Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 11381 keer)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: leeg aan de loc
« Reactie #30 Gepost op: 30 april 2018, 18:32:26 »
Ook nog maar een suggestie die 't toeval bepaalt: de plek op het traject.
In Zwitserland kom ik containertreinen tegen die beladen zijn en naar een (basis)tunnel worden getrokken, of daar net uit verlost zijn. Dat die zo compleet mogelijk beladen rijden, ligt voor de hand.
Maar in of vlak bij een container terminal of losplaats ligt dat wellicht anders. Vlak bij Biel ligt een hele grote, en ook bij Freiburg am B. Daar zie je wel eens lege wagons tussen de volle.
 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 951
    • De Hoekselijn
Re: leeg aan de loc
« Reactie #31 Gepost op: 30 april 2018, 18:37:33 »
Helemaal mee eens Remco  ;D Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke consensus over het ‘waarom’  8)

Groet Dennis

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: leeg aan de loc
« Reactie #32 Gepost op: 30 april 2018, 18:46:39 »
Ik denk ook puur toeval :) Plus dat ze misschien op de heenweg lege wagens meenemen als ze het vermoeden hebben dat ze op de terugweg meer containers meekrijgen?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #33 Gepost op: 30 april 2018, 19:09:55 »
Over het algemeen zijn het shuttles met een vast aantal wagens. De ene keer zal de heenweg voller zijn dan de terugweg en de andere keer andersom.
Iedere keer een volle shuttle is natuurlijk het beste......

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: leeg aan de loc
« Reactie #34 Gepost op: 30 april 2018, 21:17:39 »
wat arjan zegt, lijkt mij het meest logisch.
Ze gaan geen 8 wagens eraf halen omdat die niet beladen zijn.
Dan maar leeg meerijden want als op de eindbestemming weer meer vracht mee moet heb je een probleem.

Het heeft ook te maken met de lengte van de sporen op de terminals denk ik.
Ik kom ook container treinen tegen die voor en achter containers hebben en in het midden niks.
Misschien te lang voor op 1 spoor en daarom de trein opgesplitst bij het oprijden van de terminal.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: leeg aan de loc
« Reactie #35 Gepost op: 30 april 2018, 21:21:25 »
Rangeren met wagens kost tijd en geld (arbeidsloon!).
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: leeg aan de loc
« Reactie #36 Gepost op: 30 april 2018, 21:29:54 »
Helemaal mee eens Remco  ;D Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke consensus over het ‘waarom’  8)

Groet Dennis
ik ben ook benieuwd en wacht het in spanning af ;)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #37 Gepost op: 30 april 2018, 23:08:40 »
Hallo Allen,

Ik vind het prachtig dat ik met zon eenvoudige vraag zoveel reacties los maakt!
Toch leuk om er zo over te bomen, al vind ik de ene verklaring meer voor de hand liggen dan de ander.
Misschien dat er nog een echte deskundige tussen ons is die de vraag kan beantwoorden.

Blijf benieuwd

groeten jandcargo

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4289
    • Filmpjes op YouTube
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #38 Gepost op: 01 mei 2018, 08:48:27 »
Dus je neemt geen genoegen met toeval?  :-\
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #39 Gepost op: 01 mei 2018, 09:05:40 »
Alle plekken op een containertrein zijn "seats" die je kunt boeken. Het is gewoon toeval als bepaalde plekken leeg zijn of niet. Heb wel eens containertreinen gereden met een paar containers op de 2 en 3 wagen, dan een op de 9e wagen en twee op het einde. Toen maar eens gevraagd waarom dat zo is bij de transporteur, en dat was zijn antwoord. Gereserveerde/ geboekte seats op die trein. Als je dan een zware goederentrein van 1600 ton moet rijden over de berg, en de eerste 2 of 3 wagen zijn leeg, ben je daar niet zo blij mee. Je hebt liever als machinist dat die beladen zijn ivm de drukkrachten van de trein als je naar beneden aan het rijden bent...maar ja, je kunt niet alles hebben. Meesters krijgen ook die treinen veilig over de berg ;-)

Groeten

Bas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #40 Gepost op: 01 mei 2018, 09:09:13 »
Mensen kunnen slecht tegen toeval als verklaring. Dus gaan we gemakkelijk op zoek naar niet noodzakelijke logica.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #41 Gepost op: 01 mei 2018, 09:15:32 »
....goed,die plekken zijn niet geboekt...geen toeval dus... ;D

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #42 Gepost op: 01 mei 2018, 09:21:49 »
Ik heb al van alles voorbij zien komen. maar één mogelijkheid nog niet gezien. misschien gewoon om de loc te beschermen ? mocht er een container uit een kraan vallen of scheef opgetild/ uitdraaien van container met hijskraan gewoon zorgen voor ruimte tussen de loc en de eerste container ??? ik roep maar iets. maar een container die tegen een locomotief aan komt met hijsen of verplaatsen van de container geeft een hoop gedoe. lege wagen ertussen en het risico op schade aan de loc is een stuk kleiner.

Groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #43 Gepost op: 01 mei 2018, 09:22:30 »
....goed,die plekken zijn niet geboekt...geen toeval dus... ;D

Okay, klaar!  ;D
Ik denk eigenlijk dat lege plekken net achter de loc meer opvallen dan elders in de trein.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #44 Gepost op: 01 mei 2018, 09:22:53 »
.... en de eerste 2 of 3 wagen zijn leeg, ben je daar niet zo blij mee. Je hebt liever als machinist dat die beladen zijn ivm de drukkrachten van de trein als je naar beneden aan het rijden bent....


Ik ben altijd nieuwsgierig :) Voel je dat dan ook echt? Alsof de rest van de trein die eerste er tussenuit wil drukken of zo?