Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 123013 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #645 Gepost op: 07 februari 2023, 14:15:50 »
Mooi werk met dat kleine grut Jelmer, en mooie filmpjes.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #646 Gepost op: 11 februari 2023, 21:20:25 »
#120 "groen" bezoek en meer

Vandaag had ik even bezoek van Andre uit LA (baan in LA).

Andre had een heleboel "groene" spullen over en had mij gevraagd of mijn kinderen daar wel wat mee konden.
Natuurlijk, zowel mijn dochter als jonste zoon houden wel van een knutsel.

Dus daar stond Andre vanmiddag met een KOFFER! vol spullen.
De helft was al uitgepakt toen de foto werd gemaakt...  :laugh:


Andre nogmaals super bedankt! Mijn dochter wilde al gelijk iets moois maken met de waterval die er bij zat. Dus wie weet over een paar maandjes in dit theater..

Nu we het toch over die dochter hebben... na haar ombouw van afgelopen weekend, verveelde ze zich stierlijk aan het begin van de week. Dus zij op zoek naar de locomotief en ging er mee rijden op de modelbaan. Dat doet ze anders nooit...


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #647 Gepost op: 11 februari 2023, 21:28:52 »
Erg aardig van André  (y)

En wat leuk dat je dochter op zoek ging naar een loc en er mee ging rijden. Nog even en ze neemt de hobby van haar vader over  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4599
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #648 Gepost op: 11 februari 2023, 22:29:12 »
Leuk dat je zo‘n berg knutsel groen krijgt. Schat in dat ze daar bij jou wel raad mee weten.
Nog even en je baan wordt voor jou afgebouwd  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #649 Gepost op: 11 februari 2023, 22:57:51 »
Nogmaals veel plezier ermee. Weet dat het nu in goede handen is.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #650 Gepost op: 15 februari 2023, 21:56:53 »
#121 Piko expert met smart decoder nog een stukje slimmer

Ik heb een Piko lok voor 3 rail liggen en deze is uit de Expert serie. Nu dacht ik altijd (gebaseerd op andere Piko loks die ik heb uit de Expert serie), dat frontsein en sluitsein apart te schakelen zijn bij deze modellen.
Niet dus...

Het blijkt dat bij sommige expert modellen (ik zie op internet met name de modellen type Taurus genoemd en ook de oudere serie 101) er een kleinere print in zit dan andere modellen. In dit geval bespreek ik een Taurus (DB BR183)
Vergelijk de onderstaande foto 1 eens met de Piko 103 uit de expert serie zoals besproken in update 86.
Foto 1:


De opbouw van de lok
We zien boven de originele installatie met de kleine piko print (staat 59440 op, lijkt er op dat deze print origineel voor een BR101 model is ontwikkeld). Er zit een NEM652 stekker aansluiting en een decoder ingeprikt.
Links en rechts op de print zien we de diverse aansluitingen. Links minder dan rechts. De draden met de kleuren wit, geel en blauw zijn voor de lichten.

Nu kwam ik al eens op Stummi forum tegen een ombouwverslag tegen waarbij werd genoemd dat het sluitlicht links heel makkelijk apart te schakelen is. Deze gele draad moet even 2 plaatsen opschuiven naar onderen (naar de andere kant van de witte draad) en dan is die direct gekoppeld aan de decoder AUX1.

De decoder
Ik schreef net over de decoder AUX1. Standaard zit hier een piko smart decoder in (XP4.1 of zo..). Nu was ik voor de ombouw al eindeloos de CV's aan het doorlopen om te zien of de decoder niet raar geprogrammeerd was omdat ik dacht dat bij de exper serie alles apart te schakelen was. De decoder gaf netjes alle CV instellingen terug zoals ik die had gewenst. Dus ik snapte het al niet, totdat ik de lok opende en zag dat het fysiek niet klopte.

Dat zette mij wel aan het denken; ik dus de decoder uit zijn krimpkous gehaald;
Foto 2:


Naast de groene draad op foto 2, zien we nog een soldeerpunt met daarbij ook een precies gelijkend bouwsteentje als bij de groene draad. En de groene draad is voor AUX1..
Nog wat verder zoeken dan. Ik kon bij Piko geen bedradingsschema vinden voor deze decoder, maar weet wel dat Piko deze decoders bij Uhlenbrock laat maken. En jawel, bij de Uhlenbrock decoders met NEM652 aansluiting kwam ik de handleiding tegen, met bedradingsschema;
Foto 3:


En zie daar, Uhlenbrock geeft exact dezelfde kleuren aan op exact dezelfde plek als aanwezig bij mijn Piko decoder. En het mooiste is nog dat naast Aux 1, Aux 2 is geplaatst.
Hoewel Piko het ten zeerste afraad, toch maar de stap genomen om een extra draad te solderen aan de piko decoder;

Foto 4, Een beetje scheef, maar wilde vooral niet Aux 1 mee solderen..;


het resultaat
De draad vanuit AUX2 heb ik verbonden met de witte draad aan de rechterzijde van de print (die losgehaald en direct verbonden).
En daarmee was deze ombouw geslaagd, de frontseinen wisselen met de rijrichting, de sluitseinen zijn apart schakelbaar.
Foto 5, na de ombouw;


Andere zaken
Ook nog tussendoor bezig geweest met een stukje van het dorp op de achtergrond. Een wegversmalling bij het binnenrijden van het dorpscentrum. Misschien moet ik de paaltjes nog even voorzien van een metaalkleurtje;


Verder is er afgelopen vrijdag in Houten een aankoop gedaan van diverse figuren, dit ter bevolking van de rijtuigen;


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4599
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #651 Gepost op: 15 februari 2023, 22:28:33 »
Helder ombouw verslag Jelmer 👍

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #652 Gepost op: 15 februari 2023, 22:30:56 »
Interessant verslag Jelmer, ga toch eens kijken bij mijn Piko of die hetzelfde probleem heeft.
Wat zijn dat voor figuurtjes die je daar geplaatst hebt? Voorgeschilderd? Of heb je dat ook even zelf gedaan sinds vrijdag?

Groet Dennis 
Groeten Dennis

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #653 Gepost op: 15 februari 2023, 23:17:17 »
Erg mooi verslag Jelmer  (y)
Met uitgebreide uitleg met duidelijke foto's!
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #654 Gepost op: 16 februari 2023, 08:18:36 »
Ik moest even denken hoe het helder op te schrijven... fijn dat het helder overkomt.

@Dennis: Ik heb Noch figuren gekocht in een mega spar set. Deze zijn geschilderd en wel. Ik wilde in deze rijtuigen betere kwaliteit inbouwen dan de 100 figuren in 1 op 100 voor 10 euro.

De figuren die in getoonde rijtuig zijn gegaan zijn de figuren zonder benen. Marklin heeft de zittingen bijzonder krap uitgevoerd met een verhoogde vloer zodat er geen ruimte is voor benen. En dan nog heb ik her en der de kniptang er in moeten zetten om het passend te krijgen. Kon ik toch bijna beter voor de 1 op 100 gaan..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #655 Gepost op: 16 februari 2023, 12:00:12 »
Mooi dat je die rijverlichting hebt aangepast Jelmer, ik vind dat zelf ook een beetje jammer aan de Piko BR78 die ik zelf heb. Aanpassen is evenwel niet echt een eenvoudig klusje. Voorlopig laat ik 'm gewoon maar origineel.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #656 Gepost op: 06 maart 2023, 21:19:39 »
#122 allerlei projecten

Tijdje stil hier alweer, maar dat gelukkig niet helemaal stil gezeten. Wel vroeg werk veel andacht, dus we gaan maar weer een beetje verder van de hak  op de tak;

Het dochter "groen project"
Mijn dochter is begonnen met de eerste stappen voor een "eigen diorama". Ik laat haar lekker rommelen en ze haalt veel inspiratie uit de spullen die Andre kwam brengen.
Heel leuk heeft ze eerst een plan getekend (formaat wijnkistje voor 3 flessen wijn);


Idee is een soort rots/bergwand te maken met een waterval, een beekje, een klein meertje, een bruggetje, een huisje, een parkeerplaats voor auto's, een wandelpad... Kortom, waar ik te veel rails per cm2 plan, doet zij het met groen  :D
Ik geniet alleen maar van het plan wat ze heeft bedacht en laat haar lekker gaan...

Plankje uit de wijnkist gaat doormidden. Daar komt een laag XPS op waardoor ze onder het diorama nog wat elektronica kan stoppen voor lampjes aansturing.


Ze had zelf een huisje uitgezocht bij Faller..


En die moest ook gelijk in elkaar gezet worden:


Locomotief ombouw
Ik had bij wat modelspoor kennissen laten zien hoe mijn dochter een locomotief had omgebouwd. Kreeg gelijk zelf een ombouwverzoek voor een analoge BR111 naar digitaal. Hier in min of meer statieportret;


Toen deze lok weer retour eigenaar ging, kreeg ik nog een BR111 mee om na te kijken wat daar mee mis is.


Ik vind dit leuke klusjes om te doen, blij dat ik iemand kan helpen. Samen maakt de hobby leuker.

Eigen projecten
Zelf ben ik momenteel meer bezig met wat verlichting.

Ben een projectje gestart om wat verlichting met sluitlicht toe te voegen aan wat rijtuigen. Eerste passing lukt wel, maar het is allemaal nog wat fel...


Ook ben ik in contact gekomen met Richard (nighttrain) voor een set magnetische koppelingen om oude rijtuigen met de nog bekende Marklin beugel of relex koppeling (dus zonder kortkoppelingsschacht) te voorzien van stroomvoerende koppelingen. Knap werk wat Richard er van maakt, zo vanaf foto een direct passende oplossing te printen. Zijn nu bezig met finetunen. Door middel van deze koppelingen kan ik de eerste personenrijtuigen die ik als jonge jongen heb verzameld voorzien van verlichting. Kort koppelen zal het nooit, maar dat hoeft ook niet.


En dan nog bezig met extra verlichting op de baan. Geinspireerd door Andre heb ik een aantal hogere lantaaarns voor in het depot aangeschaft. Deze moeten wat extra verlichting geven zodat het rollend materieel wat voor het perron staat ook zelf wat verlicht wordt in plaats van dat de verlichting alleen vanaf de achterzijde komt.

plaatje van de lamp in het doosje..


En een eerste proefpassing (nog helemaal los, dus scheef).


Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2023, 21:22:27 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #657 Gepost op: 06 maart 2023, 21:23:37 »
Weer een erg leuke update Jelmer!
En wat een handige dochter heb je  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #658 Gepost op: 06 maart 2023, 21:25:42 »
Lekker bezig daar Jelmer!! (y) (y)
En leuk dat je kinderen ook zo meegaan in de hobby.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #659 Gepost op: 07 maart 2023, 09:35:16 »
Als ze de kans krijgt gaat mijn dochter nu helemaal los  ;D

Ik probeer zoveel mogelijk haar zelf te laten doen, maar kan het niet laten om af en toe tips te geven. Eens zien of dit wat van haar mobiel af houdt..

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel