Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 11281 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Gepost op: 29 april 2018, 23:57:59 »
Hallo,

Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc. Is dit toeval of zit er toch een bepaalde logica in het beladen?

Wie weet meer?

groeten jandcargo
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 22:26:38 door Bert van Gelder »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: leeg aan de loc
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2018, 00:00:33 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2018, 00:03:44 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: leeg aan de loc
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2018, 00:34:42 »
Hallo,

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Even zo vaak is de hele trein beladen en dan zou je dan ook een zg koppelwagen moeten hebben.
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

groeten jandcargo

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: leeg aan de loc
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2018, 07:08:07 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.
Aha, dat is natuurlijk wel nodig bij een containertrein van 1500 ton maar bij een kolentrein van 4800 ton niet. Een koppelwagen dient om materieel met twee verschillende koppelingen te kunnen koppelen.

Volgens mij is het toeval dat de eerste plekken leeg zijn, afhankelijk van de bestemming van de containers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: leeg aan de loc
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2018, 08:17:40 »
Soms kan het zijn dat de maximale belasting van het railbed/bruggen zo niet overschreden wordt. Maar eigenlijk weet ik dat niet zo zeker.

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: leeg aan de loc
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2018, 08:35:00 »
Misschien heeft het te maken met het beladen en lossen van de trein.
Dit gebeurt zoveel mogelijk vanuit het midden, dat kost dan de minste tijd bij  het verplaatsen van de kraan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2018, 09:23:43 »
Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet weet, maar je kan er allerlei redenen voor verzinnen. Het zal vaak te maken hebben met een handige volgorde bij het laden en lossen. Maar het kan ook zijn dat de wagens op een bovenleidingloos spoor geduwd moeten worden terwijl de loc onder de draad moet blijven. Dan is het wel handig om er een paar lege wagens tussen te hebben.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: leeg aan de loc
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2018, 09:33:49 »
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

Wat zijn "fotograven"? Worden daar foto's begraven?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2018, 09:46:20 »
Dat zijn graven die fotograferen. 8)

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: leeg aan de loc
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2018, 12:35:12 »
Ik heb ooit eens gehoord dat met het leeglaten van de eerste wagens minder luchtweerstand optreedt, maar of dat echt waar is... ???

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2018, 12:56:34 »
Een "gesloten" trein (volledig beladen, of personentrein) heeft minder luchtweerstand dan een half beladen containertrein. Van containers kun je veel zeggen, maar ze blinken niet uit in een gestroomlijnde kop.

Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: leeg aan de loc
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2018, 13:23:35 »
Vaak zijn de containerwagens een gesloten geheel (blijven bij elkaar). Als er dus minder containers naar een bepaalde bestemming moeten, blijven de beide kopseinden vaak leeg. Waarom, ik weet het niet, maar vind het kraan verhaal wel pausibel.

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2018, 13:54:04 »
Hoe gaan we dat dan doen bij 2 kranen bij een terminal?

In de jaren dat ik wel eens langs het spoor sta talloze containertreinen voorbij zien komen die zeer onregelmatig beladen zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2018, 14:16:16 »
Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
Hetzelfde effect had je vroeger met de kolentreinen uit Limburg. Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Dus vermindering van de luchtweerstand zal geen reden zijn om wagens onbeladen te laten.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: leeg aan de loc
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2018, 14:29:40 »
Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc.
Is dat zo? Containertreinen vallen niet in mijn tijdperk, dus fotografeer ik ze minder vaak dan andere treinen. Maar ik mijn lijstje foto's van containertreinen in Zwitserland, komt er geen een voor met een lege wagon voor- of achteraan. Zelfs niet bij roll on- roll off truckers transport.

Is dit verschijnsel misschien specifiek Nederlands?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail