BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Weerd op 11 juli 2018, 12:52:35

Titel: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 11 juli 2018, 12:52:35
Ik ben in het bezit gekomen van messing etsplaten van een NCS C10c hoofdspoorrijtuig.
Deze zijn speciaal ontwikkeld voor het Mitropa team.
Ik wil iets laten zien over het bouwen van dit messing rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSCkit1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSCkit1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSCkit2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSCkit2.jpg)
De beide etsplaten voor dit rijtuig.

Eerst een stap naar het verleden.
De Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij (NCS) werd opgericht in 1860 en nam in 1864 de (hoofd)spoorweg Utrecht – Amersfoort – Harderwijk - Zwolle – Kampen in gebruik. Enkele jaren later had de NCS ook diverse lokaalspoorwegen in bezit in Gelderland en Utrecht. Maar de NCS bleef altijd een armlastige maatschappij, met als gevolg dat in 1919 de exploitatie werd overgenomen door de Staatsspoorwegen, die in 1917 een belangengemeenschap met de HIJSM was aangegaan. De NCS ging uiteindelijk in 1934 geheel op in de Nederlandse Spoorwegen.
De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) had enkele malen per dag een treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen/Leeuwarden. Daarbij werd gebruik gemaakt van het NCS spoor tussen Utrecht en Zwolle. De sneltreinen die hierover reden waren tot 1921 samengesteld uit vooral vierassig hoofdspoormateriaal van de SS en de NCS. Tussen Utrecht en Meppel bevond zich meestal een stoomloc van de serie 3600 voor de trein en bij problemen trok een 3700 het geheel. De NCS werkte nauw samen met de SS, een van de vroegere directieleden van de NCS zat ook in de directie van de SS.

De NCS C10c hoofdspoorrijtuigen
De Nederlandsche Centrale Spoorwegmaatschappij liet tussen 1904 en 1915 vijftien derde klasse rijtuigen bouwen in de uitvoering C10c, dat wil  zeggen 10 coupé’s met in het midden een toiletruimte. Zij werden in Duitsland gebouwd door Van der Zypen & Charlier uit Köln.
De beide uiterste coupé’s waren afsluitbaar en konden gebruikt worden als 'damescoupé'. Zo hoefden alleen reizende dames niet tussen het werk- en boerenvolk te zitten. Door deze lange bouwperiode ontstonden er onderlinge kleine verschillen in uitvoering tussen de rijtuigen, maar in grote lijnen waren zij gelijk aan elkaar.
De NCS C201-212 werden na 1913 omgenummerd tot NCS C301-312, daarna kwamen er nog drie nieuwe rijtuigen bij en na 1921 nummerde de NS de gehele serie tot C 6001-C 6015.
De C 301-303 werden na een aantal jaren om onduidelijke redenen voorzien van plattere daken, de rest behield hun boldaken. Vier stuks waren uitgerust met elektrische verlichting, de rest had gasverlichting.
Enkele rijtuigen hebben het lang volgehouden, de laatste ging pas buiten dienst in mei 1955! Foto's van deze rijtuigserie zijn te vinden in het boek 'De Erfenis' op bladzijde 49. Voor zover bekend waren deze NCS rijtuigen voor 1921 (net zoals bij de andere maatschappijen) bronsgroen en hadden goudkleurige Romeinse cijfers als klasse-aanduiding. In 1919 kwam de NCS volledig onder het beheer van de Staatsspoorwegen, maar tot 1921 behielden de rijtuigen hun eigen NCS-nummers. In de NS periode waren deze rijtuigen uiteraard groen met genormeerde NS klasseborden en witte beschrifting.

Gerard
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: prutser op 11 juli 2018, 14:00:44
Over de bol- en platte daken staat in De Erfenis dat de vier met elektrische verlichting boldaken hadden en de rest, de gasverlichting rijtuigen, platte daken. Zo werden ze afgeleverd.
Geen idee of die info dus volledig is want volgens jouw zijn er drie van bol naar plat gegaan, blijft er nog één boldak over?
Jij hebt dus een elektrische en aan de hand van het aantal gaatjes in het dak klopt dat.

Stephan.
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: zuylen op 11 juli 2018, 14:32:13
Interessant, mocht er nog zo'n rijtuigje beschikbaar zijn? Dan hou ik mij aanbevolen!
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 11 juli 2018, 15:48:13
Stephan, volgens van Wijck-Jurriaanse waren er 3 platdaken en de rest boldaken (in zijn boek over de NCS).
De tekeningen van het Utrechts Archief tonen boldaken zowel voor gas als elektrisch. Dus ik vraag me af in hoeverre de schrijvers van 'De Erfenis' op het goede spoor zitten. Toen die rijtuigen geleverd werden waren mijn ouders nog geeneens geboren. Dus voor informatie ben ik van anderen afhankelijk.

'k Ga weer verder met de bouw.
De set bestaat uit een messing etsplaat met diverse onderdelen, veertjes voor de kortkoppeling, kleine boutjes en NS transfers voor de nummering. Messing gietdelen (dakventilatoren ed.) en Pruisische draaistellen dienen zelf aangeschaft te worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemkoppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemkoppeling.jpg)
Op deze foto zie je dat er gekozen kan worden in de uitvoering van voor 1926 (met losse treeplankjes) of na plusminus 1930 (met alleen maar lange doorgaande treeplanken).
De koppelingshouder wordt een paar maal gevouwen tot je zoiets krijgt als de rechtse uitvoering.
We beginnen met de bodemplaat. De lange zijwanden worden haaks omgebogen tussen twee aluminium hoekprofielen (bij elke bouwmarkt verkrijgbaar). Ook de bufferbalken omzetten. Op de naar onderen uitstekende lipjes passen de opstaptreden en worden vastgesoldeerd. De overtollige uitsteeksels afknippen en glad vijlen.
Aan de onderzijde komt de draaistelverhoging met hierin een messing buisje van 4mm rond en precies 7 mm lang. Aan de bovenzijde van de bodemplaat solderen we de messing moeren M3 vast. Pas met schroefjes M3x10 of de draaistellen goed bewegen.
De beide kortkoppelingen worden gebogen met de vouwnaad naar de binnenzijde toe. De kortkoppelingshouder valt in de gaatjes van de bodemplaat. Voorzie de vleugels aan bovenkant en onderkant van de kortkoppeling van een beetje olie en schuif deze in de houder. Soldeer de houder vanaf de onderzijde vast met een klein beetje soldeer. Niet te veel soldeertin gebruiken, want anders soldeer je alles aan elkaar vast. Door de olie verklein je de kans op ongewild vastsolderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemgas.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemgas.jpg)
De dopjes voor de gashouders worden tot een bolling gebogen. Als proef ligt er al een gastankje los op deze houders.
Bij de gasverlichtingsvariant worden uit een messing buis van 7mm rond drie stukken van 25mm lengte afgezaagd. De gastankdoppen dienen een beetje bol gemaakt te worden. Hiertoe heb ik van een oude boor de achterkant enigszins rond geslepen en tik hiermee op een plankje de gasdopjes in een ronde vorm. Soldeer de ronde doppen op de messing pijp, druk de bevestigingsnokken voor de gashouders naar beneden toe en soldeer de drie gastanken hieraan vast.
Bij de elektrische variant wordt alleen maar een accubak ingeschoven die in twee gleufjes wordt gesoldeerd.

Gerard
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Ivo tB op 11 juli 2018, 16:12:52
Ik ben in het bezit gekomen van messing etsplaten van een NCS C10c hoofdspoorrijtuig.

Aparte introductie  ;) :-X

mvg,
Ivo
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Jeff op 11 juli 2018, 16:46:13
Wie van de heren van Mitropa heeft deze kit gemaakt ?
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: ronald1956 op 11 juli 2018, 17:42:16
Kijk eens onderop de bodemplaat .
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 11 juli 2018, 17:59:28
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemuithouder.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemuithouder.jpg)
Alle treeplanksteunen zijn vastgezet.
We monteren eerst de bevestigingsbeugels voor de onderste lange treeplanken. Voor de beugels vlak bij de kopse kanten dienen de gaatjes 2 mm op te schuiven, dus even opnieuw boren. Daarna worden pas de gastanks of accukasten aangebracht.
Tenslotte de beide toiletpijpen en de reminstallatie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemonderkant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemonderkant.jpg)
De bodemplaat is nu bijna gereed. Reminstallatie, gastanks, kortkoppelingen, draaistellen enzovoort, dat alles zit erop. Alleen de bufferhouders moeten nog aangebracht worden.
Als laatste onderdeel worden de beide spanwerken gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bodembovenkantleeg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bodembovenkantleeg.jpg)
De bovenzijde is nog kaal. Hier komt straks het bankenframe op.

Gerard
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Jeff op 11 juli 2018, 18:04:00
 ;D Nog te bestellen?
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: prutser op 11 juli 2018, 18:30:45
Verbazingwekkend hoeveel ruimte je draaistellen hebben tussen de treeplanken, zelfs naast de draaistellen is er nog ruimte voor de treeplankhouders. Staan de onderste treeplanken niet te ver naar buiten nu?

Kortkoppelmechaniek met veertje is fraai.

Stephan.
Titel: Re: Bouwen van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 11 juli 2018, 19:06:23
Klopt, Stephan.
Die ruimte is een tikkeltje te groot.
De treeplanken moet ik nog netjes uitrichten en wat naar binnen buigen.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 12 juli 2018, 11:48:54
Na dit alles komen de bankenframes aan de beurt. Plaats ze allebei in de uitsparingen van de bodemplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodembankframe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodembankframe.jpg)
Het onderstel met het bankenframe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemtussenwand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodemtussenwand.jpg)
Hier zijn alle tussenwandjes nu aangebracht. In enkele zitten uitsparingen voor de kortkoppeling.
De damescoupes krijgen een deurtussenwand (met uitsparingen voor de koppeling). Het middendeel hiervan dient nog iets ingekort te worden vanwege de koppelingsbehuizing.
Ook in het midden komen deurtussenwandjes voor de toiletten.
De overige halve tussenwandjes voor de banken kunnen nu ook geplaatst en vastgesoldeerd worden.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: prutser op 12 juli 2018, 12:36:07
Ik soldeer het bankenframe niet aan de bodemplaat maar plaats deze pas na het spuiten, bodemplaat zwart en bankenframe bruin, en tordeer dan de lipjes van het frame aan de onderkant van de bodemplaat om deze vast te zetten.
Ik zet het frame dan wel wat dikker in de soldeer voor de stevigheid.

Stephan.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 12 juli 2018, 12:42:00
Dat is het leuke van de hobby, Stephan.
Ieder heeft z'n eigen werkwijze om het einddoel te bereiken.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: prutser op 12 juli 2018, 15:57:43
Da's waar iedereen heeft zo zijn eigen manier.
Neem mij verder niet kwalijk als ik hier af en toe reageer, t'is goed bedoeld en misschien heb je er nog wat aan.

Stephan.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 12 juli 2018, 17:30:43
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodembankjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSbodembankjes.jpg)
Zo, voorlopig is het onderstel gereed. De halve bankjes zijn vastgezet, de overigen worden er later ingeschoven.
De bankjes komen pas later aan de beurt. Die kunnen -als ze in een soort V-vorm gebogen zijn- zo in de tussenwandjes geschoven worden.
De eindbanken en toiletbanken kunnen of nu gesoldeerd worden of ze worden na het op kleur brengen op hun plek gelijmd.
Ik soldeer ze nu vast, bij het spuiten van de onderbak is dit makkelijk af te plakken.
Voorlopig hoeft er niets meer aan de onderbak gedaan te worden.
De aandacht kan zich nu richten op de opbouw van de rijtuigbak.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Ko.V op 12 juli 2018, 19:29:29
Hay Gerard, ziet er goed uit zo , begint goed vorm in te komen van het binnen werk , blijf je wel volgen , kan ik wat van opsteken.


Groet Ko
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 12 juli 2018, 21:07:56
Je hebt al genoeg ervaring hiervoor, hoor Ko!


We gaan met de bovenbouw beginnen.
De rijtuigbak halen we uit de etsplaat en buigen alleen de onderzijde in de ronde vorm volgens de kopwanden.
Haal ook de bakbevestigingsstrippen uit de etsplaat en voorzie deze van 1,6 mm moertjes.
Draai in de gaatjes hiervoor een ingevet of van olie voorzien 1,6 mm schroefje en draai het moertje er vast op.
Met een weinig tin het moertje vastzetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSBakbevestiging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSBakbevestiging.jpg)
De beide onderzijdes zijn al enigszins omgebogen.
Na goed uitmeten de bevestigingsstrip vastklemmen en vanuit het midden naar de zijkanten toe vastzetten vanwege warmte uitzetting.

Op 1,5 tot 2 mm vanaf de onderzijde komt deze bakbevestigingsstrip.
Klem het met een aantal wasknijpers op zijn plek en soldeer het vanaf het midden naar de buitenzijde toe vast.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSBakafstand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSBakafstand.jpg)
De bevestigingsstrip zit op een kleine afstand vanaf de onderkant.
De zijkanten steken namelijk iets verder naar beneden uit dan de kopwandjes.

Je merkt gelijk al dat de bak door die strip een stuk stijver is geworden.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 12 juli 2018, 23:13:46
En dan volgt een tijdrovende klus, er dienen 46 handgrepen en 22 deurkrukken geplaatst te worden voor dit 10 coupé's grote rijtuig.
Mijn ervaring is dat dit het snelste gaat wanneer je de rijtuigbak nog zoveel mogelijk plat houdt.
Daardoor kan je er aan alle kanten prima bij en heb je deze klus het snelste geklaard.
Goed, t'is hobby, maar dit stuk vindt ik altijd een monotoon gedeelte.

De NCS voorzag deze rijtuigen altijd van mooie dubbelgebogen vertikale handgrepen voor de reizigers.
De horizontale handgrepen (voor de conducteur) waren van een simpeler uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijthandgreep.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijthandgreep.jpg)
Alle handgrepen en deurklinken zijn geplaatst.
De meeste (kleine) handgrepen zijn in voldoende aantallen aangebracht op de etsplaat, dus als er per ongeluk wat valt en in het hoogpolige tapijt terecht komt, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Kort eventuele lange uitsteeksels van de handgrepen en dergelijke in. Dat werkt makkelijker als later het glas geplaatst wordt.

Het wordt nu tijd om een bovenkant om te zetten.
Buig de bovenzijde haaks om met de twee reeds eerder genoemde aluminiumprofielen.
De bevestigingslipjes in het midden van de bovenbak niet meebuigen, die dienen recht overeind te blijven.
Dit wordt gebruikt voor het positioneren van het dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkop.jpg)
De bovenzijde is haaks omgezet.
De rechthoekige uitsparing in de kopwand valt over het uitstekende lipje van de rijtuigbak.
Dit maakt het plaatsen van de kopwanden makkelijker.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 13 juli 2018, 12:30:34
De beide kopwanden vallen over de nokjes in het midden.
Het zuiver plaatsen van de kopwanden is vaak een hele toer.
Over deze nokjes kan je zo de kopschotjes schuiven, de hoogte is dan goed, de aandacht hoef je alleen nog maar aan het goed aansluiten van de zijwanden te geven.
Maak eerst een soldeerhechtlasje aan de beide onderkanten.
Controleer of de zijwanden aan beide zijden even ver uitsteken ten opzichte van de kopwand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkopgelijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkopgelijk.jpg)
Controleer of aan de linker- en aan de rechterkant de zijwanden evenver uitsteken.

Soldeer dan de zijwanden helemaal aan de kopwand vast.
Het nog uitstekende deel van het lipje naderhand vlak maken. Als de trapjes geplaatst zijn valt dit niet meer op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkophandgrp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkophandgrp.jpg)
Proefpassen van de traphandrails.

Breng de overige handgrepen, sluitseinhouders, trapjes en schakelkastjes aan.
Van de handrails van de trapjes passen we eerst de beide onderste pootjes.
Het gebogen bovendeel 90° ombuigen en het derde pootje 90° terug buigen. Dan de hele handgreep vastzetten.
De uiterste koppen van de sluitseinhouders dienen 180° omgebogen te worden met de naad aan de buitenzijde. Er zijn linkse en rechtse exemplaren aanwezig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkopcompleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtkopcompleet.jpg)
Een kopwand is al helemaal gereed met alles erop en eraan.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 13 juli 2018, 20:20:01
Dit rijtuig is voorzien van gascilinders, dus zal het ook gasverlichting dienen te krijgen.
De gaatjes voor de gasverlichting zijn niet doorgeëtst in het dak en worden vanaf de binnenzijde opgeboord met een boortje van 0,9 mm.
Een gaatje bij de toiletgroep is moeilijk te zien, dus even uitmeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSdakgaten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSdakgaten.jpg)
Het bovenste dak is geschikt voor elektrische verlichting. Op dat dak zaten alleen maar ventilatoren.
Voor gasverlichting dienen er 22 gaatjes bijgeboord te worden voor de gasschoorsteentjes. Deze gaatjes zijn al aangegeven.


Het dak is aan de binnenzijde voorzien van groeven, waardoor het een stuk makkelijker gebogen kan worden.
Het nadeel van de groeven is dat er na het buigen aan de bovenzijde buigribbels ontstaan, maar schuurpapier biedt dan uitkomst.
Met behulp van diverse stukken ronde buis steeds verder buigen totdat de juiste kromming erin zit.
Als controle steeds maar weer passen op de rijtuigbak totdat het naar tevredenheid past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSdaktoiletbak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSdaktoiletbak.jpg)
Het dak is inmiddels gebogen. Ook de beide delen van de waterbak dienen dezelfde kromming te krijgen.

Als het dak redelijk past, schuren we de ontstane buigribbels weg tot een egaal dak verkregen is.
Dan kunnen de twee in elkaar vallende waterbakdelen gebogen worden in dezelfde kromming als het dak.
De kleinere komt onderop en de grotere bovenop. Voorzien van een watervuldop wordt het vastgezet.

Als messing gietdelen zijn tot nu toe gebruikt (Philotrain nummers) :
870/70107      Watervuldop
870/70005      Elektrische schakelkast rijtuigen
870/70101      Dakventilator torpedomodel
870/70104      Dakschoorsteen vaasmodel
870/70201      Generator voor rijtuigen
870/70203      Toiletafvoerpijp

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: CKLX op 13 juli 2018, 22:34:52
Hallo Gerard,

Je gaat wel erg hard! Ik volg het met belangstelling. Ziet er goed uit!

Groeten, Cock.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 14 juli 2018, 11:27:59
Hoi Cock,

Als ik eenmaal met iets bezig ben, dan wil ik ermee doorgaan.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 14 juli 2018, 21:23:56
Er volgt weer een grote klus, het dak verder aankleden.
Alle ventilatoren en gasschoorsteentjes dienen aangebracht te worden.
De schoorsteentjes voor de lampen gaat nog wel, maar de ventilatoren staan alle kanten op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSdakfanstool.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSdakfanstool.jpg)
De buigribbels van het dak zijn weggeschuurd en alle ventilatoren en schoorsteentjes zijn op hun plek gesoldeerd. 
Maar de ventilatoren staan nog scheef en niet netjes op een rij, dus moeten nog uitgericht worden.


Maar daarvoor heb ik een stukje gereedschap ontwikkeld, een messing rond buisje van 3 mm wordt aan een kant driehoekig uitgevijld.
Een houten deuvel doent dienst als handgreep.
Dit tooltje op de desbetreffende dakfan zetten, soldeerbout aan de onderkant houden en de ventilator kan je haarfijn vertikaal uitrichten en ronddraaien zonder je vingers te branden. Op deze manier worden alle fans in dezelfde postite gebracht.
Zorg er wel voor dat deze messing gietdelen door en door verwarmd worden door de soldeerbout.
Anders vloeit de tin wel op de messingplaat, maar hecht zich niet aan het gietdeel, met andere woorden: het gietdeel staat geïsoleerd in de tin!
Pas als je ziet dat een klein beetje tin ook naar de dakzijde toe kruipt, dan mag je aannemen dat het onderdeel goed vastzit.
Voordat je gaat spuiten kan het handig zijn nogmaals na te lopen of alle ventilatoren nog steeds goed vast zitten.

De volgende stap is het dak definitief op de rijtuigbak plaatsen en helemaal vastsolderen.
De uitstekende delen van de bevestigingslipjes na het solderen afknippen en het dak ook daar glad afwerken.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: ingenium op 14 juli 2018, 22:43:55
Slimme tool Gerard!  (y)
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Jeff op 14 juli 2018, 23:13:19
Mooi werk Gerard.  (y)

Komen er nog gasleidingen op het dak of liepen die bij deze rijtuigen onder het dak door ?

Groet
Jeff
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: prutser op 14 juli 2018, 23:25:48
Gaat lekker  (y).

En ik heb dan natuurlijk een alternatieve manier  ;).
Ik soldeer eerst het dak op de bak en schuur dan lekker glad, dan waterbak solderen, dak spuiten en dakluchters en lampschoorstenen apart spuiten, dan de dakluchters en schoorstenen plaatsen en aan de binnenkant lijmen met kristalklear.
Door de langzame droogtijd zijn de dakluchters makkelijk recht te zetten en in vind het spuiten van een kaal dak makkelijker. Maar dat kan ook liggen aan mijn spuit van 3 tientjes. Tevens is het nu makkelijker als je de dakfrutsels in een andere kleur wilt dan het dak.

Stephan.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 15 juli 2018, 14:03:15
Stephan, ik ben misschien een beetje ouderwets.
Maar ik ben de mening toegedaan dat solderen en messing bij elkaar horen.
Lijmen is een heel ander hoofdstuk.

Maar ja, is al gezegd, iedereen bereikt op zijn eigen manier het einddoel. En dat is wat telt.   (y)
Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 15 juli 2018, 15:24:59
Komen er nog gasleidingen op het dak of liepen die bij deze rijtuigen onder het dak door ?

Groet
Jeff

Op de spaarzame foto's van deze rijtuigserie heb ik geen gasleidingen op het dak kunnen ontdekken.
Dus die heb ik maar weggelaten. Misschien dat ze inderdaad er onder door liepen.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Jeff op 15 juli 2018, 18:22:15
Ja tot nu toe heb die leidingen alleen maar
Op HSM rijtuigen gezien.

Jeff
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 15 juli 2018, 20:16:38
Zo, het soldeerwerk is klaar.
Hier een paar foto's van het NCS rijtuig tot zover.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCScompleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCScompleet.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCScompleetkop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCScompleetkop.jpg)

Een leuk detail vind ik de beide trapjes aan elke kopwand.
Zoiets zie je niet bij de rijtuigen van de HSM en de SS.
Bij het plaatsen van de rijtuigbak op het onderstel 'haakte' het en bleef aan een kant steken op twee treeplankhouders, waardoor de kopwand niet mooi aansloot op het onderstel. Maar door de bovenzijde van deze houders iets schuin af te slijpen was dat ook weer verholpen.

De volgende stappen zijn het grondig reinigen van het messing en dan spuiten met primer voor het beter hechten van de verf.
De bodemplaat wordt zwart, de rijtuigbak groen, het dak grijsachtig, de wandjes crêmekleurig en de stoeltjes krijgen een lichtbruine houttint.


Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: ronald1956 op 15 juli 2018, 23:12:10
Mooi hoor Gerard , maar dat wist je al  (y)
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: St00mboy op 15 juli 2018, 23:36:31
Ja, zeker mooi, en ook snel gemaakt.
Mijn complmenten hoor!  (y)

Leen.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Carel Ruysink op 16 juli 2018, 09:50:28
Wat blanke lak en dan kan het zo in het juwelenkistje  (y).

Carel.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 16 juli 2018, 11:03:13
Wat blanke lak en dan kan het zo in het juwelenkistje.
Carel.

Nou, dat weet ik niet, hoor Carel.
Zelf zie ik nog diverse soldeerfouten.
Maar misschien ben ik te kritisch op eigen werk.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigverf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigverf.jpg)
De bak is gespoten en ligt samen met een andere NCS soortgenoot te drogen.

Als de verf droog is, kunnen de stoeltjes geverfd worden met een soort houten teakkleur.
Dan worden alle uitwendige metalen delen (handgrepen, trapjes) zwart geschilderd en de handgrepen voor de reizigers krijgen een messingkleurtje.
De opschriften zijn zogenaamde “waterslide” transfers en zijn dan aan de beurt.
Als eindafwerking wordt het rijtuig nog met een halfmatte vernislaag bespoten.
Tenslotte volgt nog  het monteren van de verende buffers en kortkoppelingen.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Carel Ruysink op 16 juli 2018, 11:24:41
Kritisch zijn moet, maar te is te.
Als ik een model af ben kijk ik er in het begin ook altijd met gemengde gevoelens naar maar na een week of twee ben ik er (bijna) altijd heel gelukkig mee en zie vooral naar wat goed is gegaan.

Moet zeggen dat ie in het groen net zo mooi is  (y)  :P

Carel
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 16 juli 2018, 11:40:44
Dat groen is van Phildie   (houten rijtuigen nr. 105).
Die verf vind ik heel prettig spuiten en voor modelbouw heeft het een goede kleurstelling.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: prutser op 16 juli 2018, 12:17:03
Bijzonder strak in de lak  (y).
Overigens spuit ik sinds kort ook de MKmodelbouwstudio verf, vind ik nog lekkerder spuiten dan de al makkelijk te spuiten Phildie verf. De kleur groen is wel meer olijfkleurig en wat lichter maar dat maakt een stam groene houten rijtuigen ook wat afwisselender.

Die NCS 2de klasser is ook leuk  (y).

Ik zit sinds dit draadje weer in de boeken en het valt mij op dat die NCS rijtuigen door de jaren heen aardig verbouwd zijn. Zo zijn de toiletdeuren aan de buitenkant dichtgemaakt, zie ik vaak maar één zo'n stroomkastje bovenin de kopse kant en verdwenen er trappetjes. Ze leken dan weer sprekend op de bekende SS C10c's.

Stephan.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 16 juli 2018, 15:26:01
Die NCS 2de klasser is ook leuk  (y).

Stephan.


Scherpe opmerkingsgave, hoor Stephan!  (y)

Tja,  de NCS was een kleine maatschappij met weinig geld, waardoor er heel veel in eigen beheer werd uitgevoerd.
Arbeidsloon was in die periode bijna te verwaarlozen.
Toen ze onder de vleugels van de SS en later de NS kwamen, wilde men geen afwijkende onderdelen op voorraad hebben voor kleine  series, vandaar dat men zo veel mogelijk trachtte te standaardiseren.


Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Hans Gvz op 16 juli 2018, 15:59:58
Goed bezig Gerard. Zie het wel met oliebollenrijden.

Gr Hans
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Hans Reints op 16 juli 2018, 16:32:16
Bestaat dat dan nog? ???
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Hans Gvz op 16 juli 2018, 16:47:24
Tuurlijk, we worden wel ouder maar sommige dingen blijven gewoon net als toen ;D

Gr Hans
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 17 juli 2018, 17:43:54
De opschriften zijn “waterslide” transfers en worden aangebracht.
Als eindafwerking wordt het rijtuig nog met een halfmatte vernislaag bespoten.
De bankjes zijn gebogen om een stalen liniaal zodat de breedte aan de bovenkant benut kan worden voor het inschuiven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigbankjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigbankjes.jpg)
De rijtuigbak is helemaal aangekleed met bankjes en al.
Als rijtuignummer is gekozen voor C10c NS 6005.
De bankjes zijn allemaal ingeschoven.


Nu de buffers nog.
De verende buffers van Maykel Kastelijn zijn erg handig.
Indrukken tot de stand waarbij hij maximaal mag uitveren, met een tangetje het aan de binnenzijde uitstekende steeltje onder ongeveer 45 ombuigen en klaar is kees.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigbuffer.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigbuffer.jpg)
De buffer indrukken tot de stand die je wilt hebben.
Steeltje een stuk ombuigen en dat is alles.


Het kan gebeuren dat bij het insolderen van de bufferhulzen zonder dat je het weet soldeertin in het buisje loopt.
Geen probleem, uitboren met een boortje van 0,5 mm en het leed is gepiept.
Ook als de buffersteel niet lekker soepel beweegt, even het boortje erdoor en de buffer beweegt weer zoals het gedacht is.
Ook de kortkoppelingen krijgen een plaatsje, hier zijn de Fleischmann Profi's ingestoken.
Bij de Fleischmann Pruisische draaistellen steken aan de kopse kanten een paar nokken uit.
Die kwamen niet voor bij de Nederlandse uitvoering, die uitstekende nokjes heb ik met een scherp hobbymes eraf gesneden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigbevestiging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigbevestiging.jpg)
Met vier messing schroefjes is de rijtuigbak aan het onderstel bevestigd.

Dan wordt de bovenbak op het onderstel geplaatst. Met vier messing schroefjes M 1.6 wordt hij op zijn plaats gehouden.
Help de bak eventueel als hij achter een treeplankuithouder blijft steken.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: zuylen op 17 juli 2018, 18:46:08
Ziet er steeds mooier uit.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 18 juli 2018, 12:30:54
Als glas gebruik ik overheadsheets.
Dit is dun en kan gemakkelijk in stroken van ongeveer 14 mm hoogte gesneden worden.
Met Kristal Klear wordt het op zijn plaats gehouden.
Als een druppel Kristal Klear wordt aangedrukt en lelijk gaat uitlopen over de sheet, dan trek ik de hele strook transparante sheet eruit en maak hem schoon met een papiertje met wasbenzine.
Daarna is de overheadstrook weer kristalhelder en kan hij weer op zijn plaats gedrukt worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigcompleetzijkantdak.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigcompleetzijkantdak.jpg)
Het voormalige NCS rijtuig C10c met nummer C 6005.
Zelfs de afzonderlijke latjes van de houten banken zijn te zien.


De witte toiletramen hadden alleen bij de NCS de opdruk met W.C. Dit bleef behouden tot ruim halverwege de jaren twintig.
Bij rijtuigrevisies kregen ze vanaf die tijd een standaard wit wc-raam.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigcompleetzij.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSrijtuigcompleetzij.jpg)
Samen met een soortgenoot in het zonnetje gezet.

Ik denk dat het rijtuig nu wel af is.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: tijgernootje op 18 juli 2018, 12:58:46
Ik denk dat je weer een fraaie aanwinst hebt nu  8)
Wat word t volgende,stil zitten kan immers niet he ;)
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: St00mboy op 18 juli 2018, 13:07:12
Heel fraai!  (y)

Mooi gedaan en ook bedankt dat je het hier hebt laten zien, bijna stap-voor-stap nog wel.


Leen.
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 18 juli 2018, 19:00:26
Eens even kijken hoe het eruit ziet als dezelfde soort rijtuigen bij elkaar staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C10cees.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C10cees.jpg)
De C10c rijtuigen bij elkaar.

We zien van links naar rechts:

oud HSM C 6019 met plat dak (en met remhuis)
oud  SS  C 6122 met gebogen dak
oud NCS C 6005 met boldak en gasverlichting
oud NCS C 6013 met boldak en elektrische verlichting

Zo, dit kunnen we gebruiken om weer een treinstammetje samen te stellen.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Gert van Opbroek op 18 juli 2018, 19:49:09
Prachtig Gerard !
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Carel Ruysink op 18 juli 2018, 19:59:50
Gatver, mijn beste overhemd verpest door het ongecontroleerd kwijlen. Bedankt gerard. 😂

Carel
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 18 juli 2018, 20:34:50
Oeps   :P . . . . Carel.

Sorry !!!   :D

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: roadster36 op 19 juli 2018, 00:54:58
Mooi Gerard,
Nou wij nog  ;D
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 19 juli 2018, 19:59:11
De NCS schafte tussen 1905 en 1914 hoofdlijnmaterieel aan voor haar sneltreinen, welke hoofdzakelijk reden tussen Amsterdam - Zwolle - Groningen / Leeuwarden.
Dit waren eerste klasse, tweede klasse en derde klasse rijtuigen.
De rijtuigen werden behoorlijk lang ingezet, de laatsten gingen pas in 1955 buiten dienst!
De NCS was maar een kleine maatschappij, vandaar dat de rijtuigaantallen ook maar gering zijn.

Het betrof de rijtuigen :
AB 301 - 305, NS AB8c 6216 - 6220
B  301 - 303, NS  B8c 6001 - 6003
C  301 - 315, NS C10c 6001 - 6015

Een deel van de rijtuigen is in eigen NCS-werkplaats gebouwd/ verbouwd, een ander deel is als nieuw materieel aangeschaft bij Van der Zypen & Charlier in Köln.
Door diverse interne rigoreuze verbouwingen zijn er in de loop der tijd onderlinge verschillen in uitvoering ontstaan.

Plaatjes van deze rijtuigen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS-AB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS-AB.jpg)
De NCS AB 304, NS AB8c 6019.
Rijk ingericht en voor de reizigers waren er wel VIER toiletruimten.
Op het dak liep een pijp om alle waterbakken tegelijk te vullen.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS-B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS-B.jpg)
De NCS B 301, NS B8c 6001.
Een van de weinige series met toiletten tegen de kopwanden



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS-C.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCS-C.jpg)
De NCS C 305, NS C10c 6005.
Standaard C10c rijtuig, welke ook bij de andere spoorwegmaatschappijen aanwezig was.


Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: MathynK op 04 oktober 2019, 09:59:40
Beste collega bouwers,

Op dit moment ben ik bezig met de NS B8c (ex NCS B8c). De meeste details heb ik wel op een rijtje. Na een hoop speurwerk zijn ook de kopwanden mij duidelijk geworden. Echter, er is nog één vraagteken voor mij; wat zie ik voor dakleiding op onderstaande foto??

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSB8c_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NCSB8c_001.jpg)
Bron: Het Utrechts archief, beeldbank nummer 167759.

Voor wat ik kan achterhalen is het een leiding die over de totale lengte van het rijtuig loopt. Hij begint naast een waterbak en eindigt naast een waterbak met een ?ronde voet?. Tussendoor zie ik deze voet ook nog langskomen. In eerste instantie dacht ik aan een balansleiding tussen de twee waterbakken die het waterniveau gelijk houdt, echter zijn die ronde voeten halverwege mij dan een groot raadsel. Het zou kunnen zijn dat dit een stabiele voet betreft die twee leidingen aan elkaar koppelt. Het is in ieder geval géén gasleiding aangezien het rijtuig elektrische verlichting had.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen! ;D

Groet, Mathyn
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: AB 7216 op 04 oktober 2019, 11:17:09
Gezien de lasdoos in de leiding zou het ook de voeding kunnen zijn voor de elektrische verlichting.

Groeten Arjen
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: Weerd op 04 oktober 2019, 11:38:29
Van de rijtuigen met elektrische verlichting had elke coupé twee armaturen met een gloeilamp erin. Deze armaturen hingen in het midden op een onderlinge afstand van 90 cm. De hoofd-elektra leiding liep buitenom, dus over het dak (45 cm uit het midden) en liep via de toiletruimte naar beneden naar de accukisten en de dynamo.

Gerard
Titel: Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
Bericht door: MathynK op 04 oktober 2019, 13:17:16
Kijk! Daar kan ik wat mee. Dank voor de info (y) (y)
Deze leiding gaat er hoe dan ook komen in model.

Groet, Mathyn