Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 13057 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: leeg aan de loc
« Reactie #15 Gepost op: 30 April 2018, 14:48:38 »
Ik ken alleen het verhaal dat er een schutwagen tussen loc en trein zit bij een trein met (zeer) brandbare lading om de trein te vrijwaren van vonken van stroomafnemers, gloeiende roetdelen en dat soort dingen. Maar of dat bij brandgevaarlijke containertreinen ook zo is??
Het is me nooit zo opgevallen.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re: leeg aan de loc
« Reactie #16 Gepost op: 30 April 2018, 14:53:50 »
Zal gewoon een heel banale reden hebben, minder ver hoeven rijden met de kraan, zoiets...

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: leeg aan de loc
« Reactie #17 Gepost op: 30 April 2018, 15:03:21 »
Citaat
Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?

Lijkt me een leuke opgave bij het vak natuurkunde...
Of om een stel forioten op los te laten  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #18 Gepost op: 30 April 2018, 15:10:09 »
Ik ken alleen het verhaal dat er een schutwagen tussen loc en trein zit bij een trein met (zeer) brandbare lading om de trein te vrijwaren van vonken van stroomafnemers, gloeiende roetdelen en dat soort dingen. Maar of dat bij brandgevaarlijke containertreinen ook zo is??
Het is me nooit zo opgevallen.

Carel.

Nee. Niet iedere container is brandgevaarlijk, bovendien is het dan veiliger om containers die wel brandgevaarlijk KUNNEN zijn in het midden van de trein te plaatsen (en als je verder wilt gaan ook stoffen die met elkaar reageren niet naast elkaar zetten) en niet aan het begin of eind. Dit ivm aanrijdingen.


@44: "Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?" > Klopt, alleen behandelden Klaas en ik het onderdeel "luchtweerstand". Bij een volle trein is er tov een lege trein meer energie nodig het geheel op snelheid te krijgen, maar door de verminderde luchtweerstand zal deze wellicht langer door blijven rollen als de tractie vanuit de lok wordt weggenomen. Je zou dan uit moeten rekenen wat de luchtweerstand en rolweerstand bij een lege en volle trein is bij een bepaalde snelheid.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2018, 15:22:17 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #19 Gepost op: 30 April 2018, 15:12:03 »
Zal gewoon een heel banale reden hebben, minder ver hoeven rijden met de kraan, zoiets...

Juist. Gewoon toeval.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re: leeg aan de loc
« Reactie #20 Gepost op: 30 April 2018, 15:19:00 »
Allereerst maar even zeggen, dat ik het ook niet weet, en dus ook maar wat speculeer.

Zou het te maken kunnen hebben met bots-beveiliging bij transport van gevaarlijke stoffen? Een lege wagen aan het einde van een stam en een botsing, dan kun je overbuffering krijgen, waardoor de container wordt geraakt. Leeg achter de loc is natuurlijk de ene kant, maar als de trein een keer omdraait is die lege wagen de laatste van de trein geworden.

Vandaag was in het nieuws het bericht van ILT over het ongeluk in Tilburg, waar een plan V op een tankwagen was gebotst. Als dat een containerwagen was geweest dan zat die plan V op de container (met misschien wel gevaarlijke stoffen).

Wim K

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #21 Gepost op: 30 April 2018, 15:23:50 »
Zie bovenstaande posts   :laugh:
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: leeg aan de loc
« Reactie #22 Gepost op: 30 April 2018, 15:39:09 »
Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?

Lijkt me een leuke opgave bij het vak natuurkunde...
Of om een stel forioten op los te laten  ;D
De NS ging uit van het treingewicht, waarbij voor een lege sleep kolenwagens een toeslag van 20%* gerekend werd. Een lege trein van 500 ton werd dus behandeld als een trein van 600 ton qua energieverbruik.

*getallen uit mijn hoofd, staat ergens in een Rail Magazine van lang geleden.

Vandaag was in het nieuws het bericht van ILT over het ongeluk in Tilburg, waar een plan V op een tankwagen was gebotst. Als dat een containerwagen was geweest dan zat die plan V op de container (met misschien wel gevaarlijke stoffen).
En waar zat die plan V nu dan op?

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: leeg aan de loc
« Reactie #23 Gepost op: 30 April 2018, 16:14:49 »
Allereerst maar even zeggen, dat ik het ook niet weet, en dus ook maar wat speculeer.

Zou het te maken kunnen hebben met bots-beveiliging bij transport van gevaarlijke stoffen? Een lege wagen aan het einde van een stam en een botsing, dan kun je overbuffering krijgen, waardoor de container wordt geraakt. Leeg achter de loc is natuurlijk de ene kant, maar als de trein een keer omdraait is die lege wagen de laatste van de trein geworden.
Ik speculaas ook effe mee.
Bots beveiliging lijkt me onwaarschijnlijk,als er een botsing/ontsporing ontstaat dan gaan er vaak meer dan enkel de loc en de 1ste wagen van het spoor  ;)

Voor brandgevaar lijkt t me in geval van een containertrein ook onwaarschijnlijk,zoveel vonkvormig dat je dwars door een dak van een container heen gaat kan gewoon niet,en daarom is de kans van brand in dit specifieke idee daardoor ook 0%.

Ik zou het eerder op 1 van de volgende 2 dingen houden:
1) elke trein heeft een vaste standaard lengte/plekken voor zoveel containers,dat scheelt je rangeer en aan en af koppel werk t.o.v. elke trein exact opmaat maken voor het aantal containers van die rit.

2)de trein is theoretisch volgeboekt voor z'n rit,maar ergens bij een klant/leverancier gaat het mis en ipv de beloofde 5 containers voor die trein,krijgt hij er maar 3 gereed voor transport.
(terwijl die trein al is vertrokken van zn startplek)
Gevolg een stel lege plekken.
Heb je dat bij meerdere klanten van die rit,dan heb je nog meer lege plekken  ;)

Tot zover mijn speculaas werk.

Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: leeg aan de loc
« Reactie #24 Gepost op: 30 April 2018, 16:41:31 »
Meer wagons, meer remvermogen  ;)
Het is denk ik toeval dat ze achter de
Loc zitten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: leeg aan de loc
« Reactie #25 Gepost op: 30 April 2018, 16:49:33 »
Treinen worden op een terminal vaak (maar dus niet altijd) van "voor" naar "achteren" geladen. Vandaar dat je vaak een gat aan de voorkant of aan de achterkant ziet en iets minder vaak een zogenaamde gatenkaas beladen. Of een gat aan de voorkant dan wel achterkant zit hangt daarmee puur af van de beladingsrichting die een terminal hanteert en of de trein nog kop maakt onderweg. Omdat leeg aan de loc op een foto als lelijk wordt ervaren zal dat meer opvallen maar leeg achterop zal net zo vaak voorkomen. Bij treinen met meer type beladingen zoals trailers en containers kan het type wagon ook nog meespelen, een trailer kan immers alleen op een specifiek daarvoor ontwikkelde wagen worden geladen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27013
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #26 Gepost op: 30 April 2018, 16:52:47 »
Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?
Nee, een lege kolentrein kostte meer energie dan een volle. Ooit ergens gelezen, maar vraag me niet waar want het is al lang geleden.
Daarbij komt dat Limburg hoger ligt dan Holland. Dus de lege wagens moesten de helling opgezeuld worden terwijl de volle wagens bijna vanzelf naar beneden rolden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: leeg aan de loc
« Reactie #27 Gepost op: 30 April 2018, 17:00:37 »
Gek eigenlijk, het verschil tussen denken wat logisch is en weten wat logisch is.

Net als wind van opzij die meer energie vreet dan wind recht van voren.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: leeg aan de loc
« Reactie #28 Gepost op: 30 April 2018, 17:40:57 »
Komisch draadje dit ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4836
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #29 Gepost op: 30 April 2018, 18:18:53 »
Ja hè? :-)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT