Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 12681 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Metrop-Märklin
Re: leeg aan de loc
« Reactie #30 Gepost op: 30 April 2018, 18:32:26 »
Ook nog maar een suggestie die 't toeval bepaalt: de plek op het traject.
In Zwitserland kom ik containertreinen tegen die beladen zijn en naar een (basis)tunnel worden getrokken, of daar net uit verlost zijn. Dat die zo compleet mogelijk beladen rijden, ligt voor de hand.
Maar in of vlak bij een container terminal of losplaats ligt dat wellicht anders. Vlak bij Biel ligt een hele grote, en ook bij Freiburg am B. Daar zie je wel eens lege wagons tussen de volle.
 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: leeg aan de loc
« Reactie #31 Gepost op: 30 April 2018, 18:37:33 »
Helemaal mee eens Remco  ;D Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke consensus over het ‘waarom’  8)

Groet Dennis

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: leeg aan de loc
« Reactie #32 Gepost op: 30 April 2018, 18:46:39 »
Ik denk ook puur toeval :) Plus dat ze misschien op de heenweg lege wagens meenemen als ze het vermoeden hebben dat ze op de terugweg meer containers meekrijgen?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #33 Gepost op: 30 April 2018, 19:09:55 »
Over het algemeen zijn het shuttles met een vast aantal wagens. De ene keer zal de heenweg voller zijn dan de terugweg en de andere keer andersom.
Iedere keer een volle shuttle is natuurlijk het beste......

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: leeg aan de loc
« Reactie #34 Gepost op: 30 April 2018, 21:17:39 »
wat arjan zegt, lijkt mij het meest logisch.
Ze gaan geen 8 wagens eraf halen omdat die niet beladen zijn.
Dan maar leeg meerijden want als op de eindbestemming weer meer vracht mee moet heb je een probleem.

Het heeft ook te maken met de lengte van de sporen op de terminals denk ik.
Ik kom ook container treinen tegen die voor en achter containers hebben en in het midden niks.
Misschien te lang voor op 1 spoor en daarom de trein opgesplitst bij het oprijden van de terminal.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re: leeg aan de loc
« Reactie #35 Gepost op: 30 April 2018, 21:21:25 »
Rangeren met wagens kost tijd en geld (arbeidsloon!).
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: leeg aan de loc
« Reactie #36 Gepost op: 30 April 2018, 21:29:54 »
Helemaal mee eens Remco  ;D Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke consensus over het ‘waarom’  8)

Groet Dennis
ik ben ook benieuwd en wacht het in spanning af ;)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #37 Gepost op: 30 April 2018, 23:08:40 »
Hallo Allen,

Ik vind het prachtig dat ik met zon eenvoudige vraag zoveel reacties los maakt!
Toch leuk om er zo over te bomen, al vind ik de ene verklaring meer voor de hand liggen dan de ander.
Misschien dat er nog een echte deskundige tussen ons is die de vraag kan beantwoorden.

Blijf benieuwd

groeten jandcargo

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #38 Gepost op: 01 May 2018, 08:48:27 »
Dus je neemt geen genoegen met toeval?  :-\
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #39 Gepost op: 01 May 2018, 09:05:40 »
Alle plekken op een containertrein zijn "seats" die je kunt boeken. Het is gewoon toeval als bepaalde plekken leeg zijn of niet. Heb wel eens containertreinen gereden met een paar containers op de 2 en 3 wagen, dan een op de 9e wagen en twee op het einde. Toen maar eens gevraagd waarom dat zo is bij de transporteur, en dat was zijn antwoord. Gereserveerde/ geboekte seats op die trein. Als je dan een zware goederentrein van 1600 ton moet rijden over de berg, en de eerste 2 of 3 wagen zijn leeg, ben je daar niet zo blij mee. Je hebt liever als machinist dat die beladen zijn ivm de drukkrachten van de trein als je naar beneden aan het rijden bent...maar ja, je kunt niet alles hebben. Meesters krijgen ook die treinen veilig over de berg ;-)

Groeten

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #40 Gepost op: 01 May 2018, 09:09:13 »
Mensen kunnen slecht tegen toeval als verklaring. Dus gaan we gemakkelijk op zoek naar niet noodzakelijke logica.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #41 Gepost op: 01 May 2018, 09:15:32 »
....goed,die plekken zijn niet geboekt...geen toeval dus... ;D

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2488
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #42 Gepost op: 01 May 2018, 09:21:49 »
Ik heb al van alles voorbij zien komen. maar één mogelijkheid nog niet gezien. misschien gewoon om de loc te beschermen ? mocht er een container uit een kraan vallen of scheef opgetild/ uitdraaien van container met hijskraan gewoon zorgen voor ruimte tussen de loc en de eerste container ??? ik roep maar iets. maar een container die tegen een locomotief aan komt met hijsen of verplaatsen van de container geeft een hoop gedoe. lege wagen ertussen en het risico op schade aan de loc is een stuk kleiner.

Groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22535
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #43 Gepost op: 01 May 2018, 09:22:30 »
....goed,die plekken zijn niet geboekt...geen toeval dus... ;D

Okay, klaar!  ;D
Ik denk eigenlijk dat lege plekken net achter de loc meer opvallen dan elders in de trein.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #44 Gepost op: 01 May 2018, 09:22:53 »
.... en de eerste 2 of 3 wagen zijn leeg, ben je daar niet zo blij mee. Je hebt liever als machinist dat die beladen zijn ivm de drukkrachten van de trein als je naar beneden aan het rijden bent....


Ik ben altijd nieuwsgierig :) Voel je dat dan ook echt? Alsof de rest van de trein die eerste er tussenuit wil drukken of zo?