Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant  (gelezen 8808 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2178
  • Oude meuk in h0
Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Gepost op: 30 mei 2018, 22:25:51 »
Vervelende ontwikkelingen bij het NOM: Bron: de Gelderlander .
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 23:35:58 door NS264. Reden: link gefixt »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2018, 06:31:45 »
 :'( :'(Gelukkig was ik er nog voor de afbraak, dit hoort zich als een slechte film aan.
Gr. Joke

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2018, 08:51:42 »
Wat doet een tramcoördinator precies?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2018, 10:26:18 »
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2018, 10:28:36 »
Zo te lezen is de drijvende kracht in het museum het vrijwilligers-gilde.
Die zijn dus bij machte het tij te doen keren. Als de top ziek is, moet je
die weg misschien wel bewandelen. Uiteindelijke doel is het conserveren
van het museum. Het lijkt er sterk op dat dat in de huidige situatie niet
gaat lukken.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2018, 22:38:28 »
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:

Even vooraf:
De tram in het Openluchtmuseum is géén museumtram en géén 'Efteling'attractie, maar een heus vervoerbedrijf, dat de bezoekers op allerlei plekken in het zeer geaccidenteerde terrein brengt, die anders voor een groot aantal van deze bezoekers onbereikbaar zouden zijn.
Op normale dagen wordt er een fantastische prestatie verricht met een 5 minutendienst op een lijn met (soms zeer gladde) hellingen en afdalingen; op zeer drukke dagen wordt dit een 3-4 minutendienst..
En het trampersoneel is nog eens vriendelijk en behulpzaam ook.

Nu naar de vraag:
De tramcoördinator is (onder andere*) de tramdienstleider; een veiligheidsfunctie.
Er rijden op de 2 km lange ringlijn met 6 haltes tot maximaal 4 trams (bij grote drukte), maar meestal 3 trams tijdens het hoogseizoen.
De tramcoördinator is de spin in het web, tussen de beveiliging, management, de technische medewerkers in de remise, etc. enerzijds en de trambemanning anderzijds en dient te handelen bij calamiteiten, incidenten, defecten, schades, etc.
De tramcoördinator bepaalt danwat de trambemanningen moeten doen.

De tramcoördinator dient daarom altijd aanwezig te zijn en bereikbaar te zijn per mobilofoon, wanneer de tram in dienst is; mocht er geen coördinator aanwezig zijn, dan wordt er niet gereden.
Dit is in het verleden al eens voorgekomen, omdat er door omstandigheden gedurende een dagdeel geen coördinator aanwezig was.
Tot zover is er dus niets vreemd aan de hand.

Normaal gesproken zijn er drie tramcoördinatoren (3 of 2,5 fte, daar wil ik af wezen) in vaste dienst, die tijdens het rijseizoen volgens rooster aanwezig zijn van maandag t/m zondag tussen 09:00 en 18:00 uur.

Wat is er nu aan de hand?
Zoals bekend moet het Openluchtmuseum bezuinigen, ook op vast personeel; er worden 14 fte geschrapt.
Er zijn ook functies gedefinieerd die komen te vervallen en hiervoor zijn ontslagen aangezegd.
Ook zijn er een paar nieuwe functie gecreëerd, waar de betroffen medewerkers dan weer op zouden kunnen solliciteren.

Hier zit de pijn bij de vrijwilligers: de drie tramcoördinatoren is ontslag aangezegd (één van hen is direct naar huis gegaan); er blijven er nu twee over met een onzekere toekomst.
Dit is te weinig om de hele tramdienst over de week te kunnen afdekken.
Ook is het volstrekt onduidelijk hoe de veiligheidsfunctie (de spin in het web) in de toekomst vanuit de centrale organisatie kan worden gewaarborgd.

Zoals gebruikelijk bij het NOM worden de vrijwilligers nooit betrokken bij reorganisatieprocessen; daar is organisatietechnisch gezien misschien dan wel iets voor te zeggen.
Maar wanneer de hele tramdienst rust op de schouders van ca 100 (vrijwel allemaal gepensioneerde) vrijwilligers, die ook nog eens, gelet op hun vroegere functies, een vrij hoog niveau hebben, dan vind ik het niet slim dat er geen kleine (eventueel gekozen) afvaardiging van vrijwilligers bij het reorganisatie proces betrokken worden.
Het is eeuwig zonde dat (steeds weer) de kennis en kunde van de vrijwilligers genegeerd wordt, terwijl, alweer gezien het niveau, kennis en kunde, heel constructief en creatief meegedacht zou kunnen worden. Deze vrijwilligers kosten als consultants 1,50 Euro per uur en worden niet (nooit) ingeschakeld.
Pure verspilling van voorhanden kennis.

En dan is het weer zover: "Gansch het raderwerk ligt stil, wanneer de vrijwilliger dit wil.......".
.... en dat is uiteindelijk helaas weer nadelig voor alle bezoekers, die met hun entreekaartjes toch voor de broodnodige inkomsten (moeten) zorgen.



* Daarnaast plant de tramcoördinatie ook de werkroosters van de trambemanningen, plant de halfjaarlijkse (her-)instructies, onderhoudt de veiligheidsprocedures en de bedieningshandleidingen en bespreekt continue verbeteringen op basis hiervan met de instructeurs en de afdelingsleiding.

Greetz, Rob.





Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2018, 23:13:19 »
En vooral dit.
,,En het steekt dat er op dit moment wel geld is voor diverse afscheidfeestjes van de directeur, terwijl een eerdere feestavond en een stamppotavond voor de vrijwilligers werd afgeblazen omwille van bezuinigingen. Vergeet niet dat wij voor anderhalve euro per uur op de tram rijden. En dat onze reiskosten, ook als je in Assen, Oss of Leeuwarden woont, gewoon voor eigen rekening komen.’’

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2018, 23:35:59 »
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(


decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2018, 00:07:50 »
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2018, 01:14:05 »
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2018, 07:38:05 »
Dank voor de informatie Rob.
Ik zou overigens niet beledigd zijn als de tramdienst een attractie wordt genoemd. Een doorsnee Eftelingattractie zal ook wel met de nodige professionele veiligheid zijn omgeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2018, 08:51:00 »
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:
Gr.
Eric

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2018, 09:09:14 »
Het blijft natuurlijk triest dat er, los van de ongelijkheid, zo makkelijk voorbij gegaan wordt aan de noodzakelijke kennis en ervaring om de tramdienst rijdende te houden. Men is duidelijk niet op de hoogte van het risico dat als zich een keer een incident voordoet en blijkt dat men bewust gekwalificeerd personeel heeft afgevloeid, het museum wel kan sluiten. Je kunt een vervoersdienst niet half doen zonder regels voor wettelijke aansprakelijkheid geweld aan te doen.
De enige andere optie is m.i. helemaal niet meer met trams willen rijden omwille van de kosten, maar in dat geval is het minste wat men verplicht is naar de vrijwilligers en dienstleiders toe openheid van zaken geven. Dat veel publiek dan ook niet meer komt is duidelijk en daarom is men misschien terughoudend in de verklaringen, maar op de lange termijn maakt de halve info het alleen maar erger.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 09:10:49 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2018, 11:14:36 »
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:

Helaas wel ..... sorry voor de wat lichte frustratie, mijn excuses daarvoor.

Maar het is wel zo, veel instellingen en dus ook musea zijn niet altijd zo goed voor het werk en de inzet die veel vrijwilligers voor hun doen. Misschien zijn het uitzonderingen en misschien ook niet. Van dit verhaal bij het openluchtmuseum wordt je iig niet heel blij. Jammer dat het zo gaat, het is een mooi museum en het zou jammer zijn dat het af zou glijden naar minder door dit soort impopulaire maatregelen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 11:16:30 door Ronald Halma »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2018, 12:25:11 »
Dat de vrijwilligers bovendien gefrustreerd zijn vanwege bezuinigingen,die enkel richting de vrijwilligers word doorgevoerd helpt ook niet mee.
Als je echt moet bezuinigen,dan zou je t als organisatie ook wel uit je hoofd laten om wel de jaarlijkse dag van die vrijwilligers te schrappen,maar de grote baas zn feestje schrap je dan niet.
Das meten met 2 maten en dat valt zelden goed,zeker als men telkens maar aan de verkeerde kant van de organisatie schrapt  :-X
Ik wens de vrijwilligers veel sterkte toe en de bestuurders een hoop wijsheid met uitzicht op een goed en eerlijk overzicht tijdens het verdere proces.
Wie weet gaat men aan de bestuurskant nog optijd het licht zien voor het te laat is.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0