Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 24084 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #90 Gepost op: 12 juni 2018, 10:44:10 »
Volgens mij zijn er 8 treinen per uur minder op Utrecht CS. Als je de traverse tussen Utrecht CS en Utrecht Hoog tot een snelle/comfortabele verbinding kunt maken kun je een groot deel van de bussen naar Utrecht Hoog verplaatsen. Ik weet niet wat de uiteindelijke hoek is tussen de sporen naar Gouda en Blauwkapel, maar een beetje planoloog/architect moet daar toch wat kunnen bedenken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #91 Gepost op: 12 juni 2018, 10:52:56 »
Het is nog steeds hetzelfde gebied. De busfiles worden er nu niet korter door en de aan- en afvoercapaciteit wordt er in de toekomst niet groter van, zodat de boel blijft vastlopen. De bedoeling is een deel van het vervoer te verplaatsen naar andere delen van Utrecht (stad en provincie) en dat wordt bereikt door intercitystops en beter aansluitend vervoer bij andere stations. Verder klussen aan Utrecht CS (hoog of laag) heeft weinig zin.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #92 Gepost op: 12 juni 2018, 10:57:59 »
... Alle richtingen veranderen in 2 sporen voordat het volgende intercity station bereikt wordt: ...
Utrecht -> Den Haag / Rotterdam: Splitsing Den Haag en Rotterdam
Bij Woerden: 2 sporen richting Gouda; 1 spoor richting Leiden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #93 Gepost op: 12 juni 2018, 11:03:23 »
Oke dan een totaal ander voorstel. Houten is een belangrijke stad aan het worden voor ons modelspoorders. Hier kan best een intercity station van gemaakt worden. AH, bibliotheek, gemeentehuis en nog wat winkels tegen de vlakte. Zo'n zelfde viaduct aan beide zijden ernaast en wat wissels om weer op de hoofdbaan te komen. Bereikbaarheid met de stopper terug naar Utrecht. Nee dat is geen oplossing.
Je zult een locatie/station moeten vinden/maken in de stad Utrecht die buiten het centrum ligt en toch een goede aansluiting heeft. Je kunt een busstation maken op de plaats waar nu de opstelsporen liggen. Zover ik Utrecht ken kun je dan aardig wat bussen uit de knoop die er nu is halen. Al het verkeer naar het westen, waar onder Leidsche Rijn kan vandaar plaats vinden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #94 Gepost op: 12 juni 2018, 12:38:27 »
Zoiets is ook de bedoeling, maar dan op een locatie echt buiten het centrum. Niet voor niets gaat het meestal over Lunetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #95 Gepost op: 12 juni 2018, 15:40:35 »
Gewoon het Oosterspoor vanaf Blauwkapel naar (het oorspronkelijke) Lunetten heropenen/heraanleggen en in de buurt van het oude Lunetten een overstapstation bouwen met cross-platform.
Je kunt dat station dan bereiken vanuit Amsterdam via Hilversum, Noord/Oost via Amersfoort, Arnhem en Den Bosch.  Met slim plannen IC verbindingen en aansluitingen om en om via CS en Lunetten laten lopen plus een hoogfrequente pendel CS--Lunetten v.v.

Men zal zeggen: de Gemeente Utrecht wil het Oosterspoortraject volbouwen. Maar de Gemeente wil toch van de congestie met al die buslijnen af? Laten ze dan een wezenlijke bijdrage aan de oplossing leveren.

Dirk

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #96 Gepost op: 12 juni 2018, 15:47:00 »
goed plan, alleen is het vaak zo dat de nimby's de boel overnemen zodra een spoorlijn ook maar 1 dag opgeheven is, dus dat kun je wel vergeten

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #97 Gepost op: 12 juni 2018, 15:53:12 »
Alleen niet nodig om het probleem aan te pakken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #98 Gepost op: 13 juni 2018, 15:37:00 »

Je zult een locatie/station moeten vinden/maken in de stad Utrecht die buiten het centrum ligt en toch een goede aansluiting heeft. Je kunt een busstation maken op de plaats waar nu de opstelsporen liggen.
Ja, want er is momenteel al helemaal geen gebrek aan opstelcapaciteit, en zeker niet in Utrecht... Dus het enige wat je ermee creëert is een nieuw probleem...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #99 Gepost op: 13 juni 2018, 15:38:27 »
Gewoon het Oosterspoor vanaf Blauwkapel naar (het oorspronkelijke) Lunetten heropenen/heraanleggen en in de buurt van het oude Lunetten een overstapstation bouwen met cross-platform.
Je kunt dat station dan bereiken vanuit Amsterdam via Hilversum, Noord/Oost via Amersfoort, Arnhem en Den Bosch.  Met slim plannen IC verbindingen en aansluitingen om en om via CS en Lunetten laten lopen plus een hoogfrequente pendel CS--Lunetten v.v.

Men zal zeggen: de Gemeente Utrecht wil het Oosterspoortraject volbouwen. Maar de Gemeente wil toch van de congestie met al die buslijnen af? Laten ze dan een wezenlijke bijdrage aan de oplossing leveren.

Dirk
Al zou je dat doen, dan word de stad een nog grotere verkeersdrama door de vele overwegen op de oosterspoorlijn die dan nóg langer dicht liggen in een aantal toegang wegen van de stad Utrecht.

Daarnaast is Utm-Ln al herontwikkeld, ligt er bij Ln een trambaan in de weg en is de spoorsituatie op Utm ook aangepast en ongeschikt geworden voor dit soort ideeën.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #100 Gepost op: 14 juni 2018, 10:20:04 »
Ja, want er is momenteel al helemaal geen gebrek aan opstelcapaciteit, en zeker niet in Utrecht... Dus het enige wat je ermee creëert is een nieuw probleem...
Er is een groot capaciteits-gebrek (zitplaatsen), dus iedere trein die daar staat of ergens anders en niet bij een werkplaats voor onderhoud/herstel als de sodemieter de baan op.
Aangezien de locatie daar een opstel locatie is kan hij dus opgeheven worden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Ik weet dat je een trein soms even een uurtje kwijt moet, en je die jongens schaal 1:1 niet even oppakt en naast de rails zet.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #101 Gepost op: 14 juni 2018, 10:26:21 »
En waar ga je het materieel snachts laten dan??  ???
Het klinkt allemaal zo simpel he. Iets met stuurlui en wal?
Marc

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #102 Gepost op: 14 juni 2018, 10:35:37 »
Er is een groot capaciteits-gebrek (zitplaatsen), dus iedere trein die daar staat of ergens anders en niet bij een werkplaats voor onderhoud/herstel als de sodemieter de baan op.
Aangezien de locatie daar een opstel locatie is kan hij dus opgeheven worden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Ik weet dat je een trein soms even een uurtje kwijt moet, en je die jongens schaal 1:1 niet even oppakt en naast de rails zet.
Je denkt er lekker makkelijk over na, in de spits is een opstelterrein inderdaad wel leeg, maar de rest van de dag moeten treinen ook nog gecontroleerd worden, onderhouden worden, schoongemaakt worden en wat Marc hierboven al zegt, het materieel moet in de nacht ook ergens 'kwijt' geraakt worden.

Reken er maar op dat de opstelterreinen in de nacht goed vol staan hoor, en niet alleen in de randstad...

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #103 Gepost op: 14 juni 2018, 10:37:11 »
Vraag me ook af over welke je het hebt.oz,ctw of landstraat?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #104 Gepost op: 14 juni 2018, 10:37:44 »
Aangezien de locatie daar een opstel locatie is kan hij dus opgeheven worden.

PS. Ik weet dat je een trein soms even een uurtje kwijt moet, en je die jongens schaal 1:1 niet even oppakt en naast de rails zet.
Dat je dit in één bericht kwijt kan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.