Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?  (gelezen 12679 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
« Gepost op: 29 April 2018, 23:57:59 »
Hallo,

Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc. Is dit toeval of zit er toch een bepaalde logica in het beladen?

Wie weet meer?

groeten jandcargo
« Laatst bewerkt op: 30 April 2018, 22:26:38 door Bert van Gelder »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8977
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: leeg aan de loc
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2018, 00:00:33 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2018, 00:03:44 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: leeg aan de loc
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2018, 00:34:42 »
Hallo,

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Even zo vaak is de hele trein beladen en dan zou je dan ook een zg koppelwagen moeten hebben.
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

groeten jandcargo

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: leeg aan de loc
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2018, 07:08:07 »
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.
Aha, dat is natuurlijk wel nodig bij een containertrein van 1500 ton maar bij een kolentrein van 4800 ton niet. Een koppelwagen dient om materieel met twee verschillende koppelingen te kunnen koppelen.

Volgens mij is het toeval dat de eerste plekken leeg zijn, afhankelijk van de bestemming van de containers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: leeg aan de loc
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2018, 08:17:40 »
Soms kan het zijn dat de maximale belasting van het railbed/bruggen zo niet overschreden wordt. Maar eigenlijk weet ik dat niet zo zeker.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

locvanpuffelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: leeg aan de loc
« Reactie #5 Gepost op: 30 April 2018, 08:35:00 »
Misschien heeft het te maken met het beladen en lossen van de trein.
Dit gebeurt zoveel mogelijk vanuit het midden, dat kost dan de minste tijd bij  het verplaatsen van de kraan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2018, 09:23:43 »
Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet weet, maar je kan er allerlei redenen voor verzinnen. Het zal vaak te maken hebben met een handige volgorde bij het laden en lossen. Maar het kan ook zijn dat de wagens op een bovenleidingloos spoor geduwd moeten worden terwijl de loc onder de draad moet blijven. Dan is het wel handig om er een paar lege wagens tussen te hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1183
Re: leeg aan de loc
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2018, 09:33:49 »
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

Wat zijn "fotograven"? Worden daar foto's begraven?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #8 Gepost op: 30 April 2018, 09:46:20 »
Dat zijn graven die fotograferen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: leeg aan de loc
« Reactie #9 Gepost op: 30 April 2018, 12:35:12 »
Ik heb ooit eens gehoord dat met het leeglaten van de eerste wagens minder luchtweerstand optreedt, maar of dat echt waar is... ???

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2018, 12:56:34 »
Een "gesloten" trein (volledig beladen, of personentrein) heeft minder luchtweerstand dan een half beladen containertrein. Van containers kun je veel zeggen, maar ze blinken niet uit in een gestroomlijnde kop.

Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: leeg aan de loc
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2018, 13:23:35 »
Vaak zijn de containerwagens een gesloten geheel (blijven bij elkaar). Als er dus minder containers naar een bepaalde bestemming moeten, blijven de beide kopseinden vaak leeg. Waarom, ik weet het niet, maar vind het kraan verhaal wel pausibel.

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: leeg aan de loc
« Reactie #12 Gepost op: 30 April 2018, 13:54:04 »
Hoe gaan we dat dan doen bij 2 kranen bij een terminal?

In de jaren dat ik wel eens langs het spoor sta talloze containertreinen voorbij zien komen die zeer onregelmatig beladen zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: leeg aan de loc
« Reactie #13 Gepost op: 30 April 2018, 14:16:16 »
Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
Hetzelfde effect had je vroeger met de kolentreinen uit Limburg. Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Dus vermindering van de luchtweerstand zal geen reden zijn om wagens onbeladen te laten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Metrop-Märklin
Re: leeg aan de loc
« Reactie #14 Gepost op: 30 April 2018, 14:29:40 »
Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc.
Is dat zo? Containertreinen vallen niet in mijn tijdperk, dus fotografeer ik ze minder vaak dan andere treinen. Maar ik mijn lijstje foto's van containertreinen in Zwitserland, komt er geen een voor met een lege wagon voor- of achteraan. Zelfs niet bij roll on- roll off truckers transport.

Is dit verschijnsel misschien specifiek Nederlands?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail