Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 27805 keer)

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • Marco Roede
Re: Hulp aan huis
« Reactie #15 Gepost op: 09 juni 2018, 11:55:23 »
Luister nou maar naar Klaas en niet direct weer een verkeerde keuze maken!
Lees nog eens goed het advies in je andere vraag:

Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #45 Gepost op: 08 juni 2018, 14:52:50 »
ReageerReageer
CitaatCitaat
Ja Dirk dat moet je doen.  ::) :-X
En voor de toekomst, als je adviezen krijgt doe er dan ook wat mee.
Als je eerdere adviezen namelijk opgevolgd had had je nu dit probleem niet gehad.
Op 9 februari heeft Timo het namelijk al voor je uitgetekend.
Zie HIER
Weliswaar zonder de nu drie parallelle sporen, maar in de basis nog steeds dezelfde situatie.

De link werkt wel niet maar die vind je wel.
Er staan daar meer goede adviezen.

Succes,
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hulp aan huis
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2018, 12:18:34 »
Dat is dus analoog denken, en dat moet je bij digitaal nou juist niet doen.

sh*t, weer fout,  daar gaat mijn lichtje... Kan er dan iemand zo vriendelijk zijn om de laatste afbeelding eens te downloaden en in te kleuren? niet alleen een stukje maar de hele bovenkant. Het is mss veel gevraagd, maar nog even en ik knal alles in dozen en ga darts spelen als hobby. Ik heb ondertussen al die draadjes nog eens door genomen, maar hoe meer ik lees hoe vager het wordt. Ik vind de verwijzingen naar... en citaten van.. wel allemaal goed bedoeld, ik ben er dankbaar voor maar ik raak er helaas geen stap verder mee, het centje wil niet vallen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2018, 12:21:45 »
….het centje wil niet vallen.
Daar zit de kern. Ik moet zo weg, maar ik ga vanavond hier een kort cursus starten om duidelijk te maken wat de ontwerpprincipes zijn. Hopelijk valt het centje dan wel.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Hulp aan huis
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2018, 12:25:06 »
Het enige plaatje wat ik altijd in gedachten houd is dit:



 ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Hulp aan huis
« Reactie #19 Gepost op: 09 juni 2018, 12:28:47 »
Ja Dirk, eigenlijk is DCC aansluiten bij een tweerailbaan gemakkelijker dan analoog aansluiten. Je hoeft geen rekening te houden met de wisselende polariteit bij het omkeren van de rijrichting.

Er zijn twee railstaven en je centrale heeft twee uitgangen, laten we zeggen rood en blauw. Je sluit rood aan op de ene rail en blauw op de andere.
Als een ovaal groter wordt en meer sporen krijgt, wordt het verstandig de centrale op meerdere punten aan te sluiten. Geen probleem, zolang je rood maar telkens op dezelfde rail aansluit en blauw op dezelfde rail aansluit. Dan kan het ovaal zo groot en ingewikkeld worden als je wilt.
Een probleem ontstaat pas bij een keerlus, omdat de twee railstaven dan bij elkaar worden gebracht. De oplossing is een sluis. Een geÏsoleerd stuk rails met daarop de keerlusmodule aangesloten. Als de trein in de sluis is, worden de aansluitingen omgepoold. Dat heeft bij digitaal geen effect op de rijrichting. Hoe dat moet heeft Timo getekend. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen. Klaas wel, denk ik.

Heren, het is denk ik wel goed om te beseffen dat Dirk helemaal niet analoog denkt. Als ik het goed begrijp heeft hij nooit tweerail analoog gereden. Hij heeft kennelijk moeite met het keerlusconcept.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2018, 12:33:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hulp aan huis
« Reactie #20 Gepost op: 09 juni 2018, 13:36:20 »
na nog wat lezen en herlezen, als alle sporen hetzelfde gepoold zijn moeten dus alle wissels geïsoleerd worden (wat op mijn baan zo is, tenminste alle binnenrails, dus 2 isolatoren per wissel) en eventueel gepolariseerd (wat ik ook doe)  en dus alle rails tussen 2 wissels moeten apart van stroom voorzien? XEn dan zal ik de polarisatie van de wissels waarschijnlijk moeten omdraaien bij sommige wissels.
Zit ik op het goede spoor?


Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Hulp aan huis
« Reactie #21 Gepost op: 09 juni 2018, 14:13:53 »
Dirk, ik heb het volgende gedaan. Neem een wagons en plak op 1 zijde een stukje afplak tape oid. Zorg dat de zijde met tape op bijv rood staat. Rij dan de wagon met de hand en zo kun je dan zien welke spoorstaaf ook rood moet zijn.
Jos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Hulp aan huis
« Reactie #22 Gepost op: 09 juni 2018, 16:09:46 »
***, weer fout,  daar gaat mijn lichtje... Kan er dan iemand zo vriendelijk zijn om de laatste afbeelding eens te downloaden en in te kleuren? niet alleen een stukje maar de hele bovenkant.
Dirk als je nou eens de moeite doet om ALLE antwoorden te lezen.
In mijn antwoord in je SL90 draadje heb ik je een link gegeven met dat bovenste deel waar het al ingekleurd is. Daar heeft Timo dat al voor je gedaan.

na nog wat lezen en herlezen, als alle sporen hetzelfde gepoold zijn moeten dus alle wissels geïsoleerd worden (wat op mijn baan zo is, tenminste alle binnenrails, dus 2 isolatoren per wissel) en eventueel gepolariseerd (wat ik ook doe)  en dus alle rails tussen 2 wissels moeten apart van stroom voorzien? XEn dan zal ik de polarisatie van de wissels waarschijnlijk moeten omdraaien bij sommige wissels.
Zit ik op het goede spoor?
Nee. Als je alle rails gelijk gepoold aangesloten hebt zijn er geen problemen en heb je juist geen isolaties nodig. Hooguit voor terugmeldsecties. En eventueel de puntstukken isoleren. Maar verder niet.

Als je niet alles los wilt halen is het ook nog wel anders op te lossen met een extra keerlusschakeling, maar gezien je kennis laat ik die maar achterwege.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Hulp aan huis
« Reactie #23 Gepost op: 09 juni 2018, 16:11:52 »
Ik zir trouwens ook een aantal keerlussen in je baanplan, dit zul je ook digitaal moeten oplossen.  :o
Marco, dat is het probleem niet. Dat heeft Dirk al opgelost.

Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Hulp aan huis
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2018, 16:13:24 »
Hallo Dirk ,
Dit is het forum van Koploper.
 
http://www.koploperforum.nl/default.asp
 Sukses , Peter
Peter, wat heeft Dirk daaraan?
Laat hij eerst maar zorgen dat het elektrisch allemaal klopt voor hij zich aan Koploper waagt.
Gr.
Eric

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Hulp aan huis
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2018, 17:44:28 »
Daar zit een leer topic bij
staat op het KL forum dacht ik

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Hulp aan huis
« Reactie #26 Gepost op: 09 juni 2018, 18:06:53 »
@ Eric
Citaat
Nee. Als je alle rails gelijk gepoold aangesloten hebt zijn er geen problemen en heb je juist geen isolaties nodig. Hooguit voor terugmeldsecties. En eventueel de puntstukken isoleren. Maar verder niet.

Ja dat bedoel ik toch, de puntstukken, mss zit ik nu toch op het juiste spoor.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Hulp aan huis
« Reactie #27 Gepost op: 09 juni 2018, 18:55:46 »
Ja, je hebt het door. Bij wissels komen de twee railstaven ook samen. Daarvoor zijn twee oplossingen. Een geïsoleerd puntstuk als bij Peco insulfrog. Bij Peco electrofrog moet je de op het puntstuk aansluitende stukjes rail isoleren en daarna de boel polariseren. Dat staat goed beschreven in de gebruiksaanwijzing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Hulp aan huis
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2018, 19:29:35 »
Beste Dirk,

Mocht het na alle adviezen toch nog niet helemaal willen lukken, wil ik best een keer van Maastricht naar Hasselt rijden, die afstand valt reuze mee. Zit alleen de komende week een beetje vol, maar dat moet wel goedkomen ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #29 Gepost op: 09 juni 2018, 23:40:42 »
Het is wat later geworden dan mijn bedoeling was, maar hier komt de korte cursus die het basisprincipe duidelijk maakt.

Om te beginnen een plaatje van een simpel ovaal:

De buitenste spoorstaaf noemen we rood, de binnenste blauw. Mag ook andersom, dat maakt bij digitaal niks uit. Zoals ik in een eerder bericht aangaf, de rijrichting wordt in de decoder geschakeld, de polariteit op het spoor heeft daar helemaal niks mee te maken. Dit werkt gewoon, niks aan de hand.

Nu gaan we naar de volgende situatie, het ovaal wordt samengeknepen tot een vorm die we het hondenbot noemen.
Er ontstaat nu quasi een dubbelspoor in het middengedeelte. Maar nog steeds geen probleem.

Nu gaan we tussen de beide parallelle sporen een wisselverbinding leggen.
Oeps, nu hebben we wel een probleem. Tussen de wissels ontmoet rood blauw en blauw ontmoet rood. Dat is dus een dubbele kortsluiting. In de beperkte ruimte tussen de wissels is te weinig spoorlengte om dit op te lossen.

De oplossing:

De beide parallelle sporen worden gelijk gepoold, dus van boven naar beneden: rood-blauw en rood-blauw.
Het probleem tussen de wissels is nu opgelost, maar het verplaatst zich naar de lussen links en rechts. Maar daar is wel ruimte om het op te lossen. In beide lussen isoleren we een stuk waar een hele trein in past en daar plaatsen we een keerlusmodule die de groen getekende sporen de juiste polariteit geeft als een trein van het rood-blauwe gebied naar het groene gebied rijdt of andersom.

Dirk, in jouw sporenplan zitten meer parallele sporen en er zijn ook meer wisselverbindingen tussen die sporen, maar het principe blijft gelijk. Alle parallelle sporen met wisselverbindingen moeten gelijk gepoold worden, dus rood-blauw, rood-blauw, rood-blauw, rood-blauw, enz.
En je hebt zowel onder als boven een keerlus, dus je moet twee keerlusmodules installeren.