Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 13058 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Gepost op: 29 April 2018, 23:57:59 »
Hallo,

Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc. Is dit toeval of zit er toch een bepaalde logica in het beladen?

Wie weet meer?

groeten jandcargo
« Laatst bewerkt op: 30 April 2018, 22:26:38 door Bert van Gelder »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9086
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: leeg aan de loc
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2018, 00:00:33 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2018, 00:03:44 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: leeg aan de loc
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2018, 00:34:42 »
Hallo,

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Even zo vaak is de hele trein beladen en dan zou je dan ook een zg koppelwagen moeten hebben.
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

groeten jandcargo

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: leeg aan de loc
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2018, 07:08:07 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.
Aha, dat is natuurlijk wel nodig bij een containertrein van 1500 ton maar bij een kolentrein van 4800 ton niet. Een koppelwagen dient om materieel met twee verschillende koppelingen te kunnen koppelen.

Volgens mij is het toeval dat de eerste plekken leeg zijn, afhankelijk van de bestemming van de containers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: leeg aan de loc
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2018, 08:17:40 »
Soms kan het zijn dat de maximale belasting van het railbed/bruggen zo niet overschreden wordt. Maar eigenlijk weet ik dat niet zo zeker.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: leeg aan de loc
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2018, 08:35:00 »
Misschien heeft het te maken met het beladen en lossen van de trein.
Dit gebeurt zoveel mogelijk vanuit het midden, dat kost dan de minste tijd bij  het verplaatsen van de kraan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2018, 09:23:43 »
Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet weet, maar je kan er allerlei redenen voor verzinnen. Het zal vaak te maken hebben met een handige volgorde bij het laden en lossen. Maar het kan ook zijn dat de wagens op een bovenleidingloos spoor geduwd moeten worden terwijl de loc onder de draad moet blijven. Dan is het wel handig om er een paar lege wagens tussen te hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: leeg aan de loc
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2018, 09:33:49 »
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

Wat zijn "fotograven"? Worden daar foto's begraven?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #8 Gepost op: 30 April 2018, 09:46:20 »
Dat zijn graven die fotograferen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: leeg aan de loc
« Reactie #9 Gepost op: 30 April 2018, 12:35:12 »
Ik heb ooit eens gehoord dat met het leeglaten van de eerste wagens minder luchtweerstand optreedt, maar of dat echt waar is... ???

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2018, 12:56:34 »
Een "gesloten" trein (volledig beladen, of personentrein) heeft minder luchtweerstand dan een half beladen containertrein. Van containers kun je veel zeggen, maar ze blinken niet uit in een gestroomlijnde kop.

Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: leeg aan de loc
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2018, 13:23:35 »
Vaak zijn de containerwagens een gesloten geheel (blijven bij elkaar). Als er dus minder containers naar een bepaalde bestemming moeten, blijven de beide kopseinden vaak leeg. Waarom, ik weet het niet, maar vind het kraan verhaal wel pausibel.

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #12 Gepost op: 30 April 2018, 13:54:04 »
Hoe gaan we dat dan doen bij 2 kranen bij een terminal?

In de jaren dat ik wel eens langs het spoor sta talloze containertreinen voorbij zien komen die zeer onregelmatig beladen zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #13 Gepost op: 30 April 2018, 14:16:16 »
Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
Hetzelfde effect had je vroeger met de kolentreinen uit Limburg. Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Dus vermindering van de luchtweerstand zal geen reden zijn om wagens onbeladen te laten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Metrop-Märklin
Re: leeg aan de loc
« Reactie #14 Gepost op: 30 April 2018, 14:29:40 »
Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc.
Is dat zo? Containertreinen vallen niet in mijn tijdperk, dus fotografeer ik ze minder vaak dan andere treinen. Maar ik mijn lijstje foto's van containertreinen in Zwitserland, komt er geen een voor met een lege wagon voor- of achteraan. Zelfs niet bij roll on- roll off truckers transport.

Is dit verschijnsel misschien specifiek Nederlands?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail