Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 31497 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Hulp aan huis
« Reactie #30 Gepost op: 09 June 2018, 23:45:40 »
Dat heb je duidelijk uitgelegd Klaas dank je wel  (y)

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #31 Gepost op: 10 June 2018, 00:49:19 »
Super duidelijk uitgelegd inderdaad! Dit verdient een plekje in de Encyclopedie?

Een mogelijk polariteitsprobleem zit nog in de hartstukken van de wissels. Dat zie je bij het laatste plaatje duidelijk terug: daar waar de rode lijn over/onder de blauwe lijn kruist.
Afhankelijk van het type wissel zijn er op die plek wel of geen extra isolaties nodig
Insulfrog=>geen extra maatregelen nodig want het hartstuk is zelf van plastic, dus geïsoleerd,
Electrofrog=>polariseren en eventueel isoleren indien de wissel zelf niet reeds isolaties bij het hartstuk bevat

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Hulp aan huis
« Reactie #32 Gepost op: 10 June 2018, 11:07:01 »
Ok Klaas, super, maar hoezo heb ik beneden ook een keerlus? daar heb ik toch geen spoorkruising? Ik kan natuurlijk in het  onderste baangedeelte wel een keerlus module plaatsen,  maar maakt dat uit waar? in de helix of in de grote bocht onder waar de andere ligt? Volgens jou plaatje te volgen vind ik geen keerlus. Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst? Zoals ik het nu begrijp, en er moeten 2 keerlusmodules geplaatst, dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding. En wel omdat het onderste gedeelte op een analoge manier bedraad is.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #33 Gepost op: 10 June 2018, 12:41:36 »
Of moeten er altijd 2 keerlus modules geplaatst?
Ja, in het geval van een "hondenbot" layout (zoals ook jouw baan) wel.

dan kan het ook in de helix op het spoor waar ik boven kom, dus als ik van beneden kom in de helix voor de booster scheiding.
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2018, 12:43:08 door Hennik »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Hulp aan huis
« Reactie #34 Gepost op: 10 June 2018, 13:57:10 »
Volgens mij heb je alleen bij een enkelsporig hondenbot per definitie twee keerlussen. Ik zie hier ook maar één keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #35 Gepost op: 10 June 2018, 14:03:21 »
Er is wel degelijk nog een keerlus. Om dat duidelijk te maken heb ik in een plaatje van Dirk twee pijlen getekend.



Begin bij de startpijl en ga in de aangegeven richting naar de helix, dan door de onderverdieping weer terug naar de helix en weer naar boven. Dan kom je uiteindelijk uit bij de einde-pijl bij de wisselverbinding, maar wel met de trein andersom.
Dit is de standaardmethode om een keerlus te vinden. Als je een route kunt rijden waarbij je op het startpunt terecht komt maar met de neus van de trein in de andere richting, dan ben je door een keerlus gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Hulp aan huis
« Reactie #36 Gepost op: 10 June 2018, 14:05:02 »
Ja, dst is DE keerlus met het Engels wissel waar alles mee begon. Op het andere niveau zie ik geen keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Hulp aan huis
« Reactie #37 Gepost op: 10 June 2018, 14:09:28 »
Ja, volgens mij heeft Henk gelijk, beneden is gewoon een hondenbot.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #38 Gepost op: 10 June 2018, 14:10:33 »
Nou, ik zie hem wel. Er zijn twee keerlussen, 1 op het bovenniveau en 1 op het onderniveau. Allebei veroorzaakt door die ene wisselverbinding waar het Engels wissel deel van uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Hulp aan huis
« Reactie #39 Gepost op: 10 June 2018, 14:17:36 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Hulp aan huis
« Reactie #40 Gepost op: 10 June 2018, 14:21:29 »
Klaas, Ok ik geloof je wel alhoewel ik het niet zie maar waar dan de module? in de grote terugkeer bocht links? Daar waar op het bovenste niveau ook de module zit?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #41 Gepost op: 10 June 2018, 14:25:44 »
Dat is het meest voor de hand liggend om te doen. Maar:
De sectie van de "beneden"-keerlusmodule kun je inderdaad naar het opgaande spoor van je helix verplaatsen, en dat gaat goed omdat je beneden geen wisselverbinding tussen de komende en gaande sporen hebt. Als je later besluit om toch extra wissels beneden te leggen, dan heb je alsnog een probleem, dus dat moet je wel goed in je achterhoofd houden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #42 Gepost op: 10 June 2018, 14:27:30 »
Ik zal het wel mis hebben, maar je kan pas in een andere rijrichting op hetzelfde spoor komen als je die eerste keerlus inrijdt.
Nee hoor, bij de einde-pijl rij je nog een stukje door en dan zet je terug over de wisselverbinding. Dan sta je op de startpositie maar met de neus naar de andere kant.
Ik snap niet goed waarom dit zo lastig is te doorgronden. Voor mij is het zo klaar als een klontje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hulp aan huis
« Reactie #43 Gepost op: 10 June 2018, 14:30:12 »
Ik zie de tweede keerlus ook.

Beneden is slechts de ene helft van de hondenbot. Boven ligt de andere helft.
Boven sluit je op de digitale wijze aan, dan heeft dat ook consequenties voor het benedendeel, maar kun je zoals gezegd in de helix ook oplossen, zoals je zelf voorstelde.

Ik vermoed dat Henk ook analoog denkt...  ;)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Hulp aan huis
« Reactie #44 Gepost op: 10 June 2018, 14:39:13 »
3 pagina's bijdragen ondertussen, en ik maar denken dat tweerail net zo simpel zou zijn als drierail  ;D