Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
Vandaag om 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 23:00:53
Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door De eerste Ivo
Vandaag om 22:57:26
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
Vandaag om 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
Vandaag om 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
Vandaag om 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 11356 keer)

jandcargo

  • Online Online
  • Berichten: 1194
Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Gepost op: 29 april 2018, 23:57:59 »
Hallo,

Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc. Is dit toeval of zit er toch een bepaalde logica in het beladen?

Wie weet meer?

groeten jandcargo
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 22:26:38 door Bert van Gelder »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: leeg aan de loc
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2018, 00:00:33 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 00:03:44 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jandcargo

  • Online Online
  • Berichten: 1194
Re: leeg aan de loc
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2018, 00:34:42 »
Hallo,

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Even zo vaak is de hele trein beladen en dan zou je dan ook een zg koppelwagen moeten hebben.
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

groeten jandcargo

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
  • Spoor N
Re: leeg aan de loc
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2018, 07:08:07 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.
Aha, dat is natuurlijk wel nodig bij een containertrein van 1500 ton maar bij een kolentrein van 4800 ton niet. Een koppelwagen dient om materieel met twee verschillende koppelingen te kunnen koppelen.

Volgens mij is het toeval dat de eerste plekken leeg zijn, afhankelijk van de bestemming van de containers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4457
Re: leeg aan de loc
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2018, 08:17:40 »
Soms kan het zijn dat de maximale belasting van het railbed/bruggen zo niet overschreden wordt. Maar eigenlijk weet ik dat niet zo zeker.

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: leeg aan de loc
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2018, 08:35:00 »
Misschien heeft het te maken met het beladen en lossen van de trein.
Dit gebeurt zoveel mogelijk vanuit het midden, dat kost dan de minste tijd bij  het verplaatsen van de kraan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2018, 09:23:43 »
Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet weet, maar je kan er allerlei redenen voor verzinnen. Het zal vaak te maken hebben met een handige volgorde bij het laden en lossen. Maar het kan ook zijn dat de wagens op een bovenleidingloos spoor geduwd moeten worden terwijl de loc onder de draad moet blijven. Dan is het wel handig om er een paar lege wagens tussen te hebben.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: leeg aan de loc
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2018, 09:33:49 »
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

Wat zijn "fotograven"? Worden daar foto's begraven?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2018, 09:46:20 »
Dat zijn graven die fotograferen. 8)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: leeg aan de loc
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2018, 12:35:12 »
Ik heb ooit eens gehoord dat met het leeglaten van de eerste wagens minder luchtweerstand optreedt, maar of dat echt waar is... ???

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2018, 12:56:34 »
Een "gesloten" trein (volledig beladen, of personentrein) heeft minder luchtweerstand dan een half beladen containertrein. Van containers kun je veel zeggen, maar ze blinken niet uit in een gestroomlijnde kop.

Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: leeg aan de loc
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2018, 13:23:35 »
Vaak zijn de containerwagens een gesloten geheel (blijven bij elkaar). Als er dus minder containers naar een bepaalde bestemming moeten, blijven de beide kopseinden vaak leeg. Waarom, ik weet het niet, maar vind het kraan verhaal wel pausibel.

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2018, 13:54:04 »
Hoe gaan we dat dan doen bij 2 kranen bij een terminal?

In de jaren dat ik wel eens langs het spoor sta talloze containertreinen voorbij zien komen die zeer onregelmatig beladen zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25260
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2018, 14:16:16 »
Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
Hetzelfde effect had je vroeger met de kolentreinen uit Limburg. Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Dus vermindering van de luchtweerstand zal geen reden zijn om wagens onbeladen te laten.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: leeg aan de loc
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2018, 14:29:40 »
Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc.
Is dat zo? Containertreinen vallen niet in mijn tijdperk, dus fotografeer ik ze minder vaak dan andere treinen. Maar ik mijn lijstje foto's van containertreinen in Zwitserland, komt er geen een voor met een lege wagon voor- of achteraan. Zelfs niet bij roll on- roll off truckers transport.

Is dit verschijnsel misschien specifiek Nederlands?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail