Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)  (gelezen 18137 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #45 Gepost op: 09 mei 2018, 08:15:44 »
Een reflectie detector en een lineaire of straal detektor zijn hetzelfde. Alleen is de reflectie detector afhankelijk van het materiaal waar tegen gereflecteerd word.
Ja, en dus is er nog een verschil, want een nuance vormt op mijn eerder gegeven schema's.
De hardware is dezelfde, maar het gebruik verschilt, en daarmee de interpretatie van het signaal.

Als zender en ontvanger tegenover elkaar staan, en de sluis is leeg, dan is er ontvangst.
Die ontvangst valt weg als de sluis gevuld wordt.
Als de zender en ontvanger samen op een punt gericht zijn, en de sluis is leeg, dan is er geen ontvangst. Die ontvangst vindt pas plaats als de sluis gevuld wordt.

Dus de interpretatie van de ontvanger, en het moment waarop deze in geleiding gaat, hangt af van de gebruikssituatie. Dat zat er in mijn schema's nog niet in. Die geven een gebruiksmanier aan, maar niet beide. Een goede uitleg staat hier.

 ;D
Ik ken iemand die een hekel heeft aan dit soort draadjes: dit gaat zoveel te ver, digitaal is er immers geen vuiltje aan de lucht  en wie rijdt er nou nog analoog? Waar zijn al die nuances goed voor?  En meer van dat soort denkkader-kronkels.
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 10:46:20 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relais en Ali-lichtsluisjes
« Reactie #46 Gepost op: 09 mei 2018, 11:51:43 »
Een tijdje terug kwam ik op de site van Gerolf Peeters deze foto tegen:

Op de plek van een ontkoppelrails heeft hij lantaarnpalen geplaatst met daarin de zender.
De ontvanger zit net naast de spoorstaaf.
Zender en ontvanger staan  tegenover elkaar, en het gebruik is dus transmissief (straaldoorbreking).
Op die manier heeft hij exact de koppeling van de wagon te pakken, aan de binnenkant van de buffer van de wagon.

Er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden van het handig gebruik maken van de positie van zender en ontvanger.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #47 Gepost op: 09 mei 2018, 14:21:23 »
<off topic>
Dit heeft niets met analoog of digitaal te maken. Dit is een vorm van detektie, voor in ons geval een trein. Pas als je de uitgang van de schakeling ergens mee verbind krijg je een digitaal traject of een analoog traject.
<on topic>
De LM567 is officieel een PLL (phase locked loop). Het ic is instaat om een frequentie te herkennen. Om deze frequentie te herkennen wordt er en zelfde frequentie opgewekt. Door deze frequentie via een versterker aan een IR-LED aan te bieden zal deze in deze frequentie gaan knipperen.
De ontvanger LED zal in dezelfde frequentie knipperen en indien deze weer toegevoerd wordt aan de LM567 zal die de frequentie vergelijken met in dit geval de frequentie van de zenddiode. Zijn ze gelijk, dan wordt er een uitgang geactiveerd.
Het voordeel dat jij noemt vind ik persoonlijk geen voordeel, daar de nadelen daarvan zijn dat er veel meer componenten gebruikt moeten worden. Ik ga dus het liefst voor de IS471F. Je hebt dan slechts 2 of 3 extra componenten nodig.

Zie bijgaand voorbeeld:

De IS471F op de voorgrond, en een smd IR-LED op de achtergrond. Deze brug is schaal N. In de brug zitten nog een weerstand en een BC547 (Output IS471F wordt hiermee geinverteerd en omgezet naar een opencollector)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #48 Gepost op: 09 mei 2018, 14:38:13 »
De uitleg maakt me duidelijk dat je met die LM567, als je hem al gebruikt, alleen de zender en de ontvanger moet manipuleren en zeker niet het gehele sluisje. En inderdaad de schema's tonen aan dat je voor de werking van die LM567 ook weer componenten nodig hebt, en voor je het weet zit je dan toch weer uren te solderen. Niet de bedoeling als je een Ali-sluisje koopt.

Dat lijkt me een goed moment om de bijdragen aan mijn draadje af te ronden.

Ali brengt 2 typen lichtsluisjes op de markt.
Qua hardware componenten zijn ze identiek op 2 zaken na:
1. zender en ontvanger (los, zoals "Ben's sluisje", of vast, met een epoxy TRCT5000)
2. aantal pinnen of pootjes ("Ben's sluisje" heeft er 3, de TCRT5000 heeft er 4)

Bij beide sluisjes zitten zender en ontvanger dicht bij elkaar, en dat noodt uit tot reflexief gebruik (weerkaatsing). Bij "Ben's sluisje" kunnen de zender en ontvanger vrij makkelijk verwijderd worden, verplaatst en/of vervangen. Als je zender en ontvanger tegenover elkaar plaatst, dan maak je transmissief (straalbreking) gebruik van het sluisje.

Er zitten nadelen aan de gebruikte sensors op de beide Ali-sluisjes als je ze reflexief gebruikt.
Die nadelen zijn in theorie te ondervangen door gebruik van een LM 567, maar die zit niet op de Ali-lichtsluisjes. En die nadelen zijn te ondervangen door bij reflexief gebruik zender en ontvanger zo te camoufleren dat er niet direct licht op valt. Maar ook dan is 100% garantie voor een goede werking niet te geven.

Beide Ali-lichtsluisjes noden uit tot reflexief gebruik,
maar de Ali-prints zijn dus juist beter geschikt voor straalbreking.

Er is een alternatief, hier genoemd IS471F (of een variant daarvan). Dat is een ontvanger die in staat is de frequentie van de zender aan te sturen. Bij reflexief gebruik, b.v. tussen de rails, is dat wel goed voor bijna 100% zekerheid. Als je die ontvanger en bijpassende zender gebruikt, moet je 2-3 componenten solderen op een printplaatje, en ben je per sluisje circa € 1,50 kwijt aan onderdelen als je die bij Ali los koopt, dus zeg maar 4x zo duur per sluisje.

Het is dus de situatie die bepaalt hoe je het doet, en waar je voor kiest. Met "Ben's sluisje" heb je de keus voor beide toepassingen, met de Ali-lichtsluis TRCT5000 heb je die keus niet (tenzij je de TRCT5000 sensor desoldeert, en vervangt).

Door de aanwezigheid van een LM393 voltage comparator op de beide Ali-lichtsluisjes prints, ben je niet zonder meer vrij om de ontvanger te vervangen door een andere. Foto-transistors die al een voltage comparator hebben ingebouwd in de behuizing, vallen dus af.

Bij alle andere vervangende zenders-ontvangers moet je beseffen dat de zender vermeld wordt in de datasheet van de ontvanger; het zijn dus telkens vaste koppeltjes. Je kunt b.v kiezen voor zender-ontvangers met een kleinere diameter, waardoor ze beter te verwerken zijn in landschappelijke details, of beter tussen de rails passen.

Op het moment dat je analoog gebruik maakt van lichtsluizen en met reedrelais gaat werken in plaats van met elektronische printrelais, kun je zo'n relais rechtstreeks aansluiten aan GND en/of OUT (DO bij de TRCT5000), mits het voltage gelijk is (5 vDC) en mits de stroom (mA) laag genoeg ligt (nagenoeg altijd).
Bij printrelais is dat veel kritischer en zal er een NPN-transistor (en meestal een weerstand) moeten tussen OUT en relais voor voldoende stroom om het relais te kunnen schakelen. De datasheet van de ontvanger geeft meestal voldoende info om het juiste printrelais of reedrelais vast te stellen, en daarna begint de zoektocht naar het volgende onderdeel.

De hardware is in principe gelijk, maar de interpretatie van de waarneming niet.
Digitaal los je dat op door te configureren, analoog door te bedraden of zoals Gerard het doet,  het signaal te inverteren met een NPN-transistor.
En daarom moet je altijd alert blijven op het verschil in gebruik (weerkaatsing of doorbreking).
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 16:58:37 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #49 Gepost op: 09 mei 2018, 16:10:05 »
Jan Willem,

Zelden zo'n uitvoerige analyse gezien.
Hartelijk dank voor deze grondige bijdrage.
 (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relais en Ali-lichtsluisjes
« Reactie #50 Gepost op: 09 mei 2018, 16:43:16 »
ik hoop dat iemand dit verhaal kan overzetten in eenvoudige Jip en Janneke taal.
Ik kan het niet, en weet niet eens wat ze bedoelen.  :angel:

Bij mij thuis gold Jip en Janneke als subversief, geest ondermijnende lectuur, net als de Donald Duck, de PEP, de Sjors e.d. Het kwam gewoon het huis niet in.  ;D

Toen ik het huis uit was, heb ik me suf gelezen om die achterstand in te lopen, maar aan Jip en Janneke ben ik nooit toegekomen. Dus volgens sommigen op dit forum heb ik kennelijk wat gemist.  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #51 Gepost op: 09 mei 2018, 17:05:41 »

Digitaal los je dat op door te configureren, analoog door te bedraden of zoals Gerard het doet,  het signaal te inverteren met een NPN-transistor.
En daarom moet je altijd alert blijven op het verschil in gebruik (weerkaatsing of doorbreking).


Inverteren hoeft niet altijd. Een slim programma als Koploper heeft een mogelijkheid te kiezen voor omgekeerde werking van een terugmelding:



Gr, Ben.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #52 Gepost op: 09 mei 2018, 18:07:25 »
Citaat
ik hoop dat iemand dit verhaal kan overzetten in eenvoudige Jip en Janneke taal.
Ik kan het niet, en weet niet eens wat ze bedoelen.  :angel:

Iets voor de encyclopedie dus? Dan is het ook makkelijker terug te vinden!
Maar ook mijn complimenten, als herintreder!

Gr Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #53 Gepost op: 10 mei 2018, 16:24:13 »
Ben,

Inverteren hoeft niet altijd. Een slim programma als Koploper heeft een mogelijkheid te kiezen voor omgekeerde werking van een terugmelding:
De uitgang van de IS471F moet eerst nog naar een stroomdetektor voordat deze naar itrain of Koploper gaat. De stroomdetektor eist een weerstand naar massa geschakeld. Vandaar de opencollector en dan is meteen converteren eenvoudiger.

Groet.
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #54 Gepost op: 10 mei 2018, 19:34:56 »
Nu heb ik net een zwikkie van "Ben's sluisjes" bij Ali bestelt, maar ben nu niet meer zeker van de werking. Ik ga het gewoon proberen en zie wel waar het strand. Om de kosten hoef ik niet rouwig te zijn, die zijn niet hoog. ;)

Ik wil ze in mijn rails leggen in de black box van mijn bnls module baan om een aki met bel aan en uit te zetten.

Gr.

Edsko

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #55 Gepost op: 10 mei 2018, 21:15:25 »
Ik wil ze in mijn rails leggen in de black box van mijn bnls module baan om een aki met bel aan en uit te zetten.
je wilt ze dus reflexief gebruiken ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #56 Gepost op: 11 mei 2018, 00:31:25 »
Yup. Straks eerst maar weer hier teruglezen hoe het ook alweer zat, want ik weet het niet meer... komt goed.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Reed relays en Ali-lichtsluisjes(reflexief)
« Reactie #57 Gepost op: 12 mei 2018, 10:03:42 »
Reflexief?

Kijk eens bij koperfolie of koperfolie-tape.

Uit het schema (vorige pagina) kun je halen dat koper beter reflecteert dan white kodak paper (het referentie testspul). Met een dun laagje kopertape, geplakt onderop loc/wagons neemt de reflexiegraad toe tot 110% volgens dit schema. Dat is vooral handig als de wagons een bodem hebben met zwart of grijs plastic, met een reflexiegraad van rond de 10%. Het is dan even uitproberen wat je met de (zwart plastic) koppelingen moet doen.

De andere nadelen van reflexief gebruik van Ali-lichtsluisjes ondervang je daarmee niet. Maar de ergste raak je wel kwijt.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2018, 10:36:14 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Reed relays (en Ali-lichtsluisjes)
« Reactie #58 Gepost op: 12 mei 2018, 11:50:39 »
Koperplaat. dus ik neem aan ook deze folie, wordt na verloop van tijd dof. Welke invloed heeft dat op de reflectie?
Wim

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Reed relais en Ali-lichtsluisjes
« Reactie #59 Gepost op: 12 mei 2018, 12:44:48 »
Citaat van: Te 2/2
Er zijn vast wel meer voorbeelden te vinden van het handig gebruik maken van de positie van zender en ontvanger.
Ik had ooit een lichtsluis voor het openen en sluiten van de schuif in deze laadinstallatie. Achter het kleine vierkante raampje zit een LDR, er tegenover staat een lichtmast/schijnwerper. Als een wagon het licht op de LDR blokkeert, gaat de schuif open en wordt de wagon gevuld, als de wagon voorbij is en er valt weer licht op de LDR dan gaat de schuif weer dicht tot de volgende wagon langskomt. (De trein rijdt achteruit er onder en vooruit weer weg, de LDR reageert dus niet op de loc.)

Hetzelfde inbouwen in de Vollmer installatie staat nog op mijn to do lijst.







El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH