Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 13051 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #75 Gepost op: 02 May 2018, 14:47:49 »
Dat zijn dingen die je maar net moet weten, trekkracht van een loc en traject welke deze rijd ;)
en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)

Lijkt me toch vrij belangrijk dat je dat als machinist weet ;-) Ergens halverwege stil komen te staan in 27 %0 omdat je trein te zwaar is, is vrij pijnlijk  ;D

Dat laatste hoor bij de beroepseer die machinisten hier hebben. Voordat je je lok verlaat of aan een collega geeft, zorg je dat de boel opgeruimd is, ramen / Zongordijnen dicht  en de stangen gepoetst zijn....niets zo ellendig als je dienst te moeten beginnen met vieze kladden.... (y)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #76 Gepost op: 02 May 2018, 14:55:36 »
Dat zijn wel belangrijke dingen om te weten idd, maar dan moet je maar net wel bekendheid hebben op een RE4 en het te rijden traject  ;)
vaak weet een machinist het wel, maar heeft het bedrijf zo zijn eigen interpretaties wat materieel kan en mag.....

Dat viel me al op dat Oostenrijkse en Zwitserse collega's erg zuinig op hun materieel zijn, een gegeven wat ik in Nederland mis bij diverse collega's  ::)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #77 Gepost op: 02 May 2018, 17:23:40 »
Dat zijn wel belangrijke dingen om te weten idd, maar dan moet je maar net wel bekendheid hebben op een RE4 en het te rijden traject  ;)
vaak weet een machinist het wel, maar heeft het bedrijf zo zijn eigen interpretaties wat materieel kan en mag.....

ehhmm....dat komt nou bij mij over als: Een Re 4/4 kan technisch maximaal 650 ton de berg optrekken. Het bedrijf heeft dus eigen interpretaties wat materieel kan en mag, en zij laten die lok dus 1600 ton de berg optrekken, want volgens hun interpretatie gaat dat ook wel. Resultaat is dus dat je halverwege stil komt te staan omdat het gewoonweg niet mogelijk is meer dan die 650 ton te trekken. Niks geen interpretatie dus, gewoon voorschriften die iedere machinist kent en ieder bedrijf zich aan houd. Al die kapotte loks met uitgebrande motoren moeten repareren of goederentreinen steeds moeten afslepen omdat hun interpretatie niet overeenstemt met de werkelijkheid houd volgens mij geen bedrijf lang vol ;-) Al deze kennis wordt bij de lokinstructie besproken. Is een machinist niet geinstrueerd op een lok of traject, mag en zal hij deze ook niet rijden.

Ik heb ook nog nooit ook maar een machinist ontmoet die het heeft gedurft om een trein van 1600 ton met 1 Re 420 de berg over te trekken... :D Sterker nog: als dat een van onze machinisten zou doen, is dat een reden voor direkt ontslag...

...en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)

Controleer jij je lok dan nooit voor je deze overneemt van je collega's???

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 02 May 2018, 17:26:32 door Lokführer Bas »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #78 Gepost op: 02 May 2018, 17:37:19 »
Desondanks vind men in NL dat men met een V100 makkelijk 2000 ton kan trekken,maar gelukkig is Nederland redelijk vlak ;) terwijl die dingen gebouwd zijn voor 800 ton op nevenlijnen.
De ervaren machinisten zullen hier tegen in durven gaan, helaas vind men altijd wel een wat zwakkere broeder, die of niet beter weet of geen nee durft te zeggen.
Helaas worden er in het kader van geldbesparingen beslissingen genomen waar af en toe de tranen van in mijn ogen schieten.....

soms word een loc overgenomen op een perron en dan moet je snel weer door en kun je niet uitgebreid de loc nalopen. In dit geval was het echter een slecht sluitende deur die niet goed in zijn vergrendeling bleef zitten. Blijven koekblikken die 66's  ;) ::)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1026
  • Metrop-Märklin
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #79 Gepost op: 02 May 2018, 18:34:54 »
deur van de derde staat open
Het overkomt me niet vaak dat ik dezelfde trein een uur later nog eens op de kiek zet.
Bij deze wel, en warempel, de deur was toen dicht (en er waren 2 stroomafnemers omhoog), bij een dalende rit richting Domodossola vanaf Brig (tunnelmond Simplon):


En goh, de voorste container zit toch een stukje van de lok vandaan ... ;D
« Laatst bewerkt op: 02 May 2018, 18:43:20 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail