Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:48:06
Gezocht; Tekeningen HSM 4 assige postrijtuigen door FredH
Vandaag om 19:46:56
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 door Johan Keuterink
Vandaag om 19:22:40
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:14:20
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door prutser
Vandaag om 19:04:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno
Vandaag om 18:57:34
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 18:51:43
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:31:40
Externe voeding aansluitingen door 72sonett
Vandaag om 18:19:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 18:14:29
Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie door henk
Vandaag om 18:13:12
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Merlin674
Vandaag om 17:41:42
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 17:36:46
Verven styreen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:28
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:18:38
Sehr-am-Üzant II door jerrytrein
Vandaag om 17:17:15
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door hmmglaser
Vandaag om 17:16:49
MB-module "Dolce far N-te" door Scratchbuilt
Vandaag om 17:16:04
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door WesleyMunnik
Vandaag om 17:15:18
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door EgbertB
Vandaag om 16:25:54
Artitec 2019 raad-draadje door Bert van Gelder
Vandaag om 16:22:02
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door tinus
Vandaag om 16:16:52
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 15:25:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:56:17
Roßnitz door sdz1976
Vandaag om 14:36:57
Geoline wissels elektrificeren door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:56
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door ltmdepot
Vandaag om 12:44:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 12:02:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:36:09
Roco NS1600 (eerste generatie): digitaal maken door Combino
Vandaag om 11:34:33
  

Auteur Topic: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant  (gelezen 4257 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
  • Oude meuk in h0
Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Gepost op: 30 mei 2018, 22:25:51 »
Vervelende ontwikkelingen bij het NOM: Bron: de Gelderlander .
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 23:35:58 door NS264 »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2379
  • Westlandbaan
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2018, 06:31:45 »
 :'( :'(Gelukkig was ik er nog voor de afbraak, dit hoort zich als een slechte film aan.
Gr. Joke

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17863
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2018, 08:51:42 »
Wat doet een tramcoördinator precies?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10112
    • sleutelspoor
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2018, 10:26:18 »
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2018, 10:28:36 »
Zo te lezen is de drijvende kracht in het museum het vrijwilligers-gilde.
Die zijn dus bij machte het tij te doen keren. Als de top ziek is, moet je
die weg misschien wel bewandelen. Uiteindelijke doel is het conserveren
van het museum. Het lijkt er sterk op dat dat in de huidige situatie niet
gaat lukken.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2018, 22:38:28 »
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:

Even vooraf:
De tram in het Openluchtmuseum is géén museumtram en géén 'Efteling'attractie, maar een heus vervoerbedrijf, dat de bezoekers op allerlei plekken in het zeer geaccidenteerde terrein brengt, die anders voor een groot aantal van deze bezoekers onbereikbaar zouden zijn.
Op normale dagen wordt er een fantastische prestatie verricht met een 5 minutendienst op een lijn met (soms zeer gladde) hellingen en afdalingen; op zeer drukke dagen wordt dit een 3-4 minutendienst..
En het trampersoneel is nog eens vriendelijk en behulpzaam ook.

Nu naar de vraag:
De tramcoördinator is (onder andere*) de tramdienstleider; een veiligheidsfunctie.
Er rijden op de 2 km lange ringlijn met 6 haltes tot maximaal 4 trams (bij grote drukte), maar meestal 3 trams tijdens het hoogseizoen.
De tramcoördinator is de spin in het web, tussen de beveiliging, management, de technische medewerkers in de remise, etc. enerzijds en de trambemanning anderzijds en dient te handelen bij calamiteiten, incidenten, defecten, schades, etc.
De tramcoördinator bepaalt danwat de trambemanningen moeten doen.

De tramcoördinator dient daarom altijd aanwezig te zijn en bereikbaar te zijn per mobilofoon, wanneer de tram in dienst is; mocht er geen coördinator aanwezig zijn, dan wordt er niet gereden.
Dit is in het verleden al eens voorgekomen, omdat er door omstandigheden gedurende een dagdeel geen coördinator aanwezig was.
Tot zover is er dus niets vreemd aan de hand.

Normaal gesproken zijn er drie tramcoördinatoren (3 of 2,5 fte, daar wil ik af wezen) in vaste dienst, die tijdens het rijseizoen volgens rooster aanwezig zijn van maandag t/m zondag tussen 09:00 en 18:00 uur.

Wat is er nu aan de hand?
Zoals bekend moet het Openluchtmuseum bezuinigen, ook op vast personeel; er worden 14 fte geschrapt.
Er zijn ook functies gedefinieerd die komen te vervallen en hiervoor zijn ontslagen aangezegd.
Ook zijn er een paar nieuwe functie gecreëerd, waar de betroffen medewerkers dan weer op zouden kunnen solliciteren.

Hier zit de pijn bij de vrijwilligers: de drie tramcoördinatoren is ontslag aangezegd (één van hen is direct naar huis gegaan); er blijven er nu twee over met een onzekere toekomst.
Dit is te weinig om de hele tramdienst over de week te kunnen afdekken.
Ook is het volstrekt onduidelijk hoe de veiligheidsfunctie (de spin in het web) in de toekomst vanuit de centrale organisatie kan worden gewaarborgd.

Zoals gebruikelijk bij het NOM worden de vrijwilligers nooit betrokken bij reorganisatieprocessen; daar is organisatietechnisch gezien misschien dan wel iets voor te zeggen.
Maar wanneer de hele tramdienst rust op de schouders van ca 100 (vrijwel allemaal gepensioneerde) vrijwilligers, die ook nog eens, gelet op hun vroegere functies, een vrij hoog niveau hebben, dan vind ik het niet slim dat er geen kleine (eventueel gekozen) afvaardiging van vrijwilligers bij het reorganisatie proces betrokken worden.
Het is eeuwig zonde dat (steeds weer) de kennis en kunde van de vrijwilligers genegeerd wordt, terwijl, alweer gezien het niveau, kennis en kunde, heel constructief en creatief meegedacht zou kunnen worden. Deze vrijwilligers kosten als consultants 1,50 Euro per uur en worden niet (nooit) ingeschakeld.
Pure verspilling van voorhanden kennis.

En dan is het weer zover: "Gansch het raderwerk ligt stil, wanneer de vrijwilliger dit wil.......".
.... en dat is uiteindelijk helaas weer nadelig voor alle bezoekers, die met hun entreekaartjes toch voor de broodnodige inkomsten (moeten) zorgen.



* Daarnaast plant de tramcoördinatie ook de werkroosters van de trambemanningen, plant de halfjaarlijkse (her-)instructies, onderhoudt de veiligheidsprocedures en de bedieningshandleidingen en bespreekt continue verbeteringen op basis hiervan met de instructeurs en de afdelingsleiding.

Greetz, Rob.





'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
    • aersch der visch.
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2018, 23:13:19 »
En vooral dit.
,,En het steekt dat er op dit moment wel geld is voor diverse afscheidfeestjes van de directeur, terwijl een eerdere feestavond en een stamppotavond voor de vrijwilligers werd afgeblazen omwille van bezuinigingen. Vergeet niet dat wij voor anderhalve euro per uur op de tram rijden. En dat onze reiskosten, ook als je in Assen, Oss of Leeuwarden woont, gewoon voor eigen rekening komen.’’

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9963
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2018, 23:35:59 »
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(


decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2018, 00:07:50 »
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Arnoud Bongaards - Amsterdam

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2018, 01:14:05 »
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Ib-Basic + loconet

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17863
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2018, 07:38:05 »
Dank voor de informatie Rob.
Ik zou overigens niet beledigd zijn als de tramdienst een attractie wordt genoemd. Een doorsnee Eftelingattractie zal ook wel met de nodige professionele veiligheid zijn omgeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 6120
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2018, 08:51:00 »
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:
Gr.
Eric

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2018, 09:09:14 »
Het blijft natuurlijk triest dat er, los van de ongelijkheid, zo makkelijk voorbij gegaan wordt aan de noodzakelijke kennis en ervaring om de tramdienst rijdende te houden. Men is duidelijk niet op de hoogte van het risico dat als zich een keer een incident voordoet en blijkt dat men bewust gekwalificeerd personeel heeft afgevloeid, het museum wel kan sluiten. Je kunt een vervoersdienst niet half doen zonder regels voor wettelijke aansprakelijkheid geweld aan te doen.
De enige andere optie is m.i. helemaal niet meer met trams willen rijden omwille van de kosten, maar in dat geval is het minste wat men verplicht is naar de vrijwilligers en dienstleiders toe openheid van zaken geven. Dat veel publiek dan ook niet meer komt is duidelijk en daarom is men misschien terughoudend in de verklaringen, maar op de lange termijn maakt de halve info het alleen maar erger.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 09:10:49 door Besselspoor »
Morgen ben ik klaar

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9963
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2018, 11:14:36 »
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:

Helaas wel ..... sorry voor de wat lichte frustratie, mijn excuses daarvoor.

Maar het is wel zo, veel instellingen en dus ook musea zijn niet altijd zo goed voor het werk en de inzet die veel vrijwilligers voor hun doen. Misschien zijn het uitzonderingen en misschien ook niet. Van dit verhaal bij het openluchtmuseum wordt je iig niet heel blij. Jammer dat het zo gaat, het is een mooi museum en het zou jammer zijn dat het af zou glijden naar minder door dit soort impopulaire maatregelen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 11:16:30 door Ronald Halma »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8175
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2018, 12:25:11 »
Dat de vrijwilligers bovendien gefrustreerd zijn vanwege bezuinigingen,die enkel richting de vrijwilligers word doorgevoerd helpt ook niet mee.
Als je echt moet bezuinigen,dan zou je t als organisatie ook wel uit je hoofd laten om wel de jaarlijkse dag van die vrijwilligers te schrappen,maar de grote baas zn feestje schrap je dan niet.
Das meten met 2 maten en dat valt zelden goed,zeker als men telkens maar aan de verkeerde kant van de organisatie schrapt  :-X
Ik wens de vrijwilligers veel sterkte toe en de bestuurders een hoop wijsheid met uitzicht op een goed en eerlijk overzicht tijdens het verdere proces.
Wie weet gaat men aan de bestuurskant nog optijd het licht zien voor het te laat is.