Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Wim Vink
Vandaag om 08:14:33
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door MOVisser
Vandaag om 08:11:11
Update: baan in de tropen door MOVisser
Vandaag om 08:01:33
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:56:19
Baan in Los Angeles door Sandopie
Vandaag om 07:44:46
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door NS264
Vandaag om 01:05:28
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:17:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Pinkelpa
Vandaag om 00:00:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
20 juni 2018, 23:57:00
Hoe frosted ultra detail (shapeways) schoonmaken voor schilderen? door Joran
20 juni 2018, 23:50:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 juni 2018, 22:56:29
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Taigagaai
20 juni 2018, 22:28:15
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Falkenberg
20 juni 2018, 22:27:01
LSModels 2018 door André82
20 juni 2018, 22:19:45
Piko Railjet, ingebouwde decoder wordt te warm? door ivanzon
20 juni 2018, 22:15:51
Frans diorama 1:48 door Scratchbuilt
20 juni 2018, 22:14:35
BNLS-Module: Brandland door Spoortief
20 juni 2018, 21:37:58
Tramstraat in Waterland in H0m door Jelmer
20 juni 2018, 21:16:54
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 5977 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3033
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #135 Gepost op: 14 juni 2018, 15:44:20 »
Sorry, maar voor vele nederlanders geld dat ze zelf mogen uitzoeken hoe ze van het werk naar huis komen. Ik besef dat een HC en een Mcn door het land reizen en zo veel zien en meemaken. Maar als begin en eind van de dienst op hetzelfde station is, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen iemand die op de trein werkt of iemand die de hele dag op kantoor zit (of in de 4 ploegen dienst bij TATA-steel).
Het verhaal wordt anders, en dan wordt het wel de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens mij, als je HC of Mcn begint op station A en eindigt op station B. Dan is het de plicht naar mijn mening van de werkgever (NSR) om de HC of Mcn terug te brengen naar station A.
En dat is waarschijnlijk waar jij op doelt en zijn we het dus eens.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17277
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #136 Gepost op: 14 juni 2018, 15:49:35 »
Ach die gaan er dan wel op vooruit. Van nu een verbinding voor de auto/bus naar ongetwijfeld iets beters. Ben benieuwd wat de heren dan voor de Waterlinieweg gaan bedenken. Heb jij daar ideeën over?

Ik ben er niet zeker van of de Waterlinieweg wel zoveel belangrijker voor het ov zou worden. De tramlijn en de belangrijkste busbanen mijden de Waterlinieweg nu ook. Plek zat.
Dat gezegd hebbende, zou de ov-capaciteit van de Waterlinieweg al worden vergroot als de viaducten dezelfde breedte kregen als het wegdek. Over een groot deel van de weg is plek voor twee keer drie rijstroken of liggen die er al met aan iedere kant een busstrook. Alleen de viaducten en sommige opritten verpesten de doorstroming van de bussen behoorlijk. Bij de aanleg van de busbanen vorig jaar was er kennelijk geen geld voor verbreding van de viaducten en de aanpak van de opritten, maar de ruimte daarvoor is er wel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #137 Gepost op: 14 juni 2018, 15:59:52 »
Sorry, maar voor vele nederlanders geld dat ze zelf mogen uitzoeken hoe ze van het werk naar huis komen. Ik besef dat een HC en een Mcn door het land reizen en zo veel zien en meemaken. Maar als begin en eind van de dienst op hetzelfde station is, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen iemand die op de trein werkt of iemand die de hele dag op kantoor zit (of in de 4 ploegen dienst bij TATA-steel).
Het verhaal wordt anders, en dan wordt het wel de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens mij, als je HC of Mcn begint op station A en eindigt op station B. Dan is het de plicht naar mijn mening van de werkgever (NSR) om de HC of Mcn terug te brengen naar station A.
En dat is waarschijnlijk waar jij op doelt en zijn we het dus eens.

Groet,

Gerard van der Sel.

Ja dan zijn we het inderdaad eens ;D
En dat zal ook een rede zijn dat ns graag treinen centraal wilt laten uitlopen.
Marc

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #138 Gepost op: 14 juni 2018, 16:03:51 »
Achter elke intercity een autotransportwagen voor de auto's van de conducteur en machinist ;D ;D
Wim

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #139 Gepost op: 15 juni 2018, 14:36:58 »
Gezien de complexe situatie in en rond het Utrechtse spoor kom je er niet uit met "conventionele" oplossingen. Als we niet bereid zijn tot ingrijpende oplossingen die op zich grote gevolgen hebben voor de omgeving, en dat hoeft niet persé de Oosterspoor te zijn, kom je er niet uit.

Ik vrees dat Gemeente Utrecht, Ministerie, en de spoorsector weer heel erg naar "de ander" zullen wijzen als de  geen die een probleem heeft en dus maar voor de oplossing heeft te zorgen , en dat er de eerste 15 jaar geen schop de grond in gaat.

Dirk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3033
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #140 Gepost op: 15 juni 2018, 14:56:14 »
Ja, dat is het nadeel van polderen.  We praten als brugman, maar beslissen of iets doen daar moeten we eerst over praten.  ;D

Ik vind de reclame spot van de VVD op dit moment ook zo leuk. Mouwen omhoog en wat gaan doen. Ik vraag me nog steeds af wat ze ermee bedoelen. Zeer waarschijnlijk niet wat ik ermee bedoel: Stoppen met oh-en, en de handen uit de mouwen (zoals dat net na de 2e wereld oorlog ook gebeurde).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17277
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #141 Gepost op: 15 juni 2018, 15:27:58 »
Over wie hebben jullie het nu?
Dit draadje begon met een rapport van provincie en gemeenten. Ze geven aan dat over een jaar of 15 de boel in oostelijk Utrecht dreigt vast te lopen, ze hebben daar duidelijk over nagedacht en komen met een mijns inziens bruikbare voorzet voor een oplossing. Genoeg tijd voor zorgvuldige besluitvorming.

Ga eens kijken in een land waar ze de infrastructuur echt hebben laten versloffen, te beginnen over de oostgrens. En de vergelijking met de wederopbouw van een vernield land en continent na WW2 raakt kant nog wal. Als we in dit land nog eens vastlopen, dan is dat omdat we verzuipen in ons eigen azijn.  :P
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2018, 18:57:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #142 Gepost op: 15 juni 2018, 21:04:40 »
Sorry, maar voor vele nederlanders geld dat ze zelf mogen uitzoeken hoe ze van het werk naar huis komen. Ik besef dat een HC en een Mcn door het land reizen en zo veel zien en meemaken. Maar als begin en eind van de dienst op hetzelfde station is, wat is dan uiteindelijk het verschil tussen iemand die op de trein werkt of iemand die de hele dag op kantoor zit (of in de 4 ploegen dienst bij TATA-steel).
Het verhaal wordt anders, en dan wordt het wel de verantwoordelijkheid van de werkgever volgens mij, als je HC of Mcn begint op station A en eindigt op station B. Dan is het de plicht naar mijn mening van de werkgever (NSR) om de HC of Mcn terug te brengen naar station A.
En dat is waarschijnlijk waar jij op doelt en zijn we het dus eens.

Groet,

Gerard van der Sel.
Een NSR machinist heeft gewoon een vaste standplaats, en daar begint en eindigt zijn dienst danook altijd. Wel zo handig met je kledingkastje, je spullen en je auto etc...

Wil je een Mcn met de standplaats Utrecht ergens anders een trein laten rijden, zal die vanaf Utrecht daar dus eerst heen 'passagieren' maar dat is gewoon werktijd, iets wat overigens dood normaal is.


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Altwied im Westerwald
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #143 Gepost op: 15 juni 2018, 22:59:17 »
...Wil je een Mcn met de standplaats Utrecht ergens anders een trein laten rijden, zal die vanaf Utrecht daar dus eerst heen 'passagieren' maar dat is gewoon werktijd, iets wat overigens dood normaal is.
Voor NS-ers misschien wel, maar zeker niet voor iedereen. Als ik bij een vergadering bij een klant in het buitenland moet zijn, bv op maandag, dan wordt van mij verwacht dat ik zondagmiddag op Schiphol sta. En nee, die tijd wordt niet betaald of gecompenseerd... De avonduren die ik in een hotel moet doorbrengen ipv thuis met vrouw en kind ook niet.
Ik kan me best voorstellen dat je als machinist of conducteur graag een vaste standplaats hebt, maar de tijden veranderen. Alles en iedereen wordt flexibeler. Dat is niet noodzakelijkerwijs altijd slechter. Zo lang het maar niet te gek wordt. Als je elke dag op een andere plek moet beginnen, kan ik me voorstellen dat je daar niet om staat te springen. Maar een paar dagen Utrecht als begin/eindpunt en daarna bv Tiel zou geen probleem moeten zijn in mijn ogen.
Nu heb ik verder geen ervaring wat een machinist of conducteur allemaal in een kledingkastje opbergt. Het uniform neem ik aan? Maar dat kun je toch ook gewoon tijdens het forensen aan?
Groet, Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4773
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #144 Gepost op: 15 juni 2018, 23:35:04 »
Ik neem aan dat je in jouw functie niet volgens de CAO wordt betaald, maar als HP'er.
Als jij zoveel talent hebt dat je baas je naar het buitenland stuurt, zal hij je er ook wel naar betalen.
Toch wel een significant verschil in deze.

groeten
Hendrik Jan
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.

Bertrand Russell

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Altwied im Westerwald
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #145 Gepost op: 15 juni 2018, 23:57:18 »
Dat klopt inderdaad (het niet volgens CAO betalen, het talent laten we maar in het midden ;) ), maar ik denk dat een volledig vaste standplaats niet meer helemaal van deze tijd is. Ook niet voor machinisten. Zoals ik al schreef, het moet niet te gek worden. Niet op maandag beginnen (en eindigen) in Groningen, op dinsdag in Utrecht, en op woensdag in Den Haag. Maar iets "in de buurt" van Utrecht, bv Tiel is prima te forensen. Ook voor NSers.
En als je Utrecht wilt ontlasten en treinen (en personeel) elders wilt laten beginnen,  dan kan dat prima op niet al te grote afstand van Utrecht. Je zou dan bv ook personeel van standplaats Utrecht naar standplaats Tiel kunnen overhevelen. Dan blijft het zelfs een vaste standplaats.

Maar ik begreep dat het eigenlijke probleem niet het station (zowel sporen als stationshal) is, maar het OV er omheen. En dat is lastiger op te lossen. Je moet dan eerst een goed idee hebben wat de hoofdroutes zijn. Ik lees dat Utrecht Oost (Uithof) de hoofdbestemming is. Als alle bus/tram lijnen dan naar Utrecht Centraal moeten heb je een behoorlijke bottleneck, zeker over15 jaar. Dan lijkt de suggestie om Lunetten op te schalen tot IC stop de meest logische oplossing. Uiteraard met bijbehorende investeringen in lokaal OV.
Groet, Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1830
  • Nederland 3a/3b
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #146 Gepost op: 16 juni 2018, 09:10:37 »
Gezien de korte en makkelijk te realiseren route naar de Uithof, zet ik mijn geld op Bunnik.
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #147 Gepost op: 16 juni 2018, 12:31:35 »
Dat klopt inderdaad (het niet volgens CAO betalen, het talent laten we maar in het midden ;) ), maar ik denk dat een volledig vaste standplaats niet meer helemaal van deze tijd is. Ook niet voor machinisten. Zoals ik al schreef, het moet niet te gek worden. Niet op maandag beginnen (en eindigen) in Groningen, op dinsdag in Utrecht, en op woensdag in Den Haag. Maar iets "in de buurt" van Utrecht, bv Tiel is prima te forensen. Ook voor NSers.
En als je Utrecht wilt ontlasten en treinen (en personeel) elders wilt laten beginnen,  dan kan dat prima op niet al te grote afstand van Utrecht. Je zou dan bv ook personeel van standplaats Utrecht naar standplaats Tiel kunnen overhevelen. Dan blijft het zelfs een vaste standplaats.
Ik denk dat we ook hier weer een oplossing aan het verzinnen zijn voor een probleem wat er niet is....  ::)
Want dat gebeurd nu ook al gewoon , alleen is dat 'passagieren' gewoon in de dienst opgenomen.