Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 12682 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #75 Gepost op: 02 May 2018, 14:47:49 »
Dat zijn dingen die je maar net moet weten, trekkracht van een loc en traject welke deze rijd ;)
en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)

Lijkt me toch vrij belangrijk dat je dat als machinist weet ;-) Ergens halverwege stil komen te staan in 27 %0 omdat je trein te zwaar is, is vrij pijnlijk  ;D

Dat laatste hoor bij de beroepseer die machinisten hier hebben. Voordat je je lok verlaat of aan een collega geeft, zorg je dat de boel opgeruimd is, ramen / Zongordijnen dicht  en de stangen gepoetst zijn....niets zo ellendig als je dienst te moeten beginnen met vieze kladden.... (y)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #76 Gepost op: 02 May 2018, 14:55:36 »
Dat zijn wel belangrijke dingen om te weten idd, maar dan moet je maar net wel bekendheid hebben op een RE4 en het te rijden traject  ;)
vaak weet een machinist het wel, maar heeft het bedrijf zo zijn eigen interpretaties wat materieel kan en mag.....

Dat viel me al op dat Oostenrijkse en Zwitserse collega's erg zuinig op hun materieel zijn, een gegeven wat ik in Nederland mis bij diverse collega's  ::)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #77 Gepost op: 02 May 2018, 17:23:40 »
Dat zijn wel belangrijke dingen om te weten idd, maar dan moet je maar net wel bekendheid hebben op een RE4 en het te rijden traject  ;)
vaak weet een machinist het wel, maar heeft het bedrijf zo zijn eigen interpretaties wat materieel kan en mag.....

ehhmm....dat komt nou bij mij over als: Een Re 4/4 kan technisch maximaal 650 ton de berg optrekken. Het bedrijf heeft dus eigen interpretaties wat materieel kan en mag, en zij laten die lok dus 1600 ton de berg optrekken, want volgens hun interpretatie gaat dat ook wel. Resultaat is dus dat je halverwege stil komt te staan omdat het gewoonweg niet mogelijk is meer dan die 650 ton te trekken. Niks geen interpretatie dus, gewoon voorschriften die iedere machinist kent en ieder bedrijf zich aan houd. Al die kapotte loks met uitgebrande motoren moeten repareren of goederentreinen steeds moeten afslepen omdat hun interpretatie niet overeenstemt met de werkelijkheid houd volgens mij geen bedrijf lang vol ;-) Al deze kennis wordt bij de lokinstructie besproken. Is een machinist niet geinstrueerd op een lok of traject, mag en zal hij deze ook niet rijden.

Ik heb ook nog nooit ook maar een machinist ontmoet die het heeft gedurft om een trein van 1600 ton met 1 Re 420 de berg over te trekken... :D Sterker nog: als dat een van onze machinisten zou doen, is dat een reden voor direkt ontslag...

...en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)

Controleer jij je lok dan nooit voor je deze overneemt van je collega's???

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 02 May 2018, 17:26:32 door Lokführer Bas »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #78 Gepost op: 02 May 2018, 17:37:19 »
Desondanks vind men in NL dat men met een V100 makkelijk 2000 ton kan trekken,maar gelukkig is Nederland redelijk vlak ;) terwijl die dingen gebouwd zijn voor 800 ton op nevenlijnen.
De ervaren machinisten zullen hier tegen in durven gaan, helaas vind men altijd wel een wat zwakkere broeder, die of niet beter weet of geen nee durft te zeggen.
Helaas worden er in het kader van geldbesparingen beslissingen genomen waar af en toe de tranen van in mijn ogen schieten.....

soms word een loc overgenomen op een perron en dan moet je snel weer door en kun je niet uitgebreid de loc nalopen. In dit geval was het echter een slecht sluitende deur die niet goed in zijn vergrendeling bleef zitten. Blijven koekblikken die 66's  ;) ::)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Metrop-Märklin
Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Reactie #79 Gepost op: 02 May 2018, 18:34:54 »
deur van de derde staat open
Het overkomt me niet vaak dat ik dezelfde trein een uur later nog eens op de kiek zet.
Bij deze wel, en warempel, de deur was toen dicht (en er waren 2 stroomafnemers omhoog), bij een dalende rit richting Domodossola vanaf Brig (tunnelmond Simplon):


En goh, de voorste container zit toch een stukje van de lok vandaan ... ;D
« Laatst bewerkt op: 02 May 2018, 18:43:20 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail