#178 - de laatse aanwinst voor 2024?Afgelopen zaterdag was ik lekker bezig met het panoramarijtuig, gaat de deurbel.Niet onverwachts, want ik kreeg al vooraf bericht dat er een pakketje zou komen;Dus ik presenteer u; Piko 55929, een model van Baureihe 249, een dual power lokomotief.Veel details op de fronten met extra bordes en handgrepen, model van de rangeerkoppeling. Verlichte machinekamer, verlichte cabine, extra frontsein functies zijn allemaal schakelbaar. Een automatische koppeling (Marklin noemt dit Telex koppeling) zit er ook op, nog even uitvinden hoe die werkt.Pantograaf kan servo gestuurd omhoog en naar beneden. Sluit meestal net niet aan op de bovenleiding, is eigenlijk wel slim, want best kwetsbaar zo'n ding. In dieselmodus kan er ook nog een rookgenerator aangezet worden.En het model zit natuurlijk bomvol met geluiden, dieselmodus, elektromodus, koppelen, pantograaf, bezanden, diverse omroepen (ook in het Italiaans, waarom dan???).Model was aangekondig als nieuwtje voor 2024 en jawel voor het einde van het jaar in huis.Kan ik van het model van Marklin wat ik in 2023 heb besteld niet zeggen. Er zijn er inmiddels een paar geleverd, maar het is nog steeds wachten op de bulk..Nu denk ik dat dit het laatste was voor dit jaar, maar ja er zijn nog 3 pakketjes in transit.. Wanneer die komen weet ik niet precies... (en dan dus ook nog wachten op dat Marklin model...)Groeten,Jelmer
Toeval of niet, de 249 is de vervanging voor de 294 (zelfde cijfers) als rangeerlok bij de DB.Groeten,Jelmer