In de provincie komen er de komende twaalf jaar zo'n 140.000 woningen bij. "Dat komt neer op ruim een kwart miljoen nieuwe bewoners"
De provincie Utrecht groeit met 140.000 inwoners en om deze inwoners op zijn bestemming te brengen binnen de provincie willen zij een extra intercitystation. Waarvoor hebben wij stoptreinen, trams en buslijnen?
Als ik het goed gelezen heb, gaat het niet om de provincie Utrecht, maar om de stad Utrecht die naar verwachting met 140.000 inwoners groeit.
Ik heb het dus idd niet goed gelezen. Gaat idd om de provincie. My bad.
Strikt genomen is dit een regionaal probleem. Het is aan de gemeente Utrecht en aan de provincie Utrecht om dit op te lossen. Ze willen 140.000 woningen bouwen. In de kostprijs van de bouwgrond dien je ook de infrastructurele aanpassingen in mee te nemen. Het probleem afwentelen op de rest van de samenleving in Nederland lijkt mij niet redelijk. Kortom men dient bij de plannen die zij maken rekening te houden met de impact die de plannen hebben op de vervoersstromen. Op basis daarvan dient de impact verrekend worden met de grondprijs. Zo werken wij hier in de gemeente ook. Stel de aanpassingen in de onderliggende infrastructuur bedraagt € 2.1 miljard. Dit betekent dat er een opslag van € 15.000,00 in de grondprijs per woning dient te worden verrekend.Een ander vraagstuk is het volgende. Hoe reëel is de toename van de bevolkingsomvang in relatie tot de prognoses. Van een geboorteoverschot is binnen afzienbare tijd geen sprake meer en groei is alleen te verwachten uit een immigratieoverschot. Het is de vraag of er sprake zal zijn van een immigratieoverschot of dat er sprake zal zijn van een emigratieoverschot.
IC's kunnen daar niet stoppen door het briljante ontwerp van Prorail....