BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Arjen52 op 30 mei 2018, 22:25:51

Titel: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Arjen52 op 30 mei 2018, 22:25:51
Vervelende ontwikkelingen bij het NOM: Bron: de Gelderlander  (https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/trams-openluchtmuseum-blijven-aan-de-kant-na-ontslag-coordinatoren~a2170875/).
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Tulpendaal op 03 juni 2018, 06:31:45
 :'( :'(Gelukkig was ik er nog voor de afbraak, dit hoort zich als een slechte film aan.
Gr. Joke
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: henk op 03 juni 2018, 08:51:42
Wat doet een tramcoördinator precies?
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Hans Reints op 03 juni 2018, 10:26:18
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Nijboer op 03 juni 2018, 10:28:36
Zo te lezen is de drijvende kracht in het museum het vrijwilligers-gilde.
Die zijn dus bij machte het tij te doen keren. Als de top ziek is, moet je
die weg misschien wel bewandelen. Uiteindelijke doel is het conserveren
van het museum. Het lijkt er sterk op dat dat in de huidige situatie niet
gaat lukken.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Waelsteder op 03 juni 2018, 22:38:28
Zijn werk is zo geheim dat hij/zij het zelf niet weet  :angel:

Even vooraf:
De tram in het Openluchtmuseum is géén museumtram en géén 'Efteling'attractie, maar een heus vervoerbedrijf, dat de bezoekers op allerlei plekken in het zeer geaccidenteerde terrein brengt, die anders voor een groot aantal van deze bezoekers onbereikbaar zouden zijn.
Op normale dagen wordt er een fantastische prestatie verricht met een 5 minutendienst op een lijn met (soms zeer gladde) hellingen en afdalingen; op zeer drukke dagen wordt dit een 3-4 minutendienst..
En het trampersoneel is nog eens vriendelijk en behulpzaam ook.

Nu naar de vraag:
De tramcoördinator is (onder andere*) de tramdienstleider; een veiligheidsfunctie.
Er rijden op de 2 km lange ringlijn met 6 haltes tot maximaal 4 trams (bij grote drukte), maar meestal 3 trams tijdens het hoogseizoen.
De tramcoördinator is de spin in het web, tussen de beveiliging, management, de technische medewerkers in de remise, etc. enerzijds en de trambemanning anderzijds en dient te handelen bij calamiteiten, incidenten, defecten, schades, etc.
De tramcoördinator bepaalt danwat de trambemanningen moeten doen.

De tramcoördinator dient daarom altijd aanwezig te zijn en bereikbaar te zijn per mobilofoon, wanneer de tram in dienst is; mocht er geen coördinator aanwezig zijn, dan wordt er niet gereden.
Dit is in het verleden al eens voorgekomen, omdat er door omstandigheden gedurende een dagdeel geen coördinator aanwezig was.
Tot zover is er dus niets vreemd aan de hand.

Normaal gesproken zijn er drie tramcoördinatoren (3 of 2,5 fte, daar wil ik af wezen) in vaste dienst, die tijdens het rijseizoen volgens rooster aanwezig zijn van maandag t/m zondag tussen 09:00 en 18:00 uur.

Wat is er nu aan de hand?
Zoals bekend moet het Openluchtmuseum bezuinigen, ook op vast personeel; er worden 14 fte geschrapt.
Er zijn ook functies gedefinieerd die komen te vervallen en hiervoor zijn ontslagen aangezegd.
Ook zijn er een paar nieuwe functie gecreëerd, waar de betroffen medewerkers dan weer op zouden kunnen solliciteren.

Hier zit de pijn bij de vrijwilligers: de drie tramcoördinatoren is ontslag aangezegd (één van hen is direct naar huis gegaan); er blijven er nu twee over met een onzekere toekomst.
Dit is te weinig om de hele tramdienst over de week te kunnen afdekken.
Ook is het volstrekt onduidelijk hoe de veiligheidsfunctie (de spin in het web) in de toekomst vanuit de centrale organisatie kan worden gewaarborgd.

Zoals gebruikelijk bij het NOM worden de vrijwilligers nooit betrokken bij reorganisatieprocessen; daar is organisatietechnisch gezien misschien dan wel iets voor te zeggen.
Maar wanneer de hele tramdienst rust op de schouders van ca 100 (vrijwel allemaal gepensioneerde) vrijwilligers, die ook nog eens, gelet op hun vroegere functies, een vrij hoog niveau hebben, dan vind ik het niet slim dat er geen kleine (eventueel gekozen) afvaardiging van vrijwilligers bij het reorganisatie proces betrokken worden.
Het is eeuwig zonde dat (steeds weer) de kennis en kunde van de vrijwilligers genegeerd wordt, terwijl, alweer gezien het niveau, kennis en kunde, heel constructief en creatief meegedacht zou kunnen worden. Deze vrijwilligers kosten als consultants 1,50 Euro per uur en worden niet (nooit) ingeschakeld.
Pure verspilling van voorhanden kennis.

En dan is het weer zover: "Gansch het raderwerk ligt stil, wanneer de vrijwilliger dit wil.......".
.... en dat is uiteindelijk helaas weer nadelig voor alle bezoekers, die met hun entreekaartjes toch voor de broodnodige inkomsten (moeten) zorgen.



* Daarnaast plant de tramcoördinatie ook de werkroosters van de trambemanningen, plant de halfjaarlijkse (her-)instructies, onderhoudt de veiligheidsprocedures en de bedieningshandleidingen en bespreekt continue verbeteringen op basis hiervan met de instructeurs en de afdelingsleiding.

Greetz, Rob.





Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Floris Dilz op 03 juni 2018, 23:13:19
En vooral dit.
,,En het steekt dat er op dit moment wel geld is voor diverse afscheidfeestjes van de directeur, terwijl een eerdere feestavond en een stamppotavond voor de vrijwilligers werd afgeblazen omwille van bezuinigingen. Vergeet niet dat wij voor anderhalve euro per uur op de tram rijden. En dat onze reiskosten, ook als je in Assen, Oss of Leeuwarden woont, gewoon voor eigen rekening komen.’’
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Ronald Halma op 03 juni 2018, 23:35:59
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(

Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: decauville_nl op 04 juni 2018, 00:07:50
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: PietB op 04 juni 2018, 01:14:05
Waarmee bewezen is dat musea geen ene f l i k k e r geven om vrijwilligers................ >:(
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: henk op 04 juni 2018, 07:38:05
Dank voor de informatie Rob.
Ik zou overigens niet beledigd zijn als de tramdienst een attractie wordt genoemd. Een doorsnee Eftelingattractie zal ook wel met de nodige professionele veiligheid zijn omgeven.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Remunj op 04 juni 2018, 08:51:00
Misschien in dit geval, maar je moet niet generaliseren Ronald.
Nou nou nou....Waarmee wellicht wordt bewezen dat het NOM geen ene f l i k k e r
 om vrijwilligers geeft.....
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Besselspoor op 04 juni 2018, 09:09:14
Het blijft natuurlijk triest dat er, los van de ongelijkheid, zo makkelijk voorbij gegaan wordt aan de noodzakelijke kennis en ervaring om de tramdienst rijdende te houden. Men is duidelijk niet op de hoogte van het risico dat als zich een keer een incident voordoet en blijkt dat men bewust gekwalificeerd personeel heeft afgevloeid, het museum wel kan sluiten. Je kunt een vervoersdienst niet half doen zonder regels voor wettelijke aansprakelijkheid geweld aan te doen.
De enige andere optie is m.i. helemaal niet meer met trams willen rijden omwille van de kosten, maar in dat geval is het minste wat men verplicht is naar de vrijwilligers en dienstleiders toe openheid van zaken geven. Dat veel publiek dan ook niet meer komt is duidelijk en daarom is men misschien terughoudend in de verklaringen, maar op de lange termijn maakt de halve info het alleen maar erger.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Ronald Halma op 04 juni 2018, 11:14:36
Nou, volgens mij heeft Ronald ook ervaring met een ander museum  :angel:

Helaas wel ..... sorry voor de wat lichte frustratie, mijn excuses daarvoor.

Maar het is wel zo, veel instellingen en dus ook musea zijn niet altijd zo goed voor het werk en de inzet die veel vrijwilligers voor hun doen. Misschien zijn het uitzonderingen en misschien ook niet. Van dit verhaal bij het openluchtmuseum wordt je iig niet heel blij. Jammer dat het zo gaat, het is een mooi museum en het zou jammer zijn dat het af zou glijden naar minder door dit soort impopulaire maatregelen.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: tijgernootje op 04 juni 2018, 12:25:11
Dat de vrijwilligers bovendien gefrustreerd zijn vanwege bezuinigingen,die enkel richting de vrijwilligers word doorgevoerd helpt ook niet mee.
Als je echt moet bezuinigen,dan zou je t als organisatie ook wel uit je hoofd laten om wel de jaarlijkse dag van die vrijwilligers te schrappen,maar de grote baas zn feestje schrap je dan niet.
Das meten met 2 maten en dat valt zelden goed,zeker als men telkens maar aan de verkeerde kant van de organisatie schrapt  :-X
Ik wens de vrijwilligers veel sterkte toe en de bestuurders een hoop wijsheid met uitzicht op een goed en eerlijk overzicht tijdens het verdere proces.
Wie weet gaat men aan de bestuurskant nog optijd het licht zien voor het te laat is.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Waelsteder op 04 juni 2018, 14:08:21
De enige andere optie is m.i. helemaal niet meer met trams willen rijden omwille van de kosten,

Een oud-tramcoördinator vertelde eens een droom te hebben gehad:
Aan elke halte stond een tram, vastgelast aan de rails en lichtelijk met mos begroeid.
Het publiek kon dan vanaf het middenbalkon achter een hekje in de trams kijken.....  8)


Dat veel publiek dan ook niet meer komt is duidelijk

De tramexploitatie stoppen is geen optie: grote delen van het museumpark zijn niet meer bereikbaar en men slacht toch niet de kip met de gouden eieren (de tram staat in de top 3 van de waarderingen van bezoekers).


Dat de vrijwilligers bovendien gefrustreerd zijn vanwege bezuinigingen,die enkel richting de vrijwilligers word doorgevoerd helpt ook niet mee.

Dit is niet juist gesteld: er wordt niet op de vrijwilligers bezuinigd, maar de vrijwilligers zijn bezorgd over de consequenties van de bezuinigingen van het vaste personeel, nl de drie tramcoördinatoren.
Persoonlijk vind ik het bezuinigen van 3 tramcoördinatoren op een totaal van 7 vaste medewerkers van de afdeling Tram wel heel erg veel, wanneer er totaal 14 fte moet verdwijnen op het totaal van 280 vaste medewerkers. Is de afdeling Tram wel goed en met de juiste argumenten verdedigd tijdens het reorganisatieproces?


Maar het is wel zo, veel instellingen en dus ook musea zijn niet altijd zo goed voor het werk en de inzet die veel vrijwilligers voor hun doen.

Ik heb altijd het gevoel (en nu begeef ik me op glad ijs, want het is een zeer persoonlijke mening !!!) dat vrijwilligers bedreigend zijn voor de vaste staf.
Met name gepensioneerde vrijwilligers hebben:
- veel kennis en kunde (opgedaan door studie en/of werkervaring),
- vanuit hun ervaring een goede kijk op processen in een bedrijf of organisatie (kunnen processen in een museum vergelijken met processen uit hun vroegere job),
- zijn goed gemotiveerd (je doet geen vrijwilligerswerk, wanneer je dit niet graag en goed doet),
- hebben niets te verliezen (ze doen het werk niet voor de boterhammen op de plank).
Maar vanuit de gevoelde bedreiging worden goede adviezen door de vaste staf meestal afgedaan met 'not invented here' en wordt het eigen plan / idee gevolgd, waarmee men hun toegevoegde waarde voor de organisatie voelt te hebben bewezen.....
En wanneer een vrijwilliger dan blijft aandringen, is de dooddoener meestal:"Wanneer het je hier niet bevalt, dan ga je toch ergens anders heen...". Een ontzettend zwaktebod natuurlijk...

Dit laatste is overigens verleden week ook weer gezegd tijdens een bijeenkomst van tramvrijwilligers en de directie over de reorganisatie.
Toen stante pede een derde van de vrijwilligers opstond en wegliep, werd er ijlings excuses aangeboden voor deze opmerking.....

Groeten, Rob.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Ronald Halma op 04 juni 2018, 14:09:52
Dat laatste geeft precies aan wat ik bedoel ;)
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: thonis op 04 juni 2018, 14:22:54
Erg jammer dat dit zo moet lopen. We hebben in het verleden veel en prettig met de trammensen van het NOM samengewerkt. Ik hoop dat er spoedig een oplossing gevonden wordt.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: wimk op 04 juni 2018, 14:24:24
Citaat
grote delen van het museumpark zijn niet meer bereikbaar
Laten we het niet overdrijven. De afstand van ingang tot achterkant van het museum is 600 meter, de meeste mensen die naar het museum komen kunnen dit wel lopen. En laten we eerlijk zijn, heel veel mensen komen niet voor de tram maar voor de huisjes en de sfeer van vroeger. Ja, ook de tram draagt daar aan bij. Wij als tramhobbyisten vinden het natuurlijk verschrikkelijk als de tram een dagje niet rijdt, maar veel bezoekers zien de tram gewoon als een klein deel van het grote geheel. Na afloop, als je moe bent van het lopen, nog een rondje met de tram, oh wat leuk. Niet meer dan dat.

Of de functie van coordinator een aparte functie moet zijn, of dat het iets is dat iemand anders erbij kan doen weet ik niet, maar wellicht zoekt het museum naar mogelijkheden om de kosten te drukken. Als de werkzaamheden goed verdeeld worden over andere medewerkers, dan is er wellicht niets aan de hand.

En de inzet van de vele vrijwilligers (tegen een toch wel erg lage vrijwilligersvergoeding) is natuurlijk prachtig, maar als het museum kan besparen op die vaste personen dan scheelt dat toch 4 x 80.000 euro.

Laten we even afwachten of de taken binnenkort goed verdeeld worden over andere medewerkers van het museum.

Wim K
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: joepDE2 op 04 juni 2018, 14:29:26
Heel jammer dit. Hopelijk heeft het een goede afloop. Met de touringcar breng ik geregeld groepen naar het openlucht museum, die dan de tram nemen om het museum van achter naar voren door te wandelen. Vooral voor ouderen een ideale oplossing om met een kortere wandeling toch van heel het museum te genieten. En natuurlijk ook van de prachtige rit door het bos.
Hopend op een goed gesternte, Joep.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: jjg koopmans op 04 juni 2018, 14:52:33
...Laten we het niet overdrijven. De afstand van ingang tot achterkant van het museum is 600 meter, de meeste mensen die naar het museum komen kunnen dit wel lopen....
Wim K
Laten we het maar wel overdrijven, want die afstand is precies de reden dat de tram er is gekomen. Iedereen bleef hangen bij de Zaanse buurt.
Ikzelf ben bij het hele besluitproces begin 90-er jaren betrokken geweest.
mvrgr
Koopmans
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 15:22:02
Ik mis in het hele verhaal vooral twee zaken:
1) Hoe vaak dient de tramcoördinator daadwerkelijk op te treden in functie.
2) Bij wie komt deze taak te liggen, immers wettelijk dient die taak er te zijn, en is dat werkelijk een probleem.
Als je moet bezuinigen ga je als directie kijken welke werkzaamheden je medewerkers verrichten. Als bij verschillende werkzaamheden blijkt dat de daadwerkelijk te verrichten werkzaamheden het niet rendabel maken om hier drie mensen voor in dienst te hebben, is het logisch deze weg te bezuinigen, zeker als die taak door een andere functionaris kan worden waargenomen.
Besturen en directies van dit soort instellingen moeten roeien met de riemen die men heeft, zeker sinds het dichtdraaien van de subsidiekranen door de rijksoverheid.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: henk op 04 juni 2018, 15:24:50
Laten we het maar wel overdrijven, want die afstand is precies de reden dat de tram er is gekomen. Iedereen bleef hangen bij de Zaanse buurt.
Ikzelf ben bij het hele besluitproces begin 90-er jaren betrokken geweest.
mvrgr
Koopmans

Ja, maar ja, dan werkt zo'n standaardtreintje op luchtbanden ook. Veel goedkoper en veel minder gedoe. Kan zelfs worden uitbesteed.
Volgens mij kan je de tram toch beter als een integraal onderdeel van de museumbeleving verdedigen.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 juni 2018, 15:25:19
1) Hoe vaak dient de tramcoördinator daadwerkelijk op te treden in functie.
Uit het verhaal van Waelsteder maak ik op dat de coördinator permanent aanwezig moet zijn als er trams rijden.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 16:01:10
Dat zegt mij dus niets, dit betekend slechts (en zo is de wet ook opgesteld) dat er een functionaris coördinator aanwezig moet zijn als de dienst uitgevoerd wordt. Nergens in de wet staat dat deze persoon zich alleen maar met dit werk mag bezighouden. Als een medewerker van openingstijd tot sluitingstijd als coördinator aanwezig is, maar daadwerkelijk maar bijvoorbeeld 20% van de tijd met de uitvoering van deze taak bezig is, dan is dit een dure vaste kracht. Het is dan dus logisch dat door het museum gekeken wordt of deze taak ondergebracht kan worden bij een andere functionaris. Kortom weet ik nog steeds niet hoeveel van de 100% tijd deze functionaris in het museum ook daadwerkelijk met dit werk bezig is of moet zijn. Aanwezig zijn is immers niet effectief werkzaamheden verrichten.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Hans Reints op 04 juni 2018, 16:05:18
Wachten op werk is ook werk!
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 16:15:53
Ja maar niet rendabel voor een bedrijf.

Opmerking moderatieteam: svp niet onnodig citeren.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: nkob op 04 juni 2018, 16:36:19
hoi wilco
een functionaris die aanwezig dient te zijn tijdens het uitoefenen van zijn functie moet ook daadwerkelijk aanwezig te
zijn .Mi kan deze man /vrouw zijn taak niet uitvoeren als hij op een andere plek [kantoor ]is
Hij kan daar niet proactief zijn ,hij heeft daar geen zicht op het hele gebeuren en geen contact met de vrijwilligers .
IK ben wel benieuwd naar de wettelijke taakomschrijving in deze ?
groet kees
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: thonis op 04 juni 2018, 16:45:33
Het typische van een veiligheidsfunctie is juist dat je er moet zijn, maar dat je hopelijk niets hoeft te doen. (Denk aan de brandweer).
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: nkob op 04 juni 2018, 17:21:39
en als ik denk aan alles wat die man moet doen !
Ik hoop dat niemand zo stom zal zijn om dat er even bij te doen
Als het mis gaat en de vraag komt ,waar was u ?
groet kees
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Piet R Buren op 04 juni 2018, 17:28:57
juist! Als we gaan redeneren dat je er altijd druk mee moet zijn, dan kunnen we heel veel banen gaan schrappen op allerlei gebied, maar dan kom je er snel achter dat die mensen er niet voor niets waren...

Ja, maar ja, dan werkt zo'n standaardtreintje op luchtbanden ook. Veel goedkoper en veel minder gedoe. Kan zelfs worden uitbesteed.


laten we er dan maar gelijk een pretpark van maken, musea zijn sowieso niet meer van deze tijd.

Citaat
Dit laatste is overigens verleden week ook weer gezegd tijdens een bijeenkomst van tramvrijwilligers en de directie over de reorganisatie.
Toen stante pede een derde van de vrijwilligers opstond en wegliep, werd er ijlings excuses aangeboden voor deze opmerking.....

en dat zegt men dus tegen de goedkoopste medewerkers die je hebt... het enige wat zij vragen is een prettige tijdsbesteding en af en toe een etentje/feestje als blijk van waardering. Onbegrijpelijk...
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: henk op 04 juni 2018, 18:01:00
Tja, nu vergeet je voor het gemak de laatste zin uit mijn bericht erbij te citeren.  :'(

Ja, maar ja, dan werkt zo'n standaardtreintje op luchtbanden ook. Veel goedkoper en veel minder gedoe. Kan zelfs worden uitbesteed.
Volgens mij kan je de tram toch beter als een integraal onderdeel van de museumbeleving verdedigen.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Piet R Buren op 04 juni 2018, 18:18:31
excuus, was niet op jou als persoon gericht Henk. Was meer een algemene opmerking, omdat ik me kan indenken dat sommige management types dat wel een goede oplossing zouden kunnen vinden.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: henk op 04 juni 2018, 18:39:21
Geen punt. Mijn laatste bezoek aan het museum is alweer even geleden, maar toen heb ik de nodige rondjes in een RET-tram gereden.  (y)
Voor de rest vind ik eigenlijk best saai daar.  ;D
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Rondje_HO op 04 juni 2018, 18:55:21
....
Dit laatste is overigens verleden week ook weer gezegd tijdens een bijeenkomst van tramvrijwilligers en de directie over de reorganisatie.
Toen stante pede een derde van de vrijwilligers opstond en wegliep, werd er ijlings excuses aangeboden voor deze opmerking.....
....


Soms vraag ik me wel eens af hoe dat soort directie-/bestuurderstypes zo los van de normale wereld zijn komen te staan  :P  Ik bedoel, hoe kun je het voor jezelf recht praten dat je zelf een meer dan volle zak met geld naar buiten sleept terwijl er aan alle kanten bezuinigd wordt? En dat zie je trouwens overal waar er ineens een raad van bestuur of RvC geïnstalleerd wordt  >:(

Disclaimer: sorry, mijn persoonlijke noot in deze  ;D
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Ben op 04 juni 2018, 19:30:15

Ik bedoel, hoe kun je het voor jezelf recht praten dat je zelf een meer dan volle zak met geld naar buiten sleept terwijl er aan alle kanten bezuinigd wordt?


Waar lees je dat van die volle zak geld? Volgens mij gaat Willem Bijleveld met pensioen.

Gr, Ben.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Hans Reints op 04 juni 2018, 19:32:56
Ik denk dat het meer in de algemeenheid bedoeld wordt en het niet specifiek op de persoon gesteld is.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: timtrein op 04 juni 2018, 19:35:08
Dit zijn meestal van die functies waarvan je pas door hebt hoeveel ze eigenlijk doen, als ze weg zijn...
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 19:53:24
Heel leuk wat iedereen er van vind, maar daar koopt een directie/bestuur niets voor. Het gaat er om en dat heb ik nog nergens gelezen, wat die mensen daadwerkelijk tijdens hun werktijd doen (o ja het is geen veiligheidsfunctie waarbij de functionaris iedere minuut ter plekke moet zijn overigens) en of hiermee ook daadwerkelijk de 3 fte's op te vullen zijn. Zo niet, logisch dat er op bezuinigd wordt. Zou iedere werkgever doen.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 20:03:25
Heb eens even het één en ander gelezen en kom tot de volgende vragen:

- Waar staat dat deze functie wettelijk aanwezig moet zijn? Welke wet? Voor zover ik kan lezen is dit alleen geregeld in het veiligheidsprotocol van het museum zelf. De functionaris moet in naam aanwezig zijn omdat anders de vrijwilligers aansprakelijk zijn bij calamiteiten. Dit zou betekenen dat deze functie in dit geval door iedere andere werknemer in het museum gedragen kan worden
- De taken zijn: 1) aantreden bij calamiteiten, 2) als trambestuurder functioneren als een bestuurder uitvalt 3) voorbereiden vrijwilligers op hun dienst op de tram. Lijkt mij inderdaad moeilijk dat hier een hele dienst, dag na dag mee te vullen is en lijken mij taken die over andere functionarissen verdeeld kunnen worden.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Ben op 04 juni 2018, 20:30:00
De tramcoordinator rol kan wellicht door een vrijwilliger worden gedaan, weet ik veel.

Als 1,6 mio tekort op de begroting dreigt zul je iets moeten doen als directie, daar ben je voor aangesteld. Dat gedwongen ontslag niet leuk is voor betrokkenen is buiten kijf.

Gr, Ben.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Rondje_HO op 04 juni 2018, 21:10:10
Waar lees je dat van die volle zak geld? Volgens mij gaat Willem Bijleveld met pensioen.

Gr, Ben.


Nou ja oké, dat is inderdaad misschien wat kort door de bocht. Zie ook de disclaimer ;) Het is meer dat ik op verschillende plekken mensen zie aankomen om een instelling of iets dergelijks wat in nood zit, te redden en vervolgens de helft van het vaste personeel eruit mieteren. Vervolgens krijgen ze een riante beloning voor het terugdringen van de kosten. Als dan na een jaar blijkt dat die mensen keihard nodig waren en iedereen nog veel verder van huis is, is die meneer of mevrouw allang weer aan de volgende klus bezig. En zo kunnen ze soms jaren doorgaan met hetzelfde trucje wat voor hen perfect werkt maar een spoor van ellende achterlaat  >:(

Disclaimer: dit komt uit een stukje persoonlijke beleving waar bepaalde omstandigheden niet al te best waren. Na het invliegen van zo'n "wonder directeur" waren de problemen alleen maar groter. Het enige wat kleiner was, was de bankrekening.



....
Als 1,6 mio tekort op de begroting dreigt zul je iets moeten doen als directie, daar ben je voor aangesteld. Dat gedwongen ontslag niet leuk is voor betrokkenen is buiten kijf.
....


Eens, alleen de directie zelf zou daarin voorop moeten lopen (vind ik dan) maar vaak denken ze daar zelf net anders over. Als ik scheidend directeur zou zijn van een noodlijdend museum, zou ik liever hebben dat elke cent naar de organisatie zou gaan. Laat die receptie maar zitten dan.


Met vr. groet, Martijn.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: nkob op 04 juni 2018, 21:37:40
martijn
roerend met je eens
in mijn vroegere werkring kwam ik regelmarig dezelfde reorganisatie pipo tegen ,hij had 2 rapporten
A zelfsturende teams waren de oplossing
B centraal gestuurde teams waren de oplossing
afhankelijk van de bestaande situatie .........
in ieder geval bezuiniging en een vettefactuur
wilco
als dit het enige is wat in het veiligheidsprotocol staat tsja
toezicht op veiligheids protocollen en voorschriften ,oefeningen  en procedures bij calamiteiten etc etc etc
staat er niet bij ??
Als de tram zoveel wordt gebruikt is er daadwerkelijk toezicht nodig lijkt me
Maar zoals vaker worden er putten gedempt en voorschrijdend inzicht en achteraf gezien en de verantwoordelijkheid afschuivend etc
Ach
het roept in ieder geval emoties op
met vriendelijke groet
kees
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 22:04:06
nkob,
dat is dus mijn vraag. Wat is daadwerkelijk de taak van die coördinator. In de berichtgeving staat eigenlijk alleen maar dat in het veiligheidsprotocol is opgenomen dat deze er moet zijn en een medewerker moet zijn in verband met de aansprakelijkheid. Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Als je met vrijwilligers werkt en je hebt geen coördinator in dienst dan zal bij een calamiteit de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de vrijwilligers komen te liggen. Dat wil je dus niet. Nergens staat echter vermeld of is terug te vinden dat die medewerker tijdens zijn dienst alleen maar als taak tramcoördinator mag zijn of dat dit slechts een verantwoordelijkheid in naam is. De praktische taken zoals werkverdeling, briefing en waarnemen werkzaamheden trambestuurders kan in principe door iedere ander medewerker, zelfs door vrijwilligers gedaan worden. Die coördinator volgens het veiligheidsprotocol kan, als dit volgens het protocol alleen maar gaat om het verantwoordelijkheid dragen bij calamiteiten, in principe dan ook door iedere andere in vaste dienst op zich worden genomen.
Of een museum nu noodlijdend is of niet, je hebt jaarlijks een X bedrag te besteden. Zeker sinds enige jaren terug de overheden de vaste subsidiekranen hebben dichtgedraaid (exploitatiesubsidie kan je niet meer krijgen, alleen projectsubsidies), moeten musea heel goed kijken naar wat noodzakelijk is en wat niet. Een medewerker die een groot deel van de dienst niets te doen heeft is daarbij gewoonweg duurder dan een medewerker die werkzaamheden verricht en inspringt als er een calamiteit is. Vanaf de zijlijn oordelen is altijd heel makkelijk, maar run maar eens een museum in deze tijd.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Edwin2121992 op 04 juni 2018, 22:26:33
Nu naar de vraag:
De tramcoördinator is (onder andere*) de tramdienstleider; een veiligheidsfunctie.
Er rijden op de 2 km lange ringlijn met 6 haltes tot maximaal 4 trams (bij grote drukte), maar meestal 3 trams tijdens het hoogseizoen.
De tramcoördinator is de spin in het web, tussen de beveiliging, management, de technische medewerkers in de remise, etc. enerzijds en de trambemanning anderzijds en dient te handelen bij calamiteiten, incidenten, defecten, schades, etc.
De tramcoördinator bepaalt danwat de trambemanningen moeten doen.

De tramcoördinator dient daarom altijd aanwezig te zijn en bereikbaar te zijn per mobilofoon, wanneer de tram in dienst is; mocht er geen coördinator aanwezig zijn, dan wordt er niet gereden.
Dit is in het verleden al eens voorgekomen, omdat er door omstandigheden gedurende een dagdeel geen coördinator aanwezig was.
Tot zover is er dus niets vreemd aan de hand.

Normaal gesproken zijn er drie tramcoördinatoren (3 of 2,5 fte, daar wil ik af wezen) in vaste dienst, die tijdens het rijseizoen volgens rooster aanwezig zijn van maandag t/m zondag tussen 09:00 en 18:00 uur.

* Daarnaast plant de tramcoördinatie ook de werkroosters van de trambemanningen, plant de halfjaarlijkse (her-)instructies, onderhoudt de veiligheidsprocedures en de bedieningshandleidingen en bespreekt continue verbeteringen op basis hiervan met de instructeurs en de afdelingsleiding.

even wat geknipt in een citaat van de eerste pagina van dit draadje, lijkt me toch redelijk duidelijk dat de beste man of vrouw best wat te doen heeft. En dat je dat niet zomaar even tussen door doet en niet zonder enige kennis van zaken. Aangezien hij of zij ook bezig is met het technisch personeel in de remise, lijkt het mij aannemelijk dat hij of zij ook bezig is met het plannen van onderhoud aan de trams en de kosten daarvan.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: WilcoV op 04 juni 2018, 22:50:02
Leuk, maar dat is de taakinvulling die de coördinator nu heeft. Waar het om gaat is de functie die de coördinator moet hebben vanuit het feit dat er volgens het veiligheidsprotocol een coördinator moet zijn omdat anders de trams niet rijden. In die hoedanigheid heeft voor zover ik het kan zien de coördinator alleen maar een verplichte functie op te treden bij calamiteiten. Daarmee heeft een coördinator geen volledige FTE gevuld. Daarom zijn de andere taken in de functie ingebracht. Al die taken kunnen ook door andere functionarissen, als dan niet vrijwillig, worden ingevuld. Alleen voor de taak coördinator volgens het veiligheidsprotocol moet iemand aanwezig zijn tijdens de tijden dat de trams rijden. Aanwezig zijn dus en inspringen en de verantwoordelijkheid dragen als er incidenten en calamiteiten plaatsvinden. Als je als bedrijf, want dar hebben we het hier gewoon over, moet bezuinigen, dan ga je altijd kijken of functies moeten bestaan op basis van hun inhoud of dat je de werkzaamheden in die functie bij andere werknemers/vrijwilligers kan onderbrengen. Als dit laatste mogelijk is, dan zijn die functies overbodig geworden en kan je die wegbezuinigen. Ja dit is hard, maar nog harder is het als je te veel mensen in dienst houd en je na enkele jaren de boel helemaal dicht moet gooien. Dan zitten niet 14 maar 280 mensen zonder werk.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Edwin2121992 op 04 juni 2018, 23:00:49
Dan moeten die andere taken wel ergens worden ondergebracht, want dat lijkt nu niet het geval te zijn. Mij lijkt het dat als je iets wegbezuinigd je wel eerst kijkt wie die taken dan kan doen, i.p.v. eerst de mensen weg te sturen en vervolgens pas te gaan kijken 'hmm, hoe gaan we dit oplossen?'

Uit de boosheid en radeloosheid van de vrijwilligers maak ik op dat de vrijwilligers in ieder geval niet zijn benaderd om (delen van) de functie over te nemen.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Rondje_HO op 04 juni 2018, 23:05:29
Als ik het zo lees zijn ze in ieder geval niet meegenomen in de besluitvorming. Dat is denk ik ook iets wat veel bestuurders missen: het gevoel dat alle medewerkers ertoe doen. Vaak worden vrijwilligers niet gezien als onderdeel van de organisatie maar meer als een soort handig gereedschap om de taken van de wel betaalde medewerkers makkelijker te maken c.q. werk uit handen te nemen.


Disclaimer: Ja, ik weet het, erg kort door de bocht maar zo zie ik het ;)
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Ronald Halma op 05 juni 2018, 09:21:28
Denk dat je met die zienswijze aardig goed zit...... zo heb ik het persoonlijk wel ervaren, dat mogen jullie best weten.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Sven op 05 juni 2018, 13:02:43
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de afzwaaiende directeur als vrijwilliger terug komt. En in dat geval, wat hij dan van de organisatie van "zijn" museum vindt.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Waelsteder op 05 juni 2018, 14:27:09
Meestal krijgen gepensioneerde directeuren andere baantjes aangeboden... 8)

Eigenlijk wil ik directeur Willem Bijleveld, na de opmerkingen in dit draadje, best wel in bescherming nemen.
Hij was een zeer benaderbare directeur en was veel op de 'vloer' te vinden; dat was wel een verademing na de vorige directie(s).
Ik heb hem zelf nog een keer les gegeven op de HTM 274; hij had best gevoel voor het besturen van een tram, zeker wanneer hij niet te veel kletste  ;D
Hij had wel waardering voor vrijwilligers, maar bij die leemlaag onder hem zat het oude idee over vrijwilligers (bedreigend) nog stevig geworteld.
Want je bent als directeur net zo goed als je managementteam  8) en in vier jaar tijd kun je niet je hele managementteam vervangen, want de tent moet wel draaien ; hij is overigens halverwege gekomen.....
Daarnaast heeft hij (voor het eerst sinds Jan Vaessen) een realistische toekomstvisie voor het NOM ontwikkeld.
Het voert te ver om alle zaken, die hij in de afgelopen vier jaren (toch nog) gerealiseerd heeft, te gaan opnoemen, maar de Canon van Nederland is er één van.
Het is te hopen dat de nieuwe directeur er eentje van het kaliber van Willem Bijleveld is.

Dat er ook aandacht aan zijn afscheid wordt gegeven, kan ik begrijpen.
Het Openluchtmuseum is heel afhankelijk van subsidies en krijgt deze gelukkig ook van diverse goede doelen en de overheid.
Deze subsidies zijn echter allemaal geoormerkt voor een specifiek doel en mogen niet voor de exploitatie gebruikt worden.
De rijksbijdrage in de exploitatie is in 2010 (of 2011 ?) stopgezet (bedankt Halbe Zijlstra).
Wanneer je zo afhankelijk bent van subsidies (het verplaatsen en herbouw van het Watersnoodhuisje bijvoorbeeld kostte al zo'n 0,5 miljoen Euroi..), dat neem je ook fatsoenlijk afscheid van je sponsors.

Over de opmerkingen over de taken en werklast van de tramcoördinatoren nog even het volgende:
- Vijf jaar geleden was het ook reorganisatiefeest.... het aantal coördinatoren ging toen van 3 naar 2, maar binnen een jaar waren het er noodgedwongen toch weer 3.
- Ik kan mij niet voorstellen dat er hier iemand te vinden is voor het voorstel om de treindienstleiding van ProRail te verplaatsen naar het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in Den Haag, zodat ze in hun 'niet productieve tijd' nog wat anders/nuttigs zouden kunnen doen; vergelijk de situatie van de tramcoördinator daar maar eens mee.

Groeten, Rob.

PS: Ik ben sinds 1 maart 2017 geen vrijwilliger meer in het NOM.
Titel: Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
Bericht door: Thom op 06 juni 2018, 11:16:14
Dan moeten die andere taken wel ergens worden ondergebracht, want dat lijkt nu niet het geval te zijn. Mij lijkt het dat als je iets wegbezuinigd je wel eerst kijkt wie die taken dan kan doen, i.p.v. eerst de mensen weg te sturen en vervolgens pas te gaan kijken 'hmm, hoe gaan we dit oplossen?'

Uit de boosheid en radeloosheid van de vrijwilligers maak ik op dat de vrijwilligers in ieder geval niet zijn benaderd om (delen van) de functie over te nemen.

Groeten Edwin.
Volgens mij las ik ergens dat één der tramcoördinatoren na het verhaal dat zijn baan weleens kon gaan verdwijnen zelf direct opgestapt is.

Daar kun je als directie dan ook niks mee, en omgekeerd, eerst een heel plan uitwerken hoe het op te tuigen is en eindigen met "dan kunnen we jouw baan opheffen" valt vast ook niet in goede aarde...