Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€86.50
Per saldo:
€-163.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 29-03-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Het berekenen van de verkanting
door
C-rails
Vandaag
om 06:52:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
FransW
Vandaag
om 06:50:56
Roco NS plan V
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 06:02:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Deetrein
Vandaag
om 01:47:04
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 01:43:02
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
barry1972
Vandaag
om 01:29:37
Modulebaan.nl Wereldhaven
door
martijn v m
Vandaag
om 00:15:58
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80
door
Duikeend
Vandaag
om 00:13:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:06:35
Oriënt express rijtuigen van Arnold (N-spoor)
door
sncf231e
31 maart 2023, 23:26:53
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995
door
Michael
31 maart 2023, 23:14:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
31 maart 2023, 23:08:25
Motor minitrix 12593 (Ludmilla)
door
joespoor
31 maart 2023, 23:07:34
Toon hier je (model)treinfoto's
door
hrp
31 maart 2023, 23:05:30
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 (ex-demo OntraXS 2023)
door
Ronald Halma
31 maart 2023, 22:46:05
Nightjet in Nederland (rijtuigen)
door
martijnhaman
31 maart 2023, 22:37:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
GORILLUS
31 maart 2023, 22:30:59
De Hoekse Lijn nader bekeken.
door
Spoor010
31 maart 2023, 22:16:40
2-rail DCC - dubbele keerlus automatiseren - kan dit ?
door
Te 2/2
31 maart 2023, 22:12:16
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
bask185
31 maart 2023, 21:54:05
FS couchette rijtuig 2e klasse
door
metpetergaathetbeter
31 maart 2023, 21:52:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
31 maart 2023, 21:47:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
St00mboy
31 maart 2023, 21:11:53
Frans loodsje et cetera
door
NS1220
31 maart 2023, 20:44:59
Botenlak tbv sloot, hoeveel?
door
Hendrik Jan
31 maart 2023, 20:37:45
BR39 DB - welke rijtuigen ?
door
rhberk
31 maart 2023, 20:28:59
De meisjes van Verkade
door
basjuh1981
31 maart 2023, 20:27:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80'
door
Edwin2121992
31 maart 2023, 20:14:46
draaistel naam
door
VictorPM
31 maart 2023, 19:22:25
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
31 maart 2023, 18:58:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
BeneluxSpoor-activiteiten
|
De rondreizende goederenwagen
(Moderator:
Bob R.
) |
Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer (gelezen 2658 keer)
Jelmer
Offline
Berichten: 2978
Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Gepost op:
27 april 2018, 15:36:20 »
“Beneluxspoor voor advies hulp en informatie”
Bahnhof Baumeister Ralf moet dit wel 5 keer lezen. Vooral omdat hij de betekenis van het opschrift niet snapt. Gelukkig is daar de vertaalmachine met de grote G en begint het geheel langzaam te dagen...
Er komt dus een extra wagen deze kant op, om te assisteren met de bouw. Dat zou fijn zijn want voorlopig kan Ralf wel veel visioenen hebben hoe het stationsgebied er moet komen te zien, voordat het zo ver is moet er nog heel veel gebeuren. En dan is een beetje ondersteuning wel van harte welkom.
Eerst maar eens zorgen dat de rondreizende wagen in het kleine station in aanbouw een plek kan krijgen, maar daar is gelukkig nog wat tijd voor, want de wagen moet eerst nog de reis afleggen van Nederland naar de regio Oberbayern waar Ralfs station Pfarrerhofen is gelegen.
Het grootste gedeelte van de overbrengingsrit kan toevallig gecombineerd worden met een rit van de BR 189 met City Night Line opschriften. De wagon is toch al niet onbekend voor deze locomotief, en de locomotief ging toch even terug naar de Siemens thuisbasis in Munchen en moet nog iets ophalen.
Zo gaat de korte combi onderweg op weg naar zuid Duitsland. De route is klassiek; Arnhem, Oberhausen, Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg, Augsburg en dan Munchen. Erg toevallig komen kort na het passeren van de grens met Beieren ook direct de reclame locomotief van Bahnland Bayern tegen. Deze sleept een korte combinatie met “PUMA” rijtuigen.
Verderop in deze (tijd)reis komen we andere trein tegen in het regionaalverkeer, dit keer dubbeldekkers in de mint-groene kleurstelling met een BR 143. Ja dat kon nog begin jaren 2000 waarin het nog eens duidelijk wordt dat 2018 nog heel ver weg lijkt voor Ralf en zijn Bahnhof...
Munchen is bereikt en het is tijd om afscheid te nemen van de BR189. Nieuwe tractie voor het laatste stuk is een BR 232 ook wel Ludmilla geheten die ook wat bouwmachines meeneemt.
Via Starnberg en Tutzing wordt Weilheim in Oberbayern bereikt. Hier start het traject via Pfarrerwinkel naar Oberstdorf en verder richting Bodensee.
De BR 232 bromt er lustig op los in het heuvelachtige land op weg naar de bergen.
Daar is Pfarrerwinkel bereikt. Eindstation voor de dagelijkse pendelaars naar Munchen, begin station van de verdere lijn langs de alpen (de zogenoemde Gebirgsgurtel bahn) en daarmee ook tussenstation en spitzkehre voor de enkele doorgaande trein.
Behoedzaam komt de BR232 tot stilstand op spoor 2.
Overleg vindt plaats met Ralf, kan de beneluxspoor wagen naar de goederenloods? Maar hoe loopt deze dan om?
Nee, nee, nee, nee, Ralf is gehaast, want zo gaat het niet passen locomotief en wagen kunnen niet tegelijk omlopen en dan nog staat de wagen dan aan de verkeerde kant van de loc..
De BR232 moet direct terugsteken en dan op spoor 4 gaan staan. Er komt namelijk nog een bauzug aan, met 2 schuifwandwagens en 2 ballastwagens die pas na omlopen van de locomotief geplaatst kunnen worden. En dan komt ook nog een silberling wendezug uit Munchen en een railbus garnituur vanaf de zijlijn.
De hele combinatie rijdt weer het hele station uit. Zodra het wissel is gepasseerd met de aftakking naar vanaf spoor 2, stopt de combinatie.
Haastig worden de benodige wissels omgezet vanuit het reeds voltooide stellwerk en de combinatie rijdt naar spoor 4. Daar is de BR212 al met de tweede bauzug.
Zowel de kruising als het wissel in spoor 4 worden gezet, om te voorkomen dat de Ludmilla en de V100 in de flank rijdt. Het inrijsein toont langzaamaan met verwacht te stoppen en de V100 rijdt het station binnen op spoor 3. Met de automatische koppeling is er snel afgekoppeld en is er nog tijd om te lopen via spoor 2 terug naar spoor 3. Dit is zweten in het stellwerk, maar als dit niet op tijd gebeurd dan kan de railbus niet binnenlopen op spoor 2 en daarmee ook niet de BR140 op spoor 1.
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Jelmer
Offline
Berichten: 2978
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #1 Gepost op:
27 april 2018, 15:54:47 »
Gelukkig past het allemaal, de V100 is op tijd terug op spoor 3, en de railbus kan binnenlopen.
Dan is het tijd voor de Br140 met silberlingen, en die komt makkelijk binnen op spoor 1.
Nu kan Ralf opgelucht ademhalen, alles is gelukt! Een vol station!
Nu het uitladen van de voertuigen en schuifwandwagens bij de loods plaatsen.
Nu dit is gedaan komt er een heel samenspel tussen de BR 232 en de V 100 om de aanwezige zelflossers en zwaarlastwagens te verdelen op de 2 korte sporen naar de brouwerij toe. De beneluxspoor wagon wordt meegegeven met de V100.
Dit alles met de 2 reizigerstreinen nog aanwezig op het station. Deze vertrekken echter kort achter elkaar, waarna de V100 de schuifwandwagons op spoor 4 plaatst en ook eindelijk de tips en adviezen uitgeladen kunnen worden. Ralf is zeer in zijn nopjes nu.
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Jelmer
Offline
Berichten: 2978
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #2 Gepost op:
27 april 2018, 16:00:11 »
Alle tips en adviezen worden rustig uitgeladen bij de goederenloods. Een model van Noch uit de serie Tannau. Dat past goed bij het zuid-Duitse thema en Ralf is erg tevreden over dit laser cut model.
Nu is het tijd voor de terugrit, daar komt de BR 189 weer in beeld met... nee zijn dat nederlandse rijtuigen? Die zie je hier niet zoveel, alleen die ene keer dat er een trein naar Lech moest in het nabije Oostenrijk.
Nou dat treft wel, de BR 189 kan weer omlopen en de V100 zet de beneluxspoor wagon achter de trein, er wordt aangekoppeld en de combinatie kan vertrekken. Op weg terug naar Nederland op deze Koningsdag!
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Hoontje
Offline
Berichten: 339
Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #3 Gepost op:
27 april 2018, 20:20:48 »
Leuk verslag! Grote baan ook, of vergis ik me?
Gelogd
Gzve in 1:160
Gilze-Rijen en Tilburg Goederen 1:160
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8051
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #4 Gepost op:
27 april 2018, 20:34:47 »
Mooi materieel, nog een hoop bouw-werk te verzetten.
Gr Koen.
Gelogd
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train
.
Jelmer
Offline
Berichten: 2978
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #5 Gepost op:
27 april 2018, 21:10:08 »
Ja, dat was het verhaal, alle rails is nog los en er moet alles nog gebouwd worden. En daar komen de tips en adviezen hier goed van pas.
Heb letterlijk met 2 draadjes aangesloten gereden.
De grootte is erg beperkt. Er zijn 3 modules in een hoek geplaatst. 240 bij 110 cm zijn de buitenmaten waar de modules 60 cm diep zijn. Daarnaast is er nog een afneembaar stuk van ca 200 cm voor 2 sporen om over te pendelen.
Er komt nog een bouwdraadje van Pfarrerwinkel.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7048
Forummoderator
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #6 Gepost op:
27 april 2018, 21:27:37 »
Bonuspunten voor de koninklijke trein!
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
meino
Offline
Berichten: 1763
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #7 Gepost op:
29 april 2018, 21:12:18 »
Dag Jelmer
Leuk om dit te lezen. Je hebt nog een hoop te doen, maar ik ben wel benieuwd.
Groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg
Jelmer
Offline
Berichten: 2978
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #8 Gepost op:
29 april 2018, 21:32:32 »
Zekers, veel te doen, sta nog helemaal aan het begin van deze baan.
Deze reacties stimuleren mij wel om ook echt een bouwverslag te maken, dus houdt dit "theater" in de gaten!
En wat betreft die koninklijke trein, tja ik had 26 april gereserveerd voor mijn laatste avond van foto's en verslag maken. Toen toch maar even snel dat rijtuig uit de verzameling geplukt. De volgende ontvanger is Sobat Kras, wie weet zet hij er ook nog een koninklijke bij...
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Jelmer
Offline
Berichten: 2978
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
«
Reactie #9 Gepost op:
31 mei 2018, 22:16:48 »
Citaat van: meino op 29 april 2018, 21:12:18
Dag Jelmer
Leuk om dit te lezen. Je hebt nog een hoop te doen, maar ik ben wel benieuwd.
Groet Meino
Het heeft even geduurd, maar de eerste verslagen staan online:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3221867102#msg3221867102
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
BeneluxSpoor-activiteiten
|
De rondreizende goederenwagen
(Moderator:
Bob R.
) |
Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer