wordt na verloop van tijd dof.
Met een dun laagje kopertape, geplakt onderop loc/wagons neemt de reflexiegraad toe tot 110% volgens dit schema. Dat is vooral handig als de wagons een bodem hebben met zwart of grijs plastic, met een reflexiegraad van rond de 10%. Het is dan even uitproberen wat je met de (zwart plastic) koppelingen moet doen.
Niet correct, dat is een sensor met een IS471F:
Koperplaat, dus ik neem aan ook deze folie, wordt na verloop van tijd dof.
En wat voor aansluitschema gebruik je voor die IS471F? Floodland?
Friedel Weber, in Lichtschranke, plaatst zijn zenders en ontvangers recht tegenover elkaar,en op exact dezelfde hoogte, en dat maakt zijn oplossing een stuk minder betrouwbaar.Als zijn straalhoogte niet exact gelijk valt met de treinkoppelingen, dan krijgt hij een onderbreking na elke passerende wagon.(...)Diagonaal geplaatst (en ook in hoogte diagonaal) heeft een aantal voordelen boven recht tegenover elkaar en op dezelfde hoogte.(...)
Nadeel is dat als er een gat in je trein zit (lees koppeling tussen de wagons e.d.) het signaal niet zeker is en even (een fractie van seconde) weg kan vallen. Het monostabiel relais zal dan even klapperen.(...)