Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 15:00:08
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Bert55
Vandaag om 14:52:44
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 14:50:06
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
  

Auteur Topic: 2e intercitystation voor Utrecht?  (gelezen 24093 keer)

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2018, 13:03:39 »
Een bijzondere vraag vanuit de politiek. De provincie Utrecht groeit met 140.000 inwoners en om deze inwoners op zijn bestemming te brengen binnen de provincie willen zij een extra intercitystation. Waarvoor hebben wij stoptreinen, trams en buslijnen?

Het lijkt mij dat de vraag is gedropt op basis van politiek opportunisme. Effectieve ruimtebenutting binnen bestaande kernen lijkt mij meer voor de hand liggen. En daar aansluiten op het reeds bestaande OV-net. In China lukt het ook om op een ruimte van 8.000 m2 520 woningen te bouwen. Even buiten de bestaande kaders denken van huisje, boompje, beestje...

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #16 Gepost op: 28 mei 2018, 13:46:45 »
Als ik het goed gelezen heb, gaat het niet om de provincie Utrecht, maar om de stad Utrecht die naar verwachting met 140.000 inwoners groeit.
In Leidsche Rijn zijn al drie stations, dus dat zit wel goed. Een tram is er nog niet naar LR en daar is wel animo voor geloof ik.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2018, 13:53:58 »
Citaat
In de provincie komen er de komende twaalf jaar zo'n 140.000 woningen bij. "Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners"

De provincie Utrecht groeit met 140.000 inwoners en om deze inwoners op zijn bestemming te brengen binnen de provincie willen zij een extra intercitystation. Waarvoor hebben wij stoptreinen, trams en buslijnen?
Een IC-station klinkt belangrijk en daar stoppen dan ook stoptreinen, trams en buslijnen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2018, 13:57:45 »
Als ik het goed gelezen heb, gaat het niet om de provincie Utrecht, maar om de stad Utrecht die naar verwachting met 140.000 inwoners groeit.
Ik heb het dus idd niet goed gelezen. Gaat idd om de provincie. My bad.  :-X

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2018, 14:01:09 »
Het is een beproefd systeem. In de planningswereld noemt men dit een stersysteem voor OV.
Het totale plan hikt op een IC station op drie takken van het sternet vanuit Utrecht CS en wel Lunetten, Driebergen-Zeist en Overvecht. Men denkt hiermee que personenaanvoer Utrecht CS te ontlasten, immers mensen hoeven niet altijd meer vanuit die richtingen naar CS voor nationale verbindingen maar kunnen op die IC stations instappen. Wat men echter vergeet is dat een IC station zorgt voor meer IC stops en dus oponthoud op de sporen en daardoor meer druk op de sporen op en rond Utrecht CS zelf. Ontlasten van CS in combinatie met IC stations werkt alleen door te ontvlechten en dus IC treinen weg te halen uit CS. Het is niet voor niets dat grote steden in het buitenland meerdere Intercity stations hebben dan één Centraal Station. Simpelweg een IC station er bij zonder reorganisatie van de sporen en treinenloop zal tot nog meer druk op CS leiden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21671
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #20 Gepost op: 28 mei 2018, 14:27:31 »
Ik heb het dus idd niet goed gelezen. Gaat idd om de provincie. My bad.  :-X

Ja, maar de stad Utrecht neemt bijna 100.000 mensen voor zijn rekening en daarnaast gaat het om veel overloop vanuit de stad richting de directe omgeving. Het is echt wel een grootstedelijk vraagstuk dat moet worden opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2018, 10:16:39 »
En daarnaast rijdt er een bus optocht van jewelste rond in-, rond- en naar Utrecht waar je u tegen zegt en die hebben praktisch allemaal Utrecht als sterpunt.

Daar wil men nou juist wat spreiding voor creëren.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2018, 11:08:44 »
Strikt genomen is dit een regionaal probleem. Het is aan de gemeente Utrecht en aan de provincie Utrecht om dit op te lossen.

Ze willen 140.000 woningen bouwen. In de kostprijs van de bouwgrond dien je ook de infrastructurele aanpassingen in mee te nemen. Het probleem afwentelen op de rest van de samenleving in Nederland lijkt mij niet redelijk. Kortom men dient bij de plannen die zij maken rekening te houden met de impact die de plannen hebben op de vervoersstromen. Op basis daarvan dient de impact verrekend worden met de grondprijs. Zo werken wij hier in de gemeente ook. Stel de aanpassingen in de onderliggende infrastructuur bedraagt € 2.1 miljard. Dit betekent dat er een opslag van € 15.000,00 in de grondprijs per woning dient te worden verrekend.

Een ander vraagstuk is het volgende. Hoe reëel is de toename van de bevolkingsomvang in relatie tot de prognoses. Van een geboorteoverschot is binnen afzienbare tijd geen sprake meer en groei is alleen te verwachten uit een immigratieoverschot. Het is de vraag of er sprake zal zijn van een immigratieoverschot of dat er sprake zal zijn van een emigratieoverschot.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2018, 12:18:08 »
Vaartsche Rijn is juist geopend om straks, als de tram ooit gaat rijden (....) Centraal te ontlasten door dáár de mensen vanuit richting Driebergen en Houten op de tram te laten overstappen. IC's kunnen daar niet stoppen door het briljante ontwerp van Prorail.... De halte "Koningsweg" langs de tramlijn naar de Uithof was ooit bedoeld om de mensen uit de bussen vanuit Wijk bij Duurstede (en meer) over te laten stappen op de tram, maar die halte is wegbezuinigd...

Diverse buslijnen rijden al niet meer via Centraal maar worden door de reizigers nog niet echt gebruikt (oude ringlijnen 10/20) Uitzondering is lijn 29 van de Meern via Vaartsche Rijn naar de Uithof. Begonnen als een 30-minuten dienst, nu zitten de bussen die om het kwartier rijden al behoorlijk vol.

O, ja! Als de tram gaat rijden en stoppen te Vaartsche Rijn, wordt de buslijn 31 Lunetten - de Uithof opgeheven... Samen met lijn 32 (Overvecht - De Uithof) juist bedoeld om Centraal te ontlasten...

Utrecht Lunetten als IC-station wordt alleen interessant als het aan beide spoorlijnen ligt (Utrecht - Den Bosch én Utrecht - Arnhem) én als ze de ruimte er om heen vol gaan bouwen én als je vanaf de A-27 en/of de A-12 er snel kunt komen om te parkeren en over te stappen op het OV. Geen van deze zaken zie ik snel gebeuren....

Groet,
Raymond v/d Hoven
(Heimatbahnhof Utrecht Lunetten)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21671
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2018, 13:01:23 »
Strikt genomen is dit een regionaal probleem. Het is aan de gemeente Utrecht en aan de provincie Utrecht om dit op te lossen.

Ze willen 140.000 woningen bouwen. In de kostprijs van de bouwgrond dien je ook de infrastructurele aanpassingen in mee te nemen. Het probleem afwentelen op de rest van de samenleving in Nederland lijkt mij niet redelijk. Kortom men dient bij de plannen die zij maken rekening te houden met de impact die de plannen hebben op de vervoersstromen. Op basis daarvan dient de impact verrekend worden met de grondprijs. Zo werken wij hier in de gemeente ook. Stel de aanpassingen in de onderliggende infrastructuur bedraagt € 2.1 miljard. Dit betekent dat er een opslag van € 15.000,00 in de grondprijs per woning dient te worden verrekend.

Een ander vraagstuk is het volgende. Hoe reëel is de toename van de bevolkingsomvang in relatie tot de prognoses. Van een geboorteoverschot is binnen afzienbare tijd geen sprake meer en groei is alleen te verwachten uit een immigratieoverschot. Het is de vraag of er sprake zal zijn van een immigratieoverschot of dat er sprake zal zijn van een emigratieoverschot.

Kenmerkend voor Utrecht is dat een onevenredig groot deel van het verkeer (zowel spoor als weg) bovenregionaal van karakter is. De verkeersproblematiek van Utrecht wordt niet alleen bepaald door regionale groei, maar ook door groeiende verkeersstromen die Utrecht alleen maar passeren. Dat betekent ook dat er sprake is van een groot bovenregionaal belang om Utrecht CS te ontlasten.

Verder gaat het over regionale bevolkingsontwikkelingen. We zullen zien hoe de Nederlandse bevolking zich gaat ontwikkelen, maar het ziet er niet naar uit dat de trek naar Utrecht snel zal stilvallen. Nogal wat van mijn straatgenoten komen uit het Noorden of het Oosten van het land.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2018, 13:17:55 »
IC's kunnen daar niet stoppen door het briljante ontwerp van Prorail....
Ik heb nog maar 1 keer in Vaartse Rijn rondgekeken, maar wat is er zo briljant aan dat IC's er niet kunnen stoppen?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2018, 13:37:06 »
Er liggen alleen perrons aan de sprintersporen, de IC's rijden over de doorgaande sporen en aangezien Prorail zo min mogelijk wissels wil hebben kan je niet van spoor wisselen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21671
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2018, 13:58:59 »
Het is nu klaar en af daar en dan wordt het tijd de boel weer op te breken. Plek zat aan de kant van de Baden Powellweg.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2018, 15:54:17 »
Tuurlijk kan een intercity wel op Vaartse Rijn stoppen.
Alleen gaan ze nu niet langs de perronsporen.
Zowel vanuit de richting Bunnik als Houten gaat een Sprinter, dus dan moet een Intercity over een dat spoor binnen kunnen komen.

Of dat wenselijk is, is wat anders.....
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 2e intercitystation voor Utrecht?
« Reactie #29 Gepost op: 29 mei 2018, 16:59:15 »
Ja niet helemaal..
Vanaf spoor 3 en 4 op vaartsche rijn kan je alleen binnenkomen op spoor 20/21 op Utrecht  En vanaf 20/21 kan je alleen linker spoor naar maarssen ( en woerden uiteraard).. dus of dan nou allemaal
zo handig is..
Plus mocht je als intercity op vaartsche rijn op spoor 3 of 4 willen stoppen moet je bij houten Castellum al het middendoor op.

Edit:
Ik twijfel nu heel erg of het überhaupt mogelijk is om naar spoor 20/21 te vertrekken richting asd..
Marc
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2018, 19:48:21 door gtw6016 »