Google+
Doel:€250.00
Donaties:€66.80

Per saldo:€-183.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Puttense treinkelder door phdirk
Vandaag om 19:34:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik_Hagens
Vandaag om 19:28:44
Baan in Los Angeles door phdirk
Vandaag om 19:24:27
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Wim Vink
Vandaag om 19:17:26
Plaatsen van DB seinen door Falkenberg
Vandaag om 19:01:34
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door Met een sik
Vandaag om 18:57:43
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door MDK193
Vandaag om 18:32:43
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 18:30:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:20:34
Baanbouw: De frisse start. door vladik
Vandaag om 18:17:57
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 17:34:36
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 17:05:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 16:59:51
HK draaischijf: ervaringen? door Ben
Vandaag om 16:55:08
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 16:42:53
plaatjes kantelen door Ronald Halma
Vandaag om 16:35:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 16:32:54
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door matthijs-spoor3
Vandaag om 16:29:21
Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 15:59:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:17:59
ICE-T pimpen door Dave.......
Vandaag om 14:20:17
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
Vandaag om 14:18:42
NMBS - Railtour samenstellingen door MDK193
Vandaag om 14:00:37
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC door vanderHoek
Vandaag om 13:39:15
Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter) door Erwinmk
Vandaag om 13:36:18
  

Auteur Topic: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant  (gelezen 3757 keer)

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Online Online
  • Berichten: 521
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2018, 14:08:21 »
De enige andere optie is m.i. helemaal niet meer met trams willen rijden omwille van de kosten,

Een oud-tramcoördinator vertelde eens een droom te hebben gehad:
Aan elke halte stond een tram, vastgelast aan de rails en lichtelijk met mos begroeid.
Het publiek kon dan vanaf het middenbalkon achter een hekje in de trams kijken.....  8)


Dat veel publiek dan ook niet meer komt is duidelijk

De tramexploitatie stoppen is geen optie: grote delen van het museumpark zijn niet meer bereikbaar en men slacht toch niet de kip met de gouden eieren (de tram staat in de top 3 van de waarderingen van bezoekers).


Dat de vrijwilligers bovendien gefrustreerd zijn vanwege bezuinigingen,die enkel richting de vrijwilligers word doorgevoerd helpt ook niet mee.

Dit is niet juist gesteld: er wordt niet op de vrijwilligers bezuinigd, maar de vrijwilligers zijn bezorgd over de consequenties van de bezuinigingen van het vaste personeel, nl de drie tramcoördinatoren.
Persoonlijk vind ik het bezuinigen van 3 tramcoördinatoren op een totaal van 7 vaste medewerkers van de afdeling Tram wel heel erg veel, wanneer er totaal 14 fte moet verdwijnen op het totaal van 280 vaste medewerkers. Is de afdeling Tram wel goed en met de juiste argumenten verdedigd tijdens het reorganisatieproces?


Maar het is wel zo, veel instellingen en dus ook musea zijn niet altijd zo goed voor het werk en de inzet die veel vrijwilligers voor hun doen.

Ik heb altijd het gevoel (en nu begeef ik me op glad ijs, want het is een zeer persoonlijke mening !!!) dat vrijwilligers bedreigend zijn voor de vaste staf.
Met name gepensioneerde vrijwilligers hebben:
- veel kennis en kunde (opgedaan door studie en/of werkervaring),
- vanuit hun ervaring een goede kijk op processen in een bedrijf of organisatie (kunnen processen in een museum vergelijken met processen uit hun vroegere job),
- zijn goed gemotiveerd (je doet geen vrijwilligerswerk, wanneer je dit niet graag en goed doet),
- hebben niets te verliezen (ze doen het werk niet voor de boterhammen op de plank).
Maar vanuit de gevoelde bedreiging worden goede adviezen door de vaste staf meestal afgedaan met 'not invented here' en wordt het eigen plan / idee gevolgd, waarmee men hun toegevoegde waarde voor de organisatie voelt te hebben bewezen.....
En wanneer een vrijwilliger dan blijft aandringen, is de dooddoener meestal:"Wanneer het je hier niet bevalt, dan ga je toch ergens anders heen...". Een ontzettend zwaktebod natuurlijk...

Dit laatste is overigens verleden week ook weer gezegd tijdens een bijeenkomst van tramvrijwilligers en de directie over de reorganisatie.
Toen stante pede een derde van de vrijwilligers opstond en wegliep, werd er ijlings excuses aangeboden voor deze opmerking.....

Groeten, Rob.
'Je komt nooit onder de tram, zolang je buiten de rails blijft....'

Bouwt aan HOm trambaan, zelfbouw railinfra, voeding via bovenleiding, Digikeijs DR5000, Koploper, XpressNetLi.
Bouwt bij http://www.mscmaasenwaal.nl aan de Stoomtram M&W in Sm (1:64).

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9603
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2018, 14:09:52 »
Dat laatste geeft precies aan wat ik bedoel ;)

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2018, 14:22:54 »
Erg jammer dat dit zo moet lopen. We hebben in het verleden veel en prettig met de trammensen van het NOM samengewerkt. Ik hoop dat er spoedig een oplossing gevonden wordt.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 685
    • kusee.nl
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2018, 14:24:24 »
Citaat
grote delen van het museumpark zijn niet meer bereikbaar
Laten we het niet overdrijven. De afstand van ingang tot achterkant van het museum is 600 meter, de meeste mensen die naar het museum komen kunnen dit wel lopen. En laten we eerlijk zijn, heel veel mensen komen niet voor de tram maar voor de huisjes en de sfeer van vroeger. Ja, ook de tram draagt daar aan bij. Wij als tramhobbyisten vinden het natuurlijk verschrikkelijk als de tram een dagje niet rijdt, maar veel bezoekers zien de tram gewoon als een klein deel van het grote geheel. Na afloop, als je moe bent van het lopen, nog een rondje met de tram, oh wat leuk. Niet meer dan dat.

Of de functie van coordinator een aparte functie moet zijn, of dat het iets is dat iemand anders erbij kan doen weet ik niet, maar wellicht zoekt het museum naar mogelijkheden om de kosten te drukken. Als de werkzaamheden goed verdeeld worden over andere medewerkers, dan is er wellicht niets aan de hand.

En de inzet van de vele vrijwilligers (tegen een toch wel erg lage vrijwilligersvergoeding) is natuurlijk prachtig, maar als het museum kan besparen op die vaste personen dan scheelt dat toch 4 x 80.000 euro.

Laten we even afwachten of de taken binnenkort goed verdeeld worden over andere medewerkers van het museum.

Wim K

joepDE2

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #19 Gepost op: 04 juni 2018, 14:29:26 »
Heel jammer dit. Hopelijk heeft het een goede afloop. Met de touringcar breng ik geregeld groepen naar het openlucht museum, die dan de tram nemen om het museum van achter naar voren door te wandelen. Vooral voor ouderen een ideale oplossing om met een kortere wandeling toch van heel het museum te genieten. En natuurlijk ook van de prachtige rit door het bos.
Hopend op een goed gesternte, Joep.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #20 Gepost op: 04 juni 2018, 14:52:33 »
...Laten we het niet overdrijven. De afstand van ingang tot achterkant van het museum is 600 meter, de meeste mensen die naar het museum komen kunnen dit wel lopen....
Wim K
Laten we het maar wel overdrijven, want die afstand is precies de reden dat de tram er is gekomen. Iedereen bleef hangen bij de Zaanse buurt.
Ikzelf ben bij het hele besluitproces begin 90-er jaren betrokken geweest.
mvrgr
Koopmans

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #21 Gepost op: 04 juni 2018, 15:22:02 »
Ik mis in het hele verhaal vooral twee zaken:
1) Hoe vaak dient de tramcoördinator daadwerkelijk op te treden in functie.
2) Bij wie komt deze taak te liggen, immers wettelijk dient die taak er te zijn, en is dat werkelijk een probleem.
Als je moet bezuinigen ga je als directie kijken welke werkzaamheden je medewerkers verrichten. Als bij verschillende werkzaamheden blijkt dat de daadwerkelijk te verrichten werkzaamheden het niet rendabel maken om hier drie mensen voor in dienst te hebben, is het logisch deze weg te bezuinigen, zeker als die taak door een andere functionaris kan worden waargenomen.
Besturen en directies van dit soort instellingen moeten roeien met de riemen die men heeft, zeker sinds het dichtdraaien van de subsidiekranen door de rijksoverheid.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17281
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #22 Gepost op: 04 juni 2018, 15:24:50 »
Laten we het maar wel overdrijven, want die afstand is precies de reden dat de tram er is gekomen. Iedereen bleef hangen bij de Zaanse buurt.
Ikzelf ben bij het hele besluitproces begin 90-er jaren betrokken geweest.
mvrgr
Koopmans

Ja, maar ja, dan werkt zo'n standaardtreintje op luchtbanden ook. Veel goedkoper en veel minder gedoe. Kan zelfs worden uitbesteed.
Volgens mij kan je de tram toch beter als een integraal onderdeel van de museumbeleving verdedigen.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 15:54:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15504
    • Pagina van klaas
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #23 Gepost op: 04 juni 2018, 15:25:19 »
1) Hoe vaak dient de tramcoördinator daadwerkelijk op te treden in functie.
Uit het verhaal van Waelsteder maak ik op dat de coördinator permanent aanwezig moet zijn als er trams rijden.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #24 Gepost op: 04 juni 2018, 16:01:10 »
Dat zegt mij dus niets, dit betekend slechts (en zo is de wet ook opgesteld) dat er een functionaris coördinator aanwezig moet zijn als de dienst uitgevoerd wordt. Nergens in de wet staat dat deze persoon zich alleen maar met dit werk mag bezighouden. Als een medewerker van openingstijd tot sluitingstijd als coördinator aanwezig is, maar daadwerkelijk maar bijvoorbeeld 20% van de tijd met de uitvoering van deze taak bezig is, dan is dit een dure vaste kracht. Het is dan dus logisch dat door het museum gekeken wordt of deze taak ondergebracht kan worden bij een andere functionaris. Kortom weet ik nog steeds niet hoeveel van de 100% tijd deze functionaris in het museum ook daadwerkelijk met dit werk bezig is of moet zijn. Aanwezig zijn is immers niet effectief werkzaamheden verrichten.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 16:12:47 door 44 »

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9870
    • sleutelspoor
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #25 Gepost op: 04 juni 2018, 16:05:18 »
Wachten op werk is ook werk!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #26 Gepost op: 04 juni 2018, 16:15:53 »
Ja maar niet rendabel voor een bedrijf.

Opmerking moderatieteam: svp niet onnodig citeren.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 16:33:36 door 44 »

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #27 Gepost op: 04 juni 2018, 16:36:19 »
hoi wilco
een functionaris die aanwezig dient te zijn tijdens het uitoefenen van zijn functie moet ook daadwerkelijk aanwezig te
zijn .Mi kan deze man /vrouw zijn taak niet uitvoeren als hij op een andere plek [kantoor ]is
Hij kan daar niet proactief zijn ,hij heeft daar geen zicht op het hele gebeuren en geen contact met de vrijwilligers .
IK ben wel benieuwd naar de wettelijke taakomschrijving in deze ?
groet kees

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #28 Gepost op: 04 juni 2018, 16:45:33 »
Het typische van een veiligheidsfunctie is juist dat je er moet zijn, maar dat je hopelijk niets hoeft te doen. (Denk aan de brandweer).

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #29 Gepost op: 04 juni 2018, 17:21:39 »
en als ik denk aan alles wat die man moet doen !
Ik hoop dat niemand zo stom zal zijn om dat er even bij te doen
Als het mis gaat en de vraag komt ,waar was u ?
groet kees