik bezig met de NS B8c (ex NCS B8c). De meeste details heb ik wel op een rijtje. Na een hoop speurwerk zijn ook de kopwanden mij duidelijk geworden. Echter, er is nog één vraagteken voor mij; wat zie ik voor dakleiding op onderstaande foto??
Bron: Het Utrechts archief, beeldbank nummer 167759.
Voor wat ik kan achterhalen is het een leiding die over de totale lengte van het rijtuig loopt. Hij begint naast een waterbak en eindigt naast een waterbak met een ?ronde voet?. Tussendoor zie ik deze voet ook nog langskomen. In eerste instantie dacht ik aan een balansleiding tussen de twee waterbakken die het waterniveau gelijk houdt, echter zijn die ronde voeten halverwege mij dan een groot raadsel. Het zou kunnen zijn dat dit een stabiele voet betreft die twee leidingen aan elkaar koppelt. Het is in ieder geval géén gasleiding aangezien het rijtuig elektrische verlichting had.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #54 Gepost op:
04 October 2019, 11:17:09 »
Gezien de lasdoos in de leiding zou het ook de voeding kunnen zijn voor de elektrische verlichting.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Weerd
Offline
Berichten: 1281
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #55 Gepost op:
04 October 2019, 11:38:29 »
Van de rijtuigen met elektrische verlichting had elke coupé twee armaturen met een gloeilamp erin. Deze armaturen hingen in het midden op een onderlinge afstand van 90 cm. De hoofd-elektra leiding liep buitenom, dus over het dak (45 cm uit het midden) en liep via de toiletruimte naar beneden naar de accukisten en de dynamo.
Gerard
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3903
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
«
Reactie #56 Gepost op:
04 October 2019, 13:17:16 »
Kijk! Daar kan ik wat mee. Dank voor de info
Deze leiding gaat er hoe dan ook komen in model.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig