Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 17:02:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Paducah
Vandaag om 16:50:22
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 27792 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #120 Gepost op: 14 June 2018, 12:29:23 »
Ik bedoelde hoe moet het personeel bij het materieel komen. Of terug op de standplaats..
Je kan niet verwachten dat als ik snachts de laatste naar Tiel rijd. En daar dan me auto heb staan omdat me trein daar eindigt...
Iemand die bv bij TATA-steel in de volcontinue werkt heeft hetzelfde probleem. Deze lost het ook op.


@Mathijs:
Spijker op zijn kop. Om problemen op te lossen moet je ook out of the box durven denken. Maak Utrecht CS een niet eind en begin station. Alle opstelruimte is dan ineens overbodig.
Er zijn in die richting al eens plannen geweest. Er ligt nog een "stukje" grond in Houten (Castellum) braak.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #121 Gepost op: 14 June 2018, 12:32:47 »
Je gaat voortdurend uit van het huidige wegenstelsel en hoe je daar met de auto wegkomt. Dat lijkt me niet zo zinvol. Als ik op maps kijk, zie ik ruime mogelijkheden om daar met het ov weg te komen, mits ruim wordt geïnvesteerd. Dat is ook wat wordt voorgesteld.

Misschien iets van een busbaan langs de snelweg. Als je kijkt naar de busbaan in Nijmegen, die ervoor zorgt dat een heel aantal lijnen niet door het drukste deel van de stad hoeft, scheelt dat natuurlijk al enorm.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #122 Gepost op: 14 June 2018, 12:42:58 »
Henk,

Hoe wilde je daar vandaan met OV weer de  stad in? Extra verbindingen zijn zowat niet te realiseren door de verhoogde Waterlinieweg. Verder moet je tussen huizen door. Dus die wegen zullen verbreed moeten worden (=> sloop). Extra busbanen langs de A27 is een optie, maar worden geblokkeerd door landgoed Amelisweerd. Dat gebied is niet voor niets heden ten dagen nog steeds groen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #123 Gepost op: 14 June 2018, 12:51:44 »
Meer wie zegt dat je daarvandaan met OV weer de stad in moet? Het zal voornamelijk gaan om een verkeersstroom tussen Lunetten en de Uithof.
En dan heb je van de Waterlinieweg dus geen last.


Steyn

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #124 Gepost op: 14 June 2018, 13:01:52 »
Meer wie zegt dat je daarvandaan met OV weer de stad in moet? Het zal voornamelijk gaan om een verkeersstroom tussen Lunetten en de Uithof.
En dan heb je van de Waterlinieweg dus geen last.
Utrecht Lunetten heeft zijn eigen station (oke 4 stoptreinen per uur) en de Uithof (UMC) over een paar maanden zijn eigen tramlijn (begin helaas Utrecht CS en geen halte ter hoogte van Utrecht Lunetten).
Een IC station ter hoogte van Utrecht Lunetten zal een verkeersstroom in de richting van Utrecht CS geven, die de reizigers van en naar het noorden/westen omvat.
En als er geen verbinding komt met de lijn Utrecht CS - Arnhem ook deze reizigers.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #125 Gepost op: 14 June 2018, 13:05:49 »
Al zou je dat doen, dan word de stad een nog grotere verkeersdrama door de vele overwegen op de oosterspoorlijn die dan nóg langer dicht liggen in een aantal toegang wegen van de stad Utrecht.

Daarnaast is Utm-Ln al herontwikkeld, ligt er bij Ln een trambaan in de weg en is de spoorsituatie op Utm ook aangepast en ongeschikt geworden voor dit soort ideeën.

Uiteraard met een paar tunneltjes en iets ongelijkvloers voor het spoor Hollandsche Rading--Lunetten bij Blauwkapel. Wel 21e eeuwse oplossingen, geen overwegwachteressen uiteraard!

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #126 Gepost op: 14 June 2018, 13:13:03 »
Een IC station ter hoogte van Utrecht Lunetten zal een verkeersstroom in de richting van Utrecht CS geven, die de reizigers van en naar het noorden/westen omvat.

 ???
Die mensen blijven gewoon in de trein tot Utrecht CS zitten, zoals ze nu ook doen. Het gaat erom mensen af te vangen die in het 0ostelijk gebied moeten zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #127 Gepost op: 14 June 2018, 13:27:12 »
Exact!

Dirk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #128 Gepost op: 14 June 2018, 13:31:00 »
Ik ga ervan uit dat het merendeel van de treinen uit het oosten/zuiden in Utrecht Lunetten keren. Utrecht CS wordt dan westen en noorden.
Hiermee wordt een trein reductie in Utrecht CS gerealiseerd en dwing je de reiziger om ook uit te stappen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #129 Gepost op: 14 June 2018, 13:35:34 »
Dat is niet het uitgangspunt van de plannenmakers. Het gaat er niet om treinen bij Utrecht CS weg te houden, slechts om mensen te verleiden elders in/uit te stappen met betere verbindingen aan de oostelijke kant dan vanuit CS mogelijk is. Dat gaat echt wel werken.

Om die reden is heractivering van de Oosterspoorlijn ook niet nodig Dirk. En 'tunneltjes' zouden grootschalige ingrepen in dichtbebouwd gebied zijn. Los daarvan, in dit geval zou ik de Nimby's groot gelijk geven. Niemand hoeft te verwachten dat een lijntje dat deels is opgeheven en opgebroken opeens wordt veranderd in een intercityverbinding.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2018, 13:37:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #130 Gepost op: 14 June 2018, 13:57:46 »
Dan kan je straks Utrecht Lunetten vergelijken met Amsterdam Bijlmer Arena volgens jou. Of zou Amsterdam Amstel een betere kandidaat zijn?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #131 Gepost op: 14 June 2018, 14:13:44 »
Zoiets.
Let wel, ik ben er niet zeker van dat het erg leuk is voor de bewoners van Lunetten. Dat is nu een buitenwijk en dan bepaald niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #132 Gepost op: 14 June 2018, 14:22:57 »
Ach die gaan er dan wel op vooruit. Van nu een verbinding voor de auto/bus naar ongetwijfeld iets beters. Ben benieuwd wat de heren dan voor de Waterlinieweg gaan bedenken. Heb jij daar ideeën over?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #133 Gepost op: 14 June 2018, 14:24:29 »
Als iemand een paar berichten mist, dat klopt. Alle verwijzingen wat je wel en niet mag zeggen, stuurlui aan wal, enz. hebben niets te maken met het draadje.

Iedereen mag hier de meest stomme (maar ook slimme) dingen roepen, en daar kan dan gewoon op gereageerd worden. Persoonlijke off-topic aanvallen gaan de digitale kliko in, nergens voor nodig.

Gr, Bert,
Team moderatoren

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #134 Gepost op: 14 June 2018, 15:36:45 »
Iemand die bv bij TATA-steel in de volcontinue werkt heeft hetzelfde probleem. Deze lost het zelf op

Groet,

Gerard van der Sel.

Maar diegene zit op een fabriek terein en  niet met een trein j  heel het land.

Als oud ns'er praat je heel gemakkelijk over dat personeel het maar zelf moet oplossen.