Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

marklin/trix Rheingold '1928' set door trdl
Vandaag om 09:46:05
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:39:16
Lima SBB Re 6/6 met kapotte tandwielen door laurent
Vandaag om 09:25:16
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:16:32
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door NS264
Vandaag om 08:48:45
Spoor 1'ers & 0'ers door Ad Cleijsen
Vandaag om 08:10:58
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:40:40
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 06:32:44
GTM AB48 in 0e door Sven
Vandaag om 00:08:51
Flm 4028 kortsluiting door Hendrik Jan
Vandaag om 00:02:38
Vraagje aan de messingbouwers.... hoe buig ik een messing buisje? door Klaas Zondervan
17 juni 2018, 22:44:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 juni 2018, 22:44:06
3D/RM: HTM 215: De Zwitser door GerardvV
17 juni 2018, 22:08:43
Is er een draadje over wissel(Hand)bediening met een schuifschakelaar ? door Peter Kleton
17 juni 2018, 22:07:00
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door laurent
17 juni 2018, 21:55:08
Station Arnhem Velperpoort spoor 0 door Marco Staartjes
17 juni 2018, 21:53:10
Br52 van Trumpeter in 1:35 door Harryku
17 juni 2018, 21:49:15
Oersik in schaal 1 door Eucalypta
17 juni 2018, 21:36:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
17 juni 2018, 21:00:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door vanderHoek
17 juni 2018, 20:19:54
AVT SRV-wagen voor DC-Car/Faller Car door Marcel112
17 juni 2018, 19:50:52
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door MOVisser
17 juni 2018, 19:08:56
Hulp aan huis door Dirk
17 juni 2018, 18:13:56
Mehano Thalys door Falcon10
17 juni 2018, 17:18:33
  

Auteur Topic: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant  (gelezen 3717 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • Oude meuk in h0
Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Gepost op: 30 mei 2018, 22:25:51 »
Vervelende ontwikkelingen bij het NOM: Bron: de Gelderlander .
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 23:35:58 door NS264 »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1965
  • Westlandbaan
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2018, 06:31:45 »
 :'( :'(Gelukkig was ik er nog voor de afbraak, dit hoort zich als een slechte film aan.
Gr. Joke

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17273
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2018, 08:51:42 »
Wat doet een tramcoördinator precies?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9855
    • sleutelspoor
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2018, 10:26:18 »
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2018, 10:28:36 »
Zo te lezen is de drijvende kracht in het museum het vrijwilligers-gilde.
Die zijn dus bij machte het tij te doen keren. Als de top ziek is, moet je
die weg misschien wel bewandelen. Uiteindelijke doel is het conserveren
van het museum. Het lijkt er sterk op dat dat in de huidige situatie niet
gaat lukken.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2018, 22:38:28 »
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:

Even vooraf:
De tram in het Openluchtmuseum is géén museumtram en géén 'Efteling'attractie, maar een heus vervoerbedrijf, dat de bezoekers op allerlei plekken in het zeer geaccidenteerde terrein brengt, die anders voor een groot aantal van deze bezoekers onbereikbaar zouden zijn.
Op normale dagen wordt er een fantastische prestatie verricht met een 5 minutendienst op een lijn met (soms zeer gladde) hellingen en afdalingen; op zeer drukke dagen wordt dit een 3-4 minutendienst..
En het trampersoneel is nog eens vriendelijk en behulpzaam ook.

Nu naar de vraag:
De tramcoördinator is (onder andere*) de tramdienstleider; een veiligheidsfunctie.
Er rijden op de 2 km lange ringlijn met 6 haltes tot maximaal 4 trams (bij grote drukte), maar meestal 3 trams tijdens het hoogseizoen.
De tramcoördinator is de spin in het web, tussen de beveiliging, management, de technische medewerkers in de remise, etc. enerzijds en de trambemanning anderzijds en dient te handelen bij calamiteiten, incidenten, defecten, schades, etc.
De tramcoördinator bepaalt danwat de trambemanningen moeten doen.

De tramcoördinator dient daarom altijd aanwezig te zijn en bereikbaar te zijn per mobilofoon, wanneer de tram in dienst is; mocht er geen coördinator aanwezig zijn, dan wordt er niet gereden.
Dit is in het verleden al eens voorgekomen, omdat er door omstandigheden gedurende een dagdeel geen coördinator aanwezig was.
Tot zover is er dus niets vreemd aan de hand.

Normaal gesproken zijn er drie tramcoördinatoren (3 of 2,5 fte, daar wil ik af wezen) in vaste dienst, die tijdens het rijseizoen volgens rooster aanwezig zijn van maandag t/m zondag tussen 09:00 en 18:00 uur.

Wat is er nu aan de hand?
Zoals bekend moet het Openluchtmuseum bezuinigen, ook op vast personeel; er worden 14 fte geschrapt.
Er zijn ook functies gedefinieerd die komen te vervallen en hiervoor zijn ontslagen aangezegd.
Ook zijn er een paar nieuwe functie gecreëerd, waar de betroffen medewerkers dan weer op zouden kunnen solliciteren.

Hier zit de pijn bij de vrijwilligers: de drie tramcoördinatoren is ontslag aangezegd (één van hen is direct naar huis gegaan); er blijven er nu twee over met een onzekere toekomst.
Dit is te weinig om de hele tramdienst over de week te kunnen afdekken.
Ook is het volstrekt onduidelijk hoe de veiligheidsfunctie (de spin in het web) in de toekomst vanuit de centrale organisatie kan worden gewaarborgd.

Zoals gebruikelijk bij het NOM worden de vrijwilligers nooit betrokken bij reorganisatieprocessen; daar is organisatietechnisch gezien misschien dan wel iets voor te zeggen.
Maar wanneer de hele tramdienst rust op de schouders van ca 100 (vrijwel allemaal gepensioneerde) vrijwilligers, die ook nog eens, gelet op hun vroegere functies, een vrij hoog niveau hebben, dan vind ik het niet slim dat er geen kleine (eventueel gekozen) afvaardiging van vrijwilligers bij het reorganisatie proces betrokken worden.
Het is eeuwig zonde dat (steeds weer) de kennis en kunde van de vrijwilligers genegeerd wordt, terwijl, alweer gezien het niveau, kennis en kunde, heel constructief en creatief meegedacht zou kunnen worden. Deze vrijwilligers kosten als consultants 1,50 Euro per uur en worden niet (nooit) ingeschakeld.
Pure verspilling van voorhanden kennis.

En dan is het weer zover: "Gansch het raderwerk ligt stil, wanneer de vrijwilliger dit wil.......".
.... en dat is uiteindelijk helaas weer nadelig voor alle bezoekers, die met hun entreekaartjes toch voor de broodnodige inkomsten (moeten) zorgen.



* Daarnaast plant de tramcoördinatie ook de werkroosters van de trambemanningen, plant de halfjaarlijkse (her-)instructies, onderhoudt de veiligheidsprocedures en de bedieningshandleidingen en bespreekt continue verbeteringen op basis hiervan met de instructeurs en de afdelingsleiding.

Greetz, Rob.





'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8747
    • aersch der visch.
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2018, 23:13:19 »
En vooral dit.
,,En het steekt dat er op dit moment wel geld is voor diverse afscheidfeestjes van de directeur, terwijl een eerdere feestavond en een stamppotavond voor de vrijwilligers werd afgeblazen omwille van bezuinigingen. Vergeet niet dat wij voor anderhalve euro per uur op de tram rijden. En dat onze reiskosten, ook als je in Assen, Oss of Leeuwarden woont, gewoon voor eigen rekening komen.’’

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9598
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2018, 23:35:59 »
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(


decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2018, 00:07:50 »
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Arnoud Bongaards - Amsterdam

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
  • Forum lid sinds December 2007
    • modelbaan.
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2018, 01:14:05 »
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Märklin, H0 1:87 K & C-Rails Ib-Basic + loconet
NS Tijdperk: III t/m VI, met DB BR01 als museumtrein.
Marklin NS1212 - 3055 en DB-BR01 - 3048
Roco NS2305 - 69456 en Kandt 691 - 69956
Fleischmann Plan V - 4472
Piko Hondekop - 57320

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17273
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2018, 07:38:05 »
Dank voor de informatie Rob.
Ik zou overigens niet beledigd zijn als de tramdienst een attractie wordt genoemd. Een doorsnee Eftelingattractie zal ook wel met de nodige professionele veiligheid zijn omgeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6012
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2018, 08:51:00 »
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:
Gr.
Eric

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 3950
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2018, 09:09:14 »
Het blijft natuurlijk triest dat er, los van de ongelijkheid, zo makkelijk voorbij gegaan wordt aan de noodzakelijke kennis en ervaring om de tramdienst rijdende te houden. Men is duidelijk niet op de hoogte van het risico dat als zich een keer een incident voordoet en blijkt dat men bewust gekwalificeerd personeel heeft afgevloeid, het museum wel kan sluiten. Je kunt een vervoersdienst niet half doen zonder regels voor wettelijke aansprakelijkheid geweld aan te doen.
De enige andere optie is m.i. helemaal niet meer met trams willen rijden omwille van de kosten, maar in dat geval is het minste wat men verplicht is naar de vrijwilligers en dienstleiders toe openheid van zaken geven. Dat veel publiek dan ook niet meer komt is duidelijk en daarom is men misschien terughoudend in de verklaringen, maar op de lange termijn maakt de halve info het alleen maar erger.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 09:10:49 door Besselspoor »
Morgen ben ik klaar

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9598
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2018, 11:14:36 »
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:

Helaas wel ..... sorry voor de wat lichte frustratie, mijn excuses daarvoor.

Maar het is wel zo, veel instellingen en dus ook musea zijn niet altijd zo goed voor het werk en de inzet die veel vrijwilligers voor hun doen. Misschien zijn het uitzonderingen en misschien ook niet. Van dit verhaal bij het openluchtmuseum wordt je iig niet heel blij. Jammer dat het zo gaat, het is een mooi museum en het zou jammer zijn dat het af zou glijden naar minder door dit soort impopulaire maatregelen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 11:16:30 door Ronald Halma »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 7830
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2018, 12:25:11 »
Dat de vrijwilligers bovendien gefrustreerd zijn vanwege bezuinigingen,die enkel richting de vrijwilligers word doorgevoerd helpt ook niet mee.
Als je echt moet bezuinigen,dan zou je t als organisatie ook wel uit je hoofd laten om wel de jaarlijkse dag van die vrijwilligers te schrappen,maar de grote baas zn feestje schrap je dan niet.
Das meten met 2 maten en dat valt zelden goed,zeker als men telkens maar aan de verkeerde kant van de organisatie schrapt  :-X
Ik wens de vrijwilligers veel sterkte toe en de bestuurders een hoop wijsheid met uitzicht op een goed en eerlijk overzicht tijdens het verdere proces.
Wie weet gaat men aan de bestuurskant nog optijd het licht zien voor het te laat is.