Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door Hasenwald
Vandaag om 00:52:45
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
06 October 2025, 23:05:39
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
06 October 2025, 23:03:25
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 October 2025, 22:36:59
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
06 October 2025, 22:33:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Gert Arkema
06 October 2025, 22:32:07
Project seaside Germany door Ronald Halma
06 October 2025, 22:05:31
C12c rijtuig door TonM
06 October 2025, 22:04:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
06 October 2025, 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
06 October 2025, 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
06 October 2025, 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
06 October 2025, 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
06 October 2025, 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
06 October 2025, 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
06 October 2025, 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
06 October 2025, 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
06 October 2025, 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
06 October 2025, 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
06 October 2025, 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
06 October 2025, 18:22:54
Leubachtalbahn door einte
06 October 2025, 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
06 October 2025, 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
06 October 2025, 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
06 October 2025, 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
06 October 2025, 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
06 October 2025, 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
06 October 2025, 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
06 October 2025, 12:27:57
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 27075 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #120 Gepost op: 14 June 2018, 12:29:23 »
Ik bedoelde hoe moet het personeel bij het materieel komen. Of terug op de standplaats..
Je kan niet verwachten dat als ik snachts de laatste naar Tiel rijd. En daar dan me auto heb staan omdat me trein daar eindigt...
Iemand die bv bij TATA-steel in de volcontinue werkt heeft hetzelfde probleem. Deze lost het ook op.


@Mathijs:
Spijker op zijn kop. Om problemen op te lossen moet je ook out of the box durven denken. Maak Utrecht CS een niet eind en begin station. Alle opstelruimte is dan ineens overbodig.
Er zijn in die richting al eens plannen geweest. Er ligt nog een "stukje" grond in Houten (Castellum) braak.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #121 Gepost op: 14 June 2018, 12:32:47 »
Je gaat voortdurend uit van het huidige wegenstelsel en hoe je daar met de auto wegkomt. Dat lijkt me niet zo zinvol. Als ik op maps kijk, zie ik ruime mogelijkheden om daar met het ov weg te komen, mits ruim wordt geïnvesteerd. Dat is ook wat wordt voorgesteld.

Misschien iets van een busbaan langs de snelweg. Als je kijkt naar de busbaan in Nijmegen, die ervoor zorgt dat een heel aantal lijnen niet door het drukste deel van de stad hoeft, scheelt dat natuurlijk al enorm.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #122 Gepost op: 14 June 2018, 12:42:58 »
Henk,

Hoe wilde je daar vandaan met OV weer de  stad in? Extra verbindingen zijn zowat niet te realiseren door de verhoogde Waterlinieweg. Verder moet je tussen huizen door. Dus die wegen zullen verbreed moeten worden (=> sloop). Extra busbanen langs de A27 is een optie, maar worden geblokkeerd door landgoed Amelisweerd. Dat gebied is niet voor niets heden ten dagen nog steeds groen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1370
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #123 Gepost op: 14 June 2018, 12:51:44 »
Meer wie zegt dat je daarvandaan met OV weer de stad in moet? Het zal voornamelijk gaan om een verkeersstroom tussen Lunetten en de Uithof.
En dan heb je van de Waterlinieweg dus geen last.


Steyn

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #124 Gepost op: 14 June 2018, 13:01:52 »
Meer wie zegt dat je daarvandaan met OV weer de stad in moet? Het zal voornamelijk gaan om een verkeersstroom tussen Lunetten en de Uithof.
En dan heb je van de Waterlinieweg dus geen last.
Utrecht Lunetten heeft zijn eigen station (oke 4 stoptreinen per uur) en de Uithof (UMC) over een paar maanden zijn eigen tramlijn (begin helaas Utrecht CS en geen halte ter hoogte van Utrecht Lunetten).
Een IC station ter hoogte van Utrecht Lunetten zal een verkeersstroom in de richting van Utrecht CS geven, die de reizigers van en naar het noorden/westen omvat.
En als er geen verbinding komt met de lijn Utrecht CS - Arnhem ook deze reizigers.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #125 Gepost op: 14 June 2018, 13:05:49 »
Al zou je dat doen, dan word de stad een nog grotere verkeersdrama door de vele overwegen op de oosterspoorlijn die dan nóg langer dicht liggen in een aantal toegang wegen van de stad Utrecht.

Daarnaast is Utm-Ln al herontwikkeld, ligt er bij Ln een trambaan in de weg en is de spoorsituatie op Utm ook aangepast en ongeschikt geworden voor dit soort ideeën.

Uiteraard met een paar tunneltjes en iets ongelijkvloers voor het spoor Hollandsche Rading--Lunetten bij Blauwkapel. Wel 21e eeuwse oplossingen, geen overwegwachteressen uiteraard!

Dirk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #126 Gepost op: 14 June 2018, 13:13:03 »
Een IC station ter hoogte van Utrecht Lunetten zal een verkeersstroom in de richting van Utrecht CS geven, die de reizigers van en naar het noorden/westen omvat.

 ???
Die mensen blijven gewoon in de trein tot Utrecht CS zitten, zoals ze nu ook doen. Het gaat erom mensen af te vangen die in het 0ostelijk gebied moeten zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #127 Gepost op: 14 June 2018, 13:27:12 »
Exact!

Dirk

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #128 Gepost op: 14 June 2018, 13:31:00 »
Ik ga ervan uit dat het merendeel van de treinen uit het oosten/zuiden in Utrecht Lunetten keren. Utrecht CS wordt dan westen en noorden.
Hiermee wordt een trein reductie in Utrecht CS gerealiseerd en dwing je de reiziger om ook uit te stappen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #129 Gepost op: 14 June 2018, 13:35:34 »
Dat is niet het uitgangspunt van de plannenmakers. Het gaat er niet om treinen bij Utrecht CS weg te houden, slechts om mensen te verleiden elders in/uit te stappen met betere verbindingen aan de oostelijke kant dan vanuit CS mogelijk is. Dat gaat echt wel werken.

Om die reden is heractivering van de Oosterspoorlijn ook niet nodig Dirk. En 'tunneltjes' zouden grootschalige ingrepen in dichtbebouwd gebied zijn. Los daarvan, in dit geval zou ik de Nimby's groot gelijk geven. Niemand hoeft te verwachten dat een lijntje dat deels is opgeheven en opgebroken opeens wordt veranderd in een intercityverbinding.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2018, 13:37:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #130 Gepost op: 14 June 2018, 13:57:46 »
Dan kan je straks Utrecht Lunetten vergelijken met Amsterdam Bijlmer Arena volgens jou. Of zou Amsterdam Amstel een betere kandidaat zijn?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #131 Gepost op: 14 June 2018, 14:13:44 »
Zoiets.
Let wel, ik ben er niet zeker van dat het erg leuk is voor de bewoners van Lunetten. Dat is nu een buitenwijk en dan bepaald niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #132 Gepost op: 14 June 2018, 14:22:57 »
Ach die gaan er dan wel op vooruit. Van nu een verbinding voor de auto/bus naar ongetwijfeld iets beters. Ben benieuwd wat de heren dan voor de Waterlinieweg gaan bedenken. Heb jij daar ideeën over?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #133 Gepost op: 14 June 2018, 14:24:29 »
Als iemand een paar berichten mist, dat klopt. Alle verwijzingen wat je wel en niet mag zeggen, stuurlui aan wal, enz. hebben niets te maken met het draadje.

Iedereen mag hier de meest stomme (maar ook slimme) dingen roepen, en daar kan dan gewoon op gereageerd worden. Persoonlijke off-topic aanvallen gaan de digitale kliko in, nergens voor nodig.

Gr, Bert,
Team moderatoren

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 718
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #134 Gepost op: 14 June 2018, 15:36:45 »
Iemand die bv bij TATA-steel in de volcontinue werkt heeft hetzelfde probleem. Deze lost het zelf op

Groet,

Gerard van der Sel.

Maar diegene zit op een fabriek terein en  niet met een trein j  heel het land.

Als oud ns'er praat je heel gemakkelijk over dat personeel het maar zelf moet oplossen.