Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 11377 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: leeg aan de loc
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2018, 14:48:38 »
Ik ken alleen het verhaal dat er een schutwagen tussen loc en trein zit bij een trein met (zeer) brandbare lading om de trein te vrijwaren van vonken van stroomafnemers, gloeiende roetdelen en dat soort dingen. Maar of dat bij brandgevaarlijke containertreinen ook zo is??
Het is me nooit zo opgevallen.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: leeg aan de loc
« Reactie #16 Gepost op: 30 april 2018, 14:53:50 »
Zal gewoon een heel banale reden hebben, minder ver hoeven rijden met de kraan, zoiets...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: leeg aan de loc
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2018, 15:03:21 »
Citaat
Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?

Lijkt me een leuke opgave bij het vak natuurkunde...
Of om een stel forioten op los te laten  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2018, 15:10:09 »
Ik ken alleen het verhaal dat er een schutwagen tussen loc en trein zit bij een trein met (zeer) brandbare lading om de trein te vrijwaren van vonken van stroomafnemers, gloeiende roetdelen en dat soort dingen. Maar of dat bij brandgevaarlijke containertreinen ook zo is??
Het is me nooit zo opgevallen.

Carel.

Nee. Niet iedere container is brandgevaarlijk, bovendien is het dan veiliger om containers die wel brandgevaarlijk KUNNEN zijn in het midden van de trein te plaatsen (en als je verder wilt gaan ook stoffen die met elkaar reageren niet naast elkaar zetten) en niet aan het begin of eind. Dit ivm aanrijdingen.


@44: "Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?" > Klopt, alleen behandelden Klaas en ik het onderdeel "luchtweerstand". Bij een volle trein is er tov een lege trein meer energie nodig het geheel op snelheid te krijgen, maar door de verminderde luchtweerstand zal deze wellicht langer door blijven rollen als de tractie vanuit de lok wordt weggenomen. Je zou dan uit moeten rekenen wat de luchtweerstand en rolweerstand bij een lege en volle trein is bij een bepaalde snelheid.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 15:22:17 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2018, 15:12:03 »
Zal gewoon een heel banale reden hebben, minder ver hoeven rijden met de kraan, zoiets...

Juist. Gewoon toeval.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: leeg aan de loc
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2018, 15:19:00 »
Allereerst maar even zeggen, dat ik het ook niet weet, en dus ook maar wat speculeer.

Zou het te maken kunnen hebben met bots-beveiliging bij transport van gevaarlijke stoffen? Een lege wagen aan het einde van een stam en een botsing, dan kun je overbuffering krijgen, waardoor de container wordt geraakt. Leeg achter de loc is natuurlijk de ene kant, maar als de trein een keer omdraait is die lege wagen de laatste van de trein geworden.

Vandaag was in het nieuws het bericht van ILT over het ongeluk in Tilburg, waar een plan V op een tankwagen was gebotst. Als dat een containerwagen was geweest dan zat die plan V op de container (met misschien wel gevaarlijke stoffen).

Wim K

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2018, 15:23:50 »
Zie bovenstaande posts   :laugh:
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: leeg aan de loc
« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2018, 15:39:09 »
Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?

Lijkt me een leuke opgave bij het vak natuurkunde...
Of om een stel forioten op los te laten  ;D
De NS ging uit van het treingewicht, waarbij voor een lege sleep kolenwagens een toeslag van 20%* gerekend werd. Een lege trein van 500 ton werd dus behandeld als een trein van 600 ton qua energieverbruik.

*getallen uit mijn hoofd, staat ergens in een Rail Magazine van lang geleden.

Vandaag was in het nieuws het bericht van ILT over het ongeluk in Tilburg, waar een plan V op een tankwagen was gebotst. Als dat een containerwagen was geweest dan zat die plan V op de container (met misschien wel gevaarlijke stoffen).
En waar zat die plan V nu dan op?

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: leeg aan de loc
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2018, 16:14:49 »
Allereerst maar even zeggen, dat ik het ook niet weet, en dus ook maar wat speculeer.

Zou het te maken kunnen hebben met bots-beveiliging bij transport van gevaarlijke stoffen? Een lege wagen aan het einde van een stam en een botsing, dan kun je overbuffering krijgen, waardoor de container wordt geraakt. Leeg achter de loc is natuurlijk de ene kant, maar als de trein een keer omdraait is die lege wagen de laatste van de trein geworden.
Ik speculaas ook effe mee.
Bots beveiliging lijkt me onwaarschijnlijk,als er een botsing/ontsporing ontstaat dan gaan er vaak meer dan enkel de loc en de 1ste wagen van het spoor  ;)

Voor brandgevaar lijkt t me in geval van een containertrein ook onwaarschijnlijk,zoveel vonkvormig dat je dwars door een dak van een container heen gaat kan gewoon niet,en daarom is de kans van brand in dit specifieke idee daardoor ook 0%.

Ik zou het eerder op 1 van de volgende 2 dingen houden:
1) elke trein heeft een vaste standaard lengte/plekken voor zoveel containers,dat scheelt je rangeer en aan en af koppel werk t.o.v. elke trein exact opmaat maken voor het aantal containers van die rit.

2)de trein is theoretisch volgeboekt voor z'n rit,maar ergens bij een klant/leverancier gaat het mis en ipv de beloofde 5 containers voor die trein,krijgt hij er maar 3 gereed voor transport.
(terwijl die trein al is vertrokken van zn startplek)
Gevolg een stel lege plekken.
Heb je dat bij meerdere klanten van die rit,dan heb je nog meer lege plekken  ;)

Tot zover mijn speculaas werk.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: leeg aan de loc
« Reactie #24 Gepost op: 30 april 2018, 16:41:31 »
Meer wagons, meer remvermogen  ;)
Het is denk ik toeval dat ze achter de
Loc zitten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: leeg aan de loc
« Reactie #25 Gepost op: 30 april 2018, 16:49:33 »
Treinen worden op een terminal vaak (maar dus niet altijd) van "voor" naar "achteren" geladen. Vandaar dat je vaak een gat aan de voorkant of aan de achterkant ziet en iets minder vaak een zogenaamde gatenkaas beladen. Of een gat aan de voorkant dan wel achterkant zit hangt daarmee puur af van de beladingsrichting die een terminal hanteert en of de trein nog kop maakt onderweg. Omdat leeg aan de loc op een foto als lelijk wordt ervaren zal dat meer opvallen maar leeg achterop zal net zo vaak voorkomen. Bij treinen met meer type beladingen zoals trailers en containers kan het type wagon ook nog meespelen, een trailer kan immers alleen op een specifiek daarvoor ontwikkelde wagen worden geladen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2018, 16:52:47 »
Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?
Nee, een lege kolentrein kostte meer energie dan een volle. Ooit ergens gelezen, maar vraag me niet waar want het is al lang geleden.
Daarbij komt dat Limburg hoger ligt dan Holland. Dus de lege wagens moesten de helling opgezeuld worden terwijl de volle wagens bijna vanzelf naar beneden rolden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: leeg aan de loc
« Reactie #27 Gepost op: 30 april 2018, 17:00:37 »
Gek eigenlijk, het verschil tussen denken wat logisch is en weten wat logisch is.

Net als wind van opzij die meer energie vreet dan wind recht van voren.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: leeg aan de loc
« Reactie #28 Gepost op: 30 april 2018, 17:40:57 »
Komisch draadje dit ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4288
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #29 Gepost op: 30 april 2018, 18:18:53 »
Ja hè? :-)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT