Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
  

Auteur Topic: "NS 2000" naar de VSM  (gelezen 19883 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7799
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #60 Gepost op: 07 May 2018, 10:56:24 »
Ik heb een paar berichtjes over iets ex-lidmaatschaps-gerelateerds, hoewel redelijk netjes verwoord, zonet de vuurkist in geschoffeld. Dat is iets interns/onderlings. En off-topic t.o.v. een diesellok.

Reinout-als-moderator
« Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 19:31:37 door Reinout van Rees. Reden: \'off-topic\' toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Trabs

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #61 Gepost op: 07 May 2018, 17:53:50 »
Helemaal goed
Om verder te gaan de whitcomb met het fabr nr 60388 staat idd op de originele draaistellen met als kant tekening dat deze later voorzien is van rollagers.
De cabine terug plaatsen naar de oorspronkelijke vorm zal niet zo'n probleem zijn  de ontbrekende schort beplating is wat meer werk.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #62 Gepost op: 07 May 2018, 18:31:48 »
Details van de MV CARMEN

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:327524/mmsi:266339000/vessel:CARMEN

Die lokomotief wordt gewoon van boord gereden niet echt een spannend gebeuren. Niet op zijn eigen wielen natuurlijk want hij zal wel op en een MAFI of zoiets staan.

Ja die had ik zelf ook al gevonden.
Maar als die radar echt alle stops laat zien dan is dit niet de juiste,want deze vaart door naar Hamburg zonder volgens de radar ook te stoppen in zeebrugge  ;)
Dus of men toont enkel huidigpunt en eind punt,of de schipper is vergeten door te geven aan die radar dat ze ook in B stoppen  ;D

Is nog te achterhalen welk nr de loc hier heeft gehad,dan is dat zoals gezegd wellicht "leuker"om m wederom daar naar te vernummeren,een 600nr dus.
(best raar trouwens een 600 nr,vloekte dat niet in de administratie met bakkies die een 600nr hadden ?)

Wat het vrijwilligers betreft,niemand kan zien wat een ander wel of niet kan/over kan hebben om als vrijwilliger aan de slag te gaan.
Dat is gewoon een nutteloze discussie,waarvan ik vind dat ieder vrij moet zijn om te beslissen om hij/zij t wel kan,of het er voor over heeft.

Schortbeplating is toch best te fabriceren,dat daar wat extra werk inzit geloof ik,maar hoeveel werk zal er niet in gaan zitten om op te knappen en de cabine origineel te krijgen,het zal niet 1 van de grootste klussen over t geheel worden denk ik om die missende beplating te fabriceren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #63 Gepost op: 07 May 2018, 18:37:39 »
Het is geen ex-NS loc dus hij heeft ook geen NS-nummer gehad.
Verder kwamen de DER 600 natuurlijk pas in dienst nadat de USATC-locs al in 2001 en hoger vernummerd waren...
« Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 18:39:19 door timtrein »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #64 Gepost op: 07 May 2018, 18:44:01 »

Is nog te achterhalen welk nr de loc hier heeft gehad,dan is dat zoals gezegd wellicht "leuker"om m wederom daar naar te vernummeren,een 600nr dus.
(best raar trouwens een 600 nr,vloekte dat niet in de administratie met bakkies die een 600nr hadden ?)

kun je ammel zelf uitzoeken he...
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2000_(diesellocomotief)
in 1953 gebouwd en toen tot 2000 vernummerd
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1436
vroege 600 (nr 604) bouwjaar 1956
zit dus 3 jaar speling tussen....

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #65 Gepost op: 07 May 2018, 20:55:15 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.

Ik heb genoeg bejaarden gekend die na de oorlog helemaal nooit meer iets hebben kunnen weggooien als gevolg van de ervaringen uit een tijd dat er niets was te krijgen.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #66 Gepost op: 07 May 2018, 21:00:36 »
Ik heb zelf ooit nog eens naar het NSM een brief geschreven met de suggestie om de locomotief op deze foto (R.E. Hemkes) afgebeeld in RM127 naar Nederland te halen.



Loc stond in Niagra falls, niet ver dus van Buffalo

Had voor hen geen prioriteit. Ze hebben mijn brief doorgestuurd naar een vereniging, ik weet alleen niet meer welke.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #67 Gepost op: 07 May 2018, 21:07:33 »
Een beetje MEK zo hier en daar, dat houdt de boel van de getoonde loc nog net bij elkaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #68 Gepost op: 07 May 2018, 21:11:52 »
Hij heeft een flinke optater gehad en er is wat achterstallig schilderwerk. Maar verder is hij van een oude GI geweest die er alleen maar mee naar de kerk reed.....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #69 Gepost op: 07 May 2018, 21:38:26 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.

Ik heb genoeg bejaarden gekend die na de oorlog helemaal nooit meer iets hebben kunnen weggooien als gevolg van de ervaringen uit een tijd dat er niets was te krijgen.

Ik neem aan dat het bedrijf NS gewoon zakelijk naar het locbestand keek.

Er zijn nog steeds mensen die niks weggooien, alleen moeten ze een andere reden bedenken. Mijn ouders (bouwjaar 1920, hongerwinter, bombardementen, tewerkstelling, de hele reut meegemaakt) reageerden heel anders. Die waren veel te blij dat ze weer dingen konden weggooien, inclusief van alles dat later veel geld waard werd.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #70 Gepost op: 07 May 2018, 22:32:22 »
Ja, dat kan natuurlijk ook  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #71 Gepost op: 07 May 2018, 22:42:55 »
Floris

Ja die had ik zelf ook al gevonden.
Maar als die radar echt alle stops laat zien dan is dit niet de juiste,want deze vaart door naar Hamburg zonder volgens de radar ook te stoppen in zeebrugge  ;)
Dus of men toont enkel huidigpunt en eind punt,of de schipper is vergeten door te geven aan die radar dat ze ook in B stoppen  ;D

Is geen radar maar AIS info (ander topic ander forum) maar goed AIS geeft alleen bestemming aan (en positie) niet het vaarschema. Heb effe de link niet maar de CARMEN gaat eerst naar Bremerhaven dan naar Zeebrugge volgens de website van de carrier. Aankomst Mei 17. Dus nog minstens 10 dagen wachten voor dat de spotters er op uit moeten ;D




tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #72 Gepost op: 08 May 2018, 17:32:43 »
Ok,weten we dat ook weer.
Ben nie zo thuis in bootjes en bijbehorende info sites  ;) :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #73 Gepost op: 08 May 2018, 19:37:56 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.
Er waren toen net 280 splinternieuwe, sterkere en veel modernere locs ingestroomd, daarnaast nog ruim 100 rangeerlocs, deels zelfs met luchtrem. Dan waren er nog 100 nieuwe elocs. Ook de 2600'en werden in die tijd afgevoerd, gewoon omdat het niet loonde er nog in te investeren. Met afvoeren van overtollig materieel had men geen moeite, het decennium ervoor waren ook al honderden stoomlocs afgevoerd, ook moderne waarvan sommige de 15 dienstjaar niet eens gehaald hebben.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7775
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #74 Gepost op: 08 May 2018, 22:35:10 »
Ik begrijp je punt Tim en eR werd vooral vooruit gekeken in die tijd en niet terug  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!