Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van station Laarbeek H0 door Dennis94
Vandaag om 13:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:20:34
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Karben
Vandaag om 13:17:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 13:16:41
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:01:48
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 12:58:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
  

Auteur Topic: "NS 2000" naar de VSM  (gelezen 19566 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7760
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #60 Gepost op: 07 May 2018, 10:56:24 »
Ik heb een paar berichtjes over iets ex-lidmaatschaps-gerelateerds, hoewel redelijk netjes verwoord, zonet de vuurkist in geschoffeld. Dat is iets interns/onderlings. En off-topic t.o.v. een diesellok.

Reinout-als-moderator
« Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 19:31:37 door Reinout van Rees. Reden: \'off-topic\' toegevoegd »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Trabs

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #61 Gepost op: 07 May 2018, 17:53:50 »
Helemaal goed
Om verder te gaan de whitcomb met het fabr nr 60388 staat idd op de originele draaistellen met als kant tekening dat deze later voorzien is van rollagers.
De cabine terug plaatsen naar de oorspronkelijke vorm zal niet zo'n probleem zijn  de ontbrekende schort beplating is wat meer werk.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #62 Gepost op: 07 May 2018, 18:31:48 »
Details van de MV CARMEN

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:327524/mmsi:266339000/vessel:CARMEN

Die lokomotief wordt gewoon van boord gereden niet echt een spannend gebeuren. Niet op zijn eigen wielen natuurlijk want hij zal wel op en een MAFI of zoiets staan.

Ja die had ik zelf ook al gevonden.
Maar als die radar echt alle stops laat zien dan is dit niet de juiste,want deze vaart door naar Hamburg zonder volgens de radar ook te stoppen in zeebrugge  ;)
Dus of men toont enkel huidigpunt en eind punt,of de schipper is vergeten door te geven aan die radar dat ze ook in B stoppen  ;D

Is nog te achterhalen welk nr de loc hier heeft gehad,dan is dat zoals gezegd wellicht "leuker"om m wederom daar naar te vernummeren,een 600nr dus.
(best raar trouwens een 600 nr,vloekte dat niet in de administratie met bakkies die een 600nr hadden ?)

Wat het vrijwilligers betreft,niemand kan zien wat een ander wel of niet kan/over kan hebben om als vrijwilliger aan de slag te gaan.
Dat is gewoon een nutteloze discussie,waarvan ik vind dat ieder vrij moet zijn om te beslissen om hij/zij t wel kan,of het er voor over heeft.

Schortbeplating is toch best te fabriceren,dat daar wat extra werk inzit geloof ik,maar hoeveel werk zal er niet in gaan zitten om op te knappen en de cabine origineel te krijgen,het zal niet 1 van de grootste klussen over t geheel worden denk ik om die missende beplating te fabriceren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #63 Gepost op: 07 May 2018, 18:37:39 »
Het is geen ex-NS loc dus hij heeft ook geen NS-nummer gehad.
Verder kwamen de DER 600 natuurlijk pas in dienst nadat de USATC-locs al in 2001 en hoger vernummerd waren...
« Laatst bewerkt op: 07 May 2018, 18:39:19 door timtrein »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #64 Gepost op: 07 May 2018, 18:44:01 »

Is nog te achterhalen welk nr de loc hier heeft gehad,dan is dat zoals gezegd wellicht "leuker"om m wederom daar naar te vernummeren,een 600nr dus.
(best raar trouwens een 600 nr,vloekte dat niet in de administratie met bakkies die een 600nr hadden ?)

kun je ammel zelf uitzoeken he...
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2000_(diesellocomotief)
in 1953 gebouwd en toen tot 2000 vernummerd
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1436
vroege 600 (nr 604) bouwjaar 1956
zit dus 3 jaar speling tussen....

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #65 Gepost op: 07 May 2018, 20:55:15 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.

Ik heb genoeg bejaarden gekend die na de oorlog helemaal nooit meer iets hebben kunnen weggooien als gevolg van de ervaringen uit een tijd dat er niets was te krijgen.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #66 Gepost op: 07 May 2018, 21:00:36 »
Ik heb zelf ooit nog eens naar het NSM een brief geschreven met de suggestie om de locomotief op deze foto (R.E. Hemkes) afgebeeld in RM127 naar Nederland te halen.



Loc stond in Niagra falls, niet ver dus van Buffalo

Had voor hen geen prioriteit. Ze hebben mijn brief doorgestuurd naar een vereniging, ik weet alleen niet meer welke.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7385
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #67 Gepost op: 07 May 2018, 21:07:33 »
Een beetje MEK zo hier en daar, dat houdt de boel van de getoonde loc nog net bij elkaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #68 Gepost op: 07 May 2018, 21:11:52 »
Hij heeft een flinke optater gehad en er is wat achterstallig schilderwerk. Maar verder is hij van een oude GI geweest die er alleen maar mee naar de kerk reed.....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22627
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #69 Gepost op: 07 May 2018, 21:38:26 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.

Ik heb genoeg bejaarden gekend die na de oorlog helemaal nooit meer iets hebben kunnen weggooien als gevolg van de ervaringen uit een tijd dat er niets was te krijgen.

Ik neem aan dat het bedrijf NS gewoon zakelijk naar het locbestand keek.

Er zijn nog steeds mensen die niks weggooien, alleen moeten ze een andere reden bedenken. Mijn ouders (bouwjaar 1920, hongerwinter, bombardementen, tewerkstelling, de hele reut meegemaakt) reageerden heel anders. Die waren veel te blij dat ze weer dingen konden weggooien, inclusief van alles dat later veel geld waard werd.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #70 Gepost op: 07 May 2018, 22:32:22 »
Ja, dat kan natuurlijk ook  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1652
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #71 Gepost op: 07 May 2018, 22:42:55 »
Floris

Ja die had ik zelf ook al gevonden.
Maar als die radar echt alle stops laat zien dan is dit niet de juiste,want deze vaart door naar Hamburg zonder volgens de radar ook te stoppen in zeebrugge  ;)
Dus of men toont enkel huidigpunt en eind punt,of de schipper is vergeten door te geven aan die radar dat ze ook in B stoppen  ;D

Is geen radar maar AIS info (ander topic ander forum) maar goed AIS geeft alleen bestemming aan (en positie) niet het vaarschema. Heb effe de link niet maar de CARMEN gaat eerst naar Bremerhaven dan naar Zeebrugge volgens de website van de carrier. Aankomst Mei 17. Dus nog minstens 10 dagen wachten voor dat de spotters er op uit moeten ;D




tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #72 Gepost op: 08 May 2018, 17:32:43 »
Ok,weten we dat ook weer.
Ben nie zo thuis in bootjes en bijbehorende info sites  ;) :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #73 Gepost op: 08 May 2018, 19:37:56 »
Wat ik nooit helemaal heb kunnen plaatsen is dat NS in 1960 zo vrolijk de hele serie buiten dienst heeft gesteld. Amper zes jaar daarvoor hebben ze allemaal nieuwe motoren gekregen. Natuurlijk was de tijd van materiaalschaarste in 1960 wel voorbij, maar iedereen die toen ergens over ging moet de vroeg na-oorlogse schaarste nog vers in het geheugen gehad moeten hebben.
Er waren toen net 280 splinternieuwe, sterkere en veel modernere locs ingestroomd, daarnaast nog ruim 100 rangeerlocs, deels zelfs met luchtrem. Dan waren er nog 100 nieuwe elocs. Ook de 2600'en werden in die tijd afgevoerd, gewoon omdat het niet loonde er nog in te investeren. Met afvoeren van overtollig materieel had men geen moeite, het decennium ervoor waren ook al honderden stoomlocs afgevoerd, ook moderne waarvan sommige de 15 dienstjaar niet eens gehaald hebben.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: "NS 2000" naar de VSM
« Reactie #74 Gepost op: 08 May 2018, 22:35:10 »
Ik begrijp je punt Tim en eR werd vooral vooruit gekeken in die tijd en niet terug  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!