Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: "NS 2000" naar de VSM  (gelezen 17607 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #60 Gepost op: 07 mei 2018, 10:56:24 »
Ik heb een paar berichtjes over iets ex-lidmaatschaps-gerelateerds, hoewel redelijk netjes verwoord, zonet de vuurkist in geschoffeld. Dat is iets interns/onderlings. En off-topic t.o.v. een diesellok.

Reinout-als-moderator
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 19:31:37 door Reinout van Rees. Reden: \'off-topic\' toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Trabs

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #61 Gepost op: 07 mei 2018, 17:53:50 »
Helemaal goed
Om verder te gaan de whitcomb met het fabr nr 60388 staat idd op de originele draaistellen met als kant tekening dat deze later voorzien is van rollagers.
De cabine terug plaatsen naar de oorspronkelijke vorm zal niet zo'n probleem zijn  de ontbrekende schort beplating is wat meer werk.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #62 Gepost op: 07 mei 2018, 18:31:48 »
Details van de MV CARMEN

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:327524/mmsi:266339000/vessel:CARMEN

Die lokomotief wordt gewoon van boord gereden niet echt een spannend gebeuren. Niet op zijn eigen wielen natuurlijk want hij zal wel op en een MAFI of zoiets staan.

Ja die had ik zelf ook al gevonden.
Maar als die radar echt alle stops laat zien dan is dit niet de juiste,want deze vaart door naar Hamburg zonder volgens de radar ook te stoppen in zeebrugge  ;)
Dus of men toont enkel huidigpunt en eind punt,of de schipper is vergeten door te geven aan die radar dat ze ook in B stoppen  ;D

Is nog te achterhalen welk nr de loc hier heeft gehad,dan is dat zoals gezegd wellicht "leuker"om m wederom daar naar te vernummeren,een 600nr dus.
(best raar trouwens een 600 nr,vloekte dat niet in de administratie met bakkies die een 600nr hadden ?)

Wat het vrijwilligers betreft,niemand kan zien wat een ander wel of niet kan/over kan hebben om als vrijwilliger aan de slag te gaan.
Dat is gewoon een nutteloze discussie,waarvan ik vind dat ieder vrij moet zijn om te beslissen om hij/zij t wel kan,of het er voor over heeft.

Schortbeplating is toch best te fabriceren,dat daar wat extra werk inzit geloof ik,maar hoeveel werk zal er niet in gaan zitten om op te knappen en de cabine origineel te krijgen,het zal niet 1 van de grootste klussen over t geheel worden denk ik om die missende beplating te fabriceren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #63 Gepost op: 07 mei 2018, 18:37:39 »
Het is geen ex-NS loc dus hij heeft ook geen NS-nummer gehad.
Verder kwamen de DER 600 natuurlijk pas in dienst nadat de USATC-locs al in 2001 en hoger vernummerd waren...
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 18:39:19 door timtrein »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #64 Gepost op: 07 mei 2018, 18:44:01 »

Is nog te achterhalen welk nr de loc hier heeft gehad,dan is dat zoals gezegd wellicht "leuker"om m wederom daar naar te vernummeren,een 600nr dus.
(best raar trouwens een 600 nr,vloekte dat niet in de administratie met bakkies die een 600nr hadden ?)

kun je ammel zelf uitzoeken he...
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2000_(diesellocomotief)
in 1953 gebouwd en toen tot 2000 vernummerd
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1436
vroege 600 (nr 604) bouwjaar 1956
zit dus 3 jaar speling tussen....

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #65 Gepost op: 07 mei 2018, 20:55:15 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.

Ik heb genoeg bejaarden gekend die na de oorlog helemaal nooit meer iets hebben kunnen weggooien als gevolg van de ervaringen uit een tijd dat er niets was te krijgen.
Boomshanka!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #66 Gepost op: 07 mei 2018, 21:00:36 »
Ik heb zelf ooit nog eens naar het NSM een brief geschreven met de suggestie om de locomotief op deze foto (R.E. Hemkes) afgebeeld in RM127 naar Nederland te halen.



Loc stond in Niagra falls, niet ver dus van Buffalo

Had voor hen geen prioriteit. Ze hebben mijn brief doorgestuurd naar een vereniging, ik weet alleen niet meer welke.
Boomshanka!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #67 Gepost op: 07 mei 2018, 21:07:33 »
Een beetje MEK zo hier en daar, dat houdt de boel van de getoonde loc nog net bij elkaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #68 Gepost op: 07 mei 2018, 21:11:52 »
Hij heeft een flinke optater gehad en er is wat achterstallig schilderwerk. Maar verder is hij van een oude GI geweest die er alleen maar mee naar de kerk reed.....
Boomshanka!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #69 Gepost op: 07 mei 2018, 21:38:26 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.

Ik heb genoeg bejaarden gekend die na de oorlog helemaal nooit meer iets hebben kunnen weggooien als gevolg van de ervaringen uit een tijd dat er niets was te krijgen.

Ik neem aan dat het bedrijf NS gewoon zakelijk naar het locbestand keek.

Er zijn nog steeds mensen die niks weggooien, alleen moeten ze een andere reden bedenken. Mijn ouders (bouwjaar 1920, hongerwinter, bombardementen, tewerkstelling, de hele reut meegemaakt) reageerden heel anders. Die waren veel te blij dat ze weer dingen konden weggooien, inclusief van alles dat later veel geld waard werd.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #70 Gepost op: 07 mei 2018, 22:32:22 »
Ja, dat kan natuurlijk ook  ;)
Boomshanka!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #71 Gepost op: 07 mei 2018, 22:42:55 »
Floris

Ja die had ik zelf ook al gevonden.
Maar als die radar echt alle stops laat zien dan is dit niet de juiste,want deze vaart door naar Hamburg zonder volgens de radar ook te stoppen in zeebrugge  ;)
Dus of men toont enkel huidigpunt en eind punt,of de schipper is vergeten door te geven aan die radar dat ze ook in B stoppen  ;D

Is geen radar maar AIS info (ander topic ander forum) maar goed AIS geeft alleen bestemming aan (en positie) niet het vaarschema. Heb effe de link niet maar de CARMEN gaat eerst naar Bremerhaven dan naar Zeebrugge volgens de website van de carrier. Aankomst Mei 17. Dus nog minstens 10 dagen wachten voor dat de spotters er op uit moeten ;D




tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #72 Gepost op: 08 mei 2018, 17:32:43 »
Ok,weten we dat ook weer.
Ben nie zo thuis in bootjes en bijbehorende info sites  ;) :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #73 Gepost op: 08 mei 2018, 19:37:56 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.
Er waren toen net 280 splinternieuwe, sterkere en veel modernere locs ingestroomd, daarnaast nog ruim 100 rangeerlocs, deels zelfs met luchtrem. Dan waren er nog 100 nieuwe elocs. Ook de 2600'en werden in die tijd afgevoerd, gewoon omdat het niet loonde er nog in te investeren. Met afvoeren van overtollig materieel had men geen moeite, het decennium ervoor waren ook al honderden stoomlocs afgevoerd, ook moderne waarvan sommige de 15 dienstjaar niet eens gehaald hebben.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #74 Gepost op: 08 mei 2018, 22:35:10 »
Ik begrijp je punt Tim en eR werd vooral vooruit gekeken in die tijd en niet terug  :)
Boomshanka!